یک مدرس دانشگاه با اعتقاد به این‌که یکی از مشکلات حوزه فرهنگ، تعدد و پراکندگی مراکز تصمیم‌گیری است، گفت: این تعدد گاهی باعث تداخل و هم‌پوشانی می‌شود. اگر کسی سکان وزارت فرهنگ و ارشاد را در دست می‌گیرد، باید بتواند در اقدام، عمل و سیاست‌گذاری انسجام ایجاد کند.
 
دکتر عباسعلی قیومی  در پاسخ به این پرسش که به نظر او، وزیر ارشاد آینده باید چه ویژگی‌ها و برنامه‌هایی داشته باشد، اظهار کرد: اولین کار وزیر ارشاد، تعیین یکسری شاخص‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری بر مبنای فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی باید باشد.
 
او ادامه داد: وزیر سپس باید بر مبنای شاخص‌ها و سیاستگذاری‌های فرهنگی درستی که برای کشور انجام می‌شود، فعالیت‌های خود را سامان دهد.
 
قیومی معتقد است: وزیر ارشاد آینده باید از پراکندگی‌های تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگی (که بسیاری از نهادها متولی آن هستند) به‌شدت جلوگیری کند و هر کسی خودش را مسوول ساماندهی، آسیب‌شناسی و سیاستگذاری‌های فرهنگی نداند.
 
او در این‌باره بیان کرد: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان مرکز سیاست‌گذاری حوزه فرهنگ در کشور است که خود دولت مسوولیت آن را برعهده دارد، نظر آن باید در تمام اقدامات فرهنگی ملاک باشد.
 
او در پاسخ به پرسش دیگری درباره معرفی رضا صالحی‌ امیری به‌عنوان وزیر ارشاد نیز گفت: فکر می‌کنم ایشان شخص بسیار واجد شرایطی برای تصدی این پست است و در حوزه فرهنگ، تخصص علمی و عملی دارد. او از نظر تئوری و عملی، توان تصدی پست وزیر ارشاد را دارد.
 
وی ادامه داد: صالحی امیری سال‌ها به‌صورت تئوریک در مکتب فرهنگ، بحث کرده و پژوهش‌های میدانی در این زمینه دارد. او همچنین یکی از افرادی است که در حوزه هنر و ادب ایرانی نیز تلاش کرده است. از طرفی با توجه به ارتباطات گسترده و تکنیک‌های مهارتی و ارتباطی‌اش می‌تواند در حوزه‌ای که به توجه و آسیب‌شناسی نیاز دارد، کار کند.
 
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال گفت: کسی باید تصدی وزارت ارشاد را برعهده بگیرد که تخصص علمی و عملی داشته باشد. فکر می‌کنم مجموعه این ویژگی‌ها در دکتر صالحی امیری وجود دارد.
 
قیومی با بیان این‌که تجربه صالحی امیری در حوزه‌های ادب، فرهنگ و هنر، بیش از علم او است، اظهار کرد: با توجه به این‌که او خود یک نظریه‌پرداز است و در مباحث خانواده و فرهنگ و آسیب‌شناسی کار کرده‌ است، جنس کار را می‌شناسد و می‌داند شکاف‌ها از کجا ناشی شده و چگونه می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا