دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در این جلسه گفت: مبارزه قاطع وهمه جانبه با قاچاق کالا و ارز از الزامات و اهداف اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد ، جلسه کمیسیون برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان به ریاست استاندار یزد و با حضور معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار ، دبیر کمیسیون برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، فرماندهی نیروی انتظامی استان و اعضای این کمیسیون در سالن زنده یاد حمیدیا استانداری برگزار شد .
"احمد ترحمی" ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات اظهار داشت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامه ریزی جامعی را در حوزه پیشگیری و مقابله هدفمند با قاچاق برای یک دوره پنج ساله طراحی کرده است که در سال اول اجرا ، شاهد توقف رشد قاچاق و در سالهای بعد شاهد کاهش قاچاق تا 75 درصد خواهیم بود.
وی افزود: برنامه های پیشگیرانه ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق شامل اصلاح و نوسازی فرآیند های تجاری و گمرکی، ساماندهی تجارت مرزی و فرامرزی ، ساماندهی نظام حمل و نقل و ترانزیت و اعمال نظارت هوشمند و سیستمی ، رهگیری مالی و شفاف سازی ، مدیریت منابع  و مصارف ارزی ، تبلیغات هوشمندانه و فرهنگ سازی با هدف اصلاح الگوی مصرف است.
ترحمی خاطر نشان کرد: در زمینه برخورد با باندها و شبکه های اصلی و مقابله با قاچاق سازمان یافته ، دستگاه های مسئول بخصوص نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات اقدامات موثری انجام داده اند که از آن جمله می توان به تشکیل 19 قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا وارز در استانهای آلوده توسط نیروی انتظامی اشاره نمود.
دبیر کمیسیون برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان  ادامه داد: تشکیل قرار گاه های ویژه مبارزه با قاچاق کالا در حوزه استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان توسط نیروی انتظامی و سپاه و ابلاغ  مأموریت مبارزه با قاچاق به نیروی دریایی سپاه و ارتش از سوی ستادکل نیروهای مسلح  و تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در بخش مبارزه با قاچاق کالا وارز در  وزارت اطلاعات از دیگر گام هایی است که پیرامون مبارزه همه جانبه و فراگیر با قاچاق کالا و ارز به ویژه در مبادی ورودی کشور برداشته شده است.
ترحمی اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته حجم قاچاق سوخت که در سال92 معادل هفت میلیارد دلار بود در سال94 به حدود یک میلیارد دلار کاهش یافته است و با تکمیل پروژه های برنامه ریزی شده به سمت صفر شدن قاچاق سوخت در کشور خواهیم رفت.
وی اقدامات مقابله ای در سطح کشور را موفق ارزیابی و عنوان کرد : حجم کشفیات دستگاه ها که در سال92 حدود 12هزار میلیارد ریال بوده، در سال93 به 18هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که شاهد رشد 400درصدی کشفیات دستگاه ها ظرف سه سال گذشته بوده ایم و به عنوان نمونه گمرک جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از سامانه های الکترونیکی پیشرفته ، کشفیات خود را از 390میلیارد ریال در سال93 به 4730 میلیارد ریال در سال94 رسانده است.
دبیر کمیسیون برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان ادامه داد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز ضمن شناسایی کالاهایی که بیشترین میزان قاچاق را به خود اختصاص داده اند بسته هایی را برای کاهش قاچاق این نوع کالاها تدوین و اجرایی کرده است.
وی قاچاق خروجی از کشور را شامل سوخت، کود شیمیایی و دارو به خاطر تداوم پرداخت یارانه و بیشترین کالای قاچاق ورودی به کشور را پوشاک ، گوشی تلفن همراه و دخانیات عنوان کرد.
ترحمی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از تعامل دستگاه های عضو این کمیسیون ، بر سیاست استان در مقابله با  ترانزیت کالای قاچاق و جلوگیری از دپوی آن در استان، برخورد با سرشاخه ها و قاچاق سازمان یافته و انبوه ، تأکید و اظهار امیدواری کرد: در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید شاهد رونق تولید داخلی و کاهش حجم قاچاق در سطح کشور و استان باشیم زیرا کالای قاچاق به مثابه خنجری به تولید ملی و از جمله موانع تحقق سیاست های  اقتصاد مقاومتی می باشد.
گفتنی است در پایان این جلسه هریک از نمایندگان دستگاه های عضو کمیسیون برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان به گزارش کاملی از فعالیت های دستگاههای تحت نظارت خود در راستای مبارزه با قاچاق کالا در استان پرداختند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا