مهران فاطمی جغرافیدان و اقلیم شناس یزدی

بسمه تعالی

مهران فاطمی

جغرافیدان و اقلیم شناس یزدی


  دانش جغرافیا از مهمترین علومی بوده که انسان از دیرباز با آن آشنا بوده و از آن استفاده می نموده است. هدف اصلی دانش جغرافیا ارائه شیوه درست زندگی در سطح کره زمین است. انسانها برای زیست ، فعالیت، تفریح و... در زمین نیازمند بهره برداری از آن هستند و در عین حال محتاج یک سکونتگاه مناسب برای حیات خود هستند. در کنار این موضوع انسانها برای رفع نیازهای مادی و معنوی خود لازم دارند تا روابط و تعامل خود را با فضای جغرافیایی به عنوان زیستگاهشان، برقرار نمایند تا بتوانند به شیوه درستی زندگی نمایند. ساخت چنین فضای آرمانی هدف اصلی و ماموریت نظام علمی جغرافیا را تشکیل می دهد،

 برهمین مبنا علم جغرافیا را می توان از بعد نظری علم فضا شناسی، واز بعد کاربردی علم فضا سازی و مدیریت بهینه آن قلمداد نمود که ایجاد زیستگاه بهتر را برای انسانها رقم می زند. در کل می توان گفت هدف نهایی دانش جغرافیا بهینه سازی فضای جغرافیایی برای زیست شرافتمندانه انسانها از طریق آمایش سرزمین و برنامه ریزی است لذا شناخت ساختارها، پدیده ها، سیستم ها و کشف قوانین حاکم بر فضاهای جغرافیایی برای سامان دهی و ساخت فضای مناسب و تنظیم روابط جوامع انسانی با محیط پیرامونی آنها اساس علم جغرافیا می باشد.

 

 

مخلص کلام اینکه می توان گفت :” علم جغرافیا ، از طریق تفکر و کاربرد ، جهان ما را شکل می دهد و جغرافی دان به منزله متخصص محیط جغرافیایی ، راه گشا ،برنامه ریز،هدایتگر،کشتیبان،مشاهده گر،آموزش دهنده، منتقد و بالاخره زندگی بخش به مکان ها شناخته می شود" در پایان ذکر این جمله از  کتاب  معروف دکتر احمد پوراحمد استاد تمام دانشگاه  خالی از لطف نیست که از قول البرت انیشتین در کتاب خاطراتش آورده بود: من در ابتدا علاقمند بودم در رشته جغرافیا ادامه تحصیل دهم منتها بخاطر سختی و دشواری درک مفاهیم بلند جعرافیا از آن منصرف گردیدم و به تحصیل در رشته فیزیک پرداختم!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا