وزیر نیرو هشدار داد که "ناچاریم در میزان مصرف آب تجدید نظر کنیم" به گفته او زیرا "ادامه وضعیت موجود حیات انسان و ادامه تمدن ایرانی را مورد تهدید قرار می‌دهد."

یزدفردا"وزیر نیرو هشدار داد که "ناچاریم در میزان مصرف آب تجدید نظر کنیم" به گفته او زیرا "ادامه وضعیت موجود حیات انسان و ادامه تمدن ایرانی  را مورد تهدید قرار می‌دهد."

 
حمید چیت چیان که در نخستین کنفرانس ملی اقتصادی آب سخن می گفت، با اشاره به این‌که تفاوت قابل توجهی در دیدگاه ها و رویکردهای سازمان های مختلف، متفکران و صاحبنظران و مدیران مسئول در مورد اقتصاد آب وجود دارد، تاکید کرد: «لازم است با همگرایی در زمینه های نظری بتوانیم به یک برنامه مشترک ملی در خصوص آب و اقتصاد آب برسیم و آن را مبنای تصمیم گیری ها قرار دهیم.»
 
به گفته وزیر نیرو ناچاریم در میزان مصرف آب تجدید نظر کنیم، زیرا ادامه وضعیت موجود حیات انسان و ادامه تمدن ایرانی  را مورد تهدید قرار می‌دهد.
 
وی با انتقاد از قیمت کنونی آب در کشور اظهار کرد: «علامتی که قیمت کنونی آب به مردم میدهد این است که هرچه بیشتر میتوانید مصرف کنید! کسی انگیزه ای برای صرفه جویی ندارد.»
 
چیت‌چیان با اشاره به این‌که دو سوم ایران در منطقه خشک است، گفت: «متوسط بارندگی کاهش یافته که یک سوم متوسط جهان است؛ تغییر اقلیم موجب شده از نظر نوع شدت و مدت بارش کشور دچار تغییر جدی شود و موجب شده دمای هوا به طور متوسط در کشور دو درجه سانتی گرد افزایش یابد.»
 
وزیر نیرو با اشاره به فرهنگ اسلامی ایرانی مردم، افزود: «فرهنگ ما فرهنگ احترام به آب است و در هیچ دینی مثل دین اسلام به این صراحت به اسراف کنندگان هشدار داده نشده است. پس چرا به آن عمل نمیشود؟ به نظر من مهم‌ترین عامل قیمت آب است.»
 
به گفته این عضو دولت، تخصیص بهینه  ومدیریت درست منابع آب با سیاست های تبلیغی و تمنایی و بخشنامه امکان پذیر نیست و تا زمانی که آب با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار نگیرد مدیرت قابل کنترل نیست.
 
چیت چیان با اشاره به این‌که "قیمت آب برای کشاورزی کمتر از یک بیستم یا 5 درصد قیمت واقعی است"، ادامه داد: «از سوی دیگر، محصولات تولیدی با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری میشود، قیمتی که بسیار بالاتر از قیمت جهانی است.»
 
وی با اشاره به برنامه‌های انتقال آب در کشور، گفت: «برای تامین آب شرب مردم منابع موجود در محل کفایت نمی‌کند و ناچار به اجرای برنامه های انتقال آب با هزینه های بسیار بالا هستیم. اجرای چنین برنامه‌هایی مستلزم افزایش هزینه‌های سرمایه گذاری در صنعت آب است. این درحالی است که با گذشت ٤ ماه از سال هنوز اعتبارات عمرانی در اختیار قرار نگرفته است.»
 
ایران سال هاست که با بحران آب دست و پنجه نرم می کند. از زمستان سال گذشته بارها دستگاه های مسئول از احتمال وقوع تنش آبی در کشور خبر دادند.
 
وضعیت بحران آب باعث شده است که درگیری ها بر سر انتقال آب در مناطق مختلف کشور رخ دهد.
 
آخرین این درگیری ها در بلداجی رخ داد شهر در چهار محال بختیاری که مخالفان انتقاد آب آن با پلیس درگیر شدند.
 
برخی کارشناسان معتقدند ایران در آستانه آغاز جنگ بر سر آب قرار دارد. 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا