اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در خصوص انتشار گزارش با موضوع قرق گاه علی آباد چهل گزی در وبلاگ توفان یزد جوابیه صادر نموده است

به گزارش یزد فردا،  اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در خصوص انتشار گزارش با موضوع قرق گاه علی آباد چهل گزی  جوابیه  صادر نموده است

متن جوابیه  اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد به شرح ذیل می باشد:

اولا" موضوع قرق اختصاصی به هیچ وجه به مفهوم واگذاری اراضی نیست و صرفا" به معنی واگذاری مدیریت، حفاظت و بهره برداری از حیات وحش منطقه ای برای مدت زمان محدود به یک نفر و یا مجموعه ای از افراد می باشد که این به مفهوم مالکیت بر عرصه نبوده و متقاضی حق هیچگونه فعالیت فیزیکی و یا بهره برداری از سایر منابع منطقه را نخواهد داشت. این همان چیزی است که در قانون شکار و صید و آیین نامه اجرایی آن در سال ۱۳۴۶ تصویب گردیده ولی تاکنون اجرائی نشده است. ثانیا" تابحال عملا" هیچگونه واگذاری مدیریت قرق اختصاصی انجام نشده و درخواست واگذاری مدیریت قرق علی آباد چهل گزی در دستور کار شورایعالی حفاظت محیط زیست می باشد. ثالثا" از همه مهمتر در استان یزد طرح موضوع قرق های اختصاصی، علیرغم رسمی نشدن آن موجب تغییر رفتار بسیاری از شکارچیان حرفه ای شده و نتیجه آن در قالب افزایش جمعیت گونه های برجسته حیات وحش نظیر کل و بز و قوچ و میش کاملا" اثبات شده است. اگر چه مانند هر کار جدید دیگری احتمال وجود ایراد منتفی نیست لیکن می توان با توجه به قانونی بودن آن با نقد دلسوزانه پیشنهاداتی را جهت اصلاح روش مطرح نمود.

شایان ذکر است در دنیا مثال های زیادی از شکارگاههای اختصاصی وجود دارد که موفق بوده و منجر به حفاظت از تنوع زیستی در وهله اول و سپس موجب رونق اقتصادی گردیده است.

خاطر نشان می سازد در حال حاضر ۵ پایلوت در سطح کشور در دستور کار شورایعالی محیط زیست از استانهای یزد،کرمان و سمنان قرار دارد و فعالیت فعلی صرفا بر اساس تفاهم نامه مشترک فی مابین با اداره کل منابع طبیعی و جهت مشارکت در امر حفاظت از تنوع زیستی با همکاری محیط زیست می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا