پيام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته كارآفريني و ترويج آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و 6 مرداد؛ روز ملي ترويج آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و كارآفريني

پيام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته كارآفريني و ترويج آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و 6 مرداد؛ روز ملي ترويج آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و كارآفريني

     ایرانیان در شمار ماهرترین انسان‌های روی زمین بودند و از بر بنیان فن و صنعت، تمدنی بنا کردند که میراث بازمانده از آن سرمایه هویتی و ابزاری برای افتخار و خلق ثروت در ایران امروز است. سرمایه فن‌آموزی و صنعت‌سازی که از مهارت حفر قنات در اعماق زمین تا برافراشتن مناره‌های بلند در دل آسمان؛ و از ظرائف صنایع دستی تا عظمت سازه‌های بزرگی چون سدها را در بر می‌گرفت، دچار نقصان شده و نیروی انسانی ایران ما مهارت‌های ذهنی و جسمی‌اش را متناسب با نیازهای زمان به‌روز نکرده است. ایرانیان که شایسته جایگاهی برتر در دنیای امروز هستند و به فرموده مقام معظم رهبری عزم جزم کرده‌اند اقتصاد مقاومتی را محقق سازند و به همت والای خود اقتصادی دانش‌بنیان، درون‌زا و برون‌گرا را پدید آوردند، نیازمند آن هستند که مهارت‌های مناسب برای زیستن در جهان امروز با همه پیچیدگی‌های فناورانه و روابط جهانی‌شده را بیاموزند.

     روز 6 مرداد و هفته کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، که به بزرگداشت مهارت‌آموزی اختصاص یافته، یادآور این نیاز تمدنی ماست. این روز بهانه‌ای است تا بپرسیم آیا نظام‌های آموزش علوم و فنون ما می‌توانند فرزندان‌مان را چنان توانمند و ماهر سازند که بتوانند دست‌آوردهای تمدنی هم‌پایه آن‌چه از پدران خویش به ارث برده‌اند خلق کنند؟ و آیا چنان مهارت‌هایی را آموزش می‌بینیم که بتوانیم دنیای اقتصادی خود را متناسب با ملزومات دنیای جدید بنا کنیم؟ آیا همه نظام و سازمان آموزشی که بنا کرده‌ایم قادر است شعار «هر ایرانی یک مهارت» را محقق سازد و مهارت‌هایی که به فرزندان خویش می‌آموزیم به ایشان امکان می‌دهد «کاری شایسته» داشته باشند و بر پای خویش کرامت‌مند و استوار بایستند و سهم اجتماعی شایسته‌ای در ساختن ایران داشته باشند؟ روز ملی مهارت‌آموزی فرصتی است تا ارزیابی کنیم آیا همتی بلند برای مهارت‌آموزی لازم برای اقتصاد مقاومتی داشته‌ایم، زمینه‌های نهادی ایجاد انگیزه و عزم ملی برای اشتغال‌آفرینی فراهم شده، و آیا توانمندسازی برای ارتقای کیفیت سهم نیروی انسانی در تولید داخلی محقق شده است؟

     روز ملی مهارت‌آموزی یادآور ضرورت‌های فناورانه کشور و تطبیق دادن مهارت‌های نیروی انسانی با تحولات فناوری است. هفته کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به ما فرصت می‌دهد تا هم از مجموعه تلاش‌های تلاشگران آموزش فنی و حرفه‌ای قدردانی کنیم و هم به ارزیابی منصفانه دست‌آوردها در این عرصه بپردازیم و خود را برای رقابت در جهانی به شدت پیچیده و تحت فشار برای ارتقای کیفیت نیروی انسانی و مهارت آماده‌تر سازیم. تحقق آرمان‌های ایران 1404 و ساختن ایرانی که هم‌سان گذشته تمدنی خود شایسته و دارای سهمی به‌سزا در جهان باشد، جز با ارتقای مهارت نیروی انسانی و بهره‌وری آن امکان‌پذیر نیست. من فرا رسيدن 6 مرداد؛ روز ملي كارآفريني و ترويج آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي، را گرامی می‌دارم و امیدوارم این مناسبت ضرورت اهتمام بیش از گذشته به آموزش فنی و حرفه‌ای را یادآوری کند و سبب شود توان و انرژی بیشتری را صرف ارتقای توانمندی و مهارت نیروی انسانی کشور کنیم. من همه مسئولان، نخبگان آموزش و مهارت‌افزایی، بخش خصوصی و دولتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را به توجه کردن به این مقوله و تلاش برای بهبود در این عرصه فرامی‌خوانم. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سه سال گذشته کوشیده است اعتبارات و انرژی‌های بسیاری را صرف آموزش فنی و حرفه‌ای نماید اما دست‌آوردها به اندازه نیازمندی‌ها نبوده و برای تحقق اهداف خود به تلاش‌ها و موفقیت‌های بیشتری نیازمندیم. آینده‌ای چون گذشته ما افتخارآمیز و پرشکوه، به فرزندانی چون پدران ما ماهر و سخت‌کوش نیازمند است.

 

                                                                                          علی ربیعی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا