یزدفردا "دومین همایش و کارگاه آموزشی نانوتکنولوژی استان یزد با همکاری انجمن نانو دانشگاه سراسری یزد و دانشگاه آزاد شهرستان مهریز وبا حضور دکتر محمدآریا منش رئیس پژوهشکده علوم و نانوتکنولوژی دانشگاه یزد و دکتر ابرقویی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مهریز و جمعی از اساتید و دانشجویان علاقمند به این علم در سالن اجتماعات هلال احمر مهریز برگزار شد .
در این مراسم دکتر آریا منش ضمن تقدیر و تشکر از دکتر ابرقویی مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی مهریز به خاطر پیگیریها و تلاش در برگزاری این همایش در شهرستان مهریز به موارد مهمی اشاره نمود که اهم مطالب ایراد شده توسط ایشان را در خبری مستقل تقدیم کاربران فردائی می نماییم .

دکتر آریا منش  هدف از برگزاری این همایشها که بیشتر جنبه ترویجی و تشویقی دارد و برگزاری اینگونه همایشها باعث می شود که مردم علی الخصوص دانشجویان با کاربرد این فن آوری آشنا شوند
وی افزود : نانو تکنولوژی بیش از انکه یک مطلب علمی باشد یک مسئله مهم و ضروری اجتماعی و اقتصادی می باشد

 

 

دكتر محمد آريامنش عضو هيئت علمي دانشگاه يزد كه علاوه بر فعاليت هاي علمي به عنوان يك تئوري پرداز در مديريت آموزشي و پژوهشي،  ديدگاههاي نو دارد عنوان نمود: هدف از برگزاري دوره هاي دوره هاي پيش دانشگاهي آماده نمودن دانش آموزان با مباني علمي و رفتاري  در دانشگاههاست و نه تكميل دوره دبيرستان. اگر قرار است نام اين دوره را دوره پيش دانشگاهي بگذاريم بايد تمهيدات لازم براي دانش آموزان به منظور آشنايي با فضاي دانشگاه و مباني تحصيل در فضاي دانشگاهي را به آنان بدهيم.

متاسفانه در حال حاضر اين امكان براي دانش آموزان وجود ندارد . اگرچه تابلو اين گونه مراكز تحت عنوان مراكز پيش دانشگاهي ظاهر شده،  ولي واقعيت اين است كه فضاي حاكم بر اين گونه مراكز، دقيقا" همان فضاي دبيرستان است.  دانش آموزان در دوره هاي پيش دانشگاهي بيشتر به تكميل اطلاعات علمي باقيمانده در دوره هاي دبيرستان مشغولند حال آنكه اين دوره،   دوره تكميل دبيرستان نيست .

 وقتي مي گوئيم دوره پيش دانشگاهي معني آن اين است كه دانش آموز بايد با فضاي دانشگاه آشنا شود و نه باقيمانده هاي دبيرستان را تكميل نمايد. كداميك از اين دوره ها، دانش آموزان را با مباني رفتاري و تحصيل در دانشگاهها آشنا مي نمايد؟  تقريبا" همان دورس سال چهارم نظام قديم با اندكي تغيير به نام دوره پيش دانشگاهي ارائه مي شود.

 هدف از تعريف اين دوره هاي اصولا" آماده نمودن دانش آموز با فضاي دانشگاه است. نبود چنين دوره اي باعث مي شود تا دانش آموزان پس از ورود به دانشگاهها تقريبا" بطور عمومي با يك افت تحصيلي و تغييرات رفتاري مواجه شوند. اساسا" ، بهتر است  تا دانش آموزان پس از 11 سال تحصيل و قبولي در كنكور سراسري به مدت يك سال با مباني همان رشته اي كه در آن پذيرفته شده ، و همچنين نحوه تحصيل در دانشگاه، روشهاي تدريس و تحصيل، متد هاي آموزشي دانشگاه، مباني تحقيق و همچنين تكميل دوره هاي زبان انگليسي آماده شوند.

 اين مي تواند يك دوره پيش دانشگاهي تلقي شود. طبيعتا" اساتيد تخصصي اين دوره بايد از مجرب ترين اساتيد همان رشته اي باشند كه دانش آموز براي تحصيل در آن پذيرفته شده است. و در دروس عمومي هم اساتيد دانشگاهي همان درس. از طرفي اين فرصت خوبي است تا دانشجو با رشته اي كه انتخاب نموده آشنا شود..  در هيمن دوره دانشجويان بايد بتوانند تغيير رشته بدهند و يا از تحصيل در آن انصراف بدهند.

سالانه هزاران دانشجو به دليل عدم آشنايي با رشته هاي تحصيلي ناخواسته وارد رشته هايي مي شوند كه بعدا" يا مجبور هستند تغيير رشته بدهند و يا اينكه باالاجبار در رشته اي تحصيل كنند كه هيچ علاقه و انگيزه اي ندارند.  

اين موضوع وقت زيادي از اساتيد و دانشجويان را مي گيرد و هزينه هاي زيادي اعم از هزينه هاي دانشگاهي و يا هزينه  هاي انجام شده از طرف خانواده ها ، در اين را بي نتيجه مي ماند. مراكز پيش دانشگاهي بايد با فضاي دبيرستان متفاوت باشد و اين فضاها بايد تحت نظارت همان دانشگاهي كه در آن پذيرفته شدند نظارت و تغذيه شوند. طبيعتا" اين موضوع مي تواند زمين ساز تحولي شگرف در نظام آموزش عالي كشور محسوب شود.

از طرف ديگر متاسفانه در بسياري از دوره هاي كارشناسي هيچ درسي تحت عنوان مباني تحقيق نه تعريف شده و نه ارائه مي شود. از اين دانشجو نمي توان انتظار داشت تا در آينده محقق خوبي بار آيد.

ذهن دانشجويان ما بيشتر با مباحث تئوري درگير است حال آنكه در كنار واحد هاي تئوري بايد آنان را با اصول تحقيق آشنا نمود.

كارگاههاي مختلف آموزشي از طرف صاحبان صنعت در دانشگاهها بايد برگزار شود و همچنين از طرف دانشگاه در صنعت مربوط.. اينگونه دانشجويان را با واقعيت هاي آينده رشته تحصيلي و فضاي كاري آنان نيز آشنا نموده ايم.. دانشجو آينده اش را خواهد ديد، و با انگيزه بيشتر درس خواهد خواند . همه اينها بايد در نظام آموزش كشور بررسي و ديده شوند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا