مدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت : با توجه به وضعیت آب استان تلاش های صورت گرفته در بخش تولید و توزیع آب تنها یک بخش از کار است و باقی مانده را بحث مدیریت مصرف به عنوان یک رکن مهم در حوزه آب تشکیل می دهد .

به گزارش روابط عمومي مديريت بحران استان يزد به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب، امامی در سومين جلسه كميته اطلاع رساني بحران آب استان با اشاره به این که هنوز هم شهروندان بحث کمبود آب را باور نداشته و آن را جدی نگرفتند اظهارکرد : افزایش آگاهی شهروندان و اطلاع رسانی به آن ها در خصوص وضعیت آب استان از اهمیت به سزایی برخوردار است و صدا و سیما ، مطبوعات، رسانه ها و .... باید به طور ویژه به این امر بپردازند .

وی فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف را بسیار زمان بر عنوان کرد و افزود : تمام ادارات مرتبط از جمله شرکت آبفا،آب منطقه ای،آب روستایی ،جهادکشاورزی و ... باید در زمینه اجرای اقدامات فرهنگی با یکدیگر هماهنگ باشند تا به نتیجه ی مطلوب تری برسند .

وی خاطرنشان کرد : اگرچه شهروندان یزدی از دوران قدیم در بحث قناعت و صرفه جویی بسیار با تجربه بوده اند اما در دوران جدید برای مقابله با بحران آب ، فرهنگ صرفه جویی باید بیشتر در بین مردم تقویت شود .

مدیرکل مدیریت بحران یزد افزود : باید از تمام ابزارهایی که در اختیار بحث فرهنگی و اطلاع رسانی است برای مدیریت مصرف استفاده کنیم .

در ادامه این نشست مدیر عامل شرکت آبفا با اشاره به اینکه مدیریت مصرف یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با بحران آب می باشد گفت : رسانه ها ی ملی باید مردم را به شکل علمی نسبت به وضعیت آب آگاه نماید.

 علی اسلامی هم چنین از ائمه جماعت درخواست کرد تا از طریق  مسائل مذهبی و طبق احادیث مردم را به صرفه جویی تشویق نمایند چرا که طبق احادیث هر چیزی که به صورت مازاد مصرف شود حرام است .

 اسلامی همکاری کارشناسان شاخص استان با صداو سیما و برگزاری سلسله گفتارهای علمی برای آگاهی رسانی به  مردم نسبت به وضعیت آب ، برگزاری جلسات مختلف با حضور افراد مطلع و شاخص در حوزه آب و ارائه راه حل اساسی ، جلوگیری از آبیاری غرقابی و کشت های پر آب خواه و ...  را از دیگر راه های موثر در بحث مدیریت مصرف عنوان کرد .

ايشان همچنين موضوع کمبود آب  استان را بسیار جدی برشمرد و افزود :  اگر یک روز در تابستان آب انتقالی به هر دلیلی قطع شود تنها 50 درصداز نیاز شهر، از منابع داخلی قابل تامین است .

 

وی با اشاره به بالا بودن کیفیت آب جاری در شبکه شهر اظهارکرد : در فصل زمستان تمام آب مورد نیاز شهروندان از آب انتقالی تامین می شود  و تنها در تابستان به دلیل افزایش نیاز مردم علاوه بر آب انتقالی از منابع زیرزمینی با کیفیت مطلوب نیز استفاده می کنیم .

وی افزود : سال گذشته تعدادی از چاه هایی که به دلیل برداشت بی رویه ، کیفیت نازل پیدا کرده بودند را از مدار خارج و 12 حلقه چاه در منطقه یزدگرد حفر و وارد مدار کردیم .

 

معاون صدای مرکز یزد در این نشست گفت : بحث فرهنگ سازی مختص به یک یا دو سال نیست و باید به طور مداوم انجام شود تا درخت فرهنگ به بار بنشیند .

سیروس با اشاره به این که صدا وسیمای استان موضوع صرفه جویی در مصرف آب را در برنامه های مختلف در طول هفته  به مردم یادآوری می کند افزود : تولید برنامه های پرمحتوا و جذاب با موضوع مصرف صحیح آب به عنوان یک اولویت در دستور کار این مرکز قرار گرفته است .

مدیر روابط عمومی شرکت آبفا در ادامه این نشست با ارائه پاورپوینت اهم فعالیت های صورت گرفته توسط این شرکت در زمینه مدیریت مصرف را تشریح کرد.

در پایان مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب روستایی نیز اهم فعالیت های انجام شده توسط شرکت خود را در  زمینه ی  مدیریت مصرف تشریح نمودند .

 نشست کمیته اطلاع رسانی مدیریت بحران آب استان ، صبح امروز با حضور مدیرکل مدیریت بحران، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، معاون صدای مرکز یزد و مدیران روابط عمومی صنعت آب استان ، صدا و سیما ،اداره صنعت،معدن تجارت و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری برگزار شد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا