عربستان وقت را تلف کرده و همه راه ها را برای ایران بسته و در صورت انجام نشدن حج، مسئولیت بر عهده سعودی هاست.

 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عربستان وقت را تلف کرده و همه راه ها را برای ایران بسته و در صورت انجام نشدن حج، مسئولیت بر عهده سعودی هاست.

به گزارش اعتدال به نقل از ایرنا، حسین جابری انصاری شنبه شب در برنامه متن و حاشیه شبکه سه سیما با اشاره به مسایل سیاست خارجی کشور از جمله به موضوع حج سال 95 اظهار کرد: متولی انجام مذاکرات، سازمان حج بوده و آنچه که تاکنون اتفاق افتاده بر عهده مسئولان سعودی است.

وی افزود: عربستان برخلاف شعاری که تابحال داده، مسأله حج را به مناسبات سیاسی دخالت داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: عربستان در مسائل مختلف، خود را رو در روی ایران تلقی می کند و مدتهاست که سیاست خود را بر پایه تنش با ایران قرار داده است.

وی گفت: آنچه ما مشاهده می کنیم، تلاش عربستان برای افزایش تنش ها در این زمینه است و این عربستان است که باید به عنوان دولت میزبان در حج، وظایف میزبانی را رعایت کند.

جابری انصاری تصریح کرد: بر اساس آخرین اقدامات و گفت وگوهای انجام شده، عربستان بدیهی ترین وظایف خود که تأمین امنیت و سلامت حجاج و حمایت کنسولی از آنهاست را نپذیرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسئول بسیاری از اتفاقات منطقه، عربستان است و شاید یکی از دلایل سیاست های خشن عربستان، نگرانی از رفتار آنها در جهان و نگاه افکار جهانی به آنها باشد.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت که در رأس هیأت ایرانی برای برگزاری دور دوم مذاکرات حج امسال به عربستان سفر کرده بود، روز جمعه به کشور بازگشت.

حفظ کرامت، عزت و حرمت زائران ایرانی، تضمین برای تأمین امنیت حجاج، ارائه راهکار برای حمایت و پشتیبانی کنسولی زائران ایرانی اعزامی به حج، صدور ویزای حجاج ایرانی در داخل کشور از مهم‌ترین محورهای مورد تأکید هیأت ایرانی در مذاکرات حج بود.

روز یکشنبه آخرین مهلت دولت عربستان برای پاسخ به درخواست های ایران در خصوص حج سال 95 تعیین شده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا