نشست خبری معاونان آموزشی، دانشجویی و رییس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه یزد با حضور جمعی از خبرنگاران استان، در پردیس آزادی دانشگاه یزد برگزار شد.

در این نشست مقامات مسئول دانشگاه به بیان اقدامات انجام شده و برنامه‌های در دست اجرای خود پرداختند.

قرار گرفتن دانشگاه یزد در ردیف ده دانشگاه برتر کشور

دکتر قاسم برید لقمانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد در این نشست با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها گفت: بدون تردید رسانه‌ها در این خصوص که بتوانیم صحبت‌های خود را به گوش مردم برسانیم و خانواده‌های یزدی را هرچه بیشتر با دانشگاه یزد آشنا کنیم نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

وی افزود: در پی سیاست گذاری‌های جدید انجام شده هدف این است تا دانشگاه یزد را در ردیف 10 دانشگاه برتر کشور قرار دهیم و یک برنامه چهار ساله برای رسیدن به این هدف در نظر گرفته شده است که کار آسانی نیست و همگی در تلاشیم تا در طول این مدت به این هدف نزدیک شویم.

دکتر برید لقمانی ادامه داد: در این زمینه تلاش شد تا در همه جوانب اقداماتی صورت گیرد از جمله جذب استادان و دانشجویان استعداد درخشان در مقاطع مختلف و در زمینه جذب استادان نیز سعی شد تا کسانی جذب شوند که در پست خود بهترین باشند و صرفاً به یزدی بودن توجه نشود بلکه ملاک تخصص و تجربه استاد باشد.

وی در خصوص هرم اعضای هیئت علمی توضیح داد: ارتقای هرم اعضای هیئت علمی از مسائل مهمی است که باید توجه ویژه‌ای به آن صورت گیرد، برای نمونه باید تعداد دانشیاران دانشگاه را تا جای ممکن افزایش دهیم که در این مورد باید مشوق‌هایی نیز وجود داشته باشد تا استادان با رغبت بیشتری به ارتقای وضعیت خود اقدام کنند.

وی افزود: به تازگی اقداماتی صورت گرفته تا از استادان بزرگ یزدی‌تبار خارج از یزد یا حتی کشور به صورت استاد یا در حد کنفرانس‌ها و فرصت‌های مطالعاتی بهره بگیریم.

استادان به‌روز و قابل دسترس

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد با بیان اینکه استادان باید به روز باشند اذعان داشت: اعضای هیئت علمی ما باید از آخرین منابع موجود معتبر در تدریس بهره بگیرند و دانش روز را به درستی منتقل کنند.

وی تصریح کرد: دسترسی دانشجویان باید به استادان آسان باشد به گونه‌ای که دانشجو بتواند با کمترین مشکل با استاد خود در ارتباط باشد که در این مورد نسبت به بسیاری از دانشگاه‌های برتر وضعیت مناسبی داریم و اینکه با به کارگیری نرم افزار سامیاد توانستیم به این ارتباط کمک بیشتری بکنیم.

وی تصریح کرد: تشکیل منظم کلاس‌ها به ویژه در آغاز و پایان‌ترم مورد دیگری است که توانسته‌ایم آن را به شکل بهتری در دانشگاه اجرایی کنیم.

دکتر برید لقمانی سپس به بیان آمارهای کمی دانشگاه پرداخت و تشریح کرد: دانشگاه یزد دارای 438 عضو هیئت علمی است که از این تعداد 25 استاد تمام، 95 دانشیار، 290 استادیار و 28 نفر به صورت مربی فعالیت دارند.

وی در خصوص آمار دانشجویان افزود: تعداد کل دانشجویان ما چیزی در حدود ۱۴ هزار نفر است که نه‌هزار نفر در مقطع کارشناسی، سه‌هزار و ۸۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 750 نفر در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند که در سال 1394، دوهزارو ۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی، یک‌هزارو ۳۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 160 نفر در مقطع دکترا وارد دانشگاه شدند.

وی درخصوص سیاست جدید وزارت علوم اظهار داشت: سیاست جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر این اساس است که گرایش‌های رشته‌های گوناگون در مقاطع کارشناسی و دکترا، تجمیع و در مقطع کارشناسی ارشد بسط داده شود که با توجه به این سیاست، ما در مقطع کارشناسی 58 رشته، کارشناسی ارشد 112 رشته و در مقع دکترا نیز دارای 34 رشته هستیم.

وی در بخش پایانی سخنانش به قبولی دانشجویان در کنکور کارشناسی ارشد اشاره کرد و افزود: در سال 1393 تعداد یک‌هزار و ۱۵۱ دانشجوی ما در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های سراسر کشور پذیرفته شدند که این تعداد در سال 1394 به یک‌هزار و ۲۰۰ نفر افزایش یافت.

حائز رتبه بهترین خوابگاه‌های کشور/ اعطای خوابگاه به همه متقاضیان

دکتر علی مروتی، معاون دانشجویی دانشگاه در این نشست گفت: یکی از دغدغه‌های مسئولان، بحث مربوط به مسائل حوزه رفاهی دانشجویان است که این بخش بر اساس زیرمجموعه‌هایی در معاونت دانشجویی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: یکی از این زیرمجموعه‌ها بحث اداره خوابگاه‌ها است که به جرات می‌توانیم بگوییم که در بحث کمیت و کیفیت از دانشگاه‌های برتر کشور هستیم.

وی در ادامه به خوابگاه‌های دخترانه مریم و شقایق اشاره کرد و افزود: این خوابگاه‌ها در رتبه‌بندی کشوری حائز رتبه اول و دوم شدند و از معدود دانشگاه‌هایی هستیم که به همه متقاضیان خوابگاه می‌دهیم حتی اگر این درخواست از سوی دانشجویان بومی خود استان یزد مانند شهرستان بافق و امثال آن باشد که مزیت بسیار خوبی برای ما به حساب می‌آید زیرا بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ و معتبر کشور در این زمینه توان بالایی ندارند.

وی عنوان کرد: در مهر سال گذشته تعداد هفت‌هزار و ۳۰۰ دانشجو یعنی چیزی حدود نیمی از دانشجویان ما ساکن خوابگاه بودند که از این تعداد چهارهزار و ۲۰۰ نفر از خواهران و سه‌هزارو ۱۰۰ نفر از برادران بودند.

تمام دانشجویان تحت پوشش بیمه

دکتر مروتی بیان داشت: اداره رفاه دانشگاه که متولی وام و بیمه دانشجویی است تقریباً تمام دانشجویان را تحت پوشش بیمه حوادث درآورده است، در سال گذشته به دانشجویان متقاضی، وام شهریه، مسکن یا... در مجموع چیزی حدود دو میلیاردو ۹۲۵ میلیون ریال وام داده است و همچنین به کسانی هم که در زمینه کار دانشجویی در در دانشگاه فعالیت می‌کنند در سال گذشته در مجموع چیزی حدود یکصدوبیست میلیون ریال پرداخت کرده است.

وی درخصوص بخش تغذیه توضیح داد: در این قسمت تا جای ممکن سعی شد تا برون سپاری صورت گیرد و کار به بخش خصوصی منتقل شود که در این زمینه در کنار سلف دانشگاه رستورانی هم تشکیل شد که به خوبی با سلف دانشگاه در رقابت است.

فعالیت‌های ورزشی و مرکز مشاوره دانشگاه

معاون دانشجویی دانشگاه یزد تشریح کرد: در زمینه تربیت‌بدنی از نظر فضاهای ورزشی امکانات مناسبی داریم که مکان‌هایی از قبیل زمین چمن، سالن کشتی، استخر و سالن سرپوشیده که درون دانشگاه و خوابگاه‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: در حوزه فعالیت ورزشی نیز موفق به برگزاری جشنواره ورزشی در 12 ماده شدیم که استقبال خوب دانشجویان را در پی داشت و در کنار آن نیز جشنواره ورزشی استادان و کارمندان برگزار شد که 280 نفر در 10 رشته حضور داشتند.

دکتر مروتی ادامه داد: با شکل‌گیری انجمن‌های ورزشی در رشته‌های گوناگون توانسته‌ایم تمرکز روی برخی رشته‌ها را افزایش دهیم و با اعزام نفرات برتر به مسابقات منطقه‌ای و کشوری زمینه پیشرفت هرچه بیشتر آن‌ها را فراهم کنیم و این فعالیت‌ها را تا جایی ادامه دهیم که در زمینه ورزش دانشجویی نیز جزو 10 دانشگاه برتر کشور باشیم.

وی ادامه داد: در بخش مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی نیز تعداد 22 روان‌شناس و مشاور در حال حاضر مشغول به کار هستند که این گروه علاوه بر خانواده دانشگاهیان، به هم‌استانی‌ها نیز خدمات ارائه می‌دهد که متاسفانه نتوانسته‌ایم تبلیغ مناسبی برای مطرح کردن آن در سطح استان انجام دهیم.

وی با اشاره به طرح پایش سلامت دانشجویان گفت: توانسته‌ایم بیشتر دانشجویان جدیدالورود را هرساله با طرح پایش سلامت جسم و روان مورد معاینه رایگان قرار دهیم.

وی افزود: در پی آن هستیم تا با سپردن درمانگاه به بخش خصوصی به تجهیز و فعالیت بیشتر آن کمک کنیم.

دکتر مروتی تصریح کرد: به کمک وجود مددکاران در خوابگاه‌ها توانسته‌ایم به بسیاری افراد کمک‌رسانی کنیم و افرادی که به نحوی با وجود داشتن مشکلات از مراجعه به مرکز مشاوره خودداری می‌کنند را شناسایی و کمک‌رسانی کنیم.

معاون دانشجویی دانشگاه درباره کمیته انضباطی گفت: در سال تحصیلی 93-94 تعداد 35 مورد و در سال 94-95 تعداد 19 مورد حکم صادر کرده‌ایم که خوشبختانه در میان این‌ها احکام سیاسی و امنیتی نداشتیم و بیشتر مسائل مربوط به پوشش و دخانیات و ... بوده است.

 دکتر مروتی درخصوص کمیته موارد خاص نیز گفت: در کمیته موارد خاص نیز در خصوص کسانی که در ادامه تحصیل خود با مشکل مواجه می‌شوند، تعداد یک‌هزارو ۲۰۰ پرونده مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل آن که دانشگاه یزد مجری بررسی موارد خاص استان نیز هست تعداد یک‌هزارو ۱۰۰ پرونده نیز در آن بخش مورد بررسی قرار گرفت.

ارتقای هرم دانشجویان

دکتر علی اکبر تدین، رییس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه یزد نیز به عنوان آخرین سخنران نشست به بیان سخنان خود پرداخت و گفت: اگر دانشگاه قوی نباشد و نتواند به خوبی ارتقاء پیدا کند، نباید از استان انتظار پیشرفت و ترقی داشت.

وی افزود: وظیفه ما این است که در کنار ارتقای دانشگاه بتوانیم به بهترین نحو ممکن آن را به مردم بشناسانیم تا مورد حمایت مردم قرار گیرد که در این زمینه برنامه‌هایی صورت گرفت تا دانش آموزان بتوانند از دانشگاه بازدید کرده و با پیشرفت‌های آن آشنا شوند.

وی عنوان کرد: در کنار ارتقای هرم استادان که به آن اشاره شد می‌بایست به ارتقای هرم دانشجویان نیز بپردازیم که در این‌باره با تدوین آیین‌نامه‌هایی کمک کردیم تا دانشجویان ورودی بهتری را جذب کنیم.

حضور پرشور دانشجویان در مسابقات علمی و بین‌المللی

دکتر تدین درخصوص المپیادها و مسابقات علمی تصریح کرد: باید در برگزاری مسابقات، حمایت ویژه داشته باشیم و این حمایت‌ها نباید تنها روی مسابقات دانشجویی متمرکز باشد بلکه باید مسابقات دانش‌آموزی هم مدنظر ما باشد.

وی تصریح کرد: ما باید به حضور پرشورتر دانشجویان در مسابقات کمک کنیم که در این زمینه در دانشگاه یزد به طور میانگین هرسال 45 دانشجوی شرکت‌کننده داریم که در حدود 10 نفر پذیرفته مرحله اول و 5 نفر پذیرفته مرحله نهایی هستند.

وی اشاره کرد: ما در مسابقات نانو، ریاضی کشوری و بین‌المللی، آمار، برنامه نویسی و ... فعالیت داریم و مسابقات برنامه‌نویسی ما در بخش‌های گوناگون به گونه‌ای است که حتی دانش آموزان نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.

تسهیلات به دانشجویان برتر

وی همچنین در خصوص پرداخت تسهیلات و کمک هزینه به دانشجویان برتر گفت: رتبه‌های کنکور کارشناسی تا سقف 500 هزار تومان به عنوان کمک هزینه پژوهشی یا پژوهانه و رتبه‌های برتر کنکور کارشناسی ارشد و نفراتی که به عنوان دانشجوی برتر دانشگاه بدون کنکور وارد این مقطع می‌شوند نیز تا سقف یک میلیون تومان پژوهانه دریافت می‌کنند.

رییس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه یزد تشریح کرد: برنامه‌های ویژه‌ای در دست اجراست که در پی آن رتبه‌های برتر بیشتری به دانشگاه جذب کنیم و با جذب این رتبه‌های برتر به پیشرفت دانشگاه کمک بیشتری کنیم تا نخبگان یزدی را در یزد نگه داریم و دانشجویان دیگر نقاط کشور نیز با معرفی بهتر از یزد، نگرانی و واهمه‌ای برای حضور در این شهر و تحصیل در دانشگاه یزد نداشته باشند.

در پایان این نشست مسئولان دانشگاه به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

این نشست با برگزاری ضیافت افطاری به پایان رسید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا