پایگاه خبری یزدفردا"ویروس‌ها ما را باهوش‌تر می‌کنند؟/دانشمندان دانشگاه لوند سوئد نشان داده‌اند ویروس‌های ارثی که میلیون‌ها سال عمر دارند، نقش مهمی در تولید شبکه‌های پیچیده‌ مغز انسان ایفا می‌کنند.


به گزارش ایسنا، محققان از مد‌ت‌ها پیش می‌دانستند ویروس‌های پسگرد (نوعی ویروس آر‌ان‌ای) یا رتروویروس‌های درونزا حدود پنج درصد دی‌ان‌ای انسان را تشکیل می‌دهند.

برای سال‌های مدیدی، این مولفه‌ها، دی‌ان‌ای زباله‌ای و بدون‌استفاده تلقی می‌شدند اما در تحقیق جدید، «یوهان یاکوبسون» و همکارانش نشان داده‌اند ویروس‌های پسگرد نقش مهمی را در فعالیت‌های اساسی مغز به ویژه در تنظیم این موضوع ایفا می‌کنند که چه ژن‌هایی، چه زمانی در بدن بیان شوند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند طی تکامل، چنین ویروس‌هایی نقش مهمی را در هدایت ماشین سلولی بدن ایفا کرده‌اند و دلیل فعالیت آن‌ها به ویژه در مغز، احتمالا به این خاطر بوده که تومورها نمی‌توانند بر خلاف بافت‌های دیگر در سلول‌های عصبی تشکیل شوند.

دانشمندان حاضر در این پروژه دریافتند این ویروس‌ها در سلول‌های مغزی فعال هستند و نقش تنظیم‌کننده مهمی بر عهده دارند.

محققان معتقدند ویروس‌های پسگرد دلیل پویابودن سلول‌های مغزی و نقش‌های چندگانه‌ آن‌ها را توضیح می‌دهند. همچنین کارکردهای کمابیش پیچیده این ویروس‌ها در گونه‌های متنوع، به درک دانشمندان از دلیل متفاوت‌بودن انسان‌ها کمک می‌کنند.

تیم علمی نشان داده‌ سلول‌های عصبی از سازوکار مولکولی ویژه‌ای برای کنترل عملکرد ویروس‌های پسگرد استفاده می‌کنند. این یافته‌ها دیدگاه پیچیده‌ای درباره درونی‌ترین فعالیت‌های سلول‌های عصبی ارائه می‌دهند و همزمان پتانسیل لازم جهت هدایت مسیرهای تحقیقاتی مرتبط با بیماری‌های مغز را فراهم می‌کنند که با مولفه‌های ژنتیکی در ارتباط‌ هستند.

واکسن ترک سیگار ساخته شد!/محققان موسسه تحقیقاتی اسکریپس آمریکا ادعا می کنند که موفق به ساخت واکسن ترک سیگار شده اند.
 
به گزارش رویترز، این واکسن باعث می شود که بدن نیکوتین را به عنوان یک عامل مهاجم قلمداد کند و هنگام وارد شدن نیکوتین به بدن، شروع به تولید آنتی بادی های ضد مولکول های نیکوتین کند.
 
در صورت مصرف اولین توتون و تنباکو پس از تزریق واکسن، آنتی بادی تولید شده، از ورود نیکوتین به سیستم عصبی مرکزی و مغز جلوگیری می کند.
 
محققان مرکز تحقیقاتی اسکریپس آمریکا بر این باورند که این واکسن نسخه بهبود یافته نمونه قبلی است.
 
نمونه قبلی واکسن ترک سیگار فقط در 30 درصد افرادی که به ترک سیگار تمایل داشتند، موثر بود.
 
آزمایش های اولیه این واکسن در موش های آزمایشگاهی موفقیت آمیز بوده است.
 
سیگار حاوی 4 هزار ماده شیمیایی سمی است و مصرف طولانی مدت آن منجر به طیف گسترده ای از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، ریوی و سرطان می شود.
 
روانشناسان معتقدند، این باور که سیگار باعث از بین رفتن عوامل استرس زا می شود کاملا بی اساس است.
 
نتایج این تحقیقات در نشریه Medicinal Chemistry منتشر شده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا