آسیاب آبی یخدان میبد با حضور علاقمندان به آثار و بناهای تاریخی افتتاح گردید. 

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، آسیاب آبی یخدان میبد که در دهه های پیشین تخریب گردیده بود و بنا بر نظریه کارشناسان متعلق به دوران صفویه می باشد، با حضور معاونین توسعه مدیریت و میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان، فرماندار شهرستان، نماینده مردم شهرستان میبد در مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از مردم آغاز به کار کرد.

 رسول مشتاقیان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد اظهار داشت: از سال گذشته مراحل حفاری، اکتشاف و شناسایی قسمت های باقی مانده آسیاب آغاز گردیده و مرمت و احیای آن بیش از یک سال به طول انجامید.

وی خاطرنشان ساخت: مرمت و احیای این آسیاب تاریخی با محوریت فرمانداری میبد و از محل اعتبارات میراث فرهنگی، شهرداری و خیرین محلی صورت پذیرفته است و تاکنون بش از یک میلیارد ریال برای راه اندازی آن هزینه گردیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در میبد آسیاب های زیادی وجود دارد تصریح کرد: آسیاب آبی یخدان میبد چهارمین آسیابی است که در این شهرستان مرمت گردیده است و آسیاب های باغشاهی، بیده و دوسنگی محمدآباد، آسیاب هایی هستند که قبل از آسیاب یخدان مورد مرمت قرار گرفته اند.

مشتاقیان عنوان کرد: احیای آسیاب یخدان با دو رویکرد گردشگری و اقتصادی صورت پذیرفت. سنگ این آسیاب با آب حرکت کرده و گندم را به آرد تبدیل می نماید و در این میان گردشگران و علاقمندان می توانند مراحل تبدیل گندم به آرد توسط آسیاب را از نزدیک نظاره کنند.

وی افزود: در فاز بعدی عملیات اجرایی این آسیاب فضای روی آسیاب به عنوان یک مکان گردشگری در نظر گرفته شده است تا محلی برای بازدید و مراجعه گردشگران تدارک دیده شود.

گفتنی است: در آیین افتتاح آسیاب آبی یخدان میبد با آرد تولید شده توسط این آسیاب تاریخی نان محلی لتیر پخت گردید و در اختیار مردم قرار گرفت.

شایان ذکر است: در پایان مراسم از افراد بالای هشتاد سال حاضر در مراسم تجلیل شد و جوایزی به رسم یادبود به آنها اهدا گردید.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا