استاندار يزد روز چهارشنبه سوم شهريورماه در نشست هم‌انديشي ثبت جهاني بافت تاريخي يزد گفت: بافت تاريخي سرمايه‌هاي مشترك بشري است و ما معتقديم موجب غناي فرهنگي، نزديكي بيشتر ملّت‌ها، تبادل فرهنگ و صلح جهاني خواهد شد.

یزدفردا، نشست هم‌انديشي ثبت جهاني بافت تاريخي يزد با حضور استاندار يزد، معاون هماهنگي امور عمراني استاندار، ارزیاب سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(UNESCO )، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، مديركل حوزۀ استاندار، مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري، مدیرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، شهردار یزد و مديران و مسئولان مرتبط با اين حوزه برگزار شد.
استاندار يزد در این جلسه ضمن گرامی‌داشت هفتۀ دولت، بيان كرد: خرسنديم كه نماينده‌اي از يونسكو در ارتباط با يكي از مسائل بسيار مهم و ارزش‌هاي گرانقدر بشري يعني بافت تاريخي  به يزد آمده است.
«سيدمحمد ميرمحمدي» افزود: بافت تاريخي يزد از نظر وسعت، خشتي بودن و وجود جريان زندگي در جهان منحصر به فرد است و يكي از دستاوردهاي مهم بشريّت به حساب مي‌آيد كه گزينه گران‌بهايي از آثار تاريخي، فرهنگي، فناوري، هنر، سبك زندگي و صور ارتباطات اجتماعي به حساب مي‌آِيد.
ميرمحمدي ادامه داد: بافت تاريخي به شكلي است كه امروز بينندگان مي توانند پيام هاي فرهنگي، هنري و ويژگي هاي زندگي نسل هاي گذشته را مشاهده كنند زيرا اين فضا از تركيبي متوازن تشكيل شده است كه امكانات زندگي فردي و اجتماعي به نحو شايسته اي در آن نمود دارد.
وي خاطرنشان كرد: مناظر متنوع طبيعي و ارزش هاي غني اجتماعي پيرامون بافت تاريخي براي گردشگران بسيار جذاب است و هر فردي كه از آن بازديد كند علاقه مندي اش براي تماشاي مجدد آن چند برابر مي شود و هر قسمت از اين بناها پيام هاي منحصر به فردي را به بيننده منتقل مي كند.
استاندار يزد گفت: به هر زاويه اي از بافت تاريخي نگاه كنيم به مجموعه عوامل حيات بخشي مي رسيم كه باعث آرامش دل، تحرك فكر و اشتياق وافر به فرهنگ و صميمت بين افراد مي شود.
ميرمحمدي ادامه داد: خوشبختانه مردم ما به دليل فرهنگ غني و علاقه به ارزش هاي ماندگار تاريخ نسبت به حفظ بافت تاريخي و ميراث فرهنگي توجه خاصي دارند و تلاش مسئولين نيز بر اين قرار گرفته است که نه تنها بافت تاريخي را براي خودمان حفظ كنيم بلكه نسل هاي امروز و آينده در سراسر دنيا بتواند از اين ثروت بهره‌مند شوند.
عالي‌ترين مقام اجرايي استان با اشاره به نگاه فرآيندي مديران استان در حفظ و نگهداري بافت تاريخي بيان كرد: باور همگاني به حفظ بافت تاريخي وجود دارد و آنچه امروز مشاهده مي شود آمادگي تمام دستگاه ها براي تدوام، بازسازي، ترميم و تحويل بهتر بافت تاريخي به نسل بعد است.
استاندار يزد گفت: يكي از نقاط قوت در حفظ اين ارزش ها مشاركت مردم در طرح ها و برنامه هاي بافت تاريخي است و اقداماتي كه تاكنون انجام شده است نشان از توانمندي، وجود تجارب ارزنده و اساتيد مؤثر در ترميم و بازسازي بافت تاريخي و استمرار آموزش و بهبود شرايط مي باشد.
وي در پايان سخنان خود وجود 64 دانشگاه، مركز علمي و پژوهشي در استان را سرمايه مؤثر در این امر دانست و خاطرنشان كرد: در واقع  ويژگي هاي مردم يزد چون اخلاق، صداقت، امانت كه شهرت جهاني دارد نشانگر اين موضوع است كه اگر تصميمي گرفتند همواره آن را مورد توجه قرار مي دهند و بافت تاريخي را به عنوان گنجينه‌اي گرانبها مي دانند که هرگز از آن غفلت نخواهند کرد.


بافت تاريخي يزد نشان از تجلي شعار اقتصاد مقاومتي


معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در اين جلسه گفت: با توجه به همت جمعي و وحدتي كه بين مسئولان استان در حفظ و بازسازي بافت تاريخي وجود دارد، ارسال پرونده يزد به سازمان يونسكو را در اولويت قرار داديم.
«محمدحسن طالبيان» افزود: پرونده بافت تاريخي یزد از جهات مختلف به خصوص ارزش هاي شاخص و پراهميت  مورد بررسي قرار مي گيرد و نگاه بر  مديريت مناسب در فضاي موجود و درستي انتخاب عرصه و حريم نيز ارزيابي مي شود.
طالبيان بيان كرد: يزد يكي از نمونه شهرهاي تاريخي است كه نشان مي دهد چگونه  معماري، شهرسازي و  آب با مصالح بومي و شرايط موجود ارتباط برقرار مي‌كند و اين مهم نشانگر رفتار صحيح با محيط و وجود مفهوم اقتصادمقاومتي در گذشته  يزد است.
وي ادامه داد: تلاش هاي خوبي براي سامان شهر يزد توسط مديران و مردم صورت گرفته است اما مهم تر اين است كه با وحدت رويه اين مديريت ادامه پيدا كند زيرا اگر شهر يزد در اين زمينه موفق شود شهرهاي خشتي ايران موفق خواهند شد.
گفتنی است در این نشست اعضای جلسه به بیان دیدگاه ها و نظرات خود درباره شهر یزد و ظرفیت های ثبت جهانی آن در یونسکو پرداختند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا