«قانون شکایت از عربستان، قانون عدالت ضد حامیان تروریسم نیست، بلکه قانون انتقام از سعودی هاست که تاریخ مصرفشان گذشته است... همپیمانی راهبردی که از سال 1945 در روزولت ایجاد شد، اینک به پایان خود رسیده و گاو شیرده سعودی شیرش خشکید.»

به گزارش یزد فردا به نقل از جام نیـوز، روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود به قلم عبدالباری عطوان نوشت: «باطل شدن وتوی باراک اوباما توسط مجلس سنای آمریکا ما را غافلگیر نکرد. منتهی آنچه که مایه غافلگیری بود، تسریع نمایندگان سنا در باطل کردن وتوی اوباما و رای اکثریت ضد وتوی رییس جمهور بود.»

 

رای الیوم افزود: «تنها یک نفر از میان 97 نماینده سنا به وتوی باراک اوباما رای داد و 96 تن دیگر بر علیه آن. این مسئله بیانگر عمق نفرتی است که نمایندگان سنا از عربستان سعودی دارند. چگونه با عقل جور درمی آید که تنها یک رای مخالف در سنا با قانون شکایت از سعودی وجود داشته باشد؛ سعودی که همپیمان 70 ساله آمریکاست و چه جنگ های را به نیابت از آمریکا در منطقه که صورت نداده است.»

 

 این روزنامه ادامه داد: «قانون شکایت از عربستان توسط خانواده های قربانیان 11 سپتامبر قانون عدالت ضد حامیان تروریسم نیست بلکه قانون انتقام از سعودی هاست که تاریخ مصرفشان گذشته است. همپیمانی راهبردی که از سال 1945 در روزولت میان سعودی و آمریکا ایجاد شده بود اینک به پایان رسید و گاو شیرده سعودی دیگر شیرش خشکیده است.»

 

رای الیوم افزود: «اینک آمریکا پشت عربستان را خالی کرد بعد از آنکه آن را مبتلی در جنگ یمن و سوریه کرد و قبل از آن هم در جنگ افغانستان؛ یعنی واشنگتن عربستان را رها کرد تا بدنبال سرنوشتش برود. آمریکا به عربستان نه از پشت بلکه از رو خنجر زد  آن هم زمانی که ریاض در سخت ترین شرائط در تاریخ معاصرش قرار گرفته است.»

 

این روزنامه ادامه داد: «حکومت سعودی در آینده نزدیک با شرائط دشوار تری مواجه خواهد شد. اینک نوبت عربستان است که آمریکا بعد از لیبی و عراق و سوریه به حسابش برسد.»

 

خاطر نشان می شود که مجلس سنای آمریکا  با 97 رای موافق در مقابل یک رای مخالف به ابطال وتوی «باراک اوباما»  در ارتباط با قانون شکایت قربانیان حادثه 11 سپتامبر از عربستان رای مثبت داد.

 

به نوشته النشره، با این رأی، سنای آمریکا وتوی هفته گذشته «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا علیه قانون موسوم به "عدالت علیه حامیان تروریسم" را باطل کردند.

 

قانون مذکور بعد از آن تصویب شد که کنگره آمریکا با انتشار 28 صفحه سند درباره حادثه 11 سپتامبر اعلام کرد که دست‌کم چند نفر از عاملان این حملات با مقام‌های دولت عربستان در تماس بوده‌اند.

 

بنا بر سند مذکور هم 15 نفر از 19 هواپیماربای عامل حملات 11 سپتامبر نیز شهروندان عربستان بوده‌اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا