مسئول قرنطینه و امور بین الملل اداره کل دامپزشکی استان یزد با اعلام این خبر گفت: تقاضا برای دام و فراورده های خام دامی می تواند موجب سوء استفاده ی افراد سودجو شده و زمینه ی قاچاق این محصولات را فراهم آورد.

مسئول قرنطینه و امور بین الملل اداره کل دامپزشکی استان یزد با اعلام این خبر گفت: تقاضا برای دام و فراورده های خام دامی می تواند موجب سوء استفاده ی افراد سودجو شده و زمینه ی قاچاق این محصولات را فراهم آورد. با عنایت به این معضل و به منظور رصد حمل محصولات و شفاف سازی و جلوگیری از قاچاق محموله های دامی سامانه ی یکپارچه قرنطینه ی اداره کل دامپزشکی استان یزد هماهنگ با سایر نقاط کشور به سامانه ی بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متصل شد.

خانم دکتر نرگس حسینی اذعان داشت: در کشور حدود 300 قلم کالا از جمله دام زنده، گوشت دام و طیور ، نهاده های دامی، دارو ها و سموم دامی وجود دارد که سازمان دامپزشکی مجوز حمل و نقل آنرا صادر می کند. به همین دلیل می توان  از این ظرفیت در جهت کنترل قاچاق این کالاها بهره برد. زمینه ی اجرایی نمودن این مهم از طریق انتقال اطلاعات میان دستگاه های مرتبط با حوزه دامپزشکی و همکاری و تعامل این دستگاه ها و هویت دار کردن دام فراهم شده است که با اتصال سامانه ی یکپارچه ی قرنطینه ی ادارات دامپزشکی به سامانه بر خط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به صورت مناسبی به اجرا درخواهد آمد.

وی تصریح کرد: هر مجوزی که برای دام و فراورده های دامی داخلی، صادراتی و وارداتی صادر می گردد به این سامانه مرتبط شده است و در نتیجه قبل از صدور بارنامه اخذ مجوز  دامپزشکی ضروری خواهد بود.

حسینی در پایان اظهار امیدواری کرد با اجرایی شدن این طرح در کنار جلوگیری از قاچاق دام و فراورده های دامی شاهد ارتقاء سطح بهداشتی حمل و نقل این محصولات در سطح کشور باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا