به گزارش خبرنگار یزد فردا از طبس:نماینده مردم نایین در مجلس شورای اسلامی در پی رسیدگی نشدن به علل سقوط هواپیمای آنتونف 140 در مسیر تهران – طبس اعلام کرد که رأی خود را از وزیر راه پس می‌گیرد و از مجلس خواست که آخوندی را استیضاح کند.

به گزارش خبرنگار یزد فردا به نقل از (ایسنا)، حمیدرضا طباطبایی نائینی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس، گفت: در 19 مردادماه سال گذشته هواپیمای آنتونف 140 در مسیر تهران – طبس چند دقیقه پس از پرواز در حوالی مهرآباد سقوط کرد و 40 نفر از هموطنانمان در آتش سوختند و جان باختند.

 او ادامه داد: 10 روز پس از این حادثه با توجه به اطلاعاتی که از این نوع هواپیما داشتم و سوابق متعدد سوانح آن کاملاً روشن بود که علت وقوع حادثه چیست. سوالی از وزیر راه و شهرسازی مطرح کردم که علت این حادثه چیست و چه برخوردی با متخلفین بروز آن صورت گرفته است؟ وزیر راه در کمیسیون عمران حضور پیدا کرد و اظهار داشت بررسی کمیسیون حوادث و سوانح تا دو هفته آینده مشخص شده و برخورد لازم انجام خواهد شد.

 او افزود: متأسفانه این کار صورت نگرفت و هنوز علت سقوط هواپیما به کمیسیون عمران اعلام نشده در حالی که به رئیس جمهور و کمیسیون مربوطه اعلام شده است. سوال اینجانب به صحن علنی فرستاده شد، اما به علت تعدد سوالات این سوال در این دوره مجلس مطرح نشده است.

 حمیدرضا طباطبایی در توضیح علت سقوط هواپیمای آنتونف گفت: ساخت این نوع هواپیما در کشور طراح از سال 76 شروع شده و اشکالات متعددی در موتور این هواپیما وجود داشته، از سال 83 دو فروند آنتونف مونتاژ شده در ایران که برای حمل و نقل مسافر به کار گرفته شد بعد از 20 ماه با اولین حادثه در فرودگاه اراک مواجه شد و مجموعاً دو فروند هواپیمای ساخت اوکراین و دو فروند هواپیمای مونتاژ شده دچار حادثه شده که منجر به کشته شدن تمامی سرنشینان آن شده است.


 این نماینده مجلس تأکید کرد: آیا با وجود سوانح متعدد برای این نوع هواپیما و همچنین گزارشات متعدد مهندسین پرواز مبنی بر وجود خوردگی در موتور هواپیما و عدم کارآیی موتور در مناطق گرم و مرطوب باز هم اجازه تمدید مجوز این هواپیما را سازمان هواپیمایی کشوری داشته است؟ سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت بهره‌بردار این هواپیما اعلام نموده که پرواز این هواپیما حداکثر تا دمای 35 درجه سانتیگراد مجاز است. در حالی که در روز سقوط، دمای هوای مهرآباد 37 درجه بوده و هواپیما 250 کیلوگرم بیش از حد مجاز وزن داشته است.


 طباطبایی گفت: با تحقیقاتی که اینجانب انجام داده‌ام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری علی‌رغم اطلاع از اشکالات متعدد این هواپیما به علت ضعف در مدیریت تسلیم فشارهای وارده برای تمدید مجوز پرواز این هواپیما و باعث بروز فاجعه‌ای بزرگ و نابخشودنی شده است. حتی در موارد مشابه به هواپیمای بالای 25 سال عمر و بیش از 160 هزار ساعت پرواز مجوز داده است.


 او خطاب به وزیر راه گفت: چرا با گذشت بیش از هشت ماه از سقوط علت بروز حادثه را مشخص نمی‌کنید؟ چرا با متخلفین برخورد نشده است؟


 او ادامه داد: شخصاً از رأی اعتمادی که به شما داده‌ام منصرفم و از همه نمایندگان تقاضا دارم گزارش سازمان بازرسی کل کشور درباره سقوط این هواپیما را مطالعه کرده و با توجه به اهمیت موضوع و ابعاد آن و جهت جلوگیری از تکرار آن با سلب رأی اعتماد از وزیر راه نسبت به استیضاح ایشان اقدام نمایید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا