حامد صدیقی معاون امور جوانان هلال احمر استان یزد

حضرت علی علیه السلام می فرماید «خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجاست؟ در کجاست و به کجا می‌رود؟» این همان جوهره برنامه‌ریزی در زندگی و اهمیت آن را نشان میدهد. جوانان یکی از بازوهای اصلی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر بوده و بی تردید برنامه ریزی برای آنان می تواند جمعیتی قدرتمندتر را رقم بزند و همین امر جامعه ای بهتر را به دنبال خواهد داشت.


حضرت علی علیه السلام می فرماید «خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجاست؟ در کجاست و به کجا می‌رود؟» این همان جوهره برنامه‌ریزی در زندگی و اهمیت آن را نشان میدهد. جوانان یکی از بازوهای اصلی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر بوده و بی تردید برنامه ریزی برای آنان می تواند جمعیتی قدرتمندتر را رقم بزند و همین امر جامعه ای بهتر را به دنبال خواهد داشت.

خوشبختانه فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر با عضویت 190 کشور دنیا در زمینه فعالیتهای جوانان برنامه ریزی راهبردی خوبی صورت داده که استراتژی 2020 این فدراسیون در کنار استراتژی مشارکت جوانان راهبردهای خوبی را ارائه داده است.

به دنبال این برنامه های راهبردی، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز ماموریت و راهبردهای پنج ساله خود را تدوین کرده و در آن جهت حرکت می کند. در سطح ملی اولویت هایی هم چون حوادث طبیعی، خشونت، آسیب های اجتماعی، بیماری‌های نوپدید، تصادفات رانندگی، تغییرات اقلیمی و محیط زیست مورد تاکید قرار گرفته که در برنامه  پنج ساله سازمان جوانان توجه ویژه ای به  نقش جمعیت های استانی و شعب در شناسایی و اولویت بندی چالشها صورت گرفته  و هر استانی با توجه به شرایط باید اولویتهای خود را مشخص کند.

به نظر می رسد با عمل به این برنامه راهبردی و توجه به نکات زیر سال نود و پنج، سال پرباری برای حوزه جوانان هلال احمر در سطوح مختلف باشد.

اقدام محلی و اجتماع محور بودن برنامه ها

یکی از اقداماتی که در سال جدید بایستی مورد توجه سازمان جوانان قرار گیرد اجتماع محور بودن برنامه هاست. این امر سبب می شود اجتماع های مختلف در برنامه های بشردوستانه مشارکت بهتری داشته و گروههای هدف هلال احمر بهتر بتوانند از خدمات هلال احمر بهره مند گردند.به عنوان مثال در خصوص تغییرات اقلیمی  به عنوان یکی از چالشهای سال اخیر ، چنانچه مشارکت مردم محلی در برنامه های هلال احمر جلب شود می توان نتایج بهتری نیز مشاهد کرد.

عمیق، اثر بخش و ماندگار

انجام فعالیتها به صورت عمیق یکی از لازمه های موفقیت برنامه هاست. بالاخص با توجه به عدم وجود بودجه زیاد برای فعالیتها، سازمان جوانان با اولویت بندی کردن حوزه های فعالیت و انتخاب چند برنامه شاخص می تواند توجه بیشتری به اجرای آن و تامین امکانات داشته باشد. چنانچه یک برنامه خوب انتخاب شده باشد و تمام جوانب آن سنجیده شود می توان امیدوار بود که اجرای آن نیز به خوبی در سال جاری صورت گرفته و جوانان مشارکت کننده و مردم در سالهای آتی نیز از برکات آن بهره مند باشند.

فعالیتهای جدید و روی زمین مانده

جمعیت هلال احمر یکی از اولین و قدیمی ترین نهادهای بشردوستانه در سطح کشور بوده که در طول سالیان مختلف، نهادهای گوناگون از فعالیتهای آن الگو گرفته و اقدامات مشابهی را انجام داده اند . به دنبال این امر جمعیت هلال احمر هر چند سال در فعالیتهای خود تجدید نظر کرده و آن اقداماتی که دستگاههای موازی مشغول انجام آن هستند را کنار گذاشته و برنامه های بشردوستانه جدیدی را در دست اقدام قرار می دهد.

علمی عمل کردن

مهمترین اصل در اجرای هر برنامه ای ، علمی عمل کردن است. به این معنی که فعالیتها با مطالعه وشناخت مناسبی انتخاب و در دست اقدام قرار گیرد. پیش از اجرای برنامه ای ، نیازسنجی صورت گرفته شده و بعد از انجام اثربخشی آن مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که این امر صورت پذیرد جمعیت هلال احمر با سرعت هر چه بیشتری به رشد و ترقی خود ادامه خواهد داد. حمایت ویژه از حوزه آموزش و پژوهش سازمان جوانان هلال احمر و نقش کلیدی آن در این خصوص بسیار موثر خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا