دو انفجار در فرودگاه آتاتورک استانبول/(تصاویر) حمله تروریستی به فرودگاه آتاتورک استانبول /واکنش ایران به انفجار خونین استانبول /واکنش رهبران جهان به انفجارهای فرودگاه استانبول /از سرگیری پروازهای ایران به استانبول /وضعیت فرودگاه آتاتورک استانبول به حالت عادی بازگشت / وضعیت عادی در فرودگاه استانبول /(فیلم) انفجار در فرودگاه آتاتورک استانبول
 
دست کم 28نفر کشته شدند"دو انفجار در فرودگاه آتاتورک استانبول
 
فرارو- رسانه‌های ترکیه اواخر وقت روز سه‌شنبه از وقوع دو انفجار در فرودگاه «آتاتورک» استانبول خبر دادند. تاکنون36 تن در این انفجارها کشته و بیش از 140 نفر زخمی شده اند. 
 
شبکه سی‌ان‌ان ترک به نقل از شاهدان عینی نوشته است که این انفجارها در پایانه دوم فرودگاه که محتص پروازهای بین‌المللی است رخ داده و پس از آن هم صدای تیراندازی به گوش رسیده است.   

 

منابعی در پلیس ترکیه به شبکه اسکای‌نیوز گفته‌اند که شواهد اولیه نشان می‌دهد که این انفجارها احتمالا انتحاری بوده‌اند. براساس اطلاعاتی که وزیر دادگستری ترکیه و فرماندار استانبول اعلام کرده اند سه مهاجم انتحاری عامل این دو انفجار بوده اند. 
 
در تصاویر منتشر شده از محل حادثه آتش‌‌سوزی و دودی غلیظ داخل پایانه فرودگاه به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد خسارت زیادی به سالن انتظار وارد شده باشد. قطاری از خودروهای امدادی نیز در مسیر فرودگاه هستند.  

به گفته وزیر دادگستری ترکیه یکی از مهاجمان با کلاشنیکف به روی مردم آتش گشود. گزارش شده وقتی که ماموران امنیتی قصد داشتند با مهاجمان برخورد کنند آنها بمب‌های همراه خود را منفجر کردند.

گزارش ها از کشته شدند دستکم 36 نفر در این انفجارها خبر داده است. گفته می شود 140 نفر دیگر نیز زخمی شده اند. احتمال افزایش تعداد کشته ها و زخمی ها وجود دارد. 

تصاویر منتشر شده از محل حادثه از تعداد بالای کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه حکایت دارد. در این تصاویر یک اسلحه کلاشنیکف هم روی زمین به چشم می‌خورد. 

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات پلیس ترکیه گزارش داده است که داعش عامل این عملیات تروریستی است. اما برخی مقامات ترکیه اعلام کرده اند هنوز قضاوت درباره عاملان این حمله زود است. 

وزارت خارجه آمریکا ابتدا در ماه مارس نسبت به سفر به ترکیه هشدار داد. این هشداریه دوشنبه بار دیگر تکرار شد.

درهمین حال تمام پروازهای فرودگاه آتاتورك  تا ساعت ١٧ عصر روز چهارشنبه به وقت محلی لغو شد. 

پیش از این بر اساس سایت اطلاعات پرواز فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، 5 پرواز از شرکت‌های ترکیش‌ایر، اطلس‌جت، آسمان و معراج از استانبول به مقصد تهران لغو شده‌اند.

طی تماس تلفنی خبرنگار ایسنا، اطلاعات پرواز این فرودگاه به تعداد دقیق پروازهای لغو شده اشاره نکرد ولی اعلام شد که قرار بوده پروازهای زیادی از استانبول به تهران انجام شود که همگی تا صبح چهارشنبه لغو شده‌اند.

 

 

آتاتورک فرودگاه اصلی استانبول و بزرگترین فرودگاه ترکیه از لحاظ شمار مسافر و تعداد پرواز است. این فرودگاه در سال 1924 آغاز کرده و در منطقه «یسیلکوی» واقع در بخش اروپایی شهر قرار دارد. فرودگاه آتاتورک در 24 کیلومتری غرب مرکز شهر واقع شده و مرکز اصلی پروازهای خطوط هوایی ترکیه به شمار می‌رود.  
 
در سال 2015 بیش از 60 میلیون مسافر از این فرودگاه جابجا شده‌اند، که از این نظر فرودگاه آتاتورک یازدهمین فرودگاه شلوغ جهان به شمار می‌آید.

(تصاویر) حمله تروریستی به فرودگاه آتاتورک استانبول

 
انفجار و تیراندازی در فرودگاه آتاتورک استانبول در ترکیه دستکم 36 کشته و 150 زخمی بر جای گذاشته است.
 
به گزارش فرادید، گزارش‌ها حاکی است 3 بمبگذار انتحاری، شامگاه سه شنبه در فرودگاه بین المللی آتاتورک بر روز جمعیت آتش گشودند و سپس خود را منفجر کردند. هر چند تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است اما بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه می‌گوید به نظر می‌رسد گروه تروریستی داعش عامل این حمله باشد. نیروهای امدادی به فرودگاه اعزام شده‌اند و نیروهای امنیتی نیز مسیر های حوالی فرودگاه را مسدود کرده اند.
 
به گفته برخی شاهدان عینی، تیراندازی از یکی از پارکینگ‌های فرودگاه آغاز شده و به ساختمان ترمینال و سالن خروجی کشیده شد. گزارش‌ها حاکی است پلیس در ورودی فرودگاه مجبور به تیراندازی شده است. عکس های منتشر شده در اسوشیتدپرس و رویترز از این اقدام تروریستی را در زیر می بینید
.

 



 













 

واکنش ایران به انفجار خونین استانبول

 

 
 
وزارت امور خارجه کشورمان انفجارهای استانبول را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه انفجارهای شب گذشته فرودگاه استانبول را که منجر به کشته و زخمی شدن جمعی از مردم بی گناه شد محکوم کرد.

بهرام قاسمی ضمن محکوم کردن این اقدامات تروریستی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران این جنایت غیر انسانی را که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد کثیری از انسانهای بیگناه شد را به دولت و ملت دوست وب راد ترکیه تسلیت گفته و با خانواده های داغدار ابراز همدردی می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین برای مجروحین این حادثه بهبودی عاجل و برای درگذشتگان مغفرت الهی طلب کرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: افراط گرایی و تروریسم مرز نمی شناسد و همانطور که دکتر محمد جواد ظریف وزیر محترم امور خارجه اظهار داشتند لازم است اراده جمعی و جهانی برای مبارزه با این پدیده شوم شکل بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بار دیگر بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت همکای با کشورهای منطقه برای ریشه کنی این پدیده خطرناک تاکید کرد.

در اثر حملات انتحاری که شب گذشته در فرودگاه استانبول ترکیه رخ داد 36 نفر جان خود را از دست دادند و 146 نفر مجروح شدند.

در پی این حادثه مقامات سیاسی کشورهای مختلف این حادثه تروریستی را محکوم کرده و با جان باختگان این حادثه ابراز همدردی کردند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم در واکنش به حملات شب گذشته در فرودگاه آتاتورک استانبول در صفحه توءیتر خود نوشت :بار دیگر چهره زشت ترور در فرودگاه کشور دوست و همسایه ما سر برآورد . خشونت افراط گرایانه تهدیدی جهانی است و ما باید با هم با آن مقابله کنیم . 
ترکیه: مهاجمان احتمالا از اعضای داعش هستند

واکنش رهبران جهان به انفجارهای فرودگاه استانبول

 
فرارو- رهبران کشورهای جهان به حملات انتحاری در فرودگاه بین المللی آتاتورک در ترکیه که منجر به کشته شدن دست کم ۳۶ نفر شد، واکنش نشان دادند.

به گزارش فرارو، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، حمله شامگاه گذشته را وحشیانه توصیف کرده و گفته است که کشتار مردم در ماه رمضان نشان می‌دهد که عاملات چنین اقداماتی به هیچ دین و ارزشی پایبند نیستند.

ایالات متحده ضمن ابراز تاسف عمیق از این حادثه، مراتب همبستگی خود را با ترکیه، به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - اعلام داشته و بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل، بر لزوم تعمیق اقدام هماهنگ بین‌المللی علیه تروریسم تاکید نهاده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در حاشیۀ نشست رهبران اتحادیۀ اروپا در بروکسل، ضمن ابراز تسلیت به مردم ترکیه، افزود: «ما همگی برای مبارزه با تروریسم متحد هستیم و متحد می مانیم.»

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز با همدردی با مردم ترکیه، بر مقابله با تروریست ها تاکید کرد و گفت: «ما باید واکنش نشان بدهیم، این کاری است که در اروپا و در فرانسه انجام می دهیم و تا جاییکه ممکن است باید فعالیت های ضروری خود را علیه تروریسم و قاچاق [انسان] تا جاییکه ممکن است به طور هماهنگ پیش ببریم.»

این نخستین نشست کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در بروکسل پس از جلسه آنها در مورد نتیجه همه پرسی روز پنجشنبه گذشته در بریتانیا بود که اکثریت رای دهندگان در آن، رای به خروج از اتحادیه (برکسیت) دادند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا نیز در کنفرانس خبری مجزا گفت: «اجازه بدهید از صمیم قلب به خانوادۀ قربانیان حملات فرودگاه آتاتورک و مردم ترکیه تسلیت بگویم، در چنین مواقعی همه ما باید با یکدیگر متحد بشویم و در کنار یکدیگر بمانیم.»

شارل میشل، نخست وزیر بلژیک که کشورش در ماه مارس گذشته با انفجارهایی در فرودگاه بروکسل و متروی این شهر روبرو بود، ضمن محکوم کردن این خشونت ها، از همدردی مردم بلژیک با مردم ترکیه در صفحۀ توییتر خود نوشت.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در توییتر خود پس از انفجارهای فرودگاه آتاتورک نوشت: «باید هر کاری که می توانیم انجام بدهیم تا این تروریست وحشتناک را در خارج از مرزهای ایالات متحده نگهداریم.»

هیلاری کلینتون نیز در پیامی توئیتری انفجار استانبول را محکوم کرد و نوشت: «همه آمریکایی‌ها علیه این موج نفرت و خشونت، با مردم ترکیه متحد هستند.»

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان نیز در پیام توئیتری نوشته است: «باز هم ترور در فرودگاه کشور دوست و همسایه ما (ترکیه) به زشتی سربرافراشت. خشونت افراط‌گرایانه یک خطر جهانی است. باید باهم با آن مقابله کنیم.»

امروز به نقل از نخست وزیر ترکیه گزارش شد که شواهد اولیه حاکی از آن است که مهاجمان به فرودگاه استانبول احتمالا از اعضای گروه داعش بوده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

به گفته کارشناسان، خصوصیات حمله به فرودگاه استانبول بی‌شباهت به حمله به فرودگاه بروکسل در ماه مارس نیست که در جریان آن، شانزده تن کشته و شماری زخمی شدند.

دولت ترکیه همچنین با شورش شبه‌نظامیان کرد نیز روبروست که عمدتا در مناطق جنوب شرق این کشور فعالیت دارند. در مواردی، شورشیان کرد مسئول اقدامات خرابکارانه در شهرهای ترکیه معرفی شده‌اند.

در این عملیات تروریستی یک ایرانی کشته و 5 نفر زخمی شده اند

از سرگیری پروازهای ایران به استانبول

 

 
 
پس از چند ساعت فرودگاه آتاترک شهر استانبول بار دیگر باز شد و نخستین هواپیمای ایرانی به مقصد این شهر پرواز کرد.

به گزارش ایسنا، پرواز شماره 719 هواپیمایی ایران‌ایر دقایقی پیش تهران را به مقصد استانبول ترک کرد تا بدین ترتیب پس از حملات تروریستی شب گذشته نخستین پرواز ایرانی به مقصد این شهر از ترکیه انجام شود.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با تایید این خبر درباره‌ی آخرین وضعیت پرواز ایرلاین‌های ایرانی به شهر استانبول به ایسنا گفت: برای ما اصلی‌ترین موضوع بازگشت امنیت به این فرودگاه و تضمین سلامت مسافران است. از این‌رو تمامی ایرلاین‌های ایرانی در ساعات گذشته تماس خود با دفاتر محلی‌شان در استانبول را آغاز کردند تا شرایط امنیتی به‌طور دقیق بررسی شود.

به گفته جعفرزاده انجام هرگونه پرواز به مقصد استانبول منوط به تایید نهایی شرایط امنیتی این فرودگاه‌ها از سوی مقام‌های رسمی است و کلیه ایرلاین‌های ایرانی در حال بررسی این شرایط هستند.

به دنبال حملات تروریستی مهاجمان در ساعات پایانی شب گذشته به فرودگاه آتاترک شهر استانبول که به کشته و زخمی‌شدن بیش از 150 نفر انجامیده، کلیه پروازهای ایرانی به مقصد این شهر متوقف شده بود.

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده در طول ساعات گذشته چهار ایرلاین به مقصد شهر استانبول پرواز داشتند.

وضعیت فرودگاه آتاتورک استانبول به حالت عادی بازگشت

 

 
 
در پی حادثه ای که شب گذشته در فرودگاه آتاتورک استانبول بین المللی رخ داد، گزارش ها حاکی از ان است پرواز به حالت عادی بازگشته و پرواز ها و تلاش در حال انجام می باشند.  
 
به گزارش روابط عمومی شرکت هواپیمایی ترکیه مسافرانی که با این خط هوایی عازم استانبول و یا سایر مقاصد پروازی هستند به منظور جلوگیری ازبروز مشکلات بیشتر، برای پیگیری اطلاعات پروازها طریق وب سایت www.turkishairlines.com یا با مرکز تماس 02123546  و یا 00902124440849 می توانند اطلاعات به روز را دریافت نمایند.

 وضعیت عادی در فرودگاه استانبول

وضعیت فرودگاه بین‌المللی آتاتورک استانبول به حالت عادی بازگشت.
 
خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد، مسافران خارجی حاضر در فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول پس از چند ساعت معطلی به دلیل وقوع حمله تروریستی در این فرودگاه دوباره اجازه خروج از ترمینال را یافتند.
 
سه فروند هواپیمای شرکت ترکیش ایرلاینز نیز در ساعت 04:00 در باند این فرودگاه مذکور فرود آمندند. مسئولان فرودگاه برای مسافرانی که استانبول را به مقصدهای مختلف ترک خواهند کرد، از ساعت 05:00 اجازه ورود به ترمینال‌ها و سوارشدن به هواپیما را دادند. وضعیت فرودگاه 5 ساعت پس از حمله به حالت عادی برگشته و تلاش‌ها برای جمع آوری آوار ناشی از انفجار ادامه دارد.
 
 
 

رسانه‌های ترکیه اواخر وقت روز سه‌شنبه از وقوع دستکم دو انفجار در فرودگاه «آتاتورک» استانبول خبر دادند.

شبکه سی‌ان‌ان ترک به نقل از شاهدان عینی نوشته است که این انفجارها در پایانه دوم فرودگاه که محتص پروازهای بین‌المللی است رخ داده و پس از آن هم صدای تیراندازی به گوش رسیده است.  
 
وزیر دادگستری ترکیه به رسانه‌ها گفته است که در این حادثه دستکم 10 نفر کشته شده‌اند. خبرگزاری آناتولی شمار زخمی‌های این حادثه را حداقل 60 تن اعلام کرده است. 
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا