محسن اختياري

ديگ رستم ، نام آبادي كوچك و بدون سكنه ايست درست در وسط كوير لوت ايران در مسير جاده اصلي و ترانزيت كرمان به مشهد كه تا نزديكترين شهر از هر طرف حداقل 150 كيلومتر فاصله است .

خاطره اي دارم از چندين سال قبل كه به عنوان كارشناس راه در آن مسير كار مي كردم .

يك روز به اتفاق راننده براي سركشي و بازديد راه رفته بوديم ؛ توقف چندين كاميون تريلي خارجي هم شكل و شيك و پيشرفته توجهم را جلب كرد ؛ هفت هشت تايي بودند .

با توجه به اينكه كاميونهاي خارجي زياد در مسير رفت و آمد مي كردند زياد كنجكاو نشدم ؛ اما ماجرا زماني جالب و عجيب شد كه حدود يك هفته بعد مجددا به آن محل رفتم و ديدم كه هنوز تمام كاميونها سرجايشان هستند ؟!

از نگهبان راهدارخانه اي كه داشتيم سوال كردم ؟! ، گفت اين ماشينها آلماني هستند ؛ اتحاديه شان در آلمان بخاطر برخي مشكلات صنفي اعتصاب كرده و اينها در همين جا باخبر شده اند و از همان موقع از جايشان تكان نخورده اند ؟! درست در وسط كوير لوت ايران ؟!

با خودم سوال كردم مگر نمي توانستند تا اولين شهر بروند تا حداقل آبادي و امكاناتي باشد ؟! و بعد فكر كردم اگر چنين نبود ، آلماني كه در جنگ جهاني دوم با خاك يكسان شده بود و بيشتر مردانش در جنگ كشته شده بودند و تمام دانشمندانش را از دست داده بود ، در كمتر از دو دهه تبديل به قدرت برتر اروپا و جهان نمي شد . . . . . .

تا فرداهايي بهتر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا