فرماندار بافق در همايش الزامات توسعه شترداری نوین حركت به سمت شترداري نوين را يكي از محورهاي تحقق اقتصاد مقاومتي بيان كرد و گفت: شهرستان بافق با توجه به ظرفيت ها مي تواند مركز شترداري نوين در كشور معرفي شود.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري بافق ؛ همایش و کارگاه آموزشی الزامات توسعه شترداری نوین با حضور فرماندار بافق ، اعضا هیئت مدیره انجمن علمی شتر ایران و شرکت کنندگانی از مراکز تحقیات شتر کل کشور در شهرستان بافق برگزار شد.

فرماندار بافق در اين همايش با اشاره محورهاي سند توسعه شهرستان گفت : كشاورزي و دامپروري يكي از پنج محور مهم سند توسعه شهرستان بافق است كه در اين محور شتر به عنوان يكي از ظرفيت ها و پروژه هاي اولويت دار در زمينه دامپروري مي باشد.

سيد مهدي طلائي مقدم با تاكيد بر افزايش دما ، كاهش بارندگي و افزايش بيابان ها ، حركت به سمت شترداري نوين و توجه به اين موضوع را به عنوان يك فرصت اقتصادي و حتي صنعتي بيان داشت و خاطر نشان كرد : حركت به سمت شترداري نوين علاوه بر كمك به مديريت بحران و افزايش بهره وري نقش بسزايي در تحقق اقتصاد مقاومتي و توليد فرآوري محصولات شترداري دارد .

وي افزود : شهرستان بافق با توجه به داشتن بيابان هاي فراوان ، مراتع مستعد با شترداري و شترداران موفق و با تجربه مي تواند به عنوان مركز شترداري نوين در كشور مطرح شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی شتر ایران در خصوص برنامه هاي اين همايش و كارگاه آموزشي گفت : الزامات توسعه شتر داری نوین از مراحل تدوین تا تصویب طرح و مدیریت گله در شترداری نوین و مدیریت گله، تغذیه و تولید مثل در شتر از جمله موارد و موضوعاتي است كه مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.

دكتر سعيد زيبايي با اشاره به تاريخچه تشكيل انجمن علمي شتر ايران گفت: انجمن علمی شتر ایران یکی از انجمن‌های علمی ایران در حوزه علوم دامی و دامپزشکی است که در جهت پیشبرد ، ارتقای علمی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی در سال 92 مجوز تاسيس گرفت.

وي با اشاره به تدوین سند توسعه شتر کشور که در حال انجام مراحل نهایی است ، خاطر نشان كرد : در سيستم پرورش شتر نسبت به ساير كشورهاي همسايه عقب هستيم به طوريكه رشد شتر در ايران 5/2درصد رشد منفي داشته است.

زيبايي از كشور امارت به عنوان بزرگترين كشور در خصوص داشتن گله ي شتر در جهان نام برد و افزود: بيشترين رشد شتر در دنيا مربوط به كشور عمان مي باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی شتر ایران با توجه به گرم شدن هوا و کمآبی در سطح جهان از شتر به عنوان دام آینده یاد كرد و گفت: فرهنگ سازي استفاده از فرآوردههای شتر و ارزش افزوده اي كه شتر در بين دامها دارد مي تواند نقش بسزايي در ايجاد اشتغال و درآمد زايي داشته باشد.

در ادامه شركت كنندگان در اين همايش پيرامون شترداري سنتي و محصولات شتر ، مديريت گله از نگاه تغذيه اي ، كار با شتر و رفتار شناسي شتر و توليد مثل شتر مباحثي را مطرح كردند.

گفتني است همايش و كارگاه الزمات توسعه شترداري نوين 4 و 5 آبان ماه در شهرستان بافق با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان یزد و مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی برگزار می شود










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا