یزدفردا:رسایی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به انتقاد از تیم مذاکره‌کننده و بیانیه لوزان پرداخت که با مخالفت برخی نمایندگان همراه بود.

به گزارش ایسنا، حمید رسایی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: به موجب اصل 153 قانون اساسی هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی، اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور شود ممنوع است و حتی مجلس چنین حقی را ندارد.
 
وی در حالی که هنوز توافقی انجام نشده و بیانیه لوزان نتیجه یک تفاهم سیاسی بوده است، مدعی شد: متاسفانه در روزهای اخیر بعد از توافقنامه ژنو، توافقنامه‌ای در سوئیس به عقد و امضاء رسیده و مورد موافقت قرار گرفته که این توافقنامه عبور از خطوط قرمز است. رهبر انقلاب صراحتا اعلام کردند که توافقنامه نباید کلی یا جزئی در دو مرحله باشد و هرچه می‌شود در یک مرحله انجام گیرد که یک ماه از این حرف نگذشته اما توافق اخیر روی کلیات است و جزئیات باز مبهم گذاشته شده است. هنوز امضای توافقنامه خشک و قرائت آقای ظریف تمام نشده بود که آمریکایی‌ها نقض کردند و گفتند ما برداشت دیگری داریم.
 
وی معتقد است: بین متنی که آن خانم موگرینی و آقای ظریف خواندند، اختلاف وجود دارد.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقای ظریف دیشب در تلویزیون می‌گویند هنوز چیزی توافق نشده و چیزی الزام‌آور نیست. خب برادر من این جشن و سرورتان برای چیست؟ چرا ملت را سر کار می‌گذارید؟ اگر هیچ چیز الزام‌آور نیست پس چه پیروزی به دست آمده است؟
 
وی ابراز عقیده کرد: دولت خودش به خودش تبریک می‌گوید. آقای ظریف به آقای روحانی تبریک می‌گوید و آقای روحانی به آقای ظریف تبریک می‌گوید. پس اگر این پیروزی بزرگی است چرا مسئولین دیگر چیزی نمی‌گویند؟
 
وی با نقض جملات پیشین خود درباره جشن و سرور بعد از بیانیه لوزان گفت: چرا اقتصاد کشور را به نقطه‌های خیالی پیوند می‌زنید؟ البته مردم مثل مار گزیده‌ها شدند و بعد از این‌که دیدند پیروزی بزرگ توافقنامه ژنو یک دروغ بزرگ بود، دیگر از ریسمان سیاه و سفید توافقنامه سوئیس می‌ترسند و هنوز باور ندارند.
 
این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس بار دیگر «تفاهم» اخیر را «توافق» خواند و در ادامه ادعا کرد: ما در توافقنامه سوئیس از توافقنامه ژنو نیز بیشتر عقب‌نشینی کردیم. در ژنو از 20 درصد به غنی‌سازی پنج درصد رساندند و به ما گفتند این پیروزی بزرگی است. در توافقنامه سوئیس غنی‌سازی پنج درصد را به 3.5 درصد رساندند و باز هم می‌گویند پیروزی بزرگ است. در ژنو تحریم‌های هسته‌ای باید لغو می‌شد و الان در توافقنامه سوئیس اتحادیه اروپا فقط تحریم‌های مالی و اقتصادی خود را برمی‌دارد و آمریکا هم فقط تحریم‌های ثانویه را تعلیق می‌کند آن هم مشروط و لغو نمی‌کند.
 
رسایی یادآور شد: در فردوی قم قرار است فقط هزار ماشین سانتریفیوژ باقی بماند و دو آبشار آن باقی بماند و این دو آبشار هم فقط می‌چرخد یعنی غنی‌سازی نمی‌کند و اگر قرار است بچرخد و غنی‌سازی نکند به چه درد می‌خورد؟
 
وی با بیان این‌که «ما کسی را متهم به خیانت نمی‌کنیم اما متاسفانه منافع سیاسی جلوی چشم بعضی‌ها را گرفته است» ابراز عقیده کرد: متاسفانه دوستان ما به مذاکره معتاد شده‌اند و طرف مقابل نیز این را فهمیده و این نقطه اصلی اشکال است.
 
در بخشی از صحبت‌های رسایی، برخی از نمایندگان مجلس به نشانه اعتراض و مخالفت «دو دو» می‌کردند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا