حضرات آقایان حسین اخیری اردکانی (فرماندار اسبق بافق ) و عباس صحرایی اردکانی( معاون سیاسی و امنیتی اسبق استان یزد)
ضمن آرزوی سلامتی برای مسئولان دلسوزو صادق، در پی مصاحبه اخیرآن دو بزرگوار در خصوص تغییرات مرزجغرافیایی بافق و اردکان ، اینجانب مهدی رنجبربافقی به عنوان رییس شورای شهرستان ،لازم دیدم به منظور تنویر افکار عمومی مطالبی مطرح نمایم :
جناب آقای اخیری اینکه در پاسخ سوال خبرنگار بافق فردا فرمودیدالحاق بخشی از منطقه آریز به اردکان قبل از انقلاب اتفاق افتاده است )) متذکر می گردم که:
-بعد از جنگ تحمیلی حضرتعالی و اقای صحرایی سکانداری پستهای مهم و حساس اجرایی را برعهده داشتید به طوری که قوانین مهم و برنامه های زیرساختی کشور و استان در این دوره پایه ریزی گردید. امروز به وضوح روشن است که اگر درست به این قوانین عمل می شد الان نباید شاهد قطب شمال و جنوب در بحث صنعت و معدن و اقتصادی و غیره در استان باشیم. اهم قوانین مورد اشاره عبارتند از:
-قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی جمهوری اسلامی ایران ۶۸-۷۲ به عنوان اولین قانون مدون برای تعریف توسعه همه جانبه کشور در سطوح مختلف .
-قانون ایجاد ۷۷ واحد دهستان بدون در نظر گرفتن نصاب جمعیتی در موضوع ماده ۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری – که با اعمال نادرست این قانون طی مدت زمانی مشخص، بخش اعظمی از ذخایر معدنی وآ بی شهرستان بافق به اردکان ملحق گردید.
-مصوبه هیات دولت در سال ۶۸ مبنی بر تفویض ماده ۱۳ قانون تقسیمات کشوری( موضوع انتزاع و الحاق ) به کمیسیون سیاسی و دفاعی.
جناب آقای اخیری، همانطور که استحضار دارید:
– اولین قانون تقسیمات کشوری و وظایف بخشداران در سال ۱۳۱۶ خورشیدی به تصویب رسید که یزد جزو استان دهم کشور شامل شهرستانهای یزد و اصفهان با محدود ه مشخص بود
– در سال ۱۳۴۸ فرمانداری شهرستان یزد به فرمانداری کل ارتقاء پیدا کرد که نهایتا در سال ۱۳۵۲ استان یزد به همراه چهار شهرستان یزد، بافق ، اردکان، تفت با محدوده و مرز جغرافیایی مشخص ایجاد گردید.
– دومین قانون تقسیمات کشوری معروف به قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری در سال ۱۳۶۲ تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در سال ۱۳۶۳ آیین نامه اجرایی این قانون به تصویب هیات دولت رسید
– در نقشه های ترسیمی جغرافیای بین بافق و اردکان در سالهای ۱۳۴۵،۱۳۵۵،۱۳۶۵،۱۳۷۵ محدود برآمدگی حدوداً به طول ۵۰ کیلومتر در عرض ۲۰ کیلومتر به وضوح قابل مشاهده بود. که الحاق این برآمدگی از بافق به اردکان طی فرایند و سناریو ۱۵ ساله صورت گرفته است یا به عبارتی از سال ۱۳۷۰ شروع و در سال ۱۳۸۵ پایان یافت . و گواه این مدعا آلبوم نقشه های تقسیمات کشوری می باشد که با نامه شماره ۲۸۴۹۶ مورخ ۱۳/۶/۱۳۸۵ به فرمانداری شهرستان بافق ابلاغ گردید وهمچنین این موضوع مهم به وضوح در مقایسه نقشه های جغرافیایی اسبق با نقشه های ترسیمی برنامه و بودجه استانداری و مرکز آمار درسال ۱۳۸۵ ونقشه های تقسیمات سیاسی و اداری ابلاغی سال ۱۳۸۵ قابل مشاهد می باشد.
 
mtb_012232
و اما جناب آقای صحرایی اینکه آنجناب با ادای قسم جلاله می فرمائید (( خداوکیلی اصلاً ذهنم یاری نمی کند که چه بوده و چه نبوده وغیره)) نیز باید به عرض برسانم:
ظاهراً آنومالی و معدن D19 به همراه چادرملو در شیت نقشه کویر کر( کویر دره انجیر) در تاریخ ۷۲/۴/۲۰ با لابی گری و نفوذ ،از شهرستان بافق منفک گردیده است ؛اول اینکه معدن چادرملو چون ذخیره فراوانی داشت همه توجهات به اون معدن جلب بود و مسوولان اردکان با برنامه ریزی مدون کارخانه های جوار معدنی فراوانی در حوزه جغرافیایی اردکان احداث کردند که از عوامل اصلی توسعه اردکان درهمه سطوح است.
دوم اینکه در روی نقشه های جغرافیای تا قبل از سال ۱۳۸۵ هنوز معدن D19 در محدوده شهرستان بافق قرار داشت این موضوع زمانی حائز اهمیت شد که ذخیره معدن چادرملو کاهش پیدا کرد. سوم اینکه معدن چادملو در سال ۱۳۹۱ در جلسه ای با در حضور استاندار وقت و مسوولان ارشد وزارتخانه های مربوطه درخواست خوراک D19 را برای واحد های فولادی خود کرد و در همین جا بود نقشه خیلی از افراد رو شد. و همچنین مسوولان بافق مخصوصاٌ فرمانداران و بخشداران وقت در جریان موضوع جدا شدن قسمت اعظمی از مرزهای شمالی بافق در منطقه آریز بودند یا نبودند قابل بررسی می باشد ؛اما باید گفت معدن D19 مطابق با اسناد و مدارک معتبر جزو لاینفک حوزه جغرافیایی شهرستان بافق می باشد که تا این لحظه به اندازه کافی کلیه اشکالات قانونی و نقایص این مرزبندی جغرافیای در اختیار نهادهای اجرایی و امنیتی قرار گرفته است. امیدواریم با یاری خداوند و حمایت استاندار محترم وهمراهی مردم شریف شهرستان بافق و نماینده مجلس، امام جمعه، فرماندار و دیگر مسوولان این موضوع روشن و مورد حل و فصل قرار گیرد.
 
جناب آقای صحرایی باید متذکر شد که بر اساس شواهد و قرائن و قوانین مربوط به وضوح مشخص است که:
 
جابه جایی مشکوک و ابهام آمیز روستاهها، امکنه و مزارع در دهستانهای مختلف تشدید سوء تفاهمات و شائبه را به دنبال داشته است و این در حالی است که نیازی به این الحاق و انتزاع نبوده است.
-جابه جایی مشکوک و ابهام آمیز بلوک بندی مرز جغرافیایی دهستان قانونی مبارکه (در سال ۱۳۶۷ ایجاد شده است) نیز سوء تفاهم و شائبه را دو چندان کرده است.
-اقای صحرایی، اگر بلوک بندی و شیتهای نقشه جفرافیایی هم در ۲۰/۴/۷۲ از طرف وزارت کشور در اختیار آنجناب قرار گرفته است، باید سوال نمود که: چرا فرمانداران و مسئولان بعد ازحسین اخیری در جریان امر قرار نگرفته اند؟!
– تنها یک شیت ازنقشه بلوکبندیها و مرزبندی جغرافیایی شهرستان بافق که در بالا ذکر گردید(شیت کویر کر یا دره انجیر) ان هم با وساطت امام جمعه محترم در سال ۱۳۹۲ توسط استاندار اسبق در اختیار شهرستان قرار گرفت.
-باید یاداور شد که خط مرزی ظاهرا قانونی بین بافق و اردکان در منطقه اریز با هیچ کدام از ضوابط، مولفه ها و شاخصه های تقسیمات کشوری سنخیت ندارد لذا مشتاقیم بدانیم این مرزبندی جغرافیایی با استناد به کدام قانون و بر چه اساس و معیاری ترسیم گردیده است؟
حال با توجه به اینکه حضرتعالی نیز متذکر شده اید بنده تابع مقراتم و اگر حقی ضایع شده باشد حاضرم که کمک کنم تا احقاق حق گردد، باید از حضرتعالی و آقای صحرایی در خواست نمود که با توجه به اینکه گره کور و مطالبه و پرسشگری جدی مردم شهرستان و به عبارت دیگر، شاید سوء تفاهم ایجاد شده ، ما به یاری آنجنابان نیازمندیم تا این معمای بغرنج، حل و فصل گردد.لذا ما بعنوان خادمین مردم در شورای اسلامی شهرستان امادگی کامل داریم تا دراین خصوص با شما بزرگواران وارد مذاکر و مباحثه شویم تا شاید حقی احیاء یا حداقل سوء تفاهمی را مرتفع نمائیم.
و اما سخنی با جناب آقای مهندس میر محمدی استاندار محترم: 
همانطور که استحضار دارید تاکنون اعضاء شوراهای اسلامی شهر و شهرستان بافق چندین نشست و مکاتبه با حضرتعالی و مسئولین مرتبط داشته است، اسناد و مدارک ارائه گردیده است. ضمن سپاس و قدردانی از قول مساعد حضرتعالی در خصوص بررسی بی طرفانه و شفاف موضوع ، مصرانه استدعا و انتظار دارد، با توجه به اقرار صریح آنجناب در پایبندی به قانون و مقررات و نیزبا عنایت به بند ۱۸ و ۲۹ ماده ۲ وظایف و اختیار استانداران ( مصوبه شورای عالی اداری) رجاء واثق دارد عنوان عالیترین مقام دولت تدبیر و امید برای بررسی موضوع مرز جغرافیایی با فق و اردکان بطور شفاف و مطابق با قوانین ساری و جاری کشور مجدانه وارد عمل می شوید تا یکبار برای همیشه این موضوع پایان یابد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا