سیدصادق قویدل

یزدفردا "یادداشت دریافتی- سیدصادق قویدل؛ کشور افغانستان در حال بازسازی خود است اما کشورهایی نظیر عربستان سعودی و قطر با پول خود تروریسم را در این کشور گسترش می‌دهند و می‌خواهند پروژه شکست خورده داعش در عراق و سوریه را در افغانستان احیاء کنند. 


کشورعربستان سعودی در پاکستان و افغانستان بر روی تمایلات مذهبی پشتونهای تندرو سرمایه گذاری کلان کرده است و گا‌ها از مفتی‌های وهابی خود هم به میان آن‌ها می‌فرستد تا از مردم آن‌ها سربازانی بسازد بر علیه دیگر قبایل این کشور‌ها و بویژه در افغانستان که رنگ و بوی قومیتی آن بسیار پررنگ‌تر هم شده است. 

از این منظر تاجیک‌ها هدف حملات کوری هستند که در ریاض برای آن برنامه ریزی شده است. 

ریاض برای آنکه بتواند از افغانستان برای خود حیاط خلوتی مانند دوران حکومت طالبان افغانستان بسازد، رهبران تاجیک این کشور که به ایران نزدیک هستند را ترور کرده و می‌کند. 

بزرگ‌ترین ترور آن‌ها، حمله به شهید احمد شاه مسعود و سپس برهان الدین ربانی و پس از آن‌ها مارشال محمد قسیم فهیم بود حالا هم بار‌ها سعی در ترور احمد ضیا مسعود برادر احمد شاه مسعود و داماد برهان الدین ربانی و دکتر عبدالله عبدالله داشته‌اند. ترور رهبران تاجیک در افغانستان مهم‌ترین برنامه تصاحب افغانستان از سوی عربستان سعودی است. 

در سایت کابل پرس نظری از نصیر احمد، درباره یکی از مهم‌ترین دلایل ترورهایی که طی سالهای گذشته در افغانستان شاهد بوده‌ایم دیدم که آن را نقل قول می‌کنم: 

«به تازگی یک خبرنگار زن فرانسوی که با مارشال محمدقسیم فهیم (معاون اول و سرپرست ریاست جمهوری افغانستان در دوره حامد کرزی و از فرماندهان احمدشاه مسعود) بخش‌هایی از آخرین گفتگوی خود با ژنرال فهیم را منتشر نموده است. او گفته از مارشال فهیم خواستم تا در مورد جزئیات آخرین دیدار خود با احمدشاه مسعود پیش از ترور ایشان برایم صحبت کند و ژنرال فهیم هم گفته که می‌گویم اما بهتر است آن را منتشر نکنید، چون در حال حاضر شرایط در افغانستان برای شروع چنین مباحثی آماده نیست و ادامه داده که در سنبله (شهریور) ۱۳۸۰ احمدشاه مسعود در آخرین دیدارشان که زیاد هم طولانی نبوده به ایشان گفته اوضاع که آرام شد می‌خواهد با برهان الدین ربانی (رییس جمهور وقت) صحبت کند تا پیشنهاد حکیم ارد بزرگ (فیلسوف ایرانی و از دوستان بسیار نزدیک احمدشاه مسعود) برای تغییر نام آن کشور از افغانستان به آزادگان را به رفراندوم بگذارند. 

البته گویا احمد شاه مسعود نمی‌خواسته نام پیشنهاد دهنده اسم جدید کشورشان (حکیم ارد بزرگ) تا تصویب نهایی آن و در تمام مراحل برگزاری رفراندوم عنوان شود تا شائبه دخالت خارجی در این فرایند پیش کشیده نشود. مارشال فهیم در ادامه به این موضوع اشاره کرده که او به احمد شاه مسعود گفته است که نام آزادگان برای کشور درد کشیده و مظلوم ما بسیار خوب است. 

ژنرال فهیم در ادامه توضیح داده که چندماه پس از کشته شدن احمد شاه مسعود و تسلط مجاهدین بر کابل، و برگزاری اجلاس بن (که حامد کرزی رئیس‌جمهور دولت موقت افغانستان شد) یک روز همین موضوع را به برهان الدین ربانی مطرح نموده است و ایشان هم خیلی غمگین شده و گفته متاسفانه احمدشاه مسعود در این مورد فرصت پیدا نکرده که با ایشان حرف بزند و اگر هم به او می‌گفت استاد ربانی از این فکر استقبال می‌کرده است و ادامه داده در زمان مناسب این فکر را عملی خواهیم نمود. 

خبرنگار فرانسوی در ادامه می‌نویسد: متاسفانه امروز دیگر مارشال فهیم و استاد ربانی هم زنده نیستند و گویا در پس تغییر نام این کشور موضوعی وجود دارد. چون همه کسانی که از این فکر استقبال کرده‌اند هم اکنون دیگر زنده نیستند و این موضوع مرا به شگفتی وا داشته است. چند سالی با خودم کلنجار رفتم و در ‌‌نهایت تصمیم گرفتم این موضوع را افشاء کنم. نمی‌دانم مردم افغانستان چه تصمیمی در مورد نام کشورشان خواهند گرفت، اما چه خوب بود این موضوع خیلی زود‌تر از این‌ها رسما اعلام می‌شد. مردم افغانستان با وجود مشکلات بسیاری که کشیده‌اند، اما بخوبی نشان داده‌اند که با همه وجود به دنبال رشد و توسعه هستند و می‌خواهند دوران رنج و تلخی را پشت سر بگذارند. شاید آن سه مرد بزرگ هم می‌خواستند با تغییر نام وطنشان، این سرزمین تولدی دوباره داشته باشد.» 

آنچه این خبرنگار فرانسوی به آن پرداخته، اشاره به بخشی از زیاده خواهی‌های بلند پروازانه عربستان سعودی در کشورهایی است که به لحاظ فرهنگی و تاریخی با ایران اشتراکات بسیار زیادی دارند. همگرایی آن‌ها با ایران می‌تواند ماجراجویی‌های عربستان در سطح منطقه را عقیم سازد و از آن مهم‌تر افغانستان یا به قول حکیم ارد بزرگ، احمدشاه مسعود، برهان الدین ربانی و ژنرال فهیم ((کشور آزادگان)) دروازه‌های ورود به کشورهای مستعدی در آسیای میانه است. 

رشد وهابی‌گری در آسیای میانه استراتژی بزرگ‌تر عربستان سعودی است که برای این کار نیاز به تقویت حضور خود در افغانستان دارد. عربستان بخش‌هایی از احزاب سیاسی و ارتش پاکستان را با پول خود خریده است همانگونه که در مصر و سودان اینکار را نمود، اما مردم افغانستان قابل خریدن نیستند، سابقه مردم سلحشور این کشور نشان می‌دهد که آن‌ها کشورشان را به اجنبی‌ها نفروخته‌اند. لذا عربستان سعودی با زور طالبان و داعش می‌خواهد افغانستان را نابود سازد تا پس از نسل کشی بزرگ در افغانستان حاکمیت مطیع مورد نظرش را بر سر کار بیاورد این رویای عربستان سعودی در جنگ یمن هم هست. 

خشونت افسار گسیخته عربستان سعودی با حمایت پنهان آمریکا و غرب در سطح خاورمیانه اوضاع دهشتباری را بوجود آورده است که باعث تعجب و شگفتی بشر امروز شده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا