یزدفردا"سرویس اجتماعی"خبرهای پلیسی"پلیس استان یزد" رئيس پليس فتا استان گفت: با توجه به آسيب هايي که در فضاي مجازي نوجوانان به خصوص دانش آموزان را تهديد مي کند لازم است مسئولان در خصوص فرهنگ ‌سازي صحيح ورود به فضاي مجازي براي آحاد جامعه تمهيدات لازم را لحاظ کنند.
 به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا"، سرهنگ "حسين رضايي" ضمن اشاره به آسيب‌ها و جرايم فضاي آنلاين براي نوجوانان بالاخص دانش آموزان افزود: با توجه به آسيب ها و تهديدات جدي فضاي مجازي براي نوجوانان با توجه به لزوم استفاده آنها از اين فضا در جهت ارتقا هر چه بيشتر معلومات علمي لازم است مسئولان در خصوص ايجاد فرهنگ ‌سازي صحيح ورود به فضاي مجازي براي آحاد جامعه بالاخص نوجوانان تمهيدات لازم را لحاظ کنند تا از دغدغه والدين در اين خصوص کاسته شود. 
وي ادامه داد: دانش‌آموزان آگاهي لازم در خصوص استفاده از سايت ‌هاي مفيد و يا سايت ‌هايي را که نبايد بدان ورود يابند، کسب نکرده‌اند و چه بسا اين عدم توجيه در مورد استفاده از فضاي مجازي باعث شده است که فرزندان جامعه از مؤلفه‌ هاي ديني، تربيتي و فرهنگي دور شوند و هويت ‌شان دچار ترديد و آسيب شود. 
رضايي گفت: در فضاي مجازي چهار حوزه آسيب وجود دارد که بيشترين جرايم و تخلفات و سوء استفاده ‌ها در راستاي اين چهار حوزه انجام مي‌شود که مي‌توان به حوزه خشونت که از طريق بازي‌هاي رايانه‌اي، روان فرزندان را تهديد مي‌کند، حوزه فحشا و فساد، حوزه اعتياد که حتي اعتياد ورود به فضاي مجازي است و کلاهبرداري اشاره کرد.
سرهنگ رضايي افزود: چنين مسائلي روان نوجوانان و جوانان را به هم ريخته و باعث افزايش ارتباطات مجازي بدون توجه به مسائل امنيتي مي‌شود که زمينه سوء استفاده از نوجوان و جوان و انحرافات ديگر او را فراهم مي‌آورد، بدان دليل که در فضاي آنلاين هر فردي غريبه است و اين امکان وجود دارد که فردي با سن بالا خود را دوست نوجوان قرار داده و آسيب ‌هايي را ايجاد کند.
راهکار هاي دوري دانش آموزان و کاهش آسيب‌ها
-اولين توصيه، گسترش روابط اجتماعي و تقويت اين روابط با شيوه‌هاي مختلف(برگزاري جلسات، حل مسائل بدون وجود موبايل، خاموشي موبايل در مهماني‌ها و صحبت رو در رو و حضوري و....) است.
- توصيه ديگر، آموزش‌هاي لازم به خانواده و جوانان به خصوص آشنايي بيشتر والدين به اين فضا ها و کنار گذاشتن ارتباطات سنتي، راهنمايي و صحبت با فرزندان درخصوص استفاده بهينه ازشبکه‌ها مجازي و برقراري ارتباط محکم، استوار و صميمي با فرزندان و تقويت باورهاي ديني و اعتقادي خود در بين خانواده است. با پررنگ شدن اين باورها بچه‌ها کمتر در معرض آسيب‌هاي فضاي اينترنت قرار مي‌گيرند.
- قرار دادن رايانه خانوادگي در محلي که براي همه قابل مشاهده و در دسترس باشد.
- يک ساعت مختص اينترنت و بازي‌هاي رايانه‌اي براي کودکان در طول شبانه‌روز برنامه ريزي نمايند که والدين خودشان بازي‌هاي رايانه‌اي را براي کودکان انتخاب کنند.
- آموزش آسيب‌ ها و تهديد هاي فضاي مجازي به فرزندان براي کمک به استفاده ايمن از اينترنت، تا آنها اطلاعات شخصي خود وخانواده را در اختيار ديگران قرار ندهند.
- شناخت والدين ازعلائم اينترنتي مثل کاهش روابط اجتماعي، عصبانيت و پرخاشگري در زمان قطع اتصال به اينترنت، افت تحصيلي، اختلال درخواب، رفتن به سراغ اينترنت در مواقع تنهايي، عدم تمايل به بيرون رفتن ازخانه مشکلات و ناراحتي‌هاي جسماني و عضلاني و ... نکاتي است که بايد بچه‌ ها بياموزند که اگر با مشکلي در فضاي مجازي رو به رو شدند با آنها درميان گذاشته و به هيچ عنوان مشکلات را با دوستان آنلاين خود که غريبه‌اند مطرح نکنند.
- عدم ارسال عکس در شبکه هاي اجتماعي و يا ارسال با ايميل.
- به پيام ها و ايميل هاي ناشناس پاسخ ندهيد.
- فرزندان هميشه در مورد دوستان اينترنتي و فعاليت اينترنتي با والدين صحبت کنند
- کاربران اينترنت به هويت هاي کاذب در فضاي مجازي اعم از گروه ها و ... اعتماد ننمايند .
- والدين،دوستان جديد اينترنتي فرزندانشان را بررسي و از هويت آنها اطمينان پيدا کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا