یزدفردا"چه کسی تحرکات اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر را رهبری و مدیریت می‌کند 

«گام سوم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست و ما برای کسب بیش از ٧٠ درصد کرسی‌های سراسر کشور تلاش می‌کنیم.»

اين گفته‌هاي محمد رضا عارف بود در روزهايي كه نتايج انتخابات مجلس شوراي اسلامي به تازگي اعلام شده بود و هنوز كسي گمان نمي‌كرد از درون جبهه اصلاحات چهره‌هاي نام‌آشنايي باشند كه خلاف تصميم كل جريان اظهارنظر كنند و به تبع آن دو شقه شدن اصلاح‌طلبان بيرون از مجلس باعث عدم انسجام فراكسيون اميد نيز شد و اتفاقات به گونه‌اي پيش رفت كه اصلاح‌طلبان در حالي كه پيروزي را نزديك مي‌ديدند آن را به طور كامل به دست نياوردند. هر چه بود فراكسيون اميد تشكيل شد و پس از طي فراز و فرودهايي بالاخره به انسجام نسبي رسيد.

حالا كه امور فراكسيون اميد توسط هيات رييسه دايم در حال انجام است و كارها كمي رو روال طبيعي خود قرار گرفته اصلاح‌طلبان بايد آستين‌ها را براي گام سوم بالا بزنند. آنها اعلام كرده‌اند كه براي شوراي شهر برنامه دارند. اگر يك بار در شوراي قبلي با سو تدبير تنظيم‌كنندگان فهرست كانديداها اكثريت شوراي شهر تهران را از دست دادند؛ اگر به دليل انواع مشكلات و اتفاقات برخي نمايندگان مجلس عضو ليست اميد پايبندي به آرمان‌هاي فراكسيون خود نداشتند، اگر آنها آنچه تصور مي‌كردند را از مجلس به دست نياوردند و... هيچ كدام باعث نمي‌شود براي انتخابات سال ٩٦ بي‌انگيزه يا دست بسته باشند.

شوراي پنجم و راه ١٠ ماهه
تقريبا ده ماه ديگر انتخابات شوراي شهر برگزار مي‌شود. انجام كارهاي مقدماتي و تشكيلاتي براي راهبري سياسي انتخابات شوراي شهر اگر همين امروز هم آغاز شود دير است. اين نكته را اصلاح‌طلبان نيز به خوبي مي‌دانند. مهم‌ترين مساله امروز تعيين همان تشكيلاتي است كه بايد كار شوراي شهر را آغاز كند. اصلاح‌طلبان امروز شوراي عالي سياستگذاري را دارند. شورايي كه با تجربه انتخابات مجلس امروز بيشتر و بهتر از قبل مي‌تواند چتر بزرگ اصلاح‌طلبي را در سراسر كشور بگستراند.

در شهر تهران با توجه به نحوه تعيين صلاحيت بعيد است با مشكل فقر كانديداي جرياني مواجه باشيم. اصلاح‌طلبان آنقدر كانديداي باكفايت دارند كه براي اين انتخابات لازم نباشد سراغ ائتلاف با چهره‌هايي بروند كه راي‌شان را از سبد اصلاحات بردارند و تخم‌مرغ‌شان را در سبد ديگري بگذارند. اما در مورد شهرستان‌ها هنوز اين نگراني وجود دارد كه آيا شوراهاي اصلاح‌طلبان مي‌توانند كانديداهاي اصيل خود را به صحنه بياورند يا خير. آنچه در مجلس رخ داد، نشان داد هرجا كه اصلاح‌طلبان به اجماع نظر نرسيدند و روي كانديداي واحد تصميم‌گيري نكردند نتيجه‌اي جز شكست عايدشان نشد. بنابراين لازم است تا ارتباط شوراي اصلاح‌طلبان سراسر كشور با شوراي عالي سياستگذاري بهبود يافته و ترميم شود.

تهران تنها يك شهر نيست
اما آنچه در تهران رخ مي‌دهد به دليل اهميت بالاي سياسي پايتخت و شهرداري آن بيش از بقيه نقاط كشور به چشم مي‌آيد كمااينكه اصولگرايان هنوز نتوانسته‌اند از زير بار شكست ٣٠ بر صفر در تهران خارج شوند. طي هفته‌هاي گذشته مقدمات كار انتخابات شوراي شهر توسط چهره‌هاي مطرح اين جريان در دست انجام قرار گرفته است. بر اساس اخباري كه در اختيار «اعتماد» قرار گرفته است هياتي به رياست محمد علي نجفي از سوي شوراي مشورتي رييس دولت اصلاحات موظف شده تا ضمن بررسي وضعيت انتخابات شوراي شهر نتايج فعاليت‌هاي خود را به طور مستمر در اختيار شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان قرار دهد.

همچنين بر اين اساس پيشنهاد حضور محمدعلي نجفي و محمد حقاني، عضو فعلي شوراي شهر تهران در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان داده شده است. با توجه به احتمال بالاي حضور اين دو چهره سياسي در شوراي عالي سياستگذاري تغييرات اندكي در تركيب اعضا به وجود خواهد آمد كه تمامي آنها با نظر نهايي رييس دولت اصلاحات انجام مي‌شود.

 

منبع: روزنامه اعتماد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا