آقای هاشمی در سخنرانی خودشان مطرح کردند که ژاپن و آلمان بر محور دانش و با توجه به دانش، هزینه های خود را صرف موضوعات علمی، دانش و توسعه کردند و اگر امروز شرایط آنها را نگاه کنیم، برتری شان به دلیل قدرت نظامی و فلان تأسیسات نظامی نیست، بلکه این برتری به دلیل توانایی های علمی، مبتنی بر دانش و توانایی های اقتصادی است که دارند

محمد هاشمی گفت: سخنان اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره بودجه دفاعی آلمان و ژاپن،  مربوط به شرایط این دو کشور بعد از جنگ جهانی دوم و یا شرایط امروز این کشورها نیست، بلکه در حقیقت منظور سخنان آقای هاشمی، حرکت ژاپن و آلمان بر اساس دانش و دستاوردهای آنان از ناحیه توسعه علمی بوده است.
 
اصولا باید برای بررسی سخنان اخیر آیت الله هاشمی نگاه کرد کجا و به چه مناسبتی این سخنان انجام شده و موضوع چه بوده است؟ . سخنان آقای هاشمی در جمع مدیران آموزش و پرورش مطرح شد و موضوع مورد اشاره ایشان ضرورت های آموزش و پرورش و موضوع اقتصاد مقاومتی بوده است که باید درون زا یا نگاهش به بیرون باشد. آقای هاشمی در سخنرانی خودشان مطرح کردند که ژاپن و آلمان بر محور دانش و با توجه به دانش، هزینه های خود را صرف موضوعات علمی، دانش و توسعه کردند و اگر امروز شرایط آنها را نگاه کنیم، برتری شان به دلیل قدرت نظامی و فلان تأسیسات نظامی نیست، بلکه این برتری به دلیل توانایی های علمی، مبتنی بر دانش و توانایی های اقتصادی است که دارند.
 
آنچه آقای هاشمی عنوان کرده اند نه بحث کم و زیاد کردن هزینه های نظامی بلکه آن چیزی است که پیشتر عنوان شد، اما عده ای هستند که می توانند صحبت را منفی یا مثبت جلوه دهند. در حقیقت این افراد به دنبال سوژه می گردند. آنچه در اقتصاد مقاومتی آمده توسعه دانش و توجه به قدرت درون نگر و اقتصاد درون زاست. در سند 1404 ایران هم آمده که باید به جایگاه اول علمی در میان بیست کشور منطقه برسیم. در سند چشم انداز هیچ بحثی نیست که قدرت نظامی باید این گونه باشد، در حقیقت درباره سخنان اخیر آقای هاشمی، نوعی مغالطه کاری شده است. اینکه منظور گفته می شود منظور ایشان ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم بوده و یا اینکه منظور شرایط امروز این دو کشور است؛ این گونه نیست.منظور سخنان آقای هاشمی حرکت ژاپن و آلمان بر اساس دانش بوده و هدف این بوده که بیان شود علم چه دستاوردهایی می تواند داشته باشد.
 
آیت الله هاشمی در هر سخنرانی به تناسب جمع حاضر سخنانشان را تنظیم می کنند؛ بنابراین، به تناسب موضوع در جمع مدیران آموزش و پرورش و درباره وظایف آنها سخن گفته اند. آنچه پس از سخنان آقای هاشمی در رسانه ها بازتاب یافت و تحلیل هایی که در این رابطه شد، بیشتر برداشت شخصی افراد است. به نظرم موافقان و مخالفان برداشت های متفاوتی داشته اند و برخی به نوعی دنبال سوژه می گردند. البته کسانی که می خواستند این سخنان را تحلیل کنند، بهتر بود به جایگاهی که این سخنان ایراد شده توجه می کردند. این مسائلی که بنده عنوان کردم، در بیانیه ای که دفتر رئیس مجمع داد، کامل مطرح شد، اما برخی توجهی نکردند یا دوست نداشتند توجهی به این توضیحات داشته باشند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا