معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه این وزارت‌خانه به عنوان یکی از اعضای شورای مبارزه با قاچاق کالا و ارز با جدیت پیگیر قاچاق انواع میوه به کشور است گفت که افزایش قیمت برنج تا حدودی ناشی از افزایش هزینه‌های تولید بوده و بیشتر از آن غیر منطقی است و وزارت جهاد کشاوری با آن مخالف است.
 
 عبدالمهدی بخشنده امروز در نشست خبری که در حاشیه دیدار و نشست مشترک وزارت کشاورزی ایران و چین برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس قانون واردات چهار قلم میوه گرمسیری از جمله موز، انبه، نارگیل و آناناس با پرداخت تعرفه آزاد است و بقیه میوه‌ها ممنوع الورود هستند و وزارت جهاد کشاورزی علی‌رغم اینکه مسئولیت مبارزه با قاچاق میوه را ندارد و تنها یک عضو در شورای مربوطه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا است به شدت مخالفت خود را با واردات میوه به کشور از مبادی قانونی و غیرقانونی اعلام کرده است. چرا که از سویی با تولید حدود ۱۹ میلیون تنی انواع محصولات باقی مازاد تولید بر نیاز داخلی وجود دارد و باید آن‌ را صادر کنیم و از سوی دیگر واردات میوه‌ به صورت غیرقانونی علی‌رغم اینکه می‌تواند در بازار تولیدات داخلی اثرگذار باشد حامل آفات و بیماری‌های زیادی است.
 
وی افزود: ممکن است در برخی مرزها قاچاق میوه صورت گیرد، اما این مسائل مرتبا پیگیری و پایش می‌شود چرا که هم اکنون نیز آفات بسیاری در باغ ها و مزارع کشاورزی ایران وجود دارد که پیش از این نبوده‌اند و از طریق قاچاق میوه و محصولات کشاروزی به ایران وارد شده‌اند.
 
ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت و مخالفت با افزاش غیرمنطقی قیمت
 
معاون وزیر کشاورزی ادامه داد: قیمت برنج در ارقام پر محصول چندان افزایشی نداشته و بخشی از افزایش قیمت در برنج‌های کیفی تولید داخل ناشی از افزایش هزینه‌های تولید برای کشاورزان است، اما اگر بیش از حد قیمت برنج افزایش پیدا کند ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد و وزارت جهاد کشاورزی با آن مخالف است.
 
به گفته بخشنده، علی‌رغم نیاز کشور به واردات برنج با توجه به سرانه مصرف ۳۷ کیلوگرمی آن طی سال‌های گذشته واردات این محصول در فصل برداشت ممنوع بوده و به هیج وجه اجازه واردات داده نشده است به گونه‌ای که حتی شرکت‌ بازرگانی دولتی برای تامین‌ ذخایر استراتژیک کشور که بخشی از محموله وارداتی برنجش در فصل برداشت قصد ورود داشت با مخالفت و برخورد وزیر جهاد کشاورزی روبه‌رو شد.
 
پرداخت باقی‌مانده مطالبات گندم‌کاران در آینده نزدیک
 
وی همچنین با اشاره به آمادگی برای صادرات سه میلیون تنی گندم و آرد با پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی به شورای اقتصاد، گفت: هیچ نیازی به واردات گندم نداریم و با توجه به اینکه قیمت گندم معمولی برای خبازی‌ها کیلویی ۶۰۰ تومان و قیمت گندم برای صنایع تبدیلی کیلویی حدود ۹۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، واردات گندم برای هیچ واردکننده‌ای با نرخ‌های کنونی تعرفه صرفه اقتصادی ندارد و گران‌تر از این قیمت‌ها تمام می‌شود.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مطالبات گندم‌کاران اظهار کرد: میزان تولید گندم در سال جاری حدود ۱۴ میلیون تن ارزیابی شده و تاکنون ۱۱.۵ میلیون تن آن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است که البته با آهنگ رشد کمتری این خرید همچنان ادامه دارد و از حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بهای گندم خریداری شده تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شده است.
 
بخشنده ضمن عذرخواهی از کشاورزان بابت تاخیر در پرداخت مطالباتشان گفت: طی هفته گذشته با کمک دولت توانستیم ۳۰۰۰ میلیارد تومان اوراق بهادار گندم در بورس کالا بفروشیم که بزرگترین معامله در بورس کشاورزی طی دهه های اخیر به شمار می‌رفت و از این طریق بخشی از مطالبات گندم کاران پرداخت شد و درصددیم به سرعت باقی مانده آن را نیز پرداخت کنیم.
 
وی اعلام کرد: گندم کارانی که تا آخر تیرماه محصولاتشان را به دولت تحویل داده‌اند ۱۰۰ درصد مطالباتشان را دریافت کرده‌اند و مابقی کشاورزان گندم کار نیز بسته به زمان تحویل محصولشان از ۴۵ تا ۶۵ درصد بهای گندم خود را دریافت کرده‌اند.
 
معاون وزیر کشاورزی همچنین در خصوص طرح ممنوعیت واردات محصولات تراریخته که از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرارگرفته است، گفت: این مسئله نیاز به بحث و بررسی کارشناسی بیشتری دارد، چرا که به عنوان مثال بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد ذرت و سویای تولید شده در جهان تراریخته است و اغلب کشورهای جهان از آن استفاه می‌کنند، بنابراین نباید در این زمینه شتاب زده عمل کرده و مکانیزم‌های خاصی در این زمینه تعریف شود.
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا