در ادامه واکنش های اقدام صورت گرفته توسط شیخ عباس زارع رییس شورای اسلامی شهر یزد حجت الاسلام حمید رضا مطهریان عضو شورای اسلامی شهر یزد جریانات اخیر در مورد سالن جدید شورای اسلامی شهر یزد به نا هماهنگی ها نسبت داد وپای نیکنام نماینده زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد را به ماجرا باز کرد تا قصه ناتمام شورای اسلامی شهر یزد از سپنتا نیکنام تا شیخ عباس زارع که مدتی قبل یزدفردا قسمت اولش را نگاشته بود برای مخاطبان آن ملموس تر شود :

قصه ناتمام شورای اسلامی شهر یزد از سپنتا نیکنام تا شیخ عباس زارع (قسنت دوم)

در قسمت اول  این نوشتار به پاره از حواشی شورای اسلامی شهر یزد و همچنین پخش فیلم منتشره از رییس این شورا پرداختیم و در این قسمت نیز ادامه جریان را با هم می خوانیم :

در ادامه واکنش های اقدام صورت گرفته  توسط شیخ عباس زارع رییس شورای اسلامی شهر یزد حجت الاسلام حمید رضا مطهریان عضو شورای اسلامی شهر یزد  جریانات اخیر در مورد سالن جدید شورای اسلامی شهر یزد به نا هماهنگی ها نسبت داد وپای نیکنام نماینده زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد را به ماجرا باز کرد تا قصه ناتمام شورای اسلامی شهر یزد از سپنتا نیکنام تا شیخ عباس زارع که مدتی قبل یزدفردا قسمت اولش را نگاشته بود برای مخاطبان آن ملموس تر شود :

حجت الاسلام والمسلمین مطهریان در این رابطه اینگونه اظهار نظر نمودند :

حجت الاسلام حمید رضا مطهریان در یکی از جلسات علنی شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه شورا در اصل به آقای نیکنام ماموریت داده که فقط بر نحوه چینش صندلی‌های سالن شورا نظارت نماید گفت، متأسفانه ایشان دانسته یا ندانسته پا را فراتر از ماموریت خود گذاشته و بدون تصویب و بدون هماهنگی با شورا و مشورت با دیگران نسبت به نصب تصاویر برجسته روی بدنه شورا نمود که درکنارتصاویر اماکن فرهنگی حداقل چهار تصویر از نماد زرتشتیان به چشم می خورد و این عمل مورد اعتراض درون و بیرون شورا قرار گرفت.

حجةالاسلام مطهریان در ادامه گفت: رئیس شورا با توجه به مسائل پیش آمده و با هماهنگی بزرگان شهر درخواست اصلاح نقوش توسط پیمانکار نمود البته تاکید می شود این تصاویر نماد بوده نه اصل نمادهای زرتشتیان .

وی گفت : موضوع اخیر فیلم پخش شده سالن جدید شورای اسلامی شهر یزد در فضای مجازی و رسانه های دیگر که به چند ماه پیش مربوط میشود با اهداف خاصی انجام شده است .

وی افزود: البته از اول دوره شورای چهارم آقای نیکنام علی رغم اینکه می گوید نماینده مردم یزد در شورا است با ایجاد حساسیت های مذهبی خود مانند پی گیری مستمر ومصرانه در تغییر نام پارک بزرگ شهر و خیابان مهر و... به این همزیستی مسالمت آمیز خدشه وارد نمود.

وی خطاب به این عضو زرتشتی شورا گفت: آقای نیکنام مگر نمی گویید تعداد آرای همکیشانتان 3000 رای بوده پس 17 هزار رای شما از سایر مردم یزد بوده شما نباید نسبت به تبلیغ نمادهای دینی خود در شورایی که پسوند اسلامی رادارد اصرار می کردید.

این عضو شورا همچنین گفت: ریشه این اتفاقات اول بر میگردد به اقدامات آقای نیکنام گرچه ممکن است وی از سر دلسوزی و با هدف جذب کمک برای آبادانی شهر اینکار را کرده اما نسنجیده بوده وبعد هم باز می گردد به ناهماهنگی هایی که در شورا بوده و عده ای هم از بیرون شورا به منظوررسیدن به اهداف نا میمون خود و برای بر هم زدن این جو مسالمت آمیز از مو پلاس بافته و جو را نا آرام کردند .

حجةالاسلام مطهریان درادامه ضمن حمایت از اقدام رئیس شورا جناب حجت الاسلام زارع خواست عوامل انتشار این فیلم کوتاه شناسایی و برخورد قانونی شود.

وی در پایان از سکوت معنا دار آقای نیکنام از اتفاقات اخیر اظهار تعجب کرده و گفت :ما باز هم معتقدیم مسلمانان باید مانند سابق با پیروان ادیان و مذاهب دیگر در کشور و به ویژه در یزد به صورت مسالمت آمیز زندگی کرده و احترام همدیگر را نگه دارند.


اما ادامه قصه ناتمام با توجه به واکنش بالا و بازشدن پای سپنتا نیکنام 


در ادامه این اظهار نظر حجت الاسلام مطهریان که به نکاتی اشاره کردند که تا حدودی با واقعیات و پشت پرده های شورای اسلامی شهر نزدیک بود و البته اینکه جناب نیکنام که ناظر پروژه بودند در موقع انتشار فیلم خود را مبرا دانسته و از هرگونه اظهار نظری خودداری کردند کمی تا قسمتی رساندن اکسیژن به آتش زیر خاکستر انتشار فیلم بود و از این نکته غافل بودند که اگر این آتش "گر" بگیرد قطعا پره ها را می سوزاند و پشت پرده ها نیاز به اظهار نظر هیچ کس حتی آقای نیکنام  ندارد .

ماجرای نصب نماد های ایران باستان در شورای اسلامی شهر یزد را که به قول مطهریان  نتیجه عدم هماهنگی نیکنام با سایر اعضا شورای شهر بوده است .

 همین نقصی که امروز بیشتر اعضای شورای شهر بدان معترفند آفت همیشگی شهرمان بوده و هست ، کشور ایران پس از انقلاب اسلامی در همه ادوار حاکمیت دولت های چپ ، راست و مستقل در بخشی یا تمام سطوح مدیریتی دچار همین نا هماهنگی ناشی از خود بزرگ پنداری دولتمردان بوده است ، شاید این نقص را همانگونه که شورای نشینان به سپنتا نیکنام نسبت داده اند، می شود در خود همانهای که معترفند  نیز عدم توجه به آن را جستجو کرد ، سوال اصلی  این است که چرا سایر اعضا محترم این هماهنگی یک عضو شورا را از وی مطالبه نکرده اند و این حق خود را نستانده اند .

دوستان بزرگوار ما در شورای اسلامی شهر یزد آیا این که بگوییم فردی مجرم است چون با ما هماهنگ نبوده دردی از آلام این شهر دوا خواهد کرد ؟، همه شورا نشینان کرسی امروزشان را مدیون رای مردم شهید پرور و ولایی یزد هستند آیا مردم در مواردی بزرگتر و در پروژه هایی که از اهمیت بالاتری برخوردار هستند از شما خواهند پذیرفت که به عنوان مثال بگویید : " شهردار بدون هماهنگی عمل کرد یا فلان سازمان با ما هماهنگ نکرده است "

شورا درذات خود باید محل کنش های نظارتی بر آنچه در شهر می گذرد باشد و امروز با آنچه خود از خودشان تعریف کرده اند و نشان می دهند توانایی نظارت بر امور خودشان را هم ندارند .

جالب است در بخشی از پیام توجیه کننده ای که به گوش می رسد  که تقریبا بدون دلایل مدقن گفته می شود به وضوح مشخص است یک عضو شورا را مامور نظارت بر چینش صندلی کرده اند ، چنین وظایف سنگین نظارتی را نباید بر دوش یک نفر بگذارند آیا بهتر نیست برای چنین موضوعات حساسی یک کمیسیون تشکیل بشود !

دوستان عزیز شورای شهر ، منتخبان مردم فهیم یزد . انتظار این است چنانچه  در درون خود مشکلاتی  دارید با مدیریت شورایی ، اجازه ندهید دشمنان این انقلاب از این موضوعات سوء استفاده کنند.

بزرگان شهر یزد که اکنون در سال پایانی مسئولیت خود به سر میبرید ، حضور سپنتا نیکنام به عنوان عضو غیر هم کیش در شورای اسلامی شهر یزد نمونه بارز مردم سالاری دینی است و به خوبی آن جمله معروف حضرت امام (ره) که فرمودند : "میزان رای ملت است " را معنا میکند .

حضور سپنتا نیکنام برآمده از خواست مستقیم مردم و سخنان رهبر معظم انقلاب است آنجا که ایشان می فرمایند : " کاری کنید که همه سلایق و شخصیت ها به عرصه انتخابات بیایند " .

باید این حضور را به فال نیک گرفت و از این فرصت برای بهبود وضعیت زیست مسالمت آمیز میان مسلمانان و زرتشتیان در شهر یزد استفاده نمود ، همزیستی که ریشه در سالیان دراز این شهر دارد و تمام کوچه ها ی کاهگلی این شهر شاهد آن هستند .

والبته این عضو برآمده از خواست مستقیم مردم جناب نیکنام عزیز نیز یاد آور شد  ، دوست و برادر بزرگوار، اینکه شما از سهو یا عمد این نماد های باستانی ایران را در مکانی مناسب یا نا مناسب استفاده کرده اید نشان از ذوق و قریهه ذاتی شما دارد که فی النفسه خالی از اشکال است . اما همین عنوان فعلی شما باید موجب شود تا کمی در رفتار هایتان تجدید نظر کنید شما عضو یک شورای اسلامی هستید باید سعی کنید با عنایت به اینکه عنوان عضو شورای اسلامی شهر یزد را یدک می کشید رفتار هایتان را کمی با محیط مطابقت دهید .همانگونه که خود بارها به آن اذعان کرده اید  ،شما برا آمده از رای هم کیشانتان نیستید این را به خوبی می دانید که مردم غیر هم کیش شما با اعتمادی که به خاندان بزرگ زرتشتیان از دیرباز در یزد داشته اند شما را راهی شورای شهرشان کرده اند؛ اگر نسبت افراد واجد شرایط رای دادن   در میان همکیشان تان با نسبت آرای ماخوذه  جنابعالی از مردم یزد ، را بسنجید قطعا این حرف جای بحث ندارد .

برادر بزرگوار جناب آقای نیکنام از این که شما را مسئول نظارت بر چیدمان صندلی ها میخوانند به عنوان یک یزدی عذر خواهی می کنیم . ما مردمان یزد به خوبی میدانیم که وجود شما در شورای شهر یزد منبع خیر و برکات بیشتری است . جناب نیکنام خوب است در سال منتهی به انتخابات کمی شفاف تر با مردم از عملکرد سه سالتان سخن بگویید تا مشخص شود نتیجه زحمات شما در این سه سال چه بوده است .

قطعا مهمترین نکته در این مسئله آن است که دعوای نخبگان سیاسی میوه ای جز انشقاق و دو دستگی در میان جامعه را در بر ندارد و این اتفاق موجبات ازردگی مردم ورهبر انقلاب را در پی خواهد داشت. باشد که تمام رفتار هایمان در جهت اصلاح نفسمان ، اصلاح شهرمان و اصلاح کشورمان باشد .

اما این نکته که قصه ناتمام پاک شدن طرحی بر دیوار شورای شهر یزد به کجا خواهد انجامید باید ادامه این قصه ناتمام را در قسمت های بعدی دنبال کنیم 

ادامه دارد 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا