با حضور دکتر حناچي معاون شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي، استاندار يزد و معاونين وي، مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، شهردار يزد، مدير پايگاه پژوهشي شهر تاريخي يزد و جمعي ديگر از مسئولين اين حوزه جلسه اي درخصوص بررسي پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يزد در استانداري يزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، در اين جلسه مجتبي فرهمند گزارشي از روند تهيه، تکميل و ارسال پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يزد به يونسکو ارائه نمود.

مدير پايگاه پژوهشي شهر تاريخي يزد عنوان کرد: اين پرونده در بهمن ماه سال گذشته به عنوان پرونده اولين شهر زنده جهت ثبت در فهرست جهاني يونسکو ارسال گرديد و ارزيابان يونسکو تا پايان تيرماه جهت بررسي و تأييد اين پرونده به يزد سفر خواهند کرد.

وي با اشاره به اينکه يونسکو شش معيار براي آثار داوطلب مطرح کرده که خوشبختانه يزد هر شش معيار را دارا مي باشد افزود: اين پرونده در هفت فصل تدوين شده است که در فصل‌هاي مختلف، توصيف از کلان‌مقياس تا ريزمقياس انجام شده و در برخي فصل‌ها حتي جزئي‌ترين عناصر از جمله عناصر خشت، تزئينات و گچبري‌ها و ... مورد بررسي قرار گرفته است.

فرهمند خاطرنشان ساخت: ارزش وقف به عنوان يکي از ابزارهايي که باعث پايداري بافت تاريخي شده است در پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يزد به طور کامل مطرح گرديده است.    

مدير پايگاه ميراث فرهنگي يزد با اشاره به اينکه محدوده عرصه ثبت جهاني بافت تاريخي ‎1‎9‎5 هکتار است افزود: محدوده اميرچخماق،  ميدان بعثت و ... شامل بناهايي از دوران آل مظفر است که در پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي تغييرات شهر تاريخي در گذر زمان در اين محدوده ها به طور کامل بررسي گرديد و به نمايش درآمده است. همچنين همزيستي اديان مختلف در بافت تاريخي نيز در اين پرونده مورد توجه قرار گرفته است.

اين مقام مسئول در پايان ضمن اعلام وظايف پايگاه جهاني شهر تاريخي يزد، کميته ها و کارگروه هاي تشکيل شده در راستاي تهيه پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يزد را تشريح کرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا