استان دارالعباده یزد ، اگر چه همواره به عنوان استانی کویری و کم آب مطرح بوده  و بالطبع همین خصوصیات محدودیتهایی را برای رشد و توسعه در برخی زمینه های خاص ایجاد نموده است ولیکن از نظر دیگر از موقعیت ممتاز و خاص جغرافیایی برخوردار است که همین شاخصه فرصتهای بسیار بزرگی را برای استان و مرم شریف و نجیب یزد ایجاد نموده است . استان یزد از نظر موقعیت مکانی در مرکز جغرافیایی کشور پهناور ایران قرار دارد و همین شاخصه ممتاز و متمایز باعث گردیده که در واقع محل تلاقی اصلیترین شاهراهها و کریدورهای شمال-جنوب وغرب به شرق کشور باشد ؛ از یکسو عبور اصلیترین شاهراه کشور موسوم به جاده سنتو که مهمترین بنادر جنوبی و مخصوصا بندرعباس و سایر استانهای جنوبی را به تهران و سایر استانها و شهرهای شمالی کشور متصل میکند ، از استان و شهر یزد ، فرصتهای چشمگیری را به استان یزد بخشیده است و از سوی دیگر عبور اصلیترین مسیرهای زیارتی از غرب کشور به سمت مشهد مقدس وامام رضا (ع ) نیز فرصتهای شاخص دیگری را به یزد داده است .

شاید بنابر مقدمه کوتاه ذکر شده وبخصوص مسئله کم آبی استان یزد علی القاعده نباید هیچ اولویتی برای فعالیتهای کشاورزی قائل باشیم ، ولیکن کشاورزان سختکوش یزدی که از دیرباز با محدودیتها خو گرفته اند با روی آوردن به روشهای مناسبی مانند کشت گلخانه ای بعضا در پرورش برخی محصولات حتی در سطح کشور جایگاه ممتازی بدست آورده اند .

اما طبق آنچه ذکر شد و بویژه موقعیت خاص جغرافیایی و سوق الجیشی که یزد را چهار راه مرکزی کشور قرار داده ، شاید توسعه صنعت مناسبترین گزینه برای فعالیت در استان  باشد ؛ اگر چه در قضاوت اول این موضوع درست به نظر می رسد ، اما رشد برخی صنایع در سالهای اخیر که علی الظاهر در جانمایی وتوسعه آنها دقت کافی به عمل نیامده گسترش صنایع پر آب خواهی همچون صنایع فولاد است ؟!

  یادمان نمی رود که هنوز بیش از سه دهه نمی گذرد از زمانیکه هنگام رد شدن از داخل کوچه های خشت و گلی یزد صدای بعضا ریتمیک و هماهنگ دستگاههای شعربافی که کمترخانه وخانواده ای از وجود آن بی بهره بود ، نوای زندگانی را در کوچه پس کوچه های یزد طنین انداز می کرد .

تردیدی نیست که گذشتگان ما که هنوز به زندگی ماشینی امروز خو نگرفته بودند بسیار بهتر از ما روش زندگی و خو گرفتن با طبیعن خاص کویر را آموخته بودند .

اگرچه یزد به دلیل قرار گرفتن در چهار راه مرکزی ایران دارای موقعیت بسیار ممتازیست که آنرا برای پیشرفت در زمینه هایی مانند صنعت ممتاز ساخته است ، ولیکن کاملا حواسمان باشد که اقلیم یزد ، اقلیم خشک و کم آبی است که روز به روز هم بر محدودیتهای آن افزوده می شود و بنابراین در انتخاب نوع فعالیتها و بخصوص نوع صنایع انتخابی بیشتر دقت نماییم .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا