استاندار يزد صبح چهارشنبه پنجم آبان در همايش ملي تحولات جمعيت، نيروي انساني و اشتغال، به انفعالي بودن سياست هاي جمعيتي اشاره كرد و گفت: در شرايطي كه برنامه هاي توسعه و قطعنامه هاي سازمان ملل كاغذپاره تلقي شدند با اقداماتي رو به رو شديم كه بازاركار را محدود كرد، از اين رو بايد براي سياست هاي جمعيتي چاره انديشي كرد.

 به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومي استانداري يزد، همايش ملي تحولات جمعيت، نيروي انساني و اشتغال، با حضور «سيدمحمد ميرمحمدي»استاندار يزد،  «فيروزآبادي» قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، جمعي از مديران و مسئولان استاني و كشوري، بهرهمراه دانشجويان و دانش پژوهان در سالن جليل شاهي دانشگاه يزد آغاز به كار كرد.
استاندار يزد در بخشی از سخنان خود  به نبود تعادل در هرم جمعيتي كشور اشاره كرد و گفت: براي هر مسئله اي سياست گذاري لازم است و سياست ها نيز به برنامه ريزي ویژه خود نیاز دارند. «سيدمحمد ميرمحمدي» افزود: بي توجهي به سياست هاي كلان، برنامه هاي پنج ساله و ديگر برنامه هاي سياستي، كشور را به سوي شرايطي پيش مي برد كه سياست گذاري هاي آن در حوزۀ جمعيت انفعالي، برداشت مي شود كه تا حدودي پذيرفتني است.  
وي گفت: در شرايطي كه با رشد جمعيت روبه رو هستیم و بايد بازاركار را گسترش دهيم با کارهایی مواجه مي شويم كه بازاركار را محدود مي كند.
به گفتۀ ميرمحمدي، كشور بايد با دنيا در تعامل باشد، وارادات و صادرات داشته باشد و به مبادلۀ اطلاعات و انتقال فناوری بپردازد اما هنگامی که برنامه توسعه و قطعنامه هاي سازمان ملل كاغذ پاره تلقي مي شود مجموعۀ اينها بازاركار را تهديد مي كند.
استاندار يزد یادآور شد: اگر اين اتفاقات نمي افتاد بسياري از مسيرها براي جوانان باز بود و اگر در چارچوب سياست هاي كلي كشور و برنامه هاي توسعه اي عمل مي شد، با چنين وضعيتي روبه رو نبوديم.
وي افزود: اكنون ما با دغدغۀ اشتغال جوانان روبه رو هستيم و در اين ميان بايد عوامل بيكاري را بشناسيم و مهمتر از همه فرهنگ كار و  کوشش را گسترش دهيم تا راه براي افرادي كه آمادۀ كار هستند و شغل هم براي آنها وجود دارد هموار شود.
ميرمحمدي همچنین گفت: از ديگر عواملي كه موجب بيكاري در كشور ما شده است، رشد فناوري و تغيير ساختار بوده كه منجر شده تا برنامه ها هماهنگ پيش نروند.
استاندار يزد به بيكاري فصلي و دوره اي اشاره كرد و ادامه داد: امروز در شرايطي هستيم كه برخي شغل ها فصلي هستند و برخي ديگر نيز به دليل قرار گيري در شرايط فعلي به صورت دوره اي رخ داده است كه همۀ اين ها از عوامل بيكاري کنونی در كشور ما بوده اند.
وي افزود: افزايش رشد جمعيت در كشور، افزايش نرخ مشاركت به ويژه مشاركت زنان، همخوان نبودن تخصص با بازاركار، ديوان سالاري و نارسايي قوانين و مقررات، كاهش رشد اقتصادي، بي ثباتي سياست هاي اقتصادي، نوسانات نرخ ارز و تورم و نيز گسترش نیافتن فرهنگ كارآفريني از ديگر عواملي است كه به بيكاري در كشور دامن زده است.
استاندار يزد با بيان اينكه در يزد ايده هاي خوبي در زمينۀ افزايش اشتغال داده شده، گفت: استان اقدامات مؤثري از نظر خوداشتغالي انجام داده كه هدفش كارآفريني و جذب نيروي جوان بوده است.
استاندار یزد در پایان سخنانش گفت: استان براي رشد اشتغال قوانين و مقررات را در اختيار سرمايه داران داخلي و خارجي قرار داده است و با ارائۀ تسهيلات به واحدهاي توليدي و صنعتي و نيز مبارزه با قاچاق كار و ارز، پهنه بندي فعاليت هاي صنعتي و گردشگري و انرژي، جذب فرصت هاي سرمايه گذاري، تصويب منطقۀ ويژۀ علم و فناوري و گسترش مراكز رشد و پارك هاي علم و فناوري براي رشد اشتغال کوشش كرده است.


اشتغال كشور با محدوديت اشتغال به بازار داخل درمان نمي شود


 قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و دبير شوراي عالي فضاي مجازي، ارتباط جمعيت و اشتغال را از ضرورت هاي امروز دانست و گفت: در 50 سال اخير جمعيت ما سه برابر شده است؛ دو دهه دورۀ تداوم جواني داشته ايم؛ بافت شهري و روستايي ما تغيير اساسي داشته است و حوادثي مانند جنگ و انقلاب و تحريم بر كشور گذشته است.
«ابوالحسن فيروزآبادي» در بخش دیگری از این همایش با بيان اينكه اين رویدادها نابساماني هايي در كشور پدید آورده است، افزود: اميدواريم با بررسي پژوهش هاي علمي و سياست گذاري هاي درست، وضع جمعيتي ما از پنجرۀ جمعيتي به پنجرۀ توسعه اي تبديل شود.
وي گفت: اكنون دغدغۀ جمعيت و اشتغال از مباحث مطرح در دنيا و جزو مسائل اصلي كشور است زيرا بافت اقتصادي در حال تحول است و اقتصاد برخلاف سابق فقط بر مبناي منابع پايه و صنعت نيست بلكه اقتصادِ خلاقيت محور و دانش محور در حال شكل گيري است.
به گفتۀ فیروز آبادی، جامعۀ ما از سويي با تراكم نيرو روبه رو است زيرا هم بايد نوسازي كرد و هم اشتغال ايجاد كرد و از ديگر سو مشكلات سرمايه اي موجب بي تعادلی شده است.
این مقام کشوری، به اقتصاد برون نگر و درون زا اشاره كرد و گفت: كشور بايد در حوزۀ اشتغال استراتژي هاي ملي داشته باشد و درمان اشتغال فقط با محدود كردن كار به بازار داخل كافي نيست زيرا اگر همين گونه پيش رويم در سال هاي آينده با وضعيني روبه رو خواهيم شد كه همۀ افراد بيكار جامعه از فارغ تحصيلان خواهند بود.
قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از مشكلاتي كه دولت با آن دست و پنجه نرم مي كند به مشكل نظام آماري، بازاركار و عدم تعادل نرخ بيكاري اشاره كرد و شاخص هايي مانند كاهش بهره وري، منفي شدن رشد جمعيت، كاهش مشاركت به ويژه مشاركت زنان را از عواملي دانست كه كشور در پايان دولت دهم با آن روبه رو بوده است.
فيروزآبادي در پايان سخنانش در همايش ملي گفت: خواهش وزارت تعاون، كار و تعاون اجتماعي بزرگ تر كردن اشتغال رسمي و ايجاد تعادل ميان منابع و مصرف است كه اميدواريم جامعۀ نخبگي و تخصصي كشور به اين پارامترها و نيز اشتغال و كيفيت جمعيتي كشور توجه ويژه داشته باشند.
 گفتني است هشتمين همايش ملي تحولات جمعيت، نيروي انساني و اشتغال پنجم و ششم آبان ماه در دانشگاه يزد در حال برگزاري است و معاون امور زنان و خانوادۀ رياست جمهوري، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، استانداري يزد، دانشگاه يزد، مركز آمار ايران، موسسه مطالعات جمعيتي و انجمن جمعيت شناسي ايران از همكاران برگزاركننده اين همايش به شمار می روند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا