سفر کربلا و بحثی پیرامون آبخيزداری

علی اصغر باقری


مقدمه: بارها قسمت همه شود که اربعین را کربلا باشیم و از فیض عظیم زیارت سیّد و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین(ع) بهره مند شویم و اسم ما در کنار زائرانی باشد که دهها و چه بسا صدها کیلومتر با پای پیاده خود را به کربلا می رسانند شیفتگانی که از نوزادان تا کهنسالان را در بر می گیرد و حماسه ای عظیم و باورنکردنی را می آفرینند و به جهانیان می فهمانند که اینجا کربلاست مشعل فروزان هدایت و سعادت و خوشبختی.


متن: اما در این سفر اخیر طبق معمول هنگام حرکت ذکر صلوات بر زبانها جاری شد یکی از زائران که از اهالی روستا بود ندا داد برای نزول باران صلوات بفرستید. در بین راه مدیر کاروان از بنده خواست تا خاطراتی از دوران دفاع مقدس بیان کنم در خاتمه هم این نکته را یادآور شدم که باید تلاش کنیم که صف نمازهای جماعت ما (بویژه صبح) از صف آش شلوغتر شود واگر اینچنین شد موجبات نزول رحمت الهی را فراهم می نماید. یکی دیگر از زائرین که او هم از اهالی روستا بود گفت: خداوند رحمتش را که بر کوهها به صورت برف یا بارن نازل می نماید این در رودخانه ها سرازیر شده و با طیّ مسافت دهها کیلومتری مناطق وسیعی را از آب بهره مند می سازد. قناتهای مجاور آبدار شده و گیاها و درختها و پرندگان و چرندگان از آن بهره می برند ولی هر وقت ما می آییم و در کار خدا مکر می کنیم و جلو عبور رحمت الهی را با هزینه های میلیاردی به بهانه آبخیزداری می گیریم!! خداوند هم شیرش را از اون بالا کم می کنه بطوریکه چند سالی است که از شهر با تانکر آب به جاهایی می برند که همین سدهای آبخیزداری زده شده. بنده هم صحبت این زائر را تأیید نموده و گفتم اتفاقاً آنچه شاهد بودیم هنگام بارندگی حوضچه هایی که پشت سدهای کوچک آبخیزداری ایجاد می شود ته آنرا گل و لای فرا گرفته و بیش از اینکه آب در زمین نفوذ نماید تبخیر شده و به هوا می رود در حالیکه اگر به حال خود رها می شد به مرور در بستر رودخانه در اعماق زمین نفوذ می نمود. یک زمانی هم آمدند و در مهریز آب چشمه غربال بیز را با هزینه های زیاد به منطقه ای هدایت نموده و دریاچه ای بزرگ درست کردند در حقیقت این آب حق زمینهای پایین دست در سریزد و گرد کوه بود که در اینجا حبس می شد و اکثر آن بخار هوا می گردید.


البته ایجاد سدهای بزرگ بر روی رودخانه های طغیانگر که در طول سال آب دار هستند کاری عاقلانه و صحیح است و علاوه بر اینکه منافع فراوانی دارد جلو خرابیها را در بارندگی های شدید می گیرد اما رودخانه های فصلی و بخصوص در یزد که در طول سال غالباً خشک هستند را با سد بندی های متوالی جلو اندک آب آنرا بگیریم که قطره ای از منطقه خارج نشود نه کاری عقلانی است و نه از نظر شرع مقدس اسلام پذیرفته است چرا که در دعای ماه شعبان می خوانیم وارزقنی مواساة من قتّرت علیه من رزقک و مواسات به این است چیزی که در اختیار من و مال من است و دیگری به او نیاز دارد در اختیارش قرار بدهم، نه اینکه چیزی که حق دیگری است و او هم شدیداً به آن نیاز دارد را من اینجا جلویش را بگیرم و نگذارم به او برسد!!


متأسفانه صاحب منصبانی که در دوران به ظاهر سازندگی آبخیزداری را ترویج و دیگران ادامه دادند این تفکر در ابعاد سیاسی شان نیز رسوخ کرده و با تشکیل حزب کارگزاران و با امکانات بیت المال!! زمینه روی کار آوردن دار و دسته مرید خود را فراهم کردند، تا او نیز با درست کردن حزب مشارکت زمینه بازگرداندن آنان را مساعد نماید و آنگاه که ملت به خواسته آنان پاسخ منفی داد جوابشان آشوبهای خیابانی و همصدایی با دشمن!؟ که فتنه سال 88 نمونه بارزش بود که با نامه بی ادبانه و گستاخانه هاشمی نوقی آغاز و با پاسخ کوبنده ملت در 9 دی 88 سر جایش نشانده شد. اما ملت بداند بقدری این گروه فتنه گر پررو و بی پروا هستند که بعد از این همه رسوایی باز دست از اقدامات خصمانه خود بر نخواهند داشت و تازه ملت هنوز سرشان از این زیاده خواهی های قوم فتنه خلاص نشده که گروه جدیدی سر از جا برداشته و با نزدیک شدن به پایان زمان کاری قانونی، با تشکیل گروهی انحرافی و طرد بهترین وزیران کاری و انقلابی همچون باقری لنکرانی ، محصولی ، متکی و... و وارد شدن برای بر کناری وزیر اطلاعات!! در سر سودای باج خواهی و باج گیری از ملت دارند که اینها همان ضرب المثلی است که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد و این ملت است که سربلند از این امتحانات بیرون می آید و غش کنندگان به اعتماد مردم چیزی جز رسوایی عایدشان نخواهد شد.


چند پرسش: چرا هاشمی نوقی بر نامزدی جلال الدین فارسی(افغانی الاصل) اصرار داشت و به قول خودش امام (ره) را حتی با گریه تحت فشار قرار داد؟ آیا ما هنوز تبعات حمله محمود افغان به ایران را تحمل می کنیم؟ آیا روابط احمدی نژاد و هاشمی نوقی بهبود یافته؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا