میکرودرم ابریشن اولین بار در سال 1985 در کشور ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت.سپس در اکثر کشورهای اروپایی به عنوان روش بدون عارضه جوان سازی استفاده شد.این روش سپس در کشورهای امریکایی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

تکنیک:
در این روش با استفاده از دستگاهی خاص نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم با فشار تنظیم شده ای با سطح پوست در تماس قرار می گیرد و ایجاد تراش بسیار سطحی در لایه های فوقانی شاخی پوست می نماید.ضمنا یک مکش نیز روی پوست انجام می شود که باعث جمع شدن کریستال ها از سطح پوست و همچنین بهتر شدن جریان خون به منطقه و فعال شدن سلول های فیبروبلاست و نتیجتا ترمیم و طراوت پوست میگردد.

مزایای روش:
این روش بدون درد می باشد ونیازی به استفاده از بیهوشی یا بیحس کننده های موضعی نیست.این روش سریع و ساده است به همین دلیل به آن" لایه برداری زمان ناهار" نیز می گویند.یعنی میتوان در زمان استراحت برای ناهار از این روش استفاده کرد و دوباره سر کار برگشت.
مهمترین مزیت میکرودرم این است که این روش کاملا بدون عارضه می باشد.میکرودرم با فواصل زمانی کوتاه قابل انجام است.در پوست های با رنگ مختلف و حتی بسیار تیره نیز می توان از این روش درمانی استفاده کرد.

موارد استفاده:
جوان سازی پوست:از این روش در درمان چروک های سطحی و کم عمق پوست می توان استفاده کرد.چندین جلسه درمان در این مورد بکار می رود.فواصل درمان را بر حسب وضعیت بیمار می توان تغییر داد و از هفته ای یک بار تا دو هفته یک بار فواصل را اضافه کرد . چروک های خیلی عمیق با این روش درمان نمی شوند ولی قوام کلی پوست پس از چند جلسه درمان بهتر خواهد شد و پوست شفاف تر و محکم تر می شود.چون در این روش سایش پوست سطحی است جوشگاه و تغییر رنگ پوست دیده نمی شود.به همراه این روش از لیزرهای جوان سازی بدون زخم می توان استفاده کرد که نتیجه درمان را خیلی بهتر می کند .
لک های پیری:این لکها یا مربوط به آفتاب بوده یا در سنین بالا در پوست های روشن دیده می شود .این لک ها با میکرودرم ابریشن قابل درمان می باشد.
لکهای حا ملگی:مهمترین اثر میکرودرم کمرنگ یا محو کردن لکهای حا ملگی است مخصوصا اگر همزمان با آن از داروهای لک بر استفاده شود.بررسی های اخیری که روی میکرودرم ابریشن انجام شده نشاندهنده افزایش 20 برابری نفوذ ویتامین سی موضعی پس از یک جلسه درمان میباشد.این اثر میکرودم در لک هایی که قبلا با درمانهای ضد لک بهبود نیافته اند مشهود تر است.
درمان جوشگاه های(اسکار) آکنه و آبله مرغان:جوشگاه های زخم و اسکارها نباید زیاد عمیق باشد و معمولا" بر حسب نوع اسکار و محل و عمق آن به چندین جلسه درمان هفتگی نیاز دارد .در ترمیم جوشگاه های سوختگی نیز از این روش می توان استفاده کرد.
کوچک کردن منافذ پوست:باز شدن منافذ پوست یکی از مشکلات عمده در خانم ها و آقایان می باشد.یکی از راههای درمان این مشکل استفاده از میکرودرم ابریشن است.بعد از چند جلسه درمان بعلت بافت سازی و محکم تر شدن پوست منافذ پوستی نیز کوچک تر می شود.
تمیز کردن پوست و از بین بردن کومدون های سر سیاه:برای از بین بردن جوشهای سر سیاه که بسیار شایع می باشد نیز می توان از میکرودرم ابریشن استفاده کرد.کاهش جوشهای سر سیاه پوست به کم شدن ضایعات جوشهای غرور جوانی نیز کمک خواهد کرد .
درمان ترکهای پوستی:در درمان ترکهای پوست درزمان حاملگی یا چاقی و بلوغ نیر می توان از این روش استفاده نمود که البته خیلی خوب به درما ن پاسخ نمی دهد.

روش انجام میکرودرم ابریشن
در ابتدا پوست تمیز می شود و از آرایش و چربی کاملاً پاک می شود و سپس به مدت لازم بر حسب نوع پوست و ضایعه آن که توسط پزشک متخصص تعیین می گردد سایش در جهات مختلف و روی قسمتهای مختلف انجام می شود .زمان لازم حدوداً 30-20 دقیقه در صورت و 20 دقیقه در گردن به طول می انجامد .پس از درمان قرمزی سطحی در پوست ایجاد می شود که ممکن است به مدت چند ساعت باقی بماند و به مرور از بین میرود. پس از خاتمه درمان صورت پاک و سپس شسته می شود . یک کرم قابض(مثل اکسید دو زنک یا کالامین) به محل مالیده می شود .ممکن است پوسته ریزی مختصری پس از درمان ایجاد شود .به جز مصرف ضد آفتاب مراقبت خاصی پس از درمان لازم نیست و این روش برای افرادی که کار می کنند مناسب میباشد . تعداد درمان بر حسب تمایل بیمار قابل تغییر می باشد .

به طور خلاصه میکرودرم ابریشن یک روش ساده,ارزان,بدون عارضه و بدون درد است که درمانی مناسب برای چروک های سطحی,لک های حاملگی و پیری, منافذ پوست, جوشگاه غرور جوانی و سوختگی میباشد.

امروزه دستگاههای جدید با تکنولوژی بالاتری به بازار آمده است که معمولا با سیستم پودری کار نمیکند.


دستگاه میکرودرم کریستالی از کمپرسور یا متراکم کننده‌ای تشکیل می‌شود که هوا را از طریق یک سری دستی به داخل می‌کشد. با قرار گرفتن سر دستگاه روی پوست، حالت خلأ ایجاد می‌شود. کریستال‌های اکسید آلومینیوم، که با نام کرندوم (سخت‌ترین ماده معدنی پس از الماس) نیز شناخته می‌شود، روی سطح پوست پاشیده می‌شود تا سلول‌های مرده سطحی را از پوست جدا کند. سپس سلول‌های مرده و کریستال‌ها به سرعت به درون دیگر لوله تعبیه شده در سر دستگاه مکیده و وارد کیسه ضایعات می‌شوند.

متخصص زیبایی با تعیین مقدار جریان کریستال و قدرت خلأ عمق این جداسازی و پوسته پوسته شدن را کنترل می‌کند. متخصص معمولاً دو بار دستگاه را روی پوست حرکت می‌دهد، البته اگر پوست به اندازه کافی ضخیم باشد یا ناحیه‌ای، مانند لک قهوه‌ای یا جای زخم و یا آفتاب سوختگی پوست، نیاز به توجه بیشتر داشته باشد، ممکن است ۳ بار فرایند پاکسازی را تکرار کند.

میکرودرم ابریشن با کریستال می‌تواند تا حدی، به ویژه در اطراف بافت حساس دهان و بینی، ناراحت کننده باشد، اما به هیچ وجه دردناک نیست. متخصص زیبایی در طول درمان میزان راحتی بیمار را از وی جویا می‌شود. بنابراین جایی برای نگرانی نیست، هر گاه احساس ناراحتی کردید، کافی است متخصص را در جریان بگذارید.

متخصص زیبایی باید در طول عمل دستکش به دست داشته باشد و از ماسک و عینک محافظ استفاده کند، چشمان بیمار نیز باید محافظت شود. ردی از کریستال بر روی صورت باقی می‌ماند که احتمالاً بعداً قرمز خواهد شد.

میکرودرم ابریشن با نوک الماس از سری دستی و فن‌آوری خلأ یکسان بهره می‌گیرد، اما در این تکنیک هیچ کریستالی از نوک الماس دستگاه خارج نمی‌شود، بلکه نوک الماس خود، سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کند و پوست مرده با به کارگیری خلأ پاک می‌شود. نوک‌های متفاوت متعددی با درجه‌ زبری گوناگون وجود دارد که متخصص گونه مناسب را با توجه به نوع پوست و هدف درمان انتخاب می‌کند.

اگرچه بیمار در میکرودرم ابریشن با نوک الماس ناراحتی بسیار کمتری را تحمل می‌کند و این روش برای پوست‌های حساس مناسب‌تر است، اما در مجموع نتیجه هر دو روش کریستالی و الماسی یکسان است.

 

 

مزایا

سهولت انجام یکی از مزایای شاخص میکرودرم ابریشن است که محبوبیت بسیاری را برای آن به ارمغان آورده است. از آنجایی که میکرودرم تنها ۳۰ دقیقه زمان می‌برد، گاهی اوقات از آن با اصطلاح "وقت ناهاری صورت" نیز یاد می‌کنند. چون میکرودرم عملی غیرجراحی و کاملاً بدون درد است، روش ایمن و بسیار کارآمدی برای جوان‌سازی پوست و داشتن پوستی درخشان محسوب می‌شود.

میکرودرم ابریشن لایه‌های سطحی مرده و بدرنگ پوست را جدا می‌کند و در این بین تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و پوست را مجدداً جوان می‌سازد. بسیاری از بیماران پس از تنها یک جلسه درمان با بهبود چشمگیری در رنگ، بافت و تون پوست مواجه می‌شوند.

عوارض

چنانچه متخصص پوست مجرب و آموزش دیده میکرودرم ابریشن را انجام دهد، احتمال بروز عوارض بسیار ناچیز خواهد بود. اکثر عوارض و خطرهای احتمالی از انجام میکرودرم در شرایط غیراستریل یا کاربرد نامناسب دستگاه ناشی می‌شود. چنانچه از سری دستگاه و مکنده طبق اصول بهداشتی استفاده نشود، بیمار در معرض عفونت قرار خواهد گرفت. اگر از دستگاه به شیوه‌ای نامناسب در قدرت بسیار زیاد استفاده شود، ممکن است کریستال‌های ریز مورد استفاده برای پوسته پوسته کردن، پوست را سوراخ کنند.

ضمناً وارد شدن کریستال به داخل چشم بیمار و در نتیجه تحریک و سوزش چشم نیز از پی‌آمدهای استفاده نامناسب از دستگاه محسوب می‌شود. اثرهای جانبی مضر میکرودرم ابریشن بسیار نادراند و در صورت به کارگیری مناسب دستگاه بروز نمی‌یابند. مراجعه به متخصص پوست متبحر احتمال بروز عوارض را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

احتیاط‌های لازم

* برای انجام میکرودرم ابریشن صرفاً به متخصصین آموزش دیده اعتماد کنید، به یاد داشته باشید که نتایج این عمل با تجربه و تخصص پزشک نسبت مستقیم دارد. استفاده نامناسب از دستگاه و تنظیم آن در قدرت بالا به خراشیدگی و خونریزی نقطه‌ای خواهد انجامید.

* در صورت حساسیت بیش از اندازه پوست، ابتلا به دیابت، عارضه‌های عروقی مانند روزاسه یا آکنه بزرگسالان، التهاب پوستی، عفونت‌های باکتریایی، فقدان حس لامسه، وجود گوشت اضافه در جای زخم، وجود خراش یا بریدگی روی پوست یا تزریق بوتاکس در ۷۲ ساعت گذشته از انجام میکرودرم خودداری کنید. آفتاب سوختگی، عفونت‌های ویروسی مانند تب‌خال و آکنه و مصرف داروهای ضد انعقاد نیز از دیگر موارد منع استفاده از میکرودرم به شمار می‌آید.

دوران بهبودی و نتایج

میکرودرم غالباً درمان "ساعت ناهاری" نامیده می‌شود، چون می‌توان این درمان را  با مراجعه به مطب پزشک در وقت ناهار بدون تحمل ناراحتی یا حداقل ناراحتی انجام داد. پوست درمان شده پس از میکرودرم صورتی رنگ خواهد بود، که البته این رنگ پس از گذشت چند ساعت محو خواهد شد. بیمار بلافاصله پس از اتمام میکرودرم می‌تواند برای پوشاندن نشانه‌های آشکار این درمان آرایش کند. امروزه میکرودرم ابریشن با توجه به نتایج چشمگیر و دوران بهبود بسیار سریع یکی از محبوب‌ترین درمان‌های غیرتهاجمی صورت محسوب می‌شود.

 

زمان مراجعه برای انجام روش میکرودرم ابریژن

 

• در صورتی که می خواهید پاکسازی پوست صورت انجام دهید پوست خود را روشن کنید و پوست سالمی دارید
• در صورتی که لکه خورشیدی، جای زخم آکنه یا چین و چروک ریز دارید
• در صورتی که حفره های پوست شما مسدود شده باشند و اغلب دانه های سرسیاه یا سرسفید در پوست شما بوجود می آید
• در صورتی که می خواهید پوست سالم و شفافی داشته باشید
چه کسانی می توانند روش میکرودرم ابرژن را انتخاب کنند
میکرودرم ابریژن یکی از روش های پاکسازی پوست می باشد که در واقع هیچ محدودیتی برای انوع پوست وجود ندارد.

 

آمادگی برای انجام میکرودرم ابریژن

 

متخصص مراقبت های پوستی یا جراح پلاستیک دستورالعمل های پیش از عمل جامعی را برای شما عرضه می کند، به تمامی سوالاتی که می پرسید جواب می دهد، سابقه پزشکی شما را به طور کامل بررسی می کند و برای بررسی آمادگی شما برای انجام این روش، شما را معاینه می کند. آنها در مورد موارد زیر از شما سوالاتی می پرسند؟
• زخم یا برش باز در صورت که منجر به عفونت می شود
• داروهایی مثل ترتینون که باعث حساسیت پوستی می شود
• هر بیماری پوستی که با روش میکرودرم ابرژن شدت پیدا می کند.

 

روز انجام میکرودرم ابرژن

 

• روش میکرودرم ابرژن در یک بیمارستان معتبر، مرکز مراقبت های پوستی سیار یا مرکزجراحی صورت می گیرد. هر جلسه درمان بین نیم ساعت تا یک سال طول می کشد، اما ممکن است بیشتر از این هم بشود.
• پس از یک دوره نظارتی کوتاه مدت می توانید به خانه برگردید، مگر اینکه شما و جراح پلاستیک شما برنامه های دیگری برای دوره بهبودی فوری پس از درمان داشته باشید.

 

نحوه انجام روش میکرودرم ابرژن (نحوه پاکسازی پوست با میکرودرم ابرژن)

 

اغلب مواقع، این روش توسط یک متخصص مراقبت های پوستی در مطب جراح پلاستیک یا مرکز پزشکی صورت می گیرد.
روش میکرودرم ابرژن معمولا به دو صورت انجام می شود:

 

 

 

میکرودرم ابرژن کریستالی

 

در این نوع میکرودرم ابرژن، یک هندپیس کریستال هایی را در سطح پوست ساطع می کند که منجر به یک فرآیند براق سازی یا خراش اندازی ملایم می شود. سپس سلول های مرده پوست به همراه کریستال ها یا فورا درهندپیس مشابه در یک فرآیند ثانویه ساکشن می شوند.

 

میکرودرم ابرژن سرالماسی

 

در این نوع میکرودرم ابرژن، برای پاکسازی پوست صورت، یک هندپیس سر الماسی مورد استفاده قرار می گیرد که با ملایمت سلول های مرده پوست را خراش می اندازد و لایه برداری می کند. همانند روش میکرودرم ابرژن کریستالی، پوست مرده یا فورا درهندپیش مشابه یا در یک فرآیند ثانویه ساکشن می شود. روش میکرودرم ابرژن سر الماسی برای نواحی نزدیک به چشم (مانند زیر چشم) ایمن تر است و در نواحی حساس یا پوست های حساس تر، انعطاف پذیری بیشتری دارد.
این روش ممکن است برای افزایش تاثیرگذاری با یک روش لایه برداری شیمیایی ملایم ترکیب شود. فورا پس ازانجام روش میکرودرم، یک مرطوب کننده دارای SPF استعمال می شود تا به پوست آبرسانی شوند و از آن محافظت شود. شایان ذکر است که در صورتی که بیماری شدید پوستی مثل آکنه گسترده و عمیق، اگزما، روزاسه یا آماس پوست دارید، جراح پلاستیک توصیه های دیگری برای شما دارد. عارضه های پوستی، زخم های باز، تبخال و بیماری دیگر قبل از انجام روش میکرودرم ابرژن به روش های درمانی دیگری نیاز دارند.

 

مراقبت های بعد از میکرودرم ابرژن و بهبودی

 

پزشک در مورد زمان از سرگرفتن فعالیت ها روزمره و کار با شما صحبت می کند. پس از درمان، شما و فرد مراقب شما دستورالعمل هایی در مورد مراقبت های پس از جراحی دریافت می کنید که شامل اطلاعاتی در مورد موارد زیر است:
• علائم نرمالی که تجربه می کنید
• علائم و عوارض جانبی احتمالی
از فواید اصلی روش میکرودرم ابرژن می توان به عوارض جانی و مدت از کار افتادگی جزئی اشاره کرد. مکش و لایه برداری ممکن است بسته به حساسیت پوست فرد، باعث ورم و قرمزی جزئی پوست شود. پس از استعمال یک مرطوب کننده حاوی SPF، پوست شما خیلی سریع به وضعیت اولیه خود برمی گردد. می توانید آرایش کنید و فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید.
همانند اغلب روش های غیرتهاجمی، توصیه می شود که قبل از انجام هر گونه فعالیت سنگین پس از جراحی، 24 ساعت صبر کنید. همیشه توصیه می شود که در خارج از خانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا پوست شما از اشعه های زیان بار فرابنفش در امان باشد.
در صورتی که دردی شدید یا طولانی مدتی دارید، یا ورم یا قرمزی در پوست خود احساس می کنید، با پزشک جراح تماس بگیرید تا متوجه شوید این علائم طبیعی است یا نشان دهنده بروز مشکلی است.

 

نتایج میکرودرم ابرژن

 

چند روز پس از انجام میکرودرم ابرژن می توانید شاهد پوستی شفاف و سالم باشید، اما بهترین نتایج پس از انجام چندین جلسه درمانی مکرر بدست می آید. تعداد جلسات درمان توصیه شده برای بدست اوردن نتایج بهینه بین پنج تا دوازده جلسه است که بین هر کدام دو تا چهار هفته فاصله باید وجود داشته باشد. پس از بدست آمدن نتایج اولیه، حفظ نتایج نیازمند تکرار جلسات درمان به صورت منظم است.
پیروی از تمامی دستورالعمل های جراح بسیار مهم است. جراح دستورالعمل های کامل درمورد علائم طبیعی و علائم و عوارض جانبی احتمالی برای شما ارائه می کند. شایان ذکر است که دوره بهبودی هر فرد متفاوت است.

 

مراجعه به پزشک بعد از انجام میکرودرم ابرژن

 

برای امنیت و همچنین بدست آوردن سالم ترین و زیباترین نتایج، بسیار مهم است که در زمان های تعیین شده و هر موقعی که تغییری در پوست خود احساس کردید، برای معاینات بعدی به مطب پزشک جراح مراجعه کنید. در صورت داشتن سوال یا مشکل، حتما آن را با پزشک جراح در میان بگذارید.

 

عوارض میکردرم ابرژن

 

تمامی روش های جراحی تا اندازه ای خطرناک هستند. بعضی از عوارض جانبی احتمالی تمامی جراحی ها به صورت زیر است:
• واکنش بد به بیهوشی
• تجمع خون یا مایع در زیر پوست که باید از بین برود
• عفونت و خونریزی
• تغییر در حواس
• ایجاد جای زخم
• واکنش های آلرژیک
• آسیب به ساختارهای بوجود آورنده
• نتایج نامطلوب که نیاز به روش های جراحی بیشتر را لازم می کند
خوشبختانه، روش میکرودرم ابرژن خطرات بسیار کمی را دارد. در صورتی که بیماری یا مشکل پوستی از قبل دارید که با ایجاد عفونت یا نتایج منفی شما را در معرض خطر قرار دهد، در این مورد با پزشک متخصص مراقبت های پوستی یا جراح پلاستیک صحبت کنید.
یک جراح آموزش ندیده و بی تجربه باعث می شود که هر جراحی خطرناک شود. مطمئن شوید که این روش جراحی توسط یک جراح زبده صورت می گیرد.
برای بدست آوردن نتایج بهتر و به حداقل رساندن خطرات مشخص، بسیار مهم است که جلسات درمانی خود را ادامه دهید.

ميکرودرم ابريژن براي بهبود چه مشکلاتي استفاده مي شود؟

1- رفع جاي جوش: فرورفتگي هاي ناشي از جوش ها و جاي آکنه، با ميکرودرم قابل رفع است. طي جلسات لازم، پوست صاف و کشيده مي شود.

 

2- جوان سازي پوست: از اين روش در درمان چروک هاي سطحي و کم عمق پوست مي توان استفاده کرد. چندين جلسه درمان در اين مورد بکار مي رود. فواصل درمان را بر حسب وضعيت بيمار مي توان تغيير داد.

چروک هاي خيلي عميق با اين روش درمان نميشوند، ولي قوام کلي پوست پس از چند جلسه درمان بهتر خواهد شد و پوست شفاف تر و محکم تر مي شود.

 

3- لک هاي پيري يا کبدي: لک هاي پيري مربوط به نور آفتاب بوده و يا در سنين بالا در پوست هاي روشن ديده مي شوند. اين لک ها با ميکرودرم ابريشن قابل درمان مي باشند.

 

4- لک هاي حاملگي: مهم ترين اثر ميکرودرم ابريژن، کمرنگ يا محو کردن لک هاي حاملگي يا ملاسما است، مخصوصا اگر همزمان با آن از داروهاي لک بر (تحت نظر پزشک) استفاده شود.

 

5- جاي جوش (اسکار) آبله مرغان: اسکارها نبايد زياد عميق باشند و معمولا بر حسب نوع اسکار و محل و عمق آن، به چندين جلسه درمان هفتگي نياز دارد.

 

6- کوچک کردن منافذ پوستي: منافذ باز پوست يکي از مشکلات عمده در خانم ها مي باشد. يکي از راه هاي درمان اين مشکل استفاده از ميکرودرم ابريشن است.

بعد از چند جلسه درمان به علت بافت سازي و محکم تر شدن پوست، منافذ پوستي نيز کوچک تر مي شوند.

 

7- برطرف کردن تاتو يا خالکوبي: تاتو و خالکوبي هاي سطحي پوست را مي توان با اين روش درمان کرد.

 

8- تميز کردن پوست و از بين بردن جوش هاي سرسياه: براي از بين بردن جوش هاي سر سياه که بسيار شايع مي باشند نيز مي توان از ميکرودرم ابريژن استفاده کرد. کاهش جوش هاي سر سياه پوست به کم شدن ضايعات جوش‌هاي غرور جواني نيز کمک خواهد کرد.

 

9- درمان ترک هاي پوستي: در درمان ترک هاي پوستي در زمان حاملگي يا چاقي و بلوغ نيز مي توان از اين روش استفاده نمود که البته خيلي خوب به درمان پاسخ نمي دهد.

 

10- چروک گردن: براي درمان چروک هاي ناحيه گردن و ضايعات اين ناحيه نيز مي توان از ميکرودرم استفاده کرد.

بعد از انجام ميکرودرم ابريژن، تا حدامکان زير نور آفتاب قرار نگيريد و در صورت نياز از کرم ضدآفتاب به ميزان کافي استفاده کنيد

 

روش انجام ميکرودرم ابريژن

در ابتدا پوست تميز مي شود و از آرايش و چربي کاملا پاک مي شود.

سپس به مدت لازم، بر حسب نوع پوست و ضايعه آن که توسط پزشک تعيين مي گردد، سايش در جهات مختلف و روي قسمت هاي مختلف انجام مي شود.

مدت انجام عمل ميکرودرم حدودا 15 تا 20 دقيقه مي باشد. مي توان آن را هر دو هفته يا هر هفته يا هر ماه يک بار (بسته به بيمار) انجام داد.

تعداد جلسات انجام ميکرودرم در افراد مختلف متفاوت است و مي تواند حدودا 8 تا 10 جلسه باشد.

پس از خاتمه درمان، صورت پاک و شسته مي شود. يک کرم قابض (مثل اسيد دوزنگ يا کالامين) به محل سايش ماليده مي شود.

 

مراقبت هاي لازم پس از ميکرودرم ابريژن

- حتي المقدور زير نور آفتاب قرار نگيريد و در صورت نياز از کرم ضدآفتاب به ميزان کافي استفاده کنيد.

- ماساژ صورت و کشيدن ليف ممنوع است.

- استفاده منظم از کرم مرطوب کننده توصيه مي شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا