رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديدار با جمعي از سرداران، با اشاره به وجود مشکلات و اختلافات بين افراد در زمينه‌هاي مختلف، از جمله مسائل سياسي، اظهار داشت: اين امور اختصاصي به کشور ما ندارد و در همه کشورها چنين اختلافاتي وجود دارد و هر فرد و گروه خود را متخصص و رقيب را نامناسب مي‌داند. به عنوان نمونه همين امروز در کشوري که خود را پيشرفته‌ترين کشور دنيا مي‌داند، نامزد يک حزب، علنا به نامزد حزب ديگر دشنام داده، هتاکي مي‌کند و حاضران نيز دست زده و تشويقش مي‌کنند! راهکار عمومي رقيبان در کشور‌ها هم اين است که هر فرد يا گروه عليه رقيب سخن گفته و مشکلات را به گردن وي بياندازد.

آيت الله مصباح يزدي با بيان اين‌که اگر قرار باشد ما هم مانند ساير کشورهاي دنيا رفتار کنيم، با آن‌ها فرقي نخواهيم داشت، ادامه داد: در اين صورت هر کس زور و قدرت و پول بيشتري پيدا کند، مي‌تواند از راه‌هاي مختلف رأي مردم را بخرد و به مقام برسد؛ اما بايد توجه داشته باشيم که کشور ما با ساير کشور‌ها، و نظام ما با ديگر نظام‌ها متفاوت است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به وجه امتياز ايران نسبت به ساير کشورها، اظهار داشت: در اين کشور يک انقلاب نه با انگيزه‌هاي مادي بلکه با انگيزه دفاع از دين صورت گرفت، که در هيچ کشوري سابقه نداشت. در کشور ما يک روحاني از شهري نسبتا فقير به‌پاخاست و نداي دين سر داد و گفت من براي اسلام احساس خطر مي‌کنم، و انقلاب هم در همين مسير شروع شد و به پيروزي رسيد. اين در حالي است که در همه انقلاب‌هاي دنيا، سخن از عقب افتادگي و مشکلات اقتصادي، سياسي، صنعتي يا ساير امور دنيوي بود و نه دين.

وي ادامه داد: البته بايد اعتراف کرد که قبل از انقلاب اسلامي در ايران، در برخي از کشور‌ها و برخي حرکت ها، نامي از دين برده مي‌شد، اما هيچ کجا در عمل مانند حرکتي که امام (ره) ايجاد کرد، واقع نشده بود و نشد.

استاد اخلاق حوزه علميه قم ادامه داد: نبايد فراموش کرد که ظرفيت فوق العاده اسلام و تشيع و فرهنگ غني عاشورا نيز زمينه را کاملا فراهم کرد و سبب شد تا مردم هم با امام (ره) همراه شده، اتفاق بزرگي را در عالم رقم بزنند که هنوز شناخت آن و ابعاد آن، ميسر نيست و سال‌ها بعد مشخص خواهد شد.

آيت الله مصباح يزدي با بيان اين‌که قبل از قيام امام (ره)، احزاب و گروه‌هاي ديگري نيز بر عليه شاه فعاليت مي‌کردند، اما هيچ کدام قدرت ساقط کردن شاه را نداشتند، ادامه داد: اما يک روحاني به‌پاخاست و حرکتي اسلامي را آغاز کرد، و با عنايت خداوند متعال پديده نويني را در عالم رقم زد؛ به گونه‌اي که کم کم زمينه سرايت آن به کشور‌هاي ديگر نيز فراهم شد و اتفاقا همين امر نيز عامل ترس ابرقدرت‌ها و آمريکا شد.

وي افزود: اگر انقلاب اسلامي محدود به کشور ايران بود، چه بسا آمريکا مي‌توانست به گونه اي با آن کنار بيايد و آن را تحمل کند، اما اين‌که زمينه سرايت فکر انقلاب به ديگر کشور‌ها نيز ايجاد شد، آمريکا احساس خطر کرد و سبب شد که دشمن از همان ابتدا، کمر به نابودي نظام اسلامي ببندد.

استاد اخلاق حوزه علميه قم عامل پيروزي امام (ره) و به ثمر رسيدن انقلاب را اخلاص بي نظير امام (ره) دانست و ادامه داد: اين در حالي است که بسياري از افراد که بعضاً سابقه تحصيل علوم ديني هم دارند، تفکرشان کاملا با امام (ره) متفاوت است. به عنوان نمونه يکي از افرادي که اتفاقا امروز در يکي از مناصب بالاي کشور است گفته بود: از آن جا که امام (ره) در مردم نفوذ دارد، ما به نفوذ ايشان نياز داريم تا شاه را بيرون کنيم؛ وگرنه او نمي‌تواند کشور را اداره کند! يا يکي ديگر از مسئوليني که هم اکنون يکي از منصاب عالي کشور را در اختيار دارد، صراحتا گفت که مي‌خواهيم کشوري مانند لبنان داشته باشيم تا هر کس هرگونه خواست زندگي و رفتار کند؛ کسي که مي‌خواهد با چادر بيرون آيد، و کسي که مي‌خواهد برهنه باشد،‌ آزاد باشد!

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطر نشان کرد: کساني که ته دلشان با امام يکي باشد، خيلي کم هستند. در آن زمان هم بسياري از کساني که کاره‌اي شدند، و قدرت يا پول داشتند، به يکي از احزاب وابسته بودند و ته دلشان با امام (ره) نبود. اين‌ها هنوز هم هستند و فکرشان هم عوض نشده است؛ آن‌ها اصلا به دنبال کشوري اسلامي نيستند، بلکه به دنبال کشوري هستند که زير سايه آمريکا و حمايت‌هاي آن، علم و تکنولوژي‌اش پيشرفت کند و به جايي برسند.

استاد  حوزه علميه قم با طرح اين سئوال که آيا ما به دنبال دين هستيم و يا دنبال قدرت و مقام، ادامه داد: اگر واقعا آن را که امام (ره) مي‌خواست مي‌خواهيم، بايد ببينيم لوازمش چيست؟ اگر واقعا انقلاب ما، انقلاب اسلامي است، پس بايد هدف ما نيز اسلام باشد و لا غير.

وي با طرح سئوالي ديگر مبني بر اين‌که چرا چنين نسلي فقط در ايران يافت شد که جوانان آن چنين قيام کنند، ادامه داد: در طول 14 قرن، مکتب تشيع در اين کشور ترويج شده بود و امام حسين (ع) الگوي مردم شده بود؛ لذا حتي آب خوردن مردم نيز با نام امام حسين (ع) گره خورده بود. در طول سال چندين ماه براي امام حسين (ع) عزاداري صورت مي‌گرفت و عشق اهل بيت (ع) در آن موج مي‌زد. لذا مردم ايران، مردمي تربيت شده با نام حسين (ع) و اسلام هستند که به آن باور داشتند. البته مردم در ميزان معرفت و باور درجاتي دارند و معرفت‌ها و باورها در يک سطح نيستند، اما اين عشق به امام حسين (ع) و باور به اسلام، در يک قشر مؤثري که بتواند انقلاب کند، وجود داشت.

وي افزود: مردمي که انقلاب کردند، سال‌ها امام (ره) را ديدند و گوششان با فرمايشات امام (ره) انس داشت، و در دفاع مقدس، هشت سال دائما با نمونه هايي از کربلا مواجه بودند و هر روز بمباران و از دست دادن جوانانشان را تجربه مي‌کردند؛ لذا مردم با روحيه شهادت و فداکاري تربيت شدند.

وي با بيان اين‌که بعد از رحلت امام خميني (ره) و با گذشت زمان، کم کم کساني که تربيت شده امام (ره) بودند يا از دنيا رفتند يا کنار رفتند، ادامه داد: امروز نسلي در جامعه حضور دارد که از امام (ره) و دفاع مقدس تنها چيزهايي شنيده است، و از طرف ديگر به خاطر عوامل متعددي، توقعاتي هم در آن‌ها به وجود آمده است؛ لذا با کوچک‌ترين مشکلي صدايشان به اعتراض بلند مي‌شود؛ اين نسل توقع دارد وقتي اسم کشور اسلامي است، ديگر هيچ مشکلي در جامعه نباشد و همه مسائل حل شده باشد، و رفاه و آسايشش نيز تأمين باشد.

آيت الله مصباح يزدي افزود: از طرفي سايت‌ها و رسانه ها با تبليغاتشان، فکر جوانان را بمباران مي‌کنند تا زندگي به سبک آمريکايي را يک زندگي الگو و ايده‌آل تصور کنند؛ حتي نقاط ضعف مشهود آن را هم توجيه مي‌کنند. اين گونه القاء مي‌کنند که امروز سخنان امام (ره) در دنيا خريدار ندارد، و براي پيشرفت راهي جز راهي که ساير کشورها رفته اند، نيست؛ و براي تحقق زندگي آمريکايي، وجود سرمايه‌داراني مانند سرمايه داران آمريکا لازم است؛ ولو اين‌که لازمه آن، فقير شدن و از بين رفتن عده‌اي باشد، زيرا براي رسيدن به رفاهي که اکثريت جامعه را شامل شود، چاره اي جز اين نيست!

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين‌که نبايد تسليم اين ناهنجاري شد و بايد به فکر اصلاح امور بود، ادامه داد: بايد ديد مردمي که آن گونه صابر و فداکار بودند، چگونه تربيت شده بودند و مسئولين آن چگونه بودند؛ به عنوان نمونه، مقام معظم رهبري در زمان رياست جمهوري شان به بنده فرمودند: من تا کنون گوشت گرم نخريده‌ام؛ گوشت خانه ما همان گوشت يخ‌زده‌ کوپني است که ساير مردم مي‌خرند! آيا سياستمداران امروز ما همين راه را مي‌روند، يا با همه تبار خود با هواپيماي اختصاصي به کيش و سوئيس و لوکزامبورگ مي‌روند؟!

وي با اشاره به اين‌که ريشه مشکلات، ضعف اعتقاد به دين است، ادامه داد: امروز اگر به مسئولان بگوييد ربا حرام است، برخي خواهند گفت در شرايط امروز کدام کشور حتي اسلامي، مي‌تواند بدون ربا اداره شود؟! چگونه مي‌توان مردم را از رباخواري نهي کرد، در حالي که سيستم بانکداري ما بر اساس رباست، و حتي برخي نهادهاي مقدس در کشور نيز به آن آلوده شده‌اند؟ نهايت کاري که در کشور ما در سيستم بانکداري ربوي انجام شده، اين است که به ربا خواري عنوان عقود شرعيه داده شده است. بگذريم از اين‌که فرد وام گيرنده از بانک، اصلا معناي کلمه عقود شرعيه را نمي‌داند و صرفا براي گرفتن وام، طبق دستوربانک برگه هايي را امضاء مي‌کند؛ و نتيجه طبيعي اين عملکرد چيزي نيست جز آنچه دارد واقع مي‌شود.

علامه مصباح با اشاره به اين‌که بايد ريشه را اصلاح و اعتقادات مردم را نسبت به دين تقويت کنيم، افزود: قدم اول اين است که شخص بنده و جنابعالي خودمان را اصلاح کنيم و همواره در اين فکر باشيم که خداوند از ما چه مي‌خواهد؛ خدايي که نعمت هايش را بر ما ارزاني داشته است، طبق فرمايش قرآن مي‌تواند يک جا آن را از ما بگيرد؛ پس با خدا صادق باشيم.

وي افزود: اگر چنين تصوري داشته باشيم که ما در دفاع مقدس، چندين سال جنگيده ايم و حالا نوبت ماست که در آسايش و آرامش باشيم، يا قبل از انقلاب چند سال به زندان رفته و شکنجه شده‌ايم، و حال که انقلاب پيروز شده، ما بايد جاي شاه بنشينيم و بچه‌هايمان هم به جاي والاحضرت‌ها بنشينند، اين بازي با دين خداست؛ نتيجه آن نيز ذلت دنيا و آخرت است. اين سنت خداوند است و قرار نيست تغيير کند، مگر آن که ما تغيير کنيم.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با اشاره به وجود نعمت رهبري عظيم الشأن خاطر نشان کرد: بزرگترين وظيفه اي که همه ما داريم، شکر نعمت رهبر عزيزي است که داريم و هنوز قدرش را نمي دانيم؛ بايد اطاعت از رهبري از جان و دل، بدون چون و چرا، و بدون تفسير دلخواه از سخنان ايشان را در دستور کار خود قرار دهيم. اينکه فردي در سخنراني ده بار بگويد «مقام معظم رهبري»، اما اعتقادي به ولايت‌فقيه نداشته باشد، نمي‌تواند کشور را درست کند.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به اين‌که دل‌ها بايد عوض شود و ما نيز بايد ابتدا از خودمان آغاز کنيم، افزود: اگر هر کسي با خداي خودش عهد ببندد و در راه خدا از احدي نترسد، اوضاع عوض خواهد شد؛ به ياد داشته باشيم، خداي ما همان خداي جبهه‌هاست، همان خداي جنگ 33 روزه لبنان، و همان خداي ياري دهنده مؤمنان در جنگ بدر است و تغييري نکرده است. اگر اوضاع تغيير کرده، علتش اين است که ما تغيير کرده‌ايم؛ تا دنبال هوس، مقام، پول، شهرت، و رياست هستيم، وضع همين است و هر وقت برگشتيم، کار‌هاي ديگر نيز درست مي‌شود.

گفتني است ديدار تعدادي از سرداران با علامه مصباح يزدي، پنجشنبه نهم ارديبهشت ماه سال جاري در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا