یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان قم در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم و پایگاه خبری تحلیلی قم نیوز، با اشاره به اینکه فاصله وقوع جرم تا کشف آن در استان قم، کمتر از 20 روز است، از کشف 96 درصدی جرائم واصله به پلیس فتای استان در سه ماهه اول سال جاری خبر داد.

 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا :سرهنگ "علی موالی" اظهارداشت: توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز استفاده از این امکانات در امور مختلف اقتصادی و اجتماعی و نیز توسعه خدمات الکترونیک مانند بانکداری و تجارت الکترونیک، بستر و زمینه هایی برای افراد سودجو و متهمان فراهم کرده است.

وی افزود: با توجه به گسترش روزافزون این بستر، تامین امنیت این موضوع بر عهده پلیس گذاشته شد که در این راستا پلیس فتای ناجا در بسیاری از استان ها از سال 89 و در استان قم از سال 90 شروع به کار کرده است.

رئیس پلیس فتای استان قم در ادامه به 5 اداره این پلیس تخصصی اشاره کرد و اداره مبارزه با جرائم، اداره اطلاعات جرائم، اداره تشخیص و پیشگیری، دایره فنی و ادله دیجیتال و دایره اداری و پشتیبانی را بعنوان این 5 اداره برشمرد.

سرهنگ موالی در خصوص اهداف پلیس فتا، گفت: صیانت از هویت ملی، دینی و ارزش های اسلامی و انسانی جامعه در فضای تبادل اطلاعات، حفظ و صیانت از اموال، منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی و آزادی های مشروع در جامعه از جمله این اهداف است و وظیفه و رسالت اصلی آن رسیدگی به جرائم فضای سایبری از طریق پیش بینی، پیشگیری و کشف جرم است.

وی در ادامه به نقش و مسئولیت هرکدام از زیرمجموعه های پلیس فتا اشاره کرد و گفت: در اداره مبارزه با جرائم به جرائم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نیز در حوزه سیاسی و امنیتی رسیدگی می شود.

رئیس پلیس فتای استان با بیان اینکه رویکرد پلیس در همه قسمت ها و بخش ها مبتنی بر اقدامات پیش دستانه و پیشگیرانه است، اضافه کرد: در اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا نیز تلاش می شود با حضور کارشناسان در جوامع هدف، موانع، تهدیدات و آسیب های فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن ها آموزش داده شود تا پیشگیری های اجتماعی محقق شده و جرائم اجتماعی کاهش یابد.

سرهنگ موالی اساس و مبنای کار پلیس فتا را در دایره فنی و ادله دیجیتال عنوان و تصریح کرد: اصل و اساس تمام پرونده ها جمع آوری ادله و مدارک جرم با حضور در صحنه و نیازمند به استخراج دلایل است، همچنین پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری در امور عملیاتی به منظور به کارگیری بهترین و سریع ترین راهکارهای فنی در تشخیص جرم از دیگر وظایف این اداره است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی و الکترونیک بسیار خطرناک تر از فضای حقیقی و دارای گستره بیشتری است، به شهروندان هشدار داد: فضای مجازی آسیب های شدیدی را می تواند همراه داشته باشد و هر آنچه که از افشای در فضای حقیقی می ترسیم، باید در فضای مجازی آن را رعایت کنیم و از دسترسی دیگران به آن جلوگیری کنیم.

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان بر ضرورت ارتقاء ضریب امنیتی سیستم ها تأکید و به شهروندان توصیه کرد: با مراجعه به سایت www.cyberpolice.ir و بهره مندی از هشدارها و راهنمایی های آن، ضریب امنیتی سیستم خود را بالا برده و اجازه سوء استفاده به هکرها و افراد سودجو را ندهند و بسترهایی که زمینه ساز وقوع جرائم است را از بین ببرند.

سرهنگ موالی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: مردم استان قم، 2 درصد بالاتر از میانگین کشوری از اینترنت استفاده می کنند و به لحاظ جمعیتی بیش از 56 درصد کاربر اینترنتی داریم.

وی با بیان اینکه فاصله وقوع جرم تا کشف آن توسط پلیس استان، کمتر از 20 روز است، خاطرنشان کرد: پلیس فتای استان قم موفق شد در سه ماهه ابتدای سال جاری، بیش از 96 درصد جرائم و پرونده های واصله را کشف کرده و مجرمان را دستگیر کند.

رئیس پلیس فتای استان قم گفت: سایت پلیس فتای ناجا و نیز مشاوران و کارشناسان پلیس به خصوص کارشناسان معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان در بحث آموزش و مشاوره فعال هستند ولی حوزه کار بسیار گسترده است و تعامل و مشارکت همه دستگاه ها و سازمان های استانی را می طلبد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا