یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه درباره استفاده صحیح از وب کم هشدار داد.

 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:سرهنگ"علی شفیعی مهر"ادامه داد: این افراد با این تصاویر ضبط شده شخص را تهدید می کنند در صورتی که درخواست آن ها برای پرداخت پول را عملی نکنند، تصاویر او در سرتاسر دنیا پخش خواهد کرد و در اغلب اوقات مبلغ درخواستی از سوی این افراد رقم چشمگیر و قابل توجهی می باشد.

وی افزود: هیچ تضمینی وجود ندارد اگر شما پول را به آن ها پرداخت نمایید، بعد از مدتی مجدداً درخواست خود را تکرار نکنند و یا این که بعد از دریافت پول، باز هم تصاویر را در اینترنت منتشر کنند.

"شفیعی"افزود:این اتفاق، عواقب بسیارتلخ با شدت متفاوتی می تواند داشته باشد.در بعضی موارد منجر به خجالت، تحقیر و گوشه گیری فرد و در موارد شدیدتر منجر به آسیب زدن به خودش و حتی خودکشی قربانیان می شود. مردان و زنان در هر سِنی و درهر مکانی می توانند هدف باجگیری از طریق وب کم قرار گیرند و به قربانبان این نوع باجگیری تبدیل شوند. 

وی در ادامه اظهار داشت: این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که افراد یک رابطه دوستی اینترنتی را آغاز می کنند و پس از گذشت بازه زمانی و آشنایی بیشتر، از شما درخواست های نامتعارف و غیر اخلاقی می شود که در مقابل وب کم انجام دهید.

این مقام مسئول با بیان این که  برای جلوگیری از این اتفاق انجام راهکارهای زیر می تواند اثربخش باش، چند نکته سایبری ارائه و گفت:

• فریب مجرمین را نخوریم و اعمال غیر متعارف و رفتارهای مربوط به حریم خصوصی را در برابر وب کم انجام ندهید، زیرا نمی دانید چه کسی این تصاویر را می بیند.

• همیشه به یاد داشته باشید هر آن چیزی که به صورت آنلاین ارسال می کنید، این قابلیت را دارد که ضبط شود و به صورت آنلاین در اختیار عموم قرار گیرد.

• هرگونه اطلاعات حساس، خصوصی و یا محرمانه را در پروفایل خود قرار ندهید.

• با توجه به آن که مجرمین با هک کردن وب کم شما، در صورتی که وب کم شما خاموش هم باشد امکان مشاهده و ضبط تصاویر شما را خواهند داشت؛ پیشنهاد می کنیم دوربین سیستم خود را با یک برچسب کاغذی یا به هر نحو دیگر بپوشانید.

• از سایت های دوست یابی آنلاین استفاده نکنید، زیرا این نوع سایت ها با نحوه فعالیت شان بستر را برای فعالیت مجرمین و کلاهبرداران آماده می کنند.

• اگر قربانی این نوع کلاهبرداری و باج گیری در فضای مجازی شدید، به خواسته های اخاذی آن ها پاسخ ندهید و به سرعت پلیس را در جریان بگذارید.
این مقام انتظامی در پایان با تاکید بر اینکه اینگونه تبلیغات در شبکه های اجتماعی موبایلی هیچ گونه وجاهت قانونی نداشته و کاملاً جعلی می باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا