یزدفردا"درمان فتودینامیک در تلاش برای تخریب سلول‌های سرطانی بدون آسیب‌رساندن به بافت‌های اطراف آن‌ها نویدبخش‌بوده و اکنون محققان دانشگاه تگزاس در سن‌آنتونیو راهی را برای استفاده از آن برای تغییر pH تومورها پیدا کرده‌اند تا آن‌ها خودکشی کنند.


به گزارش ایسنا، روش درمانی فتودینامیک شامل ایجاد شکل خاص کشنده‌ای از اکسیژن یا داغ کردن ذرات و مواد شیمیایی درون تومورها است. در این روش از نور برای فعالسازی مواد شیمیایی یا ذرات در تومورها استفاده می‌شود.

زمانی که یک تومور در بدن رشد می‌کند، محیطی اسیدی را در خارج از سلول‌های خود بوجود می‌آورد. این امر باعث می‌شود که رگهای خونی در تلاش برای از بین بردن اسید به آن‌ها بچسبند. تومور سپس طی یک فریب بیولوژیکی کنترل این رگها را در دست گرفته و از آن‌ها به عنوان منبع تغذیه برای رشد خود استفاده می‌کند.

محققان با مشاهده این فرآیند تلاش کردند تا نسخه فریب اسیدی خود را بسازند. از این رو، آن‌ها ترکیب شیمیایی Nitrobenzaldehyde را به تومورها تزریق کردند و سپس پرتویی از نور فرابنفش را به آن تاباندند. در نتیجه، ماده شیمیایی بقدری تومورها را اسیدی کرد که آن‌ها در حقیقت خودکشی کردند.

در آزمایشی بر روی موش‌ها، محققان از این روش برای توقف رشد تومور در سرطان پستان منفی سه‌گانه استفاده کردند. این درمان باعث افزایش دوبرابری شانس بقای این موجودات شد.

این روش علاوه بر اینکه کمتر تهاجمی است، از مزیت عملکرد سریع نیز برخوردار است. بنا به برآوردهای محققان تا 95 درصد سلول‌های سرطانی طی دو ساعت پس از درمان از بین می‌روند.

این روش می‌تواند برای بیمارانی که بیشترین میزان درمان تابشی را برای سرطان دریافت کرده یا افرادی که تومورهای آن‌ها در مناطق دور از دسترس برای جراحی قرار دارند مانند تومورهای ساقه مغز، ستون فقرات یا آئورت نویدبخش باشد.

جزئیات این تحقیق در مجله Clinical Oncology منتشر شده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا