نوشابه بخرید، اما نخورید

وبلاگ > مؤذن جامی، محمدهادی - ایران رتبه اول مصرف نوشابه در دنیا! سرانه استفاده از نوشابه گازدار در دنیا ۱۰ لیتر است . این در حالی است که ایران به صورت سالانه ۴۲ لیتر نوشابه گازدار استفاده می کند. این برنامه غذایی غلط سبب پوسیدگی دندان، چاقی، سوء تغذیه ، اثرات مخرب بر کلیه ، اختلال در خواب و ... خواهد شد. نوشیدنی های گازدار به اندازه سیگار خطرناک هستند.برای اطلاع از آثار زیانبار نوشابه ها توجهتان را به رایانامه زیر که مدتها قبل برایم ارسال شده و چند پیوست گرچه تکراری جلب می کنم:

به گزارش خبر آنلاین ایران در مصرف نوشابه در دنیا صاحب رتبه اول است.با این نوشابه مضر محبوب بیشتر آشنا شویم:

نوشابه بخرید، اما نخورید


نوشابه کولا یا همون نوشابه سیاه خودمون یکی از پرمصرف‌ترین و البته مضرترین نوشیدنی‌های دنیاست. سال‌هاست سازمان‌های بهداشتی و درمانی درباره مضرات مصرف نوشابه حرف می‌زنن، اما اقلا گوش ما ایرانی‌ها بدهکار نیست و می‌خواهیم همچنان بزرگ‌ترین مصرف کننده نوشابه باشیم.


نوشابه کولا خارج از بدن می‌تونه مفید باشه. مثلا می‌تونه دوست خوبی برای ماشین‌تون باشه. یه تیکه فویل آلومینیومی رو مچاله کنید و تو نوشابه سیاه فرو کنید، بعد فویل رو روی زنگ‌زدگی سپر ماشین بمالید تا از بین بره. یا برای یخ‌زدایی شیشه جلوی ماشین ازش استفاده کنید. لک بدمنظره روغن ماشین روی موزائیک رو هم می‌تونید با یه قوطی کولا پاک کنید.

حالا که با نوشابه سراغ ماشین رفتید، بقیه بطری رو دور نریزید. برای اینکه چمن‌های سرسبزتری داشته باشید ماهی یه بار روی چمن نوشابه بپاشید.

برای پاک کردن درز بین کاشی‌ها از نوشابه سیاه استفاده کنید.

اگه از آخرین هنرنمایی آشپزی‌تون یه تابه سوخته به یادگار مونده، توش نوشابه بریزید و بذارید بجوشه و تکه‌های سوخته رو از تابه جدا کنه. از همین روش برای از بین بردن رسوب کتری و سماور هم می‌شه استفاده کرد.

دو لیتر نوشابه برای پاک کردن رسوب و زنگار یه استخر کافیه. بذارید نوشابه و آب یه روز تو استخر بمونه و از نتیجه لذت ببرید.

کولا لکه ماژیک رو به راحتی از روی فرش و دیوار پاک می‌کنه. بعد از لکه‌بری با نوشابه، با آب و صابون محل لک رو بشورید و خلاص!

یکی از مصیبت‌های دنیا چسبیدن آدامس به لباس و بدتر از اون چسبین‌ش به موی سره. اما نوشابه سیاه می‌تونه به راحتی اونو از هر سطحی جدا کنه.

یه کار دیگه که می‌تونید با نوشابه بکنید حالت دادن به موهای فر و مجعدتونه. اول موهاتون رو با نوشابه خیس کنید و بعد از چند دقیقه بشوریدش. اگه نمی‌خواهید رنگ موهاتون تیره‌تر بشه از نوشابه رژیمی استفاده کنید.

خب! حالا خودتون قضاوت کنید. چیزی که می‌تونه از روغن موتور تا رسوب آهک رو از بین ببره، با دندون و معده‌ و دستگاه گوارش‌تون چیکار می‌کنه؟

****************************************



به این 7 دلیل نوشابه نخورید!(اینجا)


1- نوشابه عامل افزایش فشار خون است

فشار خون بالا یک عامل خطرزا برای بیماری قلب و عروق است. خطر حمله قلبی یا سکته مغزی برای کسی که میزان فشار خون او 5/13 بر 5/8 است دو برابر کسی است که فشار خون او 5/11 بر 5/7 است.

بررسی‌ های محققان انگلیسی و آمریکایی نشان می ‌دهد به ازای هر قوطی نوشابه شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشار خون به ‌طور منظم بالاتر می ‌رود.

داده ‌های مربوط به بیش از 2هزار و 500 نفر نشان می ‌دهد که نوشیدن بیش از 355 میلی لیتر آب میوه ی شکردار یا نوشابه ی گازدار در روز می ‌تواند توازن فشارخون را به هم بزند.

دانشمندان معتقدند که شکر زیاد در خون باعث به هم خوردن حالت عادی رگ‌ ها و میزان نمک در بدن می‌ شود. نوشیدنی ‌های رژیمی که با شیرین کننده‌ های مصنوعی شیرین شده باشند، چنین خطری را ندارند. مالکان صنعت نوشابه ‌سازی می‌ گویند که محصولات آن ها در صورتی که به اندازه مصرف شوند، خطری ندارند. انجمن قلب آمریکا می‌ گوید که نباید هفته ‌ای بیش از 3 قوطی 355 میلی لیتری نوشابه مصرف کرد.

در این مطالعه در 4 مورد از داوطلبان 40 تا 59 ساله از انگلیس و آمریکا خواسته شد تا آن چه را در 24 ساعت قبل نوشیده بودند، ثبت کنند. همچنین نمونه ادرار آن ها گرفته و فشارخون شان اندازه‌ گیری شد. به ازای مصرف هر یک قوطی اضافه نوشابه شکردار در روز، فشار بیشینه داوطلبان 6/1 میلی متر جیوه و فشار کمینه آن ها 8 دهم میلی‌ متر جیوه بیشتر بود.

در مجموع به‌ نظر می ‌رسید کسانی که مقدار زیادی نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر مصرف می‌ کردند، رژیم‌ های غذایی بدتری داشتند و احتمال اضافه وزن آن ها بیشتر بود. اما صرف ‌نظر از این مسئله، ارتباط آن با فشار خون حتی پس از احتساب عواملی مثل وزن و قد، قابل توجه بود.


2- نوشابه هضم غذا را با مشکل مواجه می ‌کند

دکتر فریده شیشه‌ بر در این باره می گوید: تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد. نوشابه‌ های بی ‌رنگ هم اگر چه فاقد رنگ‌ های شیمیایی هستند، مضرات زیادی دارند و مصرف آن ها توصیه نمی ‌شود. وی با بیان این که مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و یا به عنوان نوشیدنی همراه غذا به هیچ وجه توصیه نمی ‌شود، افزود: دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد. برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی و برای خنک شدن بدن مصرف می‌ کنند که به این افراد نیز توصیه می ‌شود نوشیدنی‌ های سالم را جایگزین کنند.

افرادی که با مشکل ترشح زیاد و یا کم اسید معده مواجه هستند باید با مراجعه به پزشک و درمان دارویی این مشکل را حل کنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثیری در این زمینه ندارد، بلکه می ‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد.

این متخصص تغذیه با اشاره به این که غذاهای چرب دیرهضم هستند، خاطرنشان کرد: پس از مصرف غذاهای چرب اگر نوشابه و یا هر مایع دیگری مصرف شود، موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی می‌ شود و درنتیجه هضم غذا با مشکل مواجه خواهد شد.

مصرف آب، شربت‌ های طبیعی، دوغ و ماءالشعیر به همراه غذا نسبت به نوشابه مضرات کمتری دارد ولی مصرف این مایعات به همراه غذا نیز توصیه نمی ‌شود.

مواد غذایی پس از مصرف در درون معده از نظر دمایی تعدیل می ‌شوند و به دمای مناسب برای هضم می ‌رسند، این در حالی است که مصرف نوشیدنی ‌های سرد به همراه غذا، تعدیل حرارت مواد غذایی را مختل می ‌کند که در نتیجه آن هضم غذا با مشکل مواجه می ‌شود.


3- نوشابه خطر سکته را افزایش می ‌دهد

مصرف مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته را تا 61 درصد افزایش می ‌دهد. پژوهشگران دانشگاه میامی میلر با تحقیق بر روی بیش از دو هزار و 500 نفر، در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از 9 سال بودند. در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می‌ کنند تا 61 درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می ‌گیرند.


4- نوشابه ‌های گازدار موجب پوکی استخوان می شوند

دکتر زهرا عبداللهی معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می گوید: نوشابه ‌ها علاوه بر قند زیاد، دارای املاح فسفات هستند که در جذب کلسیم غذا ایجاد اختلال می ‌کند و نهایتا مصرف مداوم نوشابه ‌های گازدار کمبود کلسیم و به دنبال آن پوکی استخوان را به دنبال دارد. پوکی استخوان موجب شکستگی ‌های خود به خود استخوان می‌ شود.

دکتر سید مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این باره می گوید: اسید فسفریک علاوه بر ایجاد اختلال در گوارش غذا، باعث اسیدی شدن خون می شود که برای جلوگیری از پایین آمدن بیش از حد PH خون(اسیدی شدن) و خنثی سازی آن، بدن از کلسیم ذخیره شده در استخوان ها استفاده می کند.

در واقع اسید فسفریک موجود در نوشابه باعث کنده شدن کلسیم از استخوان ها می شود؛ از سوی دیگر برای جذب کلسیم موجود در غذاها از طریق دستگاه گوارش نیز نیاز به برقراری نوعی تعادل میان میزان کلسیم و فسفر است. وقتی این تعادل بر اثر نوشیدن نوشابه گازدار حاوی اسیدفسفریک به هم می خورد، جذب کلسیم از دستگاه گوارش نیز دچار اختلال می شود. بنابراین بدن از یک سو از کلسیم ذخیره شده در استخوان استفاده می کند و از سوی دیگر به راحتی نمی تواند کلسیم جذب کند، در نتیجه دچار نوعی فقر کلسیم و کاهش تراکم استخوانی و در نهایت پوکی بافت استخوانی خواهد شد. طبق نتایج جدیدترین تحقیقات علمی، افرادی که به میزان زیاد نوشابه مصرف می کنند، احتمال شکستگی استخوان در آن ها 3 تا 4 برابر کسانی است که نوشابه مصرف نمی کنند. به عنوان مثال خانمی که هر روز یک لیوان نوشابه مصرف می کند، 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارد و اگر این زن ورزشکار باشد، میزان این خطر5 برابر افزایش می یابد. به گفته ی دکتر صفوی در حال حاضر سن ابتلا به پوکی استخوان در ایران کاهش یافته و به 35 سال رسیده است.


5- نوشابه ‌های گازدار عامل اصلی پوسیدگی دندان ها هستند

دکتر سعید نعمتی، دبیر علمی کنگره دندانپزشکی ترمیمی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد می گوید: یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم، استفاده ی بی ‌رویه ی نوجوانان و جوانان از نوشابه‌ های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی است که در این سنین با توجه به افزایش فعالیت ‌های بدنی تمایل به مصرف این مواد نیز افزایش یافته و باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری بر بدن و دندان‌ ها می‌ شود.

نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود ترکیبات CO2 و تبدیل آن به اسید کربنیک باعث عدم جذب کلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشکلات اسکلتی و پوکی استخوان می‌ شود و از طرفی حل شدن تدریجی مینای دندان و در نتیجه رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت، پوسیدگی ‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد.

بهترین جایگزینی برای تنقلات و نوشابه های گازدار، انواع مغزها و انواع دوغ می‌ باشد که در گذشته جایگاه خوبی در سبد غذایی ما ایرانیان داشته است و نه تنها فاقد اثرات پوسیدگی دندان ها است بلکه باعث تامین کلسیم مورد نیاز بدن نیز می ‌شود.


6- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده می شود

محققان می ‌گویند مصرف نوشابه‌ های قندی بیش از دو بار در هفته می ‌تواند احتمال افزایش به سرطان لوزالمعده را افزایش می ‌دهد. به گزارش روییترز، مطالعه‌ ای بر روی 60 هزار نفر در سنگاپور نشان می دهد که افرادی که بیشتر به جای نوشابه‌ های قندی آب میوه می‌ نوشند کمتر در معرض این سرطان قرار می ‌گیرند.

مارک پریرا از دانشگاه مینسوتا که این مطالعه را رهبری می ‌کرده ‌است می ‌گوید شاید شکر عامل اصلی این امر باشد ولی افرادی که به طور مداوم نوشابه‌ های قندی می‌ نوشند به بیماری ‌های دیگری نیز مبتلا می ‌شوند.

پس از مصرف غذاهای چرب اگر نوشابه و یا هر مایع دیگری مصرف شود، موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی می‌ شود و درنتیجه هضم غذا با مشکل مواجه خواهد شد

وی می‌ گوید: "میزان بالای شکر این نوشیدنی‌ ها میزان انسولین را افزایش می‌ دهد و همین امر می ‌تواند سلول ‌های سرطان لوزالمعده را افزایش دهد."

این تیم تحقیقاتی بر روی 60524 مرد و زن سنگاپوری - چینی برای 14 سال مطالعه انجام دادند. در این بین 140 نفر مبتلا به سرطان لوزالمعده شده ‌اند و آن‌ ها که در هفته بیشتر از دو نوشابه ی قندی می ‌نوشند 87 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان بودند. محققان معتقدند این نتایج قابل تعمیم به ساکنان کشورهای دیگر نیز هست.


7- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سنگ های کلیوی

بالا رفتن میزان اسید فسفریک در خون بر عملکرد کلیه ها تاُثیر منفی داشته، از آن جایی که کلیه ها قادر به دفع سریع آن نمی باشند باعث وارد آمدن فشار مضاعف به کلیه ها می شود. همچنین مصرف نوشابه های گاز دار سبب می گردد تا کلسیم از استخوان ها خارج شده و درون خون جریان یابد که این امر به نوبه ی خود موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها گردیده که در نهایت منجر به تشکیل سنگ ‌های کلسیمی در کلیه ها می شود.

و در آخر جالب است بدانید محققان ثابت کرده‌ اند که اگر یک تکه ناخن، 72 ساعت در نوشابه ی حاوی اسید فسفریک باقی بماند به طور کامل حل خواهد شد.

**************************************************************

آشنایی با عوارض نوشابه های گازدار (اینجا)


نوشابه‌های گازدار، یکی از مهم‌ترین عوامل تولید سنگ کلیه
تحقیقات نشان داده است که انواع نوشابه‌های گازدار ( سودا ) بیماری‌هایی چون پوکی استخوان ، چاقی ، پوسیدگی دندان و بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کنند. اما با تمام این‌ها یک چهارم مصرف سالیانه نوشیدنی‌ها را انواع سودا تشکیل می‌دهد. امروزه مقدار متوسط مصرف نوشابه‌های غیرالکلی و گازدار ( سودا ) بسیار بالا است. هر قوطی نوشابه گازدار معادل ‌10 قاشق شکر، ‌150 کالری و ‌55 ـ ‌30 میلی گرم کافئین دارد و سرشار از رنگ‌های مصنوعی است. این مقدار شکر، کالری و مواد افزودنی مضر در یک محصول که هیچ ارزش غذایی ندارد، نگران کننده است. به علاوه نوجوانان و کودکان، از مصرف‌ کننده‌های اصلی این نوشیدنی ها هستند.

مواد اصلی تشکیل دهنده یک نوشابه گازدار
- اسید فسفریک : این ماده موجب کاهش جذب کلسیم و در نتیجه ابتلا به پوکی استخوان و سستی دندان‌ها می شود. همچنین اسید کلریدریک موجود در معده را خنثی می کند و باعث سوءهاضمه و جذب ناقص مواد غذایی می شود.
- قند : سازندگان نوشابه های گازدار بزرگترین مصرف کننده‌ی قند تصفیه شده هستند. مصرف زیاد قند میزان انسولین خون را بالا می‌برد و منجر به افزایش فشارخون و کلسترول ، بروز بیماری های قلبی ، دیابت ، چاقی و پیری زودرس می‌شود. بیشتر انواع سودا، بیش از ‌100 درصد مقدار قند مورد نیاز روزانه را تامین می‌کنند.
- آسپارتام (ASPARTAME) : این ماده شیمیایی در سوداهای رژیمی به عنوان جانشین قند به کار می‌رود و بیش از ‌90 عارضه جانبی دارد که از جمله می‌توان به تومور مغزی ، معلولیت جنین ، دیابت ، عدم تعادل حسی و بروز حمله‌های صرع اشاره کرد. به‌علاوه، زمانی که آسپارتام مدت زیادی در فضای گرم نگهداری شود به متانول تبدیل می‌شود. متانول الکلی است که می‌تواند به آلدئین یا اسید فرمیک که از عوامل سرطان زا هستند ، تبدیل شود.
- کافئین : کافئین موجب بروز اضطراب ، فشار خون بالا ، ضربان نامنظم قلبی یا تپش قلب و بالا رفتن مقدار کلسترول خون می‌شود. همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی را می سوزاند و موجب بروز سرطان و مشکلاتی در بارداری می شود.
در نهایت باید گفت که مصرف نوشابه ‌های گازدار یا ساده ، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، به دلیل دارا بودن کالری بالا ، اشتهای افراد را برای مصرف مواد غذایی مفید مانند سبزیجات، پروتئین ها، لبنیات و سایر موادمغذی کاهش می دهند.
انواع نوشابه‌های گازدار ( سودا ) وضعیت بیماری‌هایی چون پوکی استخوان ، چاقی ، پوسیدگی دندان و بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کنند.
افرادی که به مصرف این نوشابه‌ها روی می‌آورند مصرف شیر و فرآورده‌های مشابه آن را کاهش می‌دهند. همین امر باعث می‌شود افرادی که این نوشابه‌ها را مصرف می ‌کنند ، کمتر از آنهایی که این نوشابه‌ها را مصرف نمی‌کنند کلسیم به بدنشان برسد. این موضوع به ویژه برای دختران جوان که نیاز به کلسیم زیاد دارند ، در آینده می‌تواند مشکل ساز باشد.
نوشابه‌ها به دلیل داشتن کالری بالا و شکر باعث چاقی و پوسیدگی دندان نیز می‌شوند. همچنین قند موجود در آنها برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار خطرناک تر از سایر قند‌ها می‌باشد.
همچنین تحقیقات نشان می دهد که نوشابه‌های گازدار ( انواع کولا ) یکی از مهم ‌ترین موادی است که موجب تولید سنگ کلیه می‌شود.
نکته قابل توجه دیگر در انواع این نوشابه‌ها آن است که کارخانجات سازنده به هر دلیل مواد افزودنی مانند کافئین یا حتی داروهای اعتیادآور به این نوشابه‌ها اضافه می‌کنند تا افراد به مصرف آنها عادت کنند. تحقیقات یکی از مؤسسات بهداشتی آمریکا نشان می دهد، علت اصلی فروش بالای برخی از این نوشابه‌ها وجود بیش از حد این مواد در آنها می‌باشد.
ترک عادت مصرف این نوشیدنی ها ساده‌ترین راه برای رسیدن به سلامتی است. فراموش نکنید که بهترین راه حفظ سلامتی استفاده هرچه بیشتر از مواد غذایی طبیعی است.

نوشابه های گازدار سلامت شما را به خطر می اندازند!
متخصصین امور تغذیه بر این باورند که نوشابه های گازدار باعث چسبندگی خون می گردند و افزایش غلظت خون سبب کندشدن حرکت خون در رگ ها می شود. افزون بر این، این پدیده می تواند باعث لخته شدن خون و بروز مشکلات قلبی و مغزی گردد. براساس اظهارات این پژوهشگران نوشابه های خنک حس چشایی را نیز از بین می برند و در مصرف کننده اشتهای کاذب به غذای بیشتر ایجاد می شود و سبب چاق شدن او می گردد.
از سوی دیگر نوشابه ها حاوی مواد قندی می باشند که سریع جذب بدن شده و به شکل چربی انباشته در بدن ذخیره می شوند. در ضمن نوشابه های گازدار به دندان ها نیز آسیب می رسانند.
تحقیق دیگر ثابت می کند که مقدار زیادی از ویتامین ب بدن صرف مقابله با قند نوشابه می شود و در اثر کمبود ویتامین ب (B) خستگی و افسردگی به سراغ فرد می آید و تنش های عصبی گریبان این افراد را می گیرد. نوشابه گازدار هضم غذا را دشوار می کند و با نوشیدن آن در حین غذا، بزاق های دهان فرصت هضم غذا را نمی یابند.
با مصرف بی رویه نوشابه گازدار افراد به چاقی های بدشکل و شکنندگی استخوان مبتلا می شوند. از همین رو، به افراد چاق یا مستعد چاقی توصیه می شود ازخوردن نوشابه های گازدار و نوشابه هایی که دارای مواد قندی می باشند تا حد ممکن اجتناب کنند و بجای آن تا می توانند آب بنوشند.

خطرات نوشیدن نوشابه های گازدار
یک بطری نوشابه را در کاسه توالت ریخته بگذارید یک ساعت بماند سپس آن را با آب شتشو دهید . اسید سیتریک موجود در نوشابه لکه های ظرف چینی را هم از بین می برد...
برای آنهایی که نوشیدن این نوشابه ها را دوست داشته و فکر می کنند همه چیز را راجع به آنها می دانند موارد استفاده از نوشابه ها گازدار عبارتنداز : !!!
▪ تمیز کردن توالت :

یک بطری نوشابه را در کاسه توالت ریخته بگذارید یک ساعت بماند سپس آن را با آب شتشو دهید . اسید سیتریک موجود در نوشابه لکه های ظرف چینی را هم از بین می برد .
▪ پاک کردن زنگ زدگی روی قشر کرومیومی سپر اتومبیل یک آلومینیم فول مچاله کرده و به نوشابه آغشته کنید روی سپر بمالید.
▪ تمیز کردن زنگ زدگی از زوایای باطری ماشین :
یک بطری نوشابه را روی زوایای باطری بریزید تا زنگ زدگی ها و فرسودگی ها را جوشانده و بیرون ریزد .
▪ برطرف کردن زنگ زدگی پیچ و مهره :
یک پارچه را در نوشابه آغشته کرده و چند دقیقه روی پیچ و مهر بمالید .
▪ پاک کردن چربی از لباس:
یک بطری نوشابه را روی لباس ها چرب ریخته و مقداری پاک کنند ه را هم به آن اضافه کرده و آن را شتشو دهید.
نوشابه ها لکه های چربی را از بین برده و گـــرد و غــبار رااز شیشه اتومبیل پاک می کند.
▪ حال چه باید بکنیم اولین نوشیدنی شیرین ( غیر الکلی ) در دنیا بشکل یک پاک کننده چند منظوره در آمده آیا باید آنرا یک پاک کننده چند منظوره بدانیم که به عنوان یک نوشیدنی مصرف می شود ؟
به علاوه اگر کمی نوشابه را بر یک تکه گوشت خوک بریزم وکمی صبر کنیم خواهیم دید که کرم ها از درون آن به بیرون می لولند.
و اما حقایق خطرناکی در مورد این نوشیدنی ها ی متداول pH متوسط نوشیدنی های غیرالکلی ۳/۴ است .
این محیط اسیدی به قدری قوی است که می تواند دندان و استخوان را حل کند جالب است که بدانیم رشد استخوان هریک در بدن انسان از ۳۰ سالگی به بعد متوقف می شود . پس از آن حدود ۸ تا ۱۸ درصد استخوانها هر ساله از طریق ادرار بسته به اسیدیته ای که جذب بدن می شود تحلیل می رود ( اسیدیته به پتاسیم – کلسیم – منیزیم – فسفر بستگی دارد نه طعم غذا ).
تمام ترکیبات کلسیم موجود در سرخرگ و سیاهرگ و بافتهای پوستی و اعضای بدن متراکم شده بر عملکرد کلیه ( در مورد سنگ کلیه ) اثر می گذارند . نوشیدنی ها گازدار هیچ ارزش غذایی ( از نظر ویتامین ها و موادمعدنی) ندارند.
آنها حاوی مقدار زیادی شکر و اسید و مواد اضافه دیگر ی نظیر نگهدارنده ها و رنگ ها هستند .
برخی افراد نوشیدن نوشابه های گازدار و خنک را پس از صرف غذا دوست دارند اما حدس بزنید خطر این کار چسیت ؟ دمای بدن ما برای عملکرد آنزیمهای گوارشی ۳۷ درجه است در حالی که دمای نوشابه های گازدار و خنک بسیار کمتر از ۳۷ درجه می باشد حتی بعضی اوقات نزدیک به صفر درجه است این کار تاثیر آنزیم ها را کم کرده و درسیستم هاضمه استرس بوجود آورده غذای کمتری هضم می شود در حقیقت غذا هضم نشده می ماند . غذا ی هضم نشده نیز سموم گاز های بد بویی را بوجود می آورد که جذب روده می شوند و سپس وارد خون شده و به تمام بدن می رسند سپس سموم در بدن می تواند باعث پیشروی بیماریهای گوناگونی شود توصیه ما این است که پس از این قبل از آنکه نوشابه گازدار بنوشید فکر کنید آیا تا بحال در حال نوشیدن یک نوشیدنی گازدار فکر کرده اید چه می نوشید ؟
شما در حیقت دی اکسید کربن می خورید چیزی که هیچ انسان عاقلی آنرا صحیح نمی داند . چند ماه قبل مسابقه ای در دانشگاه دهلی برگزار شد مبنی بر اینکه هرکس بیشتر نوشابه بنوشد برنده است . برنده این مسابقه هشت بطری نوشابه نوشید اما در دم مرد چون دی اکسید بسیار زیادی به خونش رسیده بود درحالی که اکسیژن کافی در خون او وجود نداشت . پس از آن مسولان دانشگاه فروش تمام نوشابه های گازدار را در فروشگاه دانشگاه ممنوع کردند .
اگر یک دندان شکسته را در یک بطری نوشابه گازدار بیندازید پس از ده روز خواهید دید که دندان حل می شود . دندان و استخوان تنها اعضای بدن هستند که سالها پسیار از مرگ انسان بجا می ماند حال فرض کنید که این نوشابه ها چه بر سر روده و معده نرم و ظریف می آورند آنهایی که نوشابه های گازدار دوست دارند این بار قبل از خوردن این نوشابه ها کمی فکر کنند .

صنایع مواد غذائی و تهیه نوشابه ها
گازهای صنعتی موارد استفاده مهمی در صنعت مواد غذائی و تهیه نوشابه ها دارند. برای خنک کردن - یخ زدن - بریدن - مخلوط کردن و نگه داری مواد غذائی درد مای زیر صفراز گازهای خیلی سرد مثل ازت مایع (196-) و دی اکسید کربن ( 78-) استفاده میشود.
همینطور برای بسته بندی و کنسرو سازی می توان از گازهای ازت - دی اکسید کربن و اکسیژن اکسید شده استفاده کرد.
با کمک گازها درصنعت مواد غذائی و تکنیک های جدید استفاده از گاز می توان کیفیت و دوام مواد غذائی را افزایش داد.
از طرف دیگر برای دوام - رسید گی ونگهداری میوه ها از گازهای مختلف استفاده می شود.
گروه دیگری از مواد غذائی از قبیل آرد - قهوه - پسته - خشکبار- کاکائو - شیر خشک - چیپس ها - ادویه جات و... دارای چربی اشباع نشده هستند و این باعث اکسیده شدن (فاسد شدن)این نوع مواد غذائی می شود. با استفاده از گاز ازت خالص می توان این مواد غذائی را از اکسیده شدن جلوگیری کرد.در نوشابه ها هم معمولا گازهای ازت و دی اکسید کربن (گاهی به صورت مخلوط) استفاده می شوند. این گازها موجب طعم مطبوع ترنوشابه ها و گازدار کردن آنها هستند.

**************************************************************

مضرات نوشابه های گازدار (اینجا)

پــژوهشگران مضرات مصرف نوشابه های گازدار را چـنـیـن برمی شمارند:

۱- پـوسیدگی دندانها:

تمام نوشابه های گازدار خاصیت اســیدی داشته و سبب فرسایش مینای دندانها می گردند.همچنین میزان قند بالای این گـونه مـحــصولات پوسیدگی دندانها را تسریع می کنند.

۲- چاقی:

نوشابه های گازدار عمدتا از آب تصفیه شده، افزودنیهای مصنوعی و شکر تصفیه شده تهیه میگردند. بنابراین فاقد هرگونه ارزش تغذیه ای بوده و تنها به خاطر میزان قند بالایشان دارای کالری زیادی می باشند که سبب چاقی در فرد مصرف کننده می گردند. در نوشابه های رژیمی نیز جای شکر معمولی از آسپارتام استفاده میکنند که در ضمن آنکه یک ماده اشتها آور میباشد برای سلامتی نیز مضر بوده و مصـرف آن میگرن، سرگیجه و کاهش توان حافظه را بدنبال دارد.

۳- سوء تغذیه:

افرادی که به مصرف نوشابه های گازدار اعتیاد دارند و از طرفی که این محصولات موجب کاهش اشتها می گردند بنابراین فرد معتاد تنها به مصرف نوشابه های گازدار روی آورده و دچار سوء تغذیه می گردند.هنگامی که شما در بطری یک نوشابه گازدار را می گشایید بلافاصله حبابها و گازهای موجود در آن به بیرون جهیده وظاهر می گردند.

گاز اینگونه محصولات بسبب وجود اسید فسفریک و دی اکسید کربن در ترکیباتشان میباشد که سبب اسیدی گشتن اینگونه محصولات نیز می گردند.ph نوشابه های گازدار بین ۲.۵ تا ۳.۵ میباشد که موجب پدید آمدن محیطی اسیدی در معده می گردند.

در کل مسیر سیستم گوارش تنها معده قادر به مقاومت در برابر چنین محیط اسیدی می باشد. اما در دیگر اعضای سیستم گوارش بدن مانند دهان، گلو و مری در پی مصرف نوشابه های گازدار محیط اسیدی ناهنجاری ایجاد می گردد. چراکه مخاط دهان، گلو و مری بسیار در برابر اسید حساس و آسیب پذیر می باشند.

اسید فسفریک موجود در این نوشابه ها نیز با رقابت با اسید هیدروکلریک معده عملکرد صحیح معده را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که معده ناکارآمد می گردد غذای مصرفی گوارش نیافته باقی مانده و سبب سوء هاضمه و نفخ می گردد. افرادی که از زخم معده و سوزش سر سینه رنج می برند باید از مصرف نوشابه های گازدار جدا خودداری کنند.

۴- تاثیر بروی کلیه ها:

هنگامی که میزان اسید فسفریک خون افزایش می یابد کلیه ها قادر بدفع سریع آن نمی باشند بنابراین فشار مضاعفی بروی کلیه ها تحمیل می گردد. مصرف نوشابه های گازدار سبب می گردد تا کلسیم از استخوانها برداشته شده و درون خون جریان یابد این امر موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها گردیده که در نهایت منجر به سنگ کلیه می گردد.

۵- تاثیر بروی پوست:

خون اسیدی بروی عملکرد گلوتایتون تاثیر می گذراد. گلوتایتون یک آنزیم با خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد. علاوه بر آن نوشابه های گازدار فاقد هرگونه مواد معدنی و ویتامین می باشند. افرادی که نوشابه مصرف می کنند معمولا مصرف آب میوه، شیر و حتی آب را کاهش

می دهند و بدن خود را از ویتامینها و مواد معدنی که برای سلامتی پوست ضروری می باشند محروم می سازند. بنابراین پوستشان بیشتر دچار چین و چروک می گردد.

۶- تاثیر بروی استخوانها:

اسید فسفریک موجود در نوشابه های گازدار ماده ای بسیار سمی می باشد. در صنعت از اسید فسفریک بعنوان سختی گیر آب استفاده می گردد. به این طریق که اسید فسفریک سبب زدودن کلسیم و منیزیوم از آب سخت میگردد. اسید فسفریک در بدن نیز دارای عملکرد مشابهی می باشد. یعنی یون کلسیم را از استخوانها بر داشته و پوکی استخوانها را سبب می گردد.

۷- تاثیر کافئین:

به نوشابه های گازدار عمدا کافئین افزوده می گردد تا ایجاد اعتیاد و وابستگی در مصرف کنندگان خود کنند. کافئین موجود در نوشابه های گازدار با سرعت بیشتری نسبت به دیگر نوشیدنیهای حاوی کافئین مانند قهوه و چای جذب بدن می گردد. کافئین سبب برهم خوردن نظم خواب گردیده، علایم پیش از قاعدگی را تشدید کرده و سبب کم آبی در بدن می گردد.

به خاطر داشته باشید که بیماریها یک شبه پدیدار نمی گردند بلکه در طی سالها بر اثر پیروی از رژیمهای غذایی نامناسب ایجاد می گردند. بنابراین مصرف نوشابه های گازدار را به حداقل ممکن رسانده و در عوض به نوشیدن آب وآب میوه های طبیعی روی آورید. هرگاه هم که هوس مصرف نوشابه های گازدار را کردید حتما از نی استفاده کنید تا از تماس مستقیم نوشابه با دندانها خودداری کرده باشید.

***********************************************************

رازهایی درباره نوشابه های گازدار! (اینجا)

 طبق بعضی از آمارها در جهان روزانه 1.6میلیارد قوطی نوشابه گازدار کوکاکولا مصرف می شود. در سال ۱۸۸۶ این نوشیدنی مضر تحت عنوان تقویت کننده مغز، درمان سردرد، دردهای عصب، هیستری و مالیخولیا ساخته شد. «آسا چندلر» سازنده فرمول نوشابه که یک داروساز آمریکایی بود از ترس این که دستور تهیه آن لو برود، هرگز آن را جایی ننوشت.

امروزه نیز، تنها ۲ نفر این فرمول را می دانند و برای امنیت بیشتر وحفظ شدن این فرمول هرگز با یک هواپیما سفر نمی کنند. به نقل از سایت «نیوزویک» به تازگی فاش شده است که به علت سرطان زا بودن نوشابه گازدار شرکت سازنده میزان استفاده از ماده سرطان زا را در تولید نوشابه کاهش داده است. این ماده شیمیایی متیل میدازول ۴ (۴-MI) است که به این نوشیدنی رنگ می دهد. مقامات بهداشت کالیفرنیا این ماده را ماده سرطان زای بالقوه اعلام کرده اند. شرکت پپسی تنها در آمریکا فرمول خود را تغییر داده است و حاضر نیست این کار را در کشورهای دیگر انجام دهد.در نتیجه پپسی که در سراسر جهان به فروش می رسد نسبت به پپسی که در آمریکا عرضه می شود، سرطان زاتر است.

نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد، نوشیدنی های کم کالری و بدون قند نیز مضر است. افرادی که روزی حداقل یک نوشیدنی گازدار کم کالری مصرف می کنند، در معرض خطر چاقی مفرط و دیابت نوع ۲ هستند. برخی کارشناسان نیز معتقدند، نوشیدنی های بدون قند باعث می شود که مغز نتواند مواد شیرین کننده مانند اسپارتم، ساخارین و قند طبیعی را از هم تشخیص دهد. از آن جا که مغز قادر به محاسبه کردن مصرف کالری نیست، فرد در دام پرخوری می افتد.

ماده رنگی با سرطان ارتباط دارد

چنانچه گفته شد رنگ این نوشیدنی از ماده (۴-MI) به وجود می آید. شرکت های کوکا کولا، پپسی ... مصرند که به علت پایین بودن دوز این ماده شیمیایی، نوشیدنی های تولید شده آن ها به بدن ضرر نمی رساند. اما محققان ایالت کالیفرنیا ادعای این شرکت ها را رد می کنند و می گویند مصرف طولانی مدت این نوشابه ها باعث سرطان ریه در موش های آزمایشگاهی شده است. مصرف هر نوع نوشیدنی که حاوی بیش از ۲۹ میکروگرم از این ماده شیمیایی باشد، برای سلامت مضر است. پس از فاش شدن میزان تقریباً ۱۴۰ میکروگرم از این ماده در هر قوطی نوشیدنی، شرکت ها در سراسر آمریکا مجبور شدند این میزان را پایین بیاورند.

کافئین،فشارخون بالا

هر قوطی کوکا حاوی ۴۰ میلی گرم کافئین است که مساوی است با نصف کافئین در هر یک فنجان بزرگ قهوه. کافئین نوعی ماده محرک است که روی سیستم مرکزی عصب تاثیر می گذارد و باعث افزایش زیاد اما کوتاه مدت فشار خون و ضربان قلب می شود.مصرف طولانی مدت این ماده باعث فشار خون بالا و طولانی مدت می شود که برای قلب مضر است. بیشتر مصرف کنندگان قهوه یا کولا به مرور زمان بدنشان در برابر کافئین مقاومت پیدا می کند. در کشور انگلستان به زنان باردار توصیه می شود روزی کمتر از ۲۰۰ میلی گرم نوشیدنی کافئین دار مصرف کنند، اما افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند باید به طور کلی از مصرف آن پرهیز کنند. کافئین، مانع از جذب آهن در بدن می شود در نتیجه، مصرف کننده این نوشیدنی در معرض کمبود آهن نیز قرار می گیرد.

قند،افزایش دیابت

پزشکان شکی ندارند، یکی از مهم ترین عوارض نوشیدنی های گازدار بروز دیابت است.میزان قند موجود در نوشابه گازدار باعث چاقی مفرط می شود. قند خطر بروز دیابت نوع ۲ را که سبب بروز بیماری قلبی و سکته می شود، افزایش می دهد. افسردگی، ضعف حافظه و اختلال یادگیری نیز از دیگر عوارض مصرف این نوشیدنی هاست.علاوه بر آن مصرف نوشابه باعث پوسیدگی دندان ها می شود. هر یک قوطی کولا حاوی ۸ قاشق مرباخوری قند است.

اسید فسفریک،ماده ای برای پاک کردن زنگ ها

اسید فسفریک، ماده شیمیایی شفاف و بی رنگ است که به کولا طعم تند می دهد و طعم شیرینی بیش از حد را کاهش می دهد. این اسید در از بین بردن زنگ زدگی موثر است و به همین علت است که با قرار دادن فلز یا سکه های کدر در نوشابه، دوباره جلا پیدا می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد مصرف ۲ قوطی کولا یا بیش از آن در روز خطر بروز سنگ کلیه را ۲ برابر می کند، علت اصلی این امر اسید فسفریک موجود در نوشابه است. همچنین زنانی که روزی ۳ قوطی کولا یا بیش از آن مصرف می کنند نسبت به دیگران ۴ درصد تراکم ماده معدنی استخوان کمتری دارند.

ماده خطرناک BPA،آسیب کبدی

این ماده خطرناک شیمیایی با بیماری های قلبی، سرطان و نقص جنین ارتباط دارد و در شیشه شیر کودکان، قاشق، چنگال و چاقوهای پلاستیکی، جداره های آلومینیومی، قوطی های نوشیدنی های گازدار از جمله کولا نیز وجود دارد. این ماده که مانند استروژن، هورمون جنسی زنان عمل می کند، تعادل طبیعی بدن را مختل می کند و برای سلامت جنین بسیار مضر است. BPA باعث بروز سرطان سینه، آسیب های کبدی و چاقی مفرط، دیابت و ناراحتی باروری می شود.استفاده از BPA در تولید شیشه شیر کودکان در سراسر اتحادیه اروپا و کانادا ممنوع شده است.

اسید سیتریک،پوسیدگی دندان

اسید سیتریک که در میوه هایی مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت موجود است، در نوشیدنی کولا نیز موجود است. این اسید همانند اسید باتری باعث پوسیدگی دندان می شود. مصرف طولانی مدت نوشیدنی های گازدار مانند کولا، مینای دندان را از بین می برد و در نتیجه فرد دچار درد دندان می شود.در ۳ دقیقه اول مصرف، کولا ۱۰ برابر آب میوه ها قدرت فرسایندگی دارد. مصرف روزانه نوشیدنی گازدار خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. مصرف ۴ قوطی در روز این خطر را ۲۵۲ درصد افزایش می دهد.

آدامس نعنایی را با نوشابه نخورید !!

در برزیل دو کودک بر اثر خوردن شکلات نعنایی منتوس (که در ایران هم یافت می‌شود) به همراه کوکاکولا جان باختند.
این ایمیل را به دوستان خود بفرستید و به کودکان و عزیزان خود اطلاع دهید که این اتفاق برای شما نیفتد.

آزمایش زیر را با دقت مشاهده کنید
و مراقب باشید نوشابه را با آدامس و شکلات نعنایی نخورید.


آدامس نعنایی را با نوشابه نخورید !!
آدامس نعنایی را با نوشابه نخورید !!
آدامس نعنایی را با نوشابه نخورید !!
آدامس نعنایی را با نوشابه نخورید !!
آدامس نعنایی را با نوشابه نخورید !!

آزمایش انداختن قرص نعنا در نوشابه

 

 

 

Experimenting Mentos In a Cola 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



آیا می‌دانید که خوردن همزمان منتوس و نوشابه مرگبار است؟

 
 در برزيل دو کودک بر اثر خوردن شکلات نعنايي منتوس به همراه کوکاکولا جان باختند

انفجار کوکا کولا و منتوس یا به صورت خلاصه شده انفجار منتوس یا فوران کوکا کولا عکس العمل تماس دو ماده خوراکی قرص منتوس و نوشابست, یا هر نوشیدنی گازداری. با ریختن چند عدد قرص منتوس به داخل نوشابه ، نوشابه سریعا کف و فوران می‌کنه
 
  بخاطر تهیهٔ سادهٔ این مواد, آزمایش انفجار کوکا کولا و منتوس به یک موضوع پرطرفدار برای ویدئو‌های اینترنتی‌ درآماده. این موضوع تقریبا سال 1999 فهمید شد و از آن به بعد مردم مدام سعی‌ در زدن رکورد میکردند. بله درسته رکورد! مردم با هم مسابقه میدادند تا بفهمند چه کسی‌ میتواند فوران مرتفع تری درست کنه.از این روی حتی  رکوردها در گینس هم ثبت شدن که 9.7 متر بیشترین ارتفاع بوده
 
 
دلیل اصلی‌ این پدیده مخلوط شدن کافئین, پتاسیم بنزوآت, آسپارتام و دی اکسید کربن ( مواد موجود در نوشابه ) با ژلاتین و صمغ عربی‌ ( مواد موجود در منتوس ) عنوان شده است
 
 

عكس ها را با دقت مشاهده کنيد و مراقب باشید نوشابه را با آدامس و شکلات نعنایی نخورید. البته گفته میشود که آزمایش با دیگر طعمهای منتوس هم, نتیجه مشابهی داشته است
 
 
 
Sony-Xperia-Z3-Coca-Cola-Test

تماشا کنید: آزمایش مقاومت اکسپریا زد 3 در برابر نوشابه و نوتلا!

ست‌های خم شدن بر روی آیفون را فراموش کنید. اکنون نوبت به تست‌هایی عجیب‌تر یعنی تست با استفاده از نوشابه گازدار و شکلات نوتلا بر روی اکسپریا زد3 است.

تست‌های خم شدن بر روی آیفون را فراموش کنید. اکنون نوبت به تست‌هایی عجیب‌تر یعنی تست با استفاده از نوشابه گازدار و شکلات نوتلا بر روی اکسپریا زد3 است.

 

تست‌هایی از تست سقوط، تست ضدخش بودن صفحه‌نمایش، تست خم‌شدن و تست نیتروژن همگی در نوع خود جالب بوده‌اند و اکثرا نیز برای ثبت رکوردهای جدید انجام شده‌اند اما تست با استفاده از نوشابه گازدار و شکلات نوتلا نیز به استفاده‌های روزمره ما نزدیک است.

 

با توجه به یدک کشیدن خاصیت ضدآب توسط سونی اکسپریا زد3، این بار تست با استفاده از نوشابه گازدار انجام شده است. مطمئنا ریختن نوشابه و یا دیگر مایعات بر روی دستگاه شما دور از تصور نیست و البته همان‌طور که می‌دانید نوشیدنی‌های گازدار به علت اثرات مضر آن‌ها بر روی مواد دیگر معروف هستند.

در آزمایش دیگر نیز از یک ظرف شکلات نوتلا استفاده شده تا بازهم توانایی‌های این دستگاه مورد آزمایش قرارگیرد.

ماده مشکوک موجود در نوشابه گازدار مشکی

شکر ممکن است تنها چیزی نباشد که شما باید در مورد آن نگران باشید. در این مقاله شما را با برخی از مواد موجود در نوشابه آشنا می سازیم که ممکن است سرطان زا باشند.

 

ماده مشکوک موجود در نوشابه گازدار مشکی

شما می‌دانید که نوشابه مقدار زیادی شکر مضر دارد. اما این نوشیدنی یک عنصر دیگر نیز دارد که ارزش توجه شما را دارد: یک مطالعه جدید از دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد که یکسری از نوشابه‌های مشکی، ممکن است یک عامل سرطان‌زای بالقوه داشته باشند.

 

مواد نوشابه مشکی

 

رنگ کاراملی، یک افزودنی غذایی به رنگ قهوه‌ای تیره است که به نوشابه‌هایی همانند کولا، رنگ خاص آن‌ها را می‌دهد. این عامل رنگی، توسط حرارت دادن و کاراملی کردن شکر به دست می‌آید. به نظر ساده می‌رسد، این‌طور نیست؟

مشکل اینجاست که برخی از انواع رنگ‌های کاراملی، با استفاده از مواد شیمیایی مانند هیدروکسید آمونیوم که به فرایند کاراملی کردن کمک می‌کنند، تولید می‌شوند. در طی فرآیند شیمیایی حاصله، ماده‌ای به نام ۴-متیل‌ایمیدازول ممکن است تشکیل شود.

 

مواد نوشابه مشکی

مطالعات آزمایشگاهی بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که ۴-متیل‌ایمیدازول ممکن است باعث ایجاد سرطان شود، و آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطانی، این ماده را به‌عنوان "یک ماده سرطان‌زای احتمالی برای انسان‌ها" دسته‌بندی کرده است.

برای این آزمایش، محققان 12 نوشابه گازدار مشکی‌رنگ که در نیویورک و کالیفرنیا خریداری‌شده بود را برای وجود ۴-متیل‌ایمیدازول بررسی کردند. آن‌ها گستره وسیعی از این ماده (از 9.5 میکروگرم در هر لیتر تا 915 میکروگرم در هر لیتر) را در نوشابه‌ها پیدا کردند. نوشابه‌هایی که بیشترین مقدار این ماده خطرناک را داشتند، نوشابه‌های پپسی بودند.

با استفاده از اطلاعاتی که از میزان مصرف عمومی نوشابه‌های گازدار در دست بود، محققان تخمین زده‌اند که مصرف این نوشابه‌ها، می‌تواند در 78 تا 5011 مورد ابتلا به سرطان در هر سال در ایالات‌متحده، دست داشته باشد.

باوجوداینکه شرکت‌های مختلف در ایالات‌متحده، ملزم به اعلام وجود این ماده در برچسب محصول خود شده‌اند، و میزان استفاده از این ماده در نوشابه‌های گازدار کاهش پیداکرده است، ولی این احتمال وجود دارد که هیچ سطح واقعاً امنی از مصرف این ماده خطرناک وجود نداشته باشد.

 

مواد نوشابه مشکی

درصورتی‌که شما نگران تماس با این ماده سرطان‌زای بالقوه هستید، خوب است که برچسب محصولات را خوانده و نوشابه‌هایی که رنگ کاراملی دارند خریداری نکنید.

به‌هرحال، این رنگ کاراملی، باوجود خطرات زیاد احتمالی خود، فواید زیادی ندارد. زیرا این رنگ تنها ظاهر نوشابه را تغییر داده و تأثیری در مزه و ماندگاری آن ندارد.

خودکشی ایرانی‌ها با مواد غذایی
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۷
وزیر بهداشت چهارشنبه گذشته 23 مهرماه در همایش روز جهانی غذا آمار تکان دهنده‌ای از مصرف سالانه مواد غذایی در ایران داد. «سید حسن قاضی زاده هاشمی» در این همایش گفت: «سرانه مصرف روغن هر ایرانی سالانه 3 کیلوگرم افزایش پیدا می کند.» اما این، تنها آمار وحشتناک از مصرف غیر استاندارد مواد غذایی توسط ایرانی‌ها نیست.

 

به گزارش ایران اسلامی،‌ هشدار وزیر بهداشت درباره افزایش 3 کیلوگرمی سرانه مصرف روغن در ایران، تنها آمار عجیب و غریب درباره سرانه مصرف مواد غذایی در ایران نیست. سرانه مصرف، یعنی مصرف سالانه هر نوع كالا ، خدمت ، فرصت و موقعيتي براي رسيدن به هدف خاص توسط  یک نفر در یک سال. ایرانی ها سرانه مصرف مواد غذایی عجیب و غریبی دارند. آنها هیچ اصراری ندارند که مطابق میانگین آمارهای جهانی و استاندارهای لازم حرکت کنند. سرانه مصرف مواد غذایی در ایران در برخی اجناس نگران کننده و حتی بحرانی است. این موضوع بهانه مناسبی است برای سر زدن به آمار و ارقام منتشر شده از سرانه مصرف مواد غذایی در ایران تا بفهمیم اوضاع از چه قرار است؟

نان و برنج؛ امان از دور ریزها

این دو قوت غالب، خوراک مردم هستند که هر سال عید فطر باید زکات فطره نیز بر همین اساس پرداخت شود. میزان مصرف نان در ایران رقم خیره کننده ای دارد. سرانه مصرف نان هر ایرانی در سال در حالی 160 کیلوگرم است که این آمار در جهان تنها 25 کیلوگرم است. در واقع ایرانی ها 6 برابر آمار جهانی نان می خورند و از این لحاظ در صدرجهان قرار دارند.

خودکشی دسته‌جمعی ایرانی‌ها با مواد غذایی


البته دورریز نان در کشور ما در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و همه این 160 کیلوگرم مصرف نمی شود. سرانه مصرف برنج در کشورما 40 کیلوگرم اعلام شده  و این درحالی است که در سه‌دهه گذشته، این میزان 15 تا 20 کیلوگرم بوده است. اما این مقدار نسبت به میانگین جهانی 25 کیلوگرم هم پایین تر است.

خودکشی دسته‌جمعی ایرانی‌ها با مواد غذایی


جالب است بدانید پرمصرف‌ترین کشور جهان در برنج، تایلند است که سرانه مصرف برنج در این کشور 140 کیلوگرم است. این در حالی است که این آمار در کشور ترکیه فقط 8 کیلوگرم است.

گوشت؛ دو تا قبل از صد!

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) در دسامبر  2012 سرانه مصرف گوشت ( قرمز و سفید) در جهان را 41 کیلوگرم اعلام کرد. این در حالی است که ایرانی ها سالانه حدود 36 کیلوگرم گوشت مصرف می کنند. این میزان از آمار جهانی کمتر و از میانگین آسیا بالاتر است. همچنین ایران از لحاظ مصرف گوشت بین 196 کشور جهان در رتبه 98 قرار دارد.

خودکشی دسته‌جمعی ایرانی‌ها با مواد غذایی


ایرانی‌ها به طور جداگانه در یک سال 13 کیلوگرم گوشت قرمز و 24 کیلوگرم گوشت مرغ مصرف می‌کنند. مردم آمریکا بزرگترین مصرف‌کنندگان گوشت درجهان هستند. آنها سالانه 120 کیلوگرم گوشت می‌خورند. جالب این‌که  مردم کشور کوچک کویت نیز با 119 کیلوگرم در جایگاه دوم «گوشتخوار ترین» مردم دنیا قرار دارند.

روغن، نمک، شکر؛ خودکشی دست جمعی ایرانی ها

ایرانی‌ها در مصرف این سه قلم موادغذایی که مصرف زیادشان مضر است رکوردهای ویژه‌ای دارند. سرانه مصرف شکر ایرانی‌ها بین 21 تا 24 کیلوگرم است. در حالی‌که میانگین جهانی آن، فقط 5 کیلو گرم است. این، یعنی ایرانی ها 5 برابر مردم جهان از شکر استفاده می‌کنند.ایرانی ها علاوه بر شکر، در نمک هم زیاده روی می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت، میانگین مصرف نمک را برای هر فرد در جهان، 10 گرم عنوان کرده و این میزان را دو برابر میزان توصیه شده این سازمان دانسته است. اما ایرانی دو تا سه برابر بیشتر نمک مصرف می کنند.

خودکشی دسته‌جمعی ایرانی‌ها با مواد غذایی


در مورد مصرف روغن نیز ایران آمار خیره کننده‌ای دارد. طبق گفته «رسول دیناروند» معاون غذا و دارو وزرات بهداشت، سرانه مصرف روغن در کشور 21 کیلوگرم است.این در حالی است که وزیر بهداشت روز چهارشنبه 23 مهرماه از اضافه شدن سالانه 3 کیلوگرم روغن به سرانه مصرف ایرانی ها خبر داده است. چیزی شبیه فاجعه.

تخم مرغ؛ چند پله پایین تر از جهان

درباره سرانه مصرف تخم مرغ مدیر کل جهادکشاورزی استان قم، به عنوان یکی از استان‌های اصلی تولید کننده تخم مرغ در کشور اعلام کرده سرانه مصرف تخم مرغ در ایران 190 عدد است. این در حالی است که میانگین جهانی، 250 عدد تخم مرغ است و ایرانی‌ها سالانه 60 تخم‌مرغ کمتر از میانگین جهانی می‌خورند. هرچند رقم‌های دیگری هم در این باره اعلام شده و به‌عنوان مثال، سال گذشته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو باخبرگزاری فارس گفت: «سرانه مصرف تخم مرغ کشور 160 و در جهان 300 عدد است.»

خودکشی دسته‌جمعی ایرانی‌ها با مواد غذایی


طبق آمارهای منتشر شده از سوی سایت « helgilibrary» مصرف تخم مرغ در ایران در حال کاهش است و از 7/7 کیلوگرم در سال 2008 به 5/5 کیلوگرم در سال 2011 رسیده است. کشور ژاپن نیز با مصرف 18 کیلوگرم در سال رکورددار است. همچنین میانگین جهانی نیز 8.9 کیلوگرم تخم مرغ در سال است.

روغن زیتون؛ غفلت از یک داروی طبیعی

ایرانی‌ها در حالی رکورددار مصرف روغن‌های مضر هستند که از مصرف روغن زیتون غافل شده‌اند. سرانه مصرف روغن زیتون، این داروی طبیعی در کشور فقط 220 گرم است. این در حالی است که در برخی کشورهای جهان سرانه مصرف این کالا به 27 کیلوگرم نیز می‌رسد. کشور سوریه بالا‌ترین آمار مصرف روغن زیتون را با ۲۷ کیلوگرم در سال به خود اختصاص داده است که به دلیل مصرف بالای این ماده طبیعی با کمترین مشکل بیماری‌های قلبی و عروقی مواجه است.

خودکشی دسته‌جمعی ایرانی‌ها با مواد غذایی


همچنین سرانه مصرف روغن زیتون در کشور یونان ۲۴ کیلوگرم، اسپانیا ۱۴ کیلوگرم و ایتالیا ۱۲ کیلوگرم است. به گفته «احمد بلند نظر» عضو شورای ملی زیتون، روغن زیتون در ایران ناشناخته مانده. اما در جامعه ایرانی از کنسرو میوه زیتون بیش از روغن زیتون استفاده می‌کنند که این موضوع به فرهنگ پایین مصرف در کشور بر می‌گردد.

نوشابه؛  یک سم همیشگی کنار غذا

ایرانی‌ها در نوشیدن مضرترین نوشیدنی جهان نیز با اقتدار در صدر ایستاده اند. مصرف سرانه نوشابه در کشور ما 42 لیتر است. در حالی که مردم جهان به زور 10 لیتر نوشابه در سال می خورند. اگرچه این آمار فقط مخصوص نوشابه‌های غیر الکی و گازدار است. اما باز هم مصرف نوشابه در ایران بسیار بالاست.

خودکشی دسته‌جمعی ایرانی‌ها با مواد غذایی


کمبود کلسیم در کشور ما بسیار جدی است و نوشابه مانع جذب کلسیم مواد غذایی می‌شود. ایرانی ها سالانه حدود 3 میلیارد تومان برای نوشابه پول خرج می‌کنند. در حالی که یک قاشق روغن زیتون هم نمی خورند.

شیر؛ پالم و دوستان

سرانه مصرف شیر در ایران 70 کیلوگرم اعلام شده است. اما طبق آمار جهانی متوسط مصرف شیر در جهان 190 کیلوگرم و در کشورهای اروپایی بین 300 تا 450 کیلوگرم اعلام شده است. این آمار در کشورهای توسعه یافته جهان به 500 کیلوگرم هم می‌رسد. البته مصرف شیر در استان های چهارمحال بختیاری، آذربایجان غربی و شرقی از متوسط کشور بیشتر است. اما در کشور فرانسه که متعادل ترین رژیم غذایی در ارتباط با بیماریهای قلبی و طول عمر را داراست سرانه مصرف شیر 400 کیلوگرم است.

خودکشی دسته‌جمعی ایرانی‌ها با مواد غذایی


مصرف شیر در کشور با اخباری نظیر وجود روغن پالم، سفید کننده‌ها و دیگر مواد غیرمجاز همواره با چالش روبرو بوده است. اما با این حال مردم ترجیح می‌دهند به جای خوردن شیر از فرآورده‌های آن مانند بستنی، شیرکاکائو استفاده کنند که البته خاصیت ماده اولیه را ندارد.

با دقت در آمار مصرف مواد غذایی کشور و میانگین های جهانی به روشنی پیداست که ما در وضعیت غذایی درستی قرار نداریم. حتی می توانیم عنوان بدغذا ترین کشور جهان را از آن خود کنیم. آمارها از وضعیت غذایی کشور و رغبت مردم به مواد غذایی کم ارزش و حذف مواد غذایی مفید در برنامه غذایی به گونه ای است که انگار ایرانی‌ها در آستانه یک خودکشی دسته جمعی قرار دارند.

با این کار موفق به منفی شدن تست اعتیادتان می شود

1394/03/07
,پرسشنامه تست اعتیاد , تشخیص اعتیاد , درمان اعتیاد,ترک اعتیاد ، ترک مواد مخدر ,ترک سیگار ,ترک کراک

پرسشنامه تست اعتیاد,تشخیص اعتیاد,درمان اعتیاد,تست اعتیاد ازدواج,تست اعتیاد استخدام

در این مدت جایگزین مناسب ماده مخدردارویی به نام داروی Bوجود دارد که افراد با یک هفته مصرف قادرند از تست اعتیادشان سالم بیرون بیایند

 

این روزها پیامکی با مضمون «تست اعتیاد منفی با مصرف داروی B» در حالی دست به دست می شود که گویا مصرف این دارو که به عنوان داروی درمان اعتیاد به کار می رود، در آزمایشات و تست های استخدام و ازدواج تشخیص داده نمی شود.

 این روزها پیامکی با مضمون «تست اعتیاد منفی با مصرف داروی «B»» در حجمی انبوه برای برخی از کاربران یکی از اپراتورهای تلفن همراه ارسال شده است؛ پیامکی که مضمون عجیب و متفاوت آن باعث شد تا این پیامک دست به دست شود و این سوال در ذهن بسیاری نقش ببندد که این جمله کوتاه تا چه اندازه می تواند به واقعیت نزدیک شود؟!

 

در اولین تلاش خود برای سنجش صحت موضوع، با شماره تماس ثبت شده در انتهای پیامک تماس می گیریم و به عنوان مشتری جویای شرایط دریافت داروی ذکر شده در پیامک می شویم. خانم خوش اخلاقی با حوصله، شروع به شرح شرایط استفاده از این دارو می کند و در پاسخ به چگونگی امکان «منفی شدن تست اعتیاد با مصرف این دارو» می گوید: «تست اعتیاد شما پس از گذشت یک هفته از زمان ترک مصرف، خواه ناخواه منفی می شود ولی نباید فراموش کرد که شما در طول درمان خود نباید مواد دیگری را مصرف کنید که البته با مصرف این دارو شما دیگر نیازی به مصرف مواد دیگری از این دست ندارید؛ یعنی برای خروج مرفین یا هر ماده دیگری از بدنتان به یک هفته زمان نیاز دارید و ما در طول این مدت، داروی «B» را جایگزین ماده مخدر فعلی شما می کنیم و پس از یک هفته، نتیجه تست اعتیاد شما منفی خواهد شد.»

 

او مدت دوره مصرف این دارو را نیز وابسته به میزان مواد مخدری که فرد معتاد مصرف داشته عنوان می کند و در خصوص هزینه این دارو می گوید: میزان و دُز داروی تجویز شده برای افراد مختلف متفاوت است و هزینه تهیه هر عدد از این قرص ها که بر اساس سهمیه از سوی وزارت بهداشت در اختیار ما قرار می گیرد، یک هزار تومان است.

 

دکتر حمید صفاتیان کارشناس و مدیرکل پیشین ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص داروی «B» می گوید: این دارو، خود دارویی دارای مواد مخدر است که به عنوان دارویی برای درمان اعتیاد شناخته می شود و در دسته آگونیست، آنتاگونیست ها قرار دارد که هم در سم زدایی و هم به عنوان نگهدارنده در درمان اعتیاد در دُزهای 2 و 8 میلی گرم تجویز می شود.

 

وی با بیان اینکه مصرف این قرص در درمان اعتیاد به صورت زیر زبانی انجام می شود، در خصوص تبلیغات انجام شده پیرامون منفی شدن تست اعتیاد با مصرف این دارو می افزاید: وقتی فردی مصرف مواد مخدر را قطع می کند و با استفاده از این دارو سم زدایی را انجام می دهد، طبعتاً بدن وی از مواد مخدر تخلیه می شود و این به معنای آن است که در صورت انجام تست مرفین، نتیجه آزمایش منفی خواهد بود.

 

این کارشناس با انتقاد از شیوه تبلیغات اینچنینی، این تبلیغات را فریبنده عنوان کرد و معتقد است که تبلیغات این دارو با این شیوه و شگرد به نوعی تبلیغات کاذب است.

 

گرچه صفاتیان منفی شدن نتیجه تست های اعتیاد را با وجود مصرف این دارو نگران کننده نمی داند و معتقد است با تست های دقیق تر، مصرف این دارو نشان داده می شود و مثبت بودن این تست ها از این رو که نشان دهنده قرار گرفتن فرد معتاد در چرخه درمان است جای خوشبختی دارد ولی از سوی دیگر مسئول یکی از آزمایشگاه های شهر تهران در خصوص آزمایش های تشخیص اعتیاد می گوید: معمولاً در آزمایشگاه ها، برای آزمایش ازدواج و استخدام، اعتیاد فرد به مرفین، ترکیبات آمفتامین، متامفتامین و THC (حشیش) از طریق آزمایش ادرار مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند.

 

وی با بیان اینکه در این تست ها اعتیاد فرد به حشیش، ماری جوانا، تریاک، هروئین، شیشه، کدئین و مواردی از این دست قابل تشخیص است، افزود: گرچه با رشد دانش پاتوبیولوژی، اعتیاد به بسیاری از مواد مخدر و محرک، قابل بررسی است ولی در آزمایشات متداول ازدواج و استخدام، مصرف موادی همچون داروی «B» تشخیص داده نمی شود و این نقیصه در خصوص مصرف دُزهای بسیار پایین داروی «M» نیز تا اندازه ای صادق است. لذا مصرف داروهای «M» و «B»، تست ازدواج و استخدام را مثبت نمی کند.

 

این کارشناس علوم آزمایشگاهی ادامه می دهد: البته در صورت درخواست دقیق تر، آزمایشات مربوط به مشتقات مرفین نیز صورت می گیرد که در این آزمایشات امکان تشخیص مصرف داروهای «M» و «B» وجود دارد که مصرف این مواد تا یک هفته قبل از انجام آزمایشات را نیز مشخص می کند.

 

اما آنچه در پایان باید بر آن توجه داشت آن است که آیا استفاده از چنین روش هایی همچون «منفی شدن تست اعتیاد با مصرف داروی B» برای تبلیغ کلینیک های ترک اعتیاد مناسب است؟ همچنین آیا منفی شدن تست اعتیاد با استفاده از این دارو و عدم مشخص شدن مصرف این دارو نمی تواند باعث سوءاستفاده های خاصی شود؟ آیا عدم مشخص شدن مصرف داروی «B» در تست ها و آزمایشات ازدواج و استخدام باعث فریب خوردن برخی نهادها و خانواده ها نمی شود و اعتماد و تکیه بر نتایج این آزمایشات نمی کاهد؟ آزمایشاتی که در موضوعاتی همچون استخدام و خصوصاً ازدواج از چنان اهمیتی برخوردار هستند که وارد شدن کوچکترین خدشه به آن و بی اعتبار شدنش می تواند نگرانی های بسیاری را از جمله در کانون خانواده ها رقم بزند

 

تاثیر نوشابه بر روی دندان

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)

تمامی ما از جمله پیر جوان از تاثیرات مضر نوشابه بر روی بدن و به ویژه دندان ها اطلاع داریم اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید چگونه؟ چگونه نوشابه میتواند به دندان ها آسیب بزند؟ ممکن برخی افراد آن را به علت گاز آن بدانند اما این گونه نیست.

امروز ما برای شما آزمایشی را ترتیب داده ایم که این موضوع را کاملا مشخص کند

مواد مورد نیاز

۲۵۰ میلی لیتر نوشابه سیاه

یک لیوان یا یک ظرف شیشه ای

یک تخم مرغ که پوستش کاملاً سفید باشد.

یک مسواک قدیمی

خمیر دندان حاوی فلوراید (دقت کنید که حتماً فلوراید داشته باشد)

شیوه آزمایش

نوشابه را داخل لیوان (یا ظرف شیشه ای) بریزید و تخم مرغ را درون آن بگذارید. (حتماً قبل از این کار به رنگ تخم مرغ توجه کنید)

اجازه بدهید تخم مرغ مدتی در نوشابه بماند (نیم ساعت تا یک ساعت)

نوشابه

حالا تخم مرغ را از ظرف خارج کنید. دقت کنید که پوست آن دیگر سفید نیست و قهوه ای شده است.

تخم مرغ 1

با خمیر دندان و مسواک تخم مرغ قهوه ای را بشویید. دقت کنید که رنگ تخم مرغ دوباره سفید می شود!!

تخم مرغ 2

تخم مرغ 3

چه میشود؟

در این آزمایش ما پوسته ی کلسیمی تخم مرغ را مینای دندان قرار دادیم در دهان شکر(که داخل نوشابه است) با باکتری های داخل دهان ترکیب می شود و اسید می سازد. این اسید در کنار سایر اسید ها (مثلاً اسید موجود در نوشابه) به دندان آسیب می زنند. با گذشت زمان این اسید ها مینای دندان را – که یک پوشش حفاظتی سخت بر روی دندان است – از بین می برند و علاوه بر تغییر رنگ دندان، در دندان حفره هایی ایجاد می کنند. و از طرفی دیگر فلوراید موجود در خمیر دندان، تاثیرات منفی اسید بر روی پوسته ی تخم مرغ را خنثی کرد. دندان های شما هم باید به کمک فلوراید در برابر اسید داخل دهان محافظت شوند. بنابراین برای آنکه دندان هایی سالم و زیبا داشته باشیم باید آن ها را مرتباً با خمیر دندان حاوی فلوراید بشوییم. در ضمن نخ دندان فراموش نشود.

تخم مرغ

 

 

دندان

علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا

 
 

This Oct. 15, 2012 photo shows eight ounce bottles of Coca Cola arranged for a photo in Surfside, Fla. Coca-Cola Co. reports quarterly financial results before the market opens on Tuesday, April 15, 2014. (AP Photo/Wilfredo Lee)

رنگ کاراملی یکی از متداول ترین  مواد موجود در کولا و سایر نوشیدنی های تیره رنگ گاز دار است. محققین بهداشت عمومی داده های مربوط به مصرف نوشابه های گازداررا براساس پتانسیل سرطان زایی فرآورده های برخی از رنگ های کاراملی جمع آوری کردند. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل های آماری در این مطالعه نشان داد که بین 44 تا58 درصد افراد بالای 6 سال حداقل روزانه یکبار نوشابه گازدار مصرف می کنند، این وضعیت احتمال قرارگیری در معرض 4 – متیل میدازول را افزایش می دهد. این ماده یک نوع سرطانزا است که ممکن است در جریان تولید برخی از رنگ های کاراملی ایجاد شود. به بیان نویسنده مسئول این مقاله،دکتر Keeve Nachman ؛”مصرف کنندگان نوشابه های گازدار به دلیل افزودن عناصر خوش طعم کننده به این قبیل نوشیدنی ها در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می گیرند. ” وی در ادامه افزود: ” این فرآیند غیرضروری سلامت عمومی را به مخاطره می اندازد و علاوه بر این تردید در مورد ادامه افزودن کارامل به نوشیدن ها را برجسته تر می سازد. در سال 2013 تا اوایل سال 2014 محققین میزان 4 – متیل میدازول را در 110 نوشیدنی سنجیدند. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل ها نشان داد که برخی از انواع نوشیدن های گازدار حاوی مقادیر زیادتر 4 – متیل میدازول در مقایسه با سایرین بودند. برای مثال نوشابه های رژیمی حاوی مقادیر زیادتر این ترکیب بودند. یافته های حاصل از این مطالعه در مجلهPLOS One منتشر شد.

منبع : www.yourdoctor.ir

علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا

علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا. – مجله اینترنتی وبگردها

17 ژوئن 2015 … یکی از دلایل عدم مصرف نوشابه های گاز دار استفاده از رنگ کاراملی در آنهاست. علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا. رنگ کاراملی یکی از …

دلیل دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا …. رنگ کاراملی یکی از …

دلیل دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا …. رنگ کاراملی یکی از رایج ترین ترکیبات موجود در کولا و سایر نوشیدنی های تیره رنگ گاز دار است. محققین بهداشت …

علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا | ایراتو

16 ژوئن 2015 … رنگ کاراملی یکی از متداول ترین مواد موجود در کولا و سایر نوشیدنی های تیره رنگ گاز دار است. محققین بهداشت عمومی داده های مربوط به مصرف نوشابه های …

باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا : روزنامه پزشکی …

18 ژوئن 2015 … به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از دکتر سلام، رنگ کاراملی یکی از متداول ترین مواد موجود در کولا و سایر نوشیدنی های تیره رنگ گاز دار است.

علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا

رنگ کاراملی یکی از متداول ترین مواد موجود در کولا و سایر نوشیدنی های تیره رنگ گاز دار است. محققین بهداشت عمومی داده های مربوط به مصرف نوشابه های گازدار را براساس …

علت ديگر براي سرطان زا بودن نوشابه هاي کولا

16 ژوئن 2015 … علت ديگر براي سرطان زا بودن نوشابه هاي کولاخلاصه اي از مطلب :ادامه اين مطلب : علت ديگر براي سرطان زا بودن نوشابه هاي کولا9,210 results رازهايي …

رازهايي درباره نوشابه هاي گازدار! – شفاف

14 جولای 2012 … طبق بعضي از آمارها در جهان روزانه 1.6ميليارد قوطي نوشابه گازدار … به علت سرطان زا بودن نوشابه گازدار شرکت سازنده ميزان استفاده از ماده … شرکت پپسي تنها در آمريکا فرمول خود را تغيير داده است و حاضر نيست اين کار را در کشورهاي ديگر انجام دهد. … مصرف طولاني مدت نوشيدني هاي گازدار مانند کولا، ميناي دندان را از بين …

باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا – تی نیوز

16 ژوئن 2015 … به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از دکتر سلام، رنگ کاراملی یکی از متداول ترین مواد موجود در کولا و سایر نوشیدنی های تیره رنگ گاز دار است.

نوشابه بخرید، اما نخورید – خبرآنلاین

23 نوامبر 2013 … نوشابه کولا یا همون نوشابه سیاه خودمون یکی از پرمصرف‌ترین و البته مضرترین ….. کافئین موجود در نوشابه های گازدار با سرعت بیشتری نسبت به دیگر … است که به علت سرطان زا بودن نوشابه گازدار شرکت سازنده میزان استفاده از ماده …

علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا – آکا – جدیدترینها

هم اتاقی بودن مادر و نوزاد چه مزایایی دارد؟ … نوشیدنی های انرژی زا در عرض 24 ساعت چه بلایی سر بدن می آورند؟ … علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا – آکا.

کشف مواد سرطان زا در نوشابه های پپسی و کوکا کولا

11 مارس 2012 … یک متخصص تغذیه گفت: نوشابه های پپسی و کوکاکولا به علت داشتن ماده سودا همراه … تلاش برای فرار از اتهام سرطانزا بودن … کافئین موجود در نوشابه های گازدار ، با سرعت بیشتری در مقایسه با نوشیدنی های دیگر حاوی کافئین مانند …

به این 7 دلیل نوشابه نخورید – تبیان

7 آوريل 2011 … از عوارض نوشابه های گازدار می توان به مواردی چون افزایش فشار خون، پوکی استخوان، احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده، پوکی استخوان، سنگ های کلیوی، پوسیدگی دندان و سکته اشاره کرد. … در واقع اسید فسفریک موجود در نوشابه باعث کنده شدن کلسیم از استخوان ها می شود؛ از سوی دیگر برای جذب … مضرات مصرف زیاد کولا.

علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا – آکا | شهرخبرها – آخرین …

هشدار نسبت به خرید آش و حلیم تهیه شده با خوارک دام خانواده‌های امروز مصنوعی&zwnj … ۵ تخلف عمده داروخانه‌های کشور ۲۵۰ مرکز درمانی جهرم آماده اجرای طرح نسخ …

خبرچه باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا

16 ژوئن 2015 … سرطان عصر سه شنبه بیست و ششم خرداد ماه 1394 خبر باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا. … وقوع قتل هنوز تایید نشده است · علت احتمالی حادثه غم انگیز «منا» مشخص شد · حجت‌الاسلام والمسلمین مسلم قلی پوردر حادثه منا …

علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا | وطن

16 ژوئن 2015 … رنگ کاراملی یکی از متداول ترین مواد موجود در کولا و سایر نوشیدنی های تیره رنگ گاز دار است. محققین بهداشت عمومی داده های مربوط به مصرف نوشابه های …

زیست پژوهان علامه حلی ملایر – رازهایی درباره نوشابه های گازدار و «کولا»دار

زیست پژوهان علامه حلی ملایر – رازهایی درباره نوشابه های گازدار و «کولا»دار – وبلاگ … به نقل از سایت «نیوزویک» به تازگی فاش شده است که به علت سرطان زا بودن نوشابه … فرمول خود را تغییر داده است و حاضر نیست این کار را در کشورهای دیگر انجام دهد.

باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا

16 ژوئن 2015 … محققان داده های مربوط به مصرف نوشابه های گازدار را براساس پتانسیل سرطان زایی فرآورده های برخی از رنگ های کاراملی جمع آوری کردند….

سرطان زا بودن نوشابه های کولا – تایلندی ها

سرطان زا بودن نوشابه های کولا : رنگ کاراملی یکی از متداول ترین مواد موجود در کولا و … چای لاغری : به‌ طور کلی در این دوران مردم به لاغر شدن خود بیشتر از هر چیز دیگر …

من پرستارم – علمی

پزشک متخصص آسیب شناسی، بافت را جهت تعیین سرطانی بودن آن مورد آزمایش … با توجه به اینکه علت اصلی ایجاد سرطان استخوان ناشناخته است، به نظر می رسد … نوشیدن هر گونه مایعات اعم از آب، چای، دوغ و نوشیدنی های بدون گاز دیگر توصیه می گردد. …… نوشابه های گازدار نوع کولا مانند کوکاکول و پپسی کولا نوشابه هایی هستند که از …

علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا – وارد این کشور شده است

نوشابه های رژیمی | مجله پزشکی دکتر سلام باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا … مضرات نوشابه چیست، نوشابه،عوارض نوشابه، فواید نوشابه…

باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا – پرتال دانشگاهی …

16 ژوئن 2015 … به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از دکتر سلام، رنگ کاراملی یکی از متداول ترین مواد موجود در کولا و سایر نوشیدنی های تیره رنگ گاز دار است.

باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا | تمام خبرگزاری …

16 ژوئن 2015 … محققان داده های مربوط به مصرف نوشابه های گازدار را براساس پتانسیل سرطان زایی فرآورده های برخی از رنگ های کاراملی جمع آوری کردند.

دلایل دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه ها | مجله اینترنتی کلکسیون …

17 ژوئن 2015 … رنگ کاراملی یکی از متداول ترین مواد موجود در کولا و سایر نوشیدنی های تیره رنگ گاز دار است. محققین بهداشت عمومی داده های مربوط به مصرف نوشابه های …

نوشابه از چه چیزهایی درست شده است | عصرعلم

11 مه 2011 … نوشابه های کولا و پرتقال فرمولاسیون روی آنها انجام می گیرد کارخانه آن دریافت … البته باز هم ممکن است نوشابه ای بعد از یک ماه خراب شود و تخمیر شود ولی نوشابه ای دیگر در … مواد شیمیایی است و برای بدن ضرر دارد مثلاً بنزوات سدیم سرطان زا است. …. سازنده کوچک به علت کوچک بودن لوازم شربت سازیش میتواند خمره های …

این نوشابه های خوشمزه پر ضرر!! – غذای سالم جامعه سالم

1-نوشابه های گازدار نوع کولا:نوشابه هایی هستند که از مخلوط کردن عصاره باطعم … است که آب های معدنی گازدار به علت ویژگی های طبیعی خاص جزو این دسته از نوشابه ها … خون بالا ،سلامت کلیه ها ،محافظت از بدن دربرابر بروز سرطان ها ،سکته های قلبی … منظور از انرژی زا بودن این نوشابه ها این است که کالری بالاتری نسبت به نوشیدنی های …

یک بطری پر از مرض، به افتخار صهیونیسم!

کولا در اصطلاح به گروهی از نوشابه‌های گازدار فاقد الکل گفته می‌شود که اغلب دارای … اولین دسته از این شیرین‌کننده‌ها ساخارین بود که البته از سال ۱۹۷۰ و بعد از اینکه سرطان‌زا … های مصنوعی دیگری مانند آسپارتام استفاده می شود که بحث در مورد بی خطر بودن آنها … ۲- علّت افزایش فشار خون: گفتیم که بسیاری از نوشابه‌ها دارای مقادیر قابل …

کوکاکولا – موعود :: مطالعات فرهنگی

… از نوشابه های موجود پپسی و کوکا در بازار مانند “کوکاکولا زیرو” و “کوکا کولا … شایان ذکر است پیش از این نیز فتاوایی در رابطه با حرام و نجس بودن کوکاکولا به …. از این خوردن این محصولات باعث شیوع بیماری‌های سرطان و نواقص مادرزادی می‌شود. …. و کمتر از 5 درصد دیگر به علت خطرات حاملگی برای سلامت مادر یا جنین انجام می‌شود.

همه آنچه باید درباره نوشابه بدانید – جام جم آنلاین

11 آگوست 2014 … این درست است که می‌گویند چون در نوشابه سیاه از کولا استفاده می‌شود، اعتیاد‌آور است؟ … موجب مهاجرت یونی و ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی و سرطان‌زا در نوشیدنی شود. … البته لازم است بدانید نوشابه‌های رژیمی همچون دیگر نوشابه‌های معمولی، ورزشی و … شکر در نوشابه‌های زیرو صفر است، اما نوشابه‌های لایت علاوه بر دارا بودن …

بحث نظر علمی دانشجویان سایت در مورد نوشابه های رژیمی [آرشیو …

از آنجا که نوشابه های رژیمی با مواد شیمیایی شیرین میشود هر چند مقدار ماده ای … مصرند که به علت پايين بودن دوز اين ماده شيميايي، نوشيدني هاي توليد شده … افسردگي، ضعف حافظه و اختلال يادگيري نيز از ديگر عوارض مصرف اين نوشيدني هاست. … متانول الكلی است كه می‌تواند به آلدئین یا اسید فرمیک كه از عوامل سرطان زا …

کودک خاص – بهداشت

با استفاده از این ماده مفید می توانید در بهبود هر چه سریعتر زخم های پوستتان کمک کنید و به جای استفاد ها زروش های … علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا.

دست نیاز، چشم امید – شمایی که کوکاکولا می خورید آیا میدانید؟

مواد اولیه و تشکیل دهنده حشره کش‌ها در نوشابه‌های تولیدی کوکاکولا و پپسی. … پپسی و کوکا کولا برای فرار از نخوردن بر چسب سرطانزا بر روی محصولاتشان دستورالعمل … خود، برچسبی مبنی بر سرطان‌زا بودن آن بزنند که همین باعث فروش کمتر آن می‌شود. … داد، به علت استفاده از مواد شیمیایی سرطان زا، شرکت های تولید کننده نوشابه های …

آشنایی با عوارض نوشابه های گازدار – راسخون

متانول الكلی است كه می‌تواند به آلدئین یا اسید فرمیک كه از عوامل سرطان زا هستند ، تبدیل شود. … مصرف نوشابه ‌های گازدار یا ساده ، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، به دلیل دارا بودن … همچنین تحقیقات نشان می دهد كه نوشابه‌های گازدار ( انواع كولا ) یكی از مهم ‌ترین … تحقیق دیگر ثابت می کند که مقدار زیادی از ویتامین ب بدن صرف مقابله با قند …

سرطانزا بودن الکل ثابت شد | هفیان | مجله سلامتی | – Hefyan

19 سپتامبر 2015 … سرطان پانکراس و نشان های آن در دهان سرطانزا بودن الکل ثابت شد اهمیت … … با روزنامه شهروند می گوید که سرطان زا بودن این میوه ها ثابت شده و برای همین دیگر … … آیا در مورد دود عود و سمی بودن آن اطلاعی دارید و علت آن را می دانید. …. کولا در اصطلاح به گروهی از نوشابه‌های گازدار فاقد الکل گفته می‌شود که اغلب دارای دی …

مهندسی علوم صنایع غذایی – نوشابه

سرانه مصرف نوشابه در ایران بیش از 33 لیتر است در حالی که در کشورهای دیگر … نوشابه‌های گازدار نوع کولا: نوشابه‌هایی هستند که از اختلاط عصاره یا طعم کولا، … آب مصرفی نوشابه‌های گازدار علاوه بر بهداشتی بودن آن از نظر شیمیایی باید … متانول الكلی است كه می‌تواند به آلدئین یا اسید فرمیک كه از عوامل سرطان زا هستند ، تبدیل شود.

احتمال ابتلا به سرطان با مصرف نوشابه‌های سیاه – بیست ستون

21 سپتامبر 2015 … استفاده روزانه از نوشابه‌های سیاه معروف به کولا باعث سرطان می شود. … در معرض خطر بودن مصرف‌کنندگان نوشابه‌ها، مطالعه‌ای را بر روی تعدادی از آن‌ها انجام …

نوشابه

همچنين تحقيقات نشان مي‌دهد كه نوشابه‌هاي گازدار (انواع كولا) يكي از مهم‌ترين موادي هستند …. اگر مضرات دیگر نوشابه‌های گازدار از قبیل وجود قند فراوان و جلوگیری از جذب …. كه می‌توانند‌ ‌نوشابه‌خورهای حرفه‌ای را به سمت بیماری‌های صعب‌العلاج‌ ‌و سرطان سوق بدهند. … مصرف‌ مداوم‌ نوشابه‌های‌ گازدار، به‌ علت‌ دارا بودن مقدار بالای‌ اسید فسفریك، باعث‌ …

نمادهای دلاوری دشت تاریخی کازرون از پای درآمده اند – شفقنا زندگی

«تنبیه بدنی» از خانه تا مدرسه؛ چگونه خشونت در کودکان نهادینه می شود؟ …. از کودکی شاد بودن را بیاموزیم. -سلامانه ….. علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا.

کشف اثرات الکل در ترکیب نوشابه های گازدار حاوی کولا جنجال آفرین …

29 ژوئن 2012 … همواره دو شرکت بزرگ تولید نوشابه‌های گازدار حاوی کولا، یعنی کوکا و … مبنی بر احتمال سرطان‌زا بودن کوکاکولا به‌پا شد، شرکت کوکا و هم‌چنین رقیب … اما نکته‌ی نگران کننده‌ی دیگر نتایج تحقیقات پژوهشگران فرانسوی، میزان …

دانستنیهای جذاب

نویس.های زندگی.ات گاهی به «پاک.نویس» احتیاج دارند! «ت» : «تفاهم» درک کردن نیازهای طرف … قدم بودن»، یکی از راه.های …. امّا به مجرد تمام شدن فصل و کار جمع آوری و آسیاب، به دست مورچه های دیگر به قتل می رسند. …. رنگ های افزودنی در نوشابه ها، ساندیس ها، کیک ها،آدامس ها همه سرطان زا هستند. – ماده مخدر به نام cola (پپسی کولا، کوکا کولا و.

پایگاه زیست شناسی ایران ::: پورتال جامع آموزشی و پژوهشی: انجمن ها …

ادعای سرطان زا بودن نمک یُد دار و فلوراید موجود در خمیردندان! …. نوشابه های رژیمی به علت داشتن ماده ای بنام اسپارتام از نظر دیگری خطر ناک اهستند. … نکته دیگر اینکه واکنش منتوس با کوکا کولا از نوع فیزیکیست نه شیمیایی، یعنی بر اثر تخلخل …

غذای مناسب برای افطاری – الیکان

5 جولای 2015 … علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا سبزی هایی که باید خام مصرف شوند از مصرف این مواد …. مقالات پزشکی و بهداشتی،توصیه های پزشکی.

تأثیر عادت به مصرف غذاهای آماده و نوشابه های گاز بر سلامت انسان

مواد غذایی آماده به علت دارا بودن اسید چرب اشباع و نمک زیاد سبب ابتلا به فشار خون بالا و … سرطان های معده و روده در سال های اخیر به علت استفاده بی رویه از غذاهای آماده و … مصرف مکرر نوشابه های گازدار کولا که همراه غذا در منزل و یا همراه ساندویچ ها و پیتزا … یکی دیگر از بیماری های ناشی از مصرف زیاد غذاهای آماده و پر چرب بیماری کبد چرب است …

باور های اشتباه در مورد همه چیز

اما بعضی انتخاب‌های دیگری هم در لباس پوشیدن هست که سالها به سنتان اضافه می‌کند. … اگر به‌خاطر راحت بودن این مدل کفش پایتان می‌کنید، جای هیج بهانه‌ ای نیست چون مدل پاشنه‌ … سرطان های خون و سینه نیز ۸۰ تا ۹۰ درصد علاج پذیرند و بیماران پس از درمان قطعی، به ….. این موضوع در رابطه با چای و نوشیدنی هایی با پایه کولا هم صادق است.

قالب وبلاگ – شیمی تبریز

آب مصرفی نوشابه های گازدار علاوه بر بهداشتی بودن آن از نظر شیمیایی بایستی کاملاً خالص باشد . … این ماده در عین حال به صورت مخلوط با شیرین کننده های دیگر نیز استفاده می شود. … مصرف آن در سال 1977 به علت احتمال سرطان زا بودن کاهش یافت. ….. آزمایشگاه کارخانه عصاره های شرکت زمزم ایران عبارتند از: کولا، پرتقالی، لمون لایم،  …

آشنایی با عوارض نوشابه های گازدار – وبلاگ تخصصی پرورش اندام

13 ا کتبر 2012 … نوشابه‌های گازدار، یکی از مهم‌ترین عوامل تولید سنگ کلیه … متانول الکلی است که می‌تواند به آلدئین یا اسید فرمیک که از عوامل سرطان زا هستند ، تبدیل شود. … بر داشتن مضرات فراوان، به دلیل دارا بودن کالری بالا ، اشتهای افراد را برای … از سوی دیگر نوشابه ها حاوی مواد قندی می باشند که سریع جذب بدن شده و به شکل …

کوکاکولا و پپسی نوشابه هایی سرطان زا – گویدا

31 مارس 2013 … فرمول تهيه نوشابه‌هاي شرکت‌هاي کوکاکولا و پپسي سال هاست که مانند يک … فرار از برچسب «سرطان‌زا» بودن اعلام کرده‌اند که اين فرمول محرمانه را تغيير … با پيگيري انجمن‌هاي دفاع از حقوق مصرف کنندگان از مقام‌هاي شركت‌هاي کوکا کولا و پپسي که … ديگر كشورها بايد نوشابه‌ها را با همان فرمول قبلي که در آمريکا سرطان زا …

گردش و ورزش و ارزش – سلامتی: همه چیز در باره نوشابه ها

نوشابه کولا یا همون نوشایه سیاه خودمون یکی از پر مصرف‌ترین و البته مضرترین … نوشابه های گازدار به دلیل این که مقادیر بالایی قند و اسید فسفریک دارند برای کلیه … نوشابه ها همچنین نمک زیادی دارند که باعث بیماری فشار خون می شوند که از دیگر …. حقوق مصرف کنندگان در آمريکا اما اعلام کرده‌اند عدم هشدار درباره سرطان زا بودن نوشابه‌ها  …

نوشابه بخرید، اما نخورید | تارود- رسانه ای برای مردم دماوند

23 نوامبر 2013 … نوشابه کولا یا همون نوشایه سیاه خودمون یکی از پرمصرف‌ترین و البته مضرترین ….. کافئین موجود در نوشابه های گازدار با سرعت بیشتری نسبت به دیگر … است که به علت سرطان زا بودن نوشابه گازدار شرکت سازنده میزان استفاده از ماده …

نسخه چاپی – سم مورد علاقه خیلی ها!

یکی دیگر از ارمغان های فرهنگ غذایی غرب که وارد کشور ما شد و هم اکنون ایرانیان را به … کولا در اصطلاح به گروهی از نوشابه‌های گازدار فاقد الکل گفته می ‌شود که اغلب … همین جا به علت دیگری اشاره می کنیم که با خوردن نوشابه، پوکی استخوان تشدید می گردد. … های مصنوعی نیز سرطان زاهای قوی هستند و بنابراین نمی توان آنها را نادیده گرفت.

پپسی و کوکا کولا به دلیل سرطان زا بودن فرمول نوشابه – کلوب

10 مارس 2012 … پپسی و کوکا کولا به دلیل سرطان زا بودن فرمول نوشابه های خود را تغییر میدهند به گزارش … این شرکت ها براساس قانون کالیفرنیا مجبور به چاپ این برچسب بر روی بطری های خود هستند. … ﮐﺴﯽ آمده ﺩﺭﺳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﺤﻈﻪ، ﮐﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﻓﺮﻕ ﺁﺭﺯﻭ ﻭ ﺭﺅﯾﺎ.

تفریحی خبری| عکس های دختری جذاب با اندام باربی عضلانی – فانی وب

1 روز پیش … اولین تصاویر منتشر شده از تنها دختر باربی و زیبای جهان با اندامی … علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا · دانستنی های خوراکی خانم های …

عصر کازرون : نوشابه گازدار و سیگار دود دار؛ دو جلاد همیشه بیدار در کنار …

5 سپتامبر 2015 … گرچه می توان از اصل گیاه توتون(تنباکو) به علت غنی بودن از پروتئین، در … ها و اسانس های شیمیایی در تهیه آن و همچنین دارا بودن حداقل هشتاد ماده سرطان زا، می باشد. …. طوری که بر طبق آخرین تحقیقات، نوشابه کوکا کولای موجود در آمریکا و … در خاتمه یکبار دیگر تأکید می کنم که نوشابه گازدار و سیگار دود دار دو جلاد …

طب سنتی و درمان – رفلاکس معده

1) قهوه، چای و نوشابه های کولا … از تمام نوشیدنی های گازدار باید اجتناب کرد زیرا این نوشیدنی ها احتمال نفخ را … به علت اسیدی بودن شان به شیرۀ معده اضافه می‌شوند. از سوی دیگر، ویتامین C که در مرکبات وجود دارد، ترشح اسید معده را افزایش می‌دهد. …. سلول‌هایی که در صورت ادامه روند التهاب می‌توانند سرطانی شوند و سرطان مری را به وجود …

هشدار نیوز – سمی مهلک و اعتیاد آور به نام نوشابه

4 آوريل 2015 … احتمالاً نام آب گازد دار را روي بطري هاي نوشابه ديده ايد. … متانول الكلي است كه مي تواند به آلدئين يا اسيد فرميك كه از عوامل سرطان زا هستند، تبديل شود. … از ديگر عوارض مهم كافئين، ايجاد وابستگي است، به طوري كه بيش از پنجاه درصد … داشتن مضرات فراوان ، به دليل دارا بودن كالري بالا ، اشتهاي افراد را براي مصرف مواد …

سرطان زا بودن کوکاکولا فقط برای غیر آمریکایی ها !

30 ژوئن 2012 … سرطان زا بودن کوکاکولا فقط برای غیر آمریکایی ها ! … کم کرد و با این که متعهد شده است در دیگر کشورها نیز میزان این ماده خطرناک را کم کند، فعلا اقدامی صورت نمی دهد. … دیلی میل نوشت: نوشابه های گازداری همچون کوکاکولا و پپسی کولا، حتی … را به علت همکاری این شرکت با رژیم صهیونیستی، و پپسی کولا به علت …

استفاده مناسب از پوست موز – درمان های طبیعی

در اين مطلب ازسایت «MSN» به مواردي درباره استفاده مفيد از پوست موز اشاره شده … محققان انجمن تغذیه‌ی آمریکا (USDA) شاه توت را در مقایسه با 40 نوع میوه ی تازه ی دیگر، … آیا می دانید نان های مصرفی بدلیل فاقد سبوس بودن از مهمترین قسمت ریز مغذی که … نوشابه ها موجب آسیب دیدگی سلولهای کبدی بیقراری نامنظمی ظربان قلب به علت …

دولت بهار:آيا شايعات مربوط به نوشابه حقيقت دارد؟

11 آگوست 2014 … اما در ميان نوشابه‌هاي سفيد، نارنجي و سياه كدام‌يك اولويت مصرف دارد؟ اين‌كه مي‌گويند گاز نوشابه را از گازوئيل تامين مي‌كنند، صحت دارد؟ … نوشابه تقريبا يكسان بوده و هيچ ‌كدام بر ديگري برتري ندارد، اما چون رنگ نوشابه سياه از كارامل … اين درست است كه مي‌گويند چون در نوشابه سياه از كولا استفاده مي‌شود، اعتياد‌آور است؟

تغذیه کودکان مبتلا به بیش فعالی – درمان در منزل دکتر شاهمیر

13 سپتامبر 2011 … تحقیقات نشان می دهد؛ کودکان بیش فعال، مصرف غذاهای شیرین از قبیل شکلات و … نوشابه های گازدار، به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی فسفر، و قهوه، چای، کولا و سایر نوشیدنی ها به علت … معده تبدیل به مواد سرطان زا شده و ترکیب تیرامین را تشکیل می دهد. … دیگر مواد غذایی نوشابه های گازدار، به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی …

کیلیپ بزرگ شدن قلب به خاطر نوشابه انرزی زا

3 روز پیش … زنی به خاطر نوشیدن بیش از حد نوشابه مشکی جانش را از دست داد. … پزشک او در گذشته به او تذکر داده بود که به علت کافئین موجود در قرص های افسردگی،باید مراقب دیگر …. با پیگیری انجمن های دفاع از حقوق مصرف کنندگان از مقام‌های کوکا کولا و … به مردم هشدار داده‌اند به همین خاطر خواسته شد که هشدار درباره سرطانزا بودن.

تغذیه در اختلالات گوارشی – شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان

علائم ديگر آن، برگشت غذا ، اشكال دربلع و بلع دردناك است. … احتمال سرطان انتهاي مري در افرادي كه مبتلا به ريفلاكس معده هستند و مدام دچار اين عارضه مي شوند، بيشتر است. … خودداري از مصرف غذاهاي تند و پرادويه ( نقش ادويه در بيماري هاي گوارشي كاملا … مثل چاي پر رنگ ، قهوه، شكلات و نوشيدني هاي كولا كه ترشح اسيد معده را افزايش مي دهند .

روانکاری – ترکیبات فسفر در روغن موتور

در ضمن نوشابه های کولا یا همان نوشابه مشکی خودمان، سرشار از اسید فسفریک می باشد . … این مصرف به حدی است که روغنهای فاقد این ترکیب را در دسته بندی مجزای دیگری به … در حالیکه گزارش خاصی مبنی بر سرطان زا بودن انتخابی این مواد موجود نبوده و …

آیا نوشابه های گاز دار خطرناکند؟ – گمانه

15 مارس 2013 … در پایان با اشاره به لیستی از تأثیرات کولا در خارج از بدن، مضرات … یا در برخی دیگر از این سایتها استفاده از آن را به منظور لکه بری قابل قیاس با محلولهای لکه بر نمیدانند: … ضعیف به کار برید خطرناک بودن نوشیدن کوکاکولا را اثبات نمیکند. … بدیهی ست که مصرف بیش از اندازه و طولانی نوشابه های گازدار عوارض …

جـــراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری – سنگ های کلیوی

یكی دیگر از مهمترین عوامل بروز سنگ كلیه عدم نوشیدن آب كافی و مصرف بیش از اندازه نمك …. متانول الكلی است كه می‌تواند به آلدئین یا اسید فرمیک كه از عوامل سرطان زا … كه مصرف نوشابه ‌های گازدار یا ساده، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، به دلیل دارا بودن … همچنین تحقیقات نشان می دهد كه نوشابه‌های گازدار (انواع كولا) یكی از مهم ‌ترین موادی …

…آيا مي دانيد كه

20 آوريل 2012 … 10- نان های مصرفی بدلیل فاقد سبوس بودن از مهمترین قسمت ریز مغذی که … های افزودنی در نوشابه ها ، ساندیس ها ، کیک ها ،آدامس ها همه سرطان زا هستند. 13- ماده مخدر به نام cola (پپسی کولا، کوکا کولا و. … آمریکا تا ۵۰ میلیون سال دیگر دو نیم خواهد شد. ۲. … در قدیم مردم روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ گرم نمک می خوردند علت این امر استفاده …

فواید که نه ، فقط مضرات نوشابه های گازدار – ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﭘﺴﻮﺭﯾﺎﺯﯾﺲ …

نوشابه های گازدار، یا به تعبیر دیگر نوشابه های کولادار (Colas)، … و اسید سیتریک هم دارند که شدت اسیدی بودن نوشابه را افزایش میدهد. … خلاصه هیچ جای دنیا خالی از کولا نیست و هرکجا که این نوشابه های گازدار هستند، منتقدانشان هم حاضر و آماده اند. … وسن سرطانی های ایران به زیر50سال سقوط کرده که طبق گفته پزشگان …

باور بفرمایید:پاك كردن زنگ زدگی پیچ و مهره و چربی لباس با نوشابه …

31 مه 2013 … تمیز کردن توالت كاسه توالت و لکه های ظرف چینی، پاک کردن زنگ زدگی … متانول الكلی است كه می ‌تواند به آلدئین یا اسید فرمیک كه از عوامل سرطان زا هستند، تبدیل شود. … همچنین تحقیقات نشان می دهد كه نوشابه‌های گازدار (انواع كولا) یكی از مهم … از سوی دیگر نوشابه ها حاوی مواد قندی می باشند که سریع جذب بدن شده و به …

90-3-18-دکتر قدیر-فوق تخصص گوارش وکبد-رفلکس – سلامت باشید

8 ژوئن 2011 … سول – ریفلاکس را تعریف کنید و علائم آنرا توضیح دهید ؟ … علائم دیگر گیر کردن است که این علائم پیشرفته است و اگر این علامت را داشته باشیم … زخم در مری ایجاد شده باشد یا حتی کنسل مری است که باید به فکر سرطان باشیم . …. باشد ، غذای چرب نباید بخورند ، نوشیدنی های گازدار مثل انواع کوکا کولا و نوشابه ها …

درمان عفونت ناخن شست پا در خانه!! – آخرین اخبار ایران و جهان

مرکز جامع سرطان > >مقالات>درمان سرطان معده … استایل های مختلف یک خانم ، در لباس شب ، اسپرت و مجلسی ….. علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا …

بهمن 1392 – خودتو نکش…خواهش میکنم!!!!!!!- شادی زا

30 ژانويه 2014 … ليمو دهان را تميز مي کند و غدد بزاقي را فعال مي سازد و باکتري هاي مضر را از بين مي برد. … علت ديگر بوي بد دهان ايجاد لايه سفيد روي زبان است. … تصور قالب این است که به دلیل بزرگ بودن آنتن موبایل اشعه آن از سایر امواج خطرناک‌تر ….. که حجم قابل توجه آن لوازم تقلبی و آلوده به مواد سمی، سرطان‌زا و تاریخ گذشته است.

آنتی ماسون – کشف مواد سرطان زا در نوشابه های پپسی و کوکا کولا

6 آگوست 2012 … کشف مواد سرطان زا در نوشابه های پپسی و کوکا کولا. … تلاش برای فرار از اتهام سرطانزا بودن … بنابراین بدون هر گونه ارزش تغذیه ای ، و فقط به علت مقدار قند … اما در دیگر اعضای دستگاه گوارش بدن از جمله دهان ، گلو و مری ، در پی مصرف …

گروه تولیدی صنعتی یک و یک … 1&1 – لیموترش

لیموترش به علت خاصیت آن برای کاهش هیستامین و وجود ویتامین ها و مواد معدنی برای … علاوه بر عصاره لیموترش که سرشار از ویتامین است، مواد شفابخش دیگری نیز در … یک تحریک کننده مانند کافئین که در چای، قهوه، نوشابه های نوع کولا و شکلات وجود دارد، … سرطان هستند و این ویژگی خود را مدیون دارا بودن مقادیر زیاد ویتامین C می باشند.

کوکا کولا و پپسی سرطان زا هستند – نکسروب

پپسی کولا و احتمال سرطان زا بودن های کوکا و پپسی اعلام. پپسی و … علت دیگر برای سرطان زا و ننوشید شرکت پپسی هنوز از این ماده هستند. نوشابه. و سرطان سوق …

Timeline Photos – طب سنتی ایران ,tandorostan,تندرستان | Facebook

نوشابه کولا یا همون نوشابه سیاه خودمون یکی از پرمصرف‌ترین و البته مضرترین …. موجود در نوشابه باعث کنده شدن کلسیم از استخوان ها می شود؛ از سوی دیگر برای جذب کلسیم …. متانول الکلی است که می‌تواند به آلدئین یا اسید فرمیک که از عوامل سرطان زا … نوشابه ‌های گازدار یا ساده ، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، به دلیل دارا بودن کالری  …

نوشابه‌ های انرژی‌ زا خوب است … – تفریحی

4 روز پیش … در نوشابه های انرژی زا علاوه بر شکر از محرک ها، مواد با اثرات تخدیری ویژه، برخی ویتامین های گروه B ….. علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا.

ابا نوشابه باعث سرطان سرطان لوزالمعده ميشود | سایت تفریحی مهر سل

در بخش‌هایی دیگر از گزارش آمده است: ایران در مصرف نوشابه در دنیا صاحب رتبه اول است. … نوشابه کولا یا همون نوشابه سیاه خودمون یکی از پرمصرف‌ترین و البته مضرترین …. به جای نوشابه‌های قندی آب میوه می‌نوشند کمتر در معرض این سرطان قرار می‌گیرند.

ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻧﻮﺷﺎﺑﻪ ﺳﺎزي

ﺑﻄـﺮي از آن. ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﺪ وﺑﻌﺪ از آن ﻫﻢ در ﺳﺎل. 1910. ﭘﭙﺴﻲ ﻛﻮﻻي داﻳـﺖ ﻛـﻪ ﻫﻤـﺎن ﻧﻮﺷـﺎﺑﻪ … ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺎده از رﺷﺪ ﻛﭙﻚ ﻫﺎ و ﻣﺨﻤﺮ ﻫﺎي درون. ﻧﻮﺷﺎﺑﻪ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮي ﻣﻲ ﻛﻨﺪ و ﺑﻪ دﻟﻴـﻞ. ﺳﺮﻃﺎن. زا ﺑﻮدن آن ،ﺑﻪ ﻣﻘﺪار ﺧﻴﻠﻲ ﺟﺰﻳﻲ وﻛﻤﻲ ﻛﻪ ادارة اﺳﺘﺎﻧﺪارد ….. اﺻﻠﻲ و ﮔﺎﻟﻦ دﻳﮕﺮ ﻓﻘﻂ اﺳﻴﺪ ﻓﺴﻔﺮﻳﻚ ﺧﻮراﻛﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ وﻟﻲ ﻋﺼﺎره ﻫـﺎي ﻧﻮﺷـﺎﺑﻪ.

بهارعمر – پس دیگر pepsi نخوریم

اسید فسفریك : از عوارض دیگر این نوشابه این هستش که این ماده موجب كاهش جذب كلسیم و … خون را بالا می‌برد و منجر به افزایش فشارخون و كلسترول ، بروز بیماری های قلبی … متانول الكلی است كه می‌تواند به آلدئین یا اسید فرمیک كه از عوامل سرطان زا هستند … كه مصرف این نوشابه ، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، به دلیل دارا بودن کالری بالا …

مضرات نوشابه گازدار | ایران بیلد | رسانه ایرانیان مقیم آلمان| ادامه …

متانول الکلی است که می‌تواند به آلدئین یا اسید فرمیک که از عوامل سرطان زا هستند … که مصرف نوشابه ‌های گازدار یا ساده ، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، به دلیل دارا بودن … همچنین تحقیقات نشان می دهد که نوشابه‌های گازدار ( انواع کولا ) یکی از مهم ‌ترین موادی … از سوی دیگر نوشابه ها حاوی مواد قندی می باشند که سریع جذب بدن شده و به شکل …

توصیه های دکتر حسین روازاده – قرآن درمانی – طب اسلامی – طب سنتی

15 مه 2008 … 10-آیا میدانید نان های مصرفی بدلیل فاقد سبوس بودن از مهمترین قسمت ریز … رنگ های افزودنی در نوشابه ها ، ساندیس ها ، کیک ها ،آدامس ها همه سرطان زا هستند. 13-آیا میدانید ماده مخدر به نام cola (پپسی کولا، کوکا کولا و. …. دیگر امکانات.

کولا

Related tags: معماری, منظر, با, نوشابه, های, خلاقانه, ترین, تبلیغات, کوکا, … رنگ کاراملی یکی از متداول ترین مواد موجود در کولا و سایر نوشیدنی های تیره رنگ گاز دار است. … این ماده یک نوع سرطانزا است که ممکن است در جریان تولید برخی از رنگ های …. دانلود مقاله روانشناسی تبلیغات, تبلیغات دیگر از طریق ایمیل ویروسی نشوید!

شفا در پناه قرآن – معرفی غذاهای غیر سالم

24 سپتامبر 2010 … آیا میدانید نانهای مصرفی بدلیل فاقد سبوس بودن از مهم ترین قسمت ریز مغذی … آیا میدانید رنگهای افزودنی در نوشابه ها – ساندیس ها- کیک ها – آدامس ها و … همه. سرطان زا هستند؟ آیا میدانید ماده ای مخدر بنام cola ( کوکا کولا و پپسی کولا) در اکثر نوشابه ها … آیا میدانید اسید های چرب ترانس در چیپس پس از حرارت مکرر سرطان زا …

یادداشت های سید محمد حسن جواهری – طب: آیا می دانید؟

16 آوريل 2013 … آیا مي دانید نان های مصرفی به دلیل فاقد سبوس بودن از مهم ترین قسمت ریز … آیا مي دانید ماده ای مخدر بنام cola ( کوکا کولا و پپسی کولا) در اکثر نوشابه ها وجود دارد که … کارخانه ای و بسته بندی شده به دلیل های متعدد مضر و سرطان زا و کشنده اند. … کرد ومحفظه های پوست را می گیرد و دیگر پوست راحت نمی تواند تنفس نماید …

اخبار غذایی

10-آیا میدانید نان های مصرفی بدلیل فاقد سبوس بودن از مهمترین قسمت ریز مغذی که … 12-آیا میدانید رنگ های افزودنی در نوشابه ها ، ساندیس ها ، کیک ها ،آدامس ها همه سرطان زا هستند. 13-آیا میدانید ماده مخدر به نام cola (پپسی کولا، کوکا کولا و. … دیدگی سلولهای کبدی ،بیقراری،نامنظمی ضربان قلب به علت وجود بنزوات سدیم و کافئین می شود.

عوارض شیمی درمانی وراهکارهای مقابله با آن – یا سلام-سرطان-شیمی درمانی

جویدن آدامس و مصرف چاي كمرنگ، و نوشابه های کولا دار و ماءالشعیر به كاهش حالت تهوع …. ممكن است در طول درمان، شما بيش از حد معمول احساس خستگي داشته باشيد كه علت آن …. بدني، انگيزش ،اختصاصي بودن برای شرایط هر فرد، آرام سازي و شل كردن عضلات مي باشد. …. مصرف داروهاي ديگر در حين دوره شيمي درماني مي تواند مشكلاتي را ايجاد كند.

پایگاه خبری شباویز – دانلود مقاله رایگان/نوشابه

5 ا کتبر 2015 … در سال ۲۰۰۲م، نوشابه ای به نام نوشابه مکه (مکا کولا)، در فرانسه مخصوص مسلمانان تولید شد. … پیـش از آن كـه جـــرعه ای دیـگر از نـوشـابـه خـود را بــنوشید بهتر است این مـقاله … مصرف نوشابه های گازدار سبب میگردد تا كلسیم از استخوانها برداشته شده و … نوشابه‌های گازدار به علت افزودنی‌های مصنوعی و شكر تصفیه شده فاقد …

علت اسیدی شدن معده چیست؟ – دکتر فوق تخصص و متخصص گوارش

23 سپتامبر 2014 … سنگ کیسه صفرا; سرطان (تومور) کیسه صفرا; سرطان (تومور) مجاری … غذاها و نوشیدنی هایی که باید برای جلوگیری از اسیدی شدن معده از رژیم غذایی خود حذف کنید عبارتند از: … نوشیدنی های حاوی کولا، آب پرتقال، آب گوجه فرنگی و سس های سالادی که … غذاهای اسیدی دیگر به خصوص مرکبات، غذاهایی که ماده اصلی تهیه آن ها …

هاليتوز ( بوي بد دهان و بيني ) – Professor Soltanzadeh

اندك بودن بررسيهاي انجام شده عمدتا به علت مشكل اندازه گيري علمي هاليتوز است . از سوي ديگر شركتهاي بزرگ سازنده وسايل بهداشت دهان كه قاعدتا بايد چنين … پياز ، ماهي ، غذاهاي ادويه دار ، رژيم هاي پرچربي ، نوشابه هاي الكلي و رنگهاي غذايي از ساير مواردي هستند كه … هاليتوز مي تواند ناشي از بيماريهاي موضعي در حفره هاي دهان ، حلق ، بيني يا …

عوارض نوشابه – سرزمین پاکان

26 نوامبر 2013 … سرانه استفاده از نوشابه گازدار در دنیا ۱۰ لیتر است. … نوشابه کولا یا همون نوشابه سیاه خودمون یکی از پرمصرف‌ترین و البته …. در واقع اسید فسفریک موجود در نوشابه باعث کنده شدن کلسیم از استخوان‌ها می‌شود؛ از سوی دیگر … محققان می‌گویند مصرف نوشابه‌های قندی بیش از دو بار در هفته می‌تواند احتمال افزایش به سرطان …

سنگ های ادراری – دانشگاه علوم پزشكي مشهد

اندازه سنگ ها از رسوبات ريز دانه اي كه اصطلاحا شن ادراري ناميده مي شود تا سنگ هاي بزرگ … با يك سنگ كليه ، ممكن است در طي 5 سال بعد دچار حملات ديگري از سنگ كليه شوند . …. پرتقال به علت دارا بودن “سیترات ” از تشكیل سنگ كلیه جلوگیری كرده و خطر … تحقیقات نشان می دهد كه نوشابه‌های گازدار ( انواع كولا ) یكی از مهم ‌ترین موادی است كه …

16 دلیل برای شاد بودن – واضح

2 جولای 2015 … سرطان و بیماری های قلبی- عروقی هنوز هم به عنوان دو عامل بزرگ کشنده انسان ….. های محققان می گوید باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا …

کاربردهای عجیب نوشابه های گازدار – حرفه وفن براي زندگي

اثر دیگر اسید فسفریك دفع كلسیم از استخوان ها است كه احتمال بروز پوكی … نوشابه های شیرین و گازدار به علت دارا بودن كالری زیاد موجب چاق شدن كودكان می شوند. … متانول الكلی است كه می‌تواند به آلدئین یا اسید فرمیک كه از عوامل سرطان زا هستند ، تبدیل شود … همچنین تحقیقات نشان می دهد كه نوشابه‌های گازدار ( انواع كولا ) یكی از مهم ‌ترین …

نوشابه بخرید، اما نخورید – ایران اکونومیست

23 نوامبر 2013 … نوشابه کولا یا همون نوشایه سیاه خودمون یکی از پرمصرف‌ترین و البته مضرترین ….. کافئین موجود در نوشابه های گازدار با سرعت بیشتری نسبت به دیگر … است که به علت سرطان زا بودن نوشابه گازدار شرکت سازنده میزان استفاده از ماده …

الگوهای مصرف در تغذیه وحذف قند ونوشابه از سبد غذایی

خاصیت دیگر خرما ، خنثی كردن اسید اضافی معده است و از آنجا كه زیادی اسید معده … این میوه را برای درمان بیماری های یبوست ، عوارض رماتیسم ، كم خونی و حتی پیش گیری از سرطان … 1-فشار خونتان را بالا می‌ برد به علت وجو د کافئین:(در نشریه ی معتبر انجمن … 8-تحقيقات نشان مي دهد كه نوشابه هاي ملايم گازدار (انواع كولا) يكي از مهمترين …

آذر ۱۳۹۲ – چادرمشکیChadormeshki

شناخت نیاز های جنسی از مهم ترین ضرورت های آمادگی ازدواج است …. در موارد تزاحم و تعارض، یعنی هنگامی که یکی از آن ها بخواهد فدای دیگری بشود نیز، …. نوشابه کولا یا همون نوشابه سیاه خودمون یکی از پرمصرف‌ترین و البته مضرترین نوشیدنی‌های دنیاست. ….. به علت سرطان زا بودن نوشابه گازدار شرکت سازنده میزان استفاده از ماده سرطان زا را …

آیا میدانید ؟ | پارسی طب

10-آیا میدانید نان های مصرفی بدلیل فاقد سبوس بودن از مهمترین قسمت ریز مغذی … 12-آیا میدانید رنگ های افزودنی در نوشابه ها ، ساندیس ها ، کیک ها ،آدامس ها همه سرطان زا هستند. 13-آیا میدانید ماده مخدر به نام cola (پپسی کولا، کوکا کولا و…) … دیدگی سلولهای کبدی ،بیقراری،نامنظمی ضربان قلب به علت وجود بنزوات سدیم و کافئین می شود.

شکست دادن سرطان های کشنده با این واکسن – دکتر سلام

24 ا کتبر 2015 … به تازگی محققین در درمان سرطان به کشفیات تازه ای دست یافته اند و از … سفیدی دندان با این ماده · علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا …

رژیم غذایی و بیماری ها – گیاه درمانی.زیره.زعفران.زرشک.الو.گوجه.سیر …

18 مارس 2010 … اگرچه اکثر دستورات توصیه های عمومی است و تمام افراد باید از آن … از میوه ها (بسته به واکنش بیمار), مواد غذایی با رنگهای افزودنی (نوشابه ها) … مصرف قهوه, الکل, کولا و چای ….. غذاهای دیگر غنی از فیبر محلول شامل انواع لوبیا، عدس و بعضی از میوه‌ها ….. فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد.

سرطان زا ترین گوشی ها – خانه

مصرف سرطان زایی لامپ های کم مصرف سرطان زا ترین گوشی موبایل سرطان زا ترین … حضور این هورمون برای طبیعی بودن زیست‌محیط رو … نوشابه های کولا سرطان زا هستند ؟ … بروزگراف – اصلي‌ترين علت ابتلا به بيماري تيروئيد را بشناسيد … درجه شکنندگی آی‌فون از بقیه گوشی‌های مورد آزمایش کمتر بود، به بیانی دیگر این گوشی مقاو.

مدرسه ی خوارزمی گرمسار – موجودی خطر ناک سر سفره های ایرانی

مدرسه ی خوارزمی گرمسار – موجودی خطر ناک سر سفره های ایرانی – مدرسه ی خوارزمی … نوشابه کولا یا همون نوشابه سیاه خودمون یکی از پرمصرف‌ترین و البته مضرترین …. موجود در نوشابه باعث کنده شدن کلسیم از استخوان‌ها می‌شود؛ از سوی دیگر برای … نوشابه‌های قندی بیش از دو بار در هفته می‌تواند احتمال افزایش به سرطان لوزالمعده را افزایش دهد.

پایگاه خبری الف 3 آذر 1392 ساعت 12:36 http://alef.ir …

24 نوامبر 2013 … نوشیدنی های گازدار به اندازه سیگار خطرناک هستند. در بخش هایی دیگر از گزارش خبرآنلاین آمده است: ایران در مصرف نوشابه در … اما نخورید نوشابه کولا یا همون نوشابه سیاه خودمون یکی از پرمصرف ترین و …. ۶- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده می شود محققان می گویند مصرف نوشابه های قندی بیش از دو …

علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا

علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا

علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا,علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا مجله اینترنتی وبگردها,دلیل دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا رنگ کاراملی یکی از علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا – ایراتو,باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا روزنامه پزشکی علت ديگر براي سرطان زا بودن نوشابه هاي کولا,علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا,رازهايي نوشابه هاي گازدار! شفاف,باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا تی نیوز,علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا آکا جدیدترینها,نوشابه بخرید، اما نخورید خبرآنلاین,علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا آکا – شهرخبرها آخرین علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا – وطن,کشف مواد سرطان زا در نوشابه های پپسی و کوکا کولا,به این دلیل نوشابه نخورید تبیان,سرطان زا بودن نوشابه های کولا تایلندی ها,خبرچه باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا,علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا وارد این کشور شده است,زیست پژوهان علامه حلی ملایر رازهایی نوشابه های گازدار و کولا دار,باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا,من پرستارم علمی,باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا پرتال دانشگاهی دلایل دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه ها – مجله اینترنتی کلکسیون باز هم دلیلی دیگر بر سرطان زا بودن نوشابه های کولا – تمام خبرگزاری نوشابه از چه چیزهایی درست شده است – عصرعلم,یک بطری پر از مرض، به افتخار صهیونیسم!,این نوشابه های خوشمزه پر ضرر!! غذای سالم جامعه سالم,همه آنچه باید نوشابه بدانید جام جم آنلاین,کوکاکولا موعود مطالعات فرهن کشف اثرات در ترکیب نوشابه های گازدار حاوی کولا جنجال آفرین سرطانزا بودن ثابت شد – هفیان – مجله سلامتی – بحث نظر علمی دانشجویان در مورد نوشابه های رژیمی [آرشیو آشنایی با عوارض نوشابه های گازدار راسخون,کودک خاص بهداشت,دست نیاز، چشم امید شمایی که کوکاکولا می خورید آیا میدانید؟,مهندسی علوم صنایع غذایی نوشابه,نوشابه,نمادهای دلاوری دشت تاریخی کازرون از پای درآمده اند شفقنا زند دانستنیهای جذاب,احتمال ابتلا به سرطان با مصرف نوشابه‌های سیاه بیست ستون,پایگاه زیست شناسی ایران پورتال جامع آموزشی و پژوهشی انجمن ها غذای مناسب برای افطاری الیکان,تأثیر عادت به مصرف غذاهای آماده و نوشابه های گاز بر سلامت انسان,قالب وبلاگ شیمی تبریز,باور های اشتباه در مورد همه چیز,آشنایی با عوارض نوشابه های گازدار وبلاگ تخصصی پرورش اندام,کوکاکولا و پپسی نوشابه هایی سرطان زا گویدا,گردش و ورزش و ارزش سلامتی همه چیز در باره نوشابه ها,نوشابه بخرید، اما نخورید – تارود رسانه ای برای مردم دماوند,طب سنتی و درمان رفل معده,پپسی و کوکا کولا به دلیل سرطان زا بودن فرمول نوشابه کلوب,نسخه چاپی سم مورد علاقه خیلی ها! خبری – عکس های دختری جذاب با اندام باربی عضلانی ی وب,فواید که نه ، فقط مضرات نوشابه های گازدار ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﭘﺴﻮﺭﯾﺎﺯﯾﺲ هشدار نیوز سمی مهلک و اعتیاد آور به نام نوشابه,عصر کازرون نوشابه گازدار و سیگار دود دار؛ دو جلاد همیشه بیدار در کنار استفاده مناسب از پوست موز درمان های طبیعی,سرطان زا بودن کوکاکولا فقط برای غیر آمریکایی ها !,تغذیه در اختلالات گوارشی شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان,جـــراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری سنگ های کلیوی ت بهار آيا شايعات مربوط به نوشابه حقيقت دارد؟,تغذیه ک ن مبتلا به بیش فعالی درمان در منزل دکتر میر,کیلیپ بزرگ شدن قلب به خاطر نوشابه انرزی زا,باور بفرمایید پاك كردن زنگ زد پیچ و مهره و چربی لباس با نوشابه ر کاری ترکیبات فسفر در روغن موتور,پپسی و کوکا کولا فرمول نوشابه های خود را تغییر می دهند آيا مي دانيد كه,شایعات مربوط به نوشابه واقعی است؟ هموطن,آیا نوشابه های گاز دار خطرناکند؟ گمانه, 0- -دکتر قدیر-فوق تخصص گوارش وکبد-رفلکس سلامت باشید,گروه تولیدی صنعتی یک و یک لیموترش,بهمن خودتو نکش خواهش میکنم!!!!!!! شادی زا,توصیه های دکتر حسین روازاده قرآن درمانی طب ی طب سنتی,عوارض شیمی درمانی وراهکارهای مقابله با آن یا سلام-سرطان-شیمی درمانی,بهارعمر پس دیگر نخوریم,آنتی ماسون کشف مواد سرطان زا در نوشابه های پپسی و کوکا کولا,شفا در پناه قرآن معرفی غذاهای غیر سالم,ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻧﻮﺷﺎﺑﻪ ﺳﺎزي,کوکا کولا و پپسی سرطان زا هستند روب,سنگ های ادراری دانشگاه علوم پزشكي مشهد,نوشابه‌ های انرژی‌ زا خوب است ابا نوشابه باعث سرطان سرطان لوزالمعده ميشود – مهر سل,مضرات نوشابه گازدار – ایران بیلد – رسانه ایرانیان مقیم آلمان – ادامه یادداشت های سید محمد حسن جواهری طب آیا می دانید؟,کولا,هاليتوز بوي بد دهان و بيني اخبار غذایی,شرکت آب‌های معدنی دماوند ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد,الگوهای مصرف در تغذیه وحذف قند ونوشابه از سبد غذایی,عوارض نوشابه سرزمین پاکان,رژیم غذایی و بیماری ها اه درمانی زیره زعفران زرشک الو گوجه سیر علت ی شدن معده چیست؟ دکتر فوق تخصص و متخصص گوارش,پایگاه خبری شباویز دانلود مقاله /نوشابه,مواد غذایی که باعث سوزش و رفل معده می شوند – هفت سیب طب سنتی ایران تندرستان – کار ای عجیب نوشابه های گازدار حرفه وفن براي زند دلیل برای شاد بودن نوشابه بخرید، اما نخورید ایران ا ومیست,آذر چادرمشکی شکست دادن سرطان های کشنده با این و ن دکتر سلام,سرطان زا ترین گوشی ها خانه,

اینفوگرافیک/ شباهت نوشابه با هروئین !!!

شیرینی شدید نوشابه به‌دلیل میزان قند بالای آن اصولاً باید باعث استفراغ در فرد مصرف کننده شود، اما اسید فسفریک موجود در نوشیدنی‌های شیرین این شیرینی را خنثی می‌کند، و ما را قادر به خوردن این ماده می‌کند.
 
مضرات نوشابه

مضرات نوشابه

امـروزه مصرف نوشابه هاي گازدار بطور فزاينده در ميان مـردم دنیا بخصوص ایرانیان که رکورددار مصرف این ماده هستند رایج گرديده است. اما آيـا مـصـرف كنـنـدگان از مـضرات اين نوشابه هاي رنگارنگ با خبرند؟
پــژوهشگران مضرات مصرف نوشابه هاي گازدار را چـنـيـن ميشمارند:
۱- پـوسيدگي دندانها: تمام نوشابه هاي گازدار خاصيت اســيدي داشته و سبب فرسايش ميناي دندانها ميگردند.
همچنين ميزان قند بالاي اين گـونه مـحــصولات پوسيدگيدندانها را تسريع ميكنند.
۲- چاقي: نوشابه هاي گازدار عمدتا از آب تصفيه شده، افزودنيهاي مصنوعي و شكر تصفيه شده تهيه ميگردند. بنابراين فاقد هرگونه ارزش تغذيه اي بوده و تنها به خاطر ميزان قند بالايشان داراي كالري زيادي ميباشند كه سبب چاقي در فرد مصرف كننده ميگردند. در نوشابه هاي رژيمي نيز جاي شكر معمولي از آسپارتام استفاده ميكنند كه در ضمن آنكه يك ماده اشتها آور ميباشد براي سلامتي نيز مضر بوده و مصـرف آن ميگرن، سرگيجه و كاهش توان حافظه را بدنبال دارد.
۳- سوء تغذيه: افرادي كه به مصرف نوشابه هاي گازدار اعتياد دارند و از طرفي كه اين محصولات موجب كاهش اشتها ميگردند بنابراين فرد معتاد تنها به مصرف نوشابه هاي گازدار روي آورده و دچار سوء تغذيه ميگردند.هنگامي كه شما در بطري يك نوشابه گازدار را ميگشاييد بلافاصله حبابها و گازهاي موجود در آن به بيرون جهيده وظاهر ميگردند.گاز اينگونه محصولات بسبب وجود اسيد فسفريك و دي اكسيد كربن در تركيباتشان ميباشد كه سبب اسيدي گشتن اينگونه محصولات نيز ميگردند.PH نوشابه هاي گازدار بين ۲٫۵ تا ۳٫۵ ميباشد كه موجب پديد آمدن محيطي اسيدي در معده ميگردند. در كل مسير سيستم گوارش تنها معده قادر به مقاومت در برابر چنين محيط اسيدي ميباشد. اما در ديگر اعضاي سيستم گوارش بدن مانند دهان، گلو و مري در پي مصرف نوشابه هاي گازدار محيط اسيدي ناهنجاري ايجاد ميگردد. چراكه مخاط دهان، گلو و مري بسيار در برابر اسيد حساس و آسيب پذير ميباشند. اسيد فسفريك موجود در اين نوشابه ها نيز با رقابت با اسيد هيدروكلريك معده عملكرد صحيح معده را تحت تاثير قرار ميدهد. هنگامي كه معده ناكارآمد ميگردد غذاي مصرفي گوارش نيافته باقي مانده و سبب سوء هاضمه و نفخ ميگردد. افرادي كه از زخم معده و
سوزش سر سينه رنج ميبرند بايد از مصرف نوشابه هاي گازدار جدا خودداري كنند.
۴- تاثير بروي كليه ها: هنگامي كه ميزان اسيد فسفريك خون افزايش مي يابد كليه ها قادر بدفع سريع آن نميباشند بنابراين فشار مضاعفي بروي كليه ها تحميل ميگردد. مصرف نوشابه هاي گازدار سبب ميگردد تا كلسيم از استخوانها برداشته شده و درون خون جريان يابد اين امر موجب رسوب كلسيم اضافي در كليه ها گرديده كه در نهايت منجر به سنگ كليه ميگردد.
۵- تاثير بروي پوست: خون اسيدي بروي عملكرد گلوتايتون تاثير ميگذراد. گلوتايتون يك آنزيم با خاصيت آنتي اكسيداني ميباشد. علاوه بر آن نوشابه هاي گازدار فاقد هرگونه مواد معدني و ويتامين ميباشند. افرادي كه نوشابه مصرف ميكنند معمولا مصرف آب ميوه، شير و حتي آب را كاهش ميدهند و بدن خود را از ويتامينها و مواد معدني كه براي سلامتي پوست ضروري ميباشند محروم ميسازند. بنابراين پوستشان بيشتر دچار چين و چروك ميگردد.
۶- تاثير بروي استخوانها: اسيد فسفريك موجود در نوشابه هاي گازدار ماده اي بسيار سمي ميباشد. در صنعت از اسيد فسفريك بعنوان سختي گير آب استفاده ميگردد. به اين طريق كه اسيد فسفريك سبب زدودن كلسيم و منيزيوم از آب سخت ميگردد. اسيد فسفريك در بدن نيز داراي عملكرد مشابهي ميباشد. يعني يون كلسيم را از استخوانها بر داشته و پوكي استخوانها را سبب ميگردد.
۷- تاثير كافئين: به نوشابه هاي گازدار عمدا كافئين افزوده ميگردد تا ايجاد اعتياد و وابستگي در مصرف كنندگان خود كنند. كافئين موجود در نوشابه هاي گازدار با سرعت بيشتري نسبت به ديگر نوشيدنيهاي حاوي كافئين مانند قهوه و چاي جذب بدن ميگردد. كافئين سبب برهم خوردن نظم خواب گرديده، علايم پيش از قاعدگي را تشديد كرده و سبب كم آبي در بدن ميگردد.
به خاطر داشته باشيد كه بيماريها يك شبه پديدار نميگردند بلكه در طي سالها بر اثر پيروي از رژيمهاي غذايي نامناسب ايجاد ميگردند.بنابراين مصرف نوشابه هاي گازدار را به حداقل ممكن رسانده و در عوض به نوشيدن آب وآب ميوه هاي طبيعي روي آوريد. هرگاه هم كه هوس مصرف نوشابه هاي گازدار را كرديد حتما از ني استفاده كنيد تا از تماس مستقيم نوشابه با دندانها خودداري كرده باشيد.

آزمایش مقاومت اکسپریا زد3 دربرابر نوشابه و نوتلا

فارنت: تست‏های خم شدن بر روی آی‌فون را فراموش کنید. اکنون نوبت به تست‏هایی عجیب‏تر یعنی تست با استفاده از نوشابه گازدار و شکلات نوتلا بر روی اکسپریا زد3  رسیده است.
 تست‏هایی از تست سقوط، تست ضدخش بودن صفحه‏نمایش، تست خم‏شدن و تست نیتروژن همگی در نوع خود جالب بوده‏اند و اکثرا نیز برای ثبت رکوردهای جدید انجام شده‏اند؛ اما تست با استفاده از نوشابه گازدار و شکلات نوتلا نیز به استفاده‏های روزمره ما نزدیک است.
با توجه به یدک کشیدن خاصیت ضدآب توسط سونی اکسپریا زد3، این بار تست با استفاده از نوشابه گازدار انجام شده است. مطمئنا ریختن نوشابه یا دیگر مایعات روی دستگاه شما دور از تصور نیست و البته همان‏طور که می‏دانید نوشیدنی‏های گازدار به علت اثرات مضر آنها روی مواد دیگر معروف هستند. در آزمایش دیگر نیز از یک ظرف شکلات نوتلا استفاده شده تا بازهم توانایی‏های این دستگاه مورد آزمایش قرارگیرد.

با دیدن این عکس دیگر نوشابه نخورید / دلیلی برای نخوردن نوشابه گازدار

نوشابه با سطح بالایی از قند، مواد نگهدارنده، اسید و سایر مواد مضری که جزء محتویات آن می باشد باعث می شود آسیب زیادی به بدن وارد شود. سکته مغزی، سنگ کیله و یا حتی زوال عقل! این‌ها همگی از عوارض نوشابه می‌باشد. این اینفوگرافی بیانگر عوارض نوشابه در اشخاصی است که به طور منظم نوشابه می نوشند.
با دیدن این عکس دیگر نوشابه نخورید / دلیلی برای نخوردن نوشابه گازدار
عکس/نوشابه نخورید! ضرر نوشابه گازدار,مضرات نوشابه های گازدار,عکس آسیب های نوشابه گازدار,چرا نباید نوشابه خورد
ساخت ماشین موشکی 

 

  مقدمه

 

 

 

 

ساخت ماشین موشکی، از یک سو به عنوان یک وسیله‌ی تفریحی و از سویی دیگر به عنوان یک ابزار کمک آموزشی می‌تواند دانش‌آموزان را با مفاهیم واکنش‌های فیزیکی از قبیل قانون سوم نیوتن و کشش سطحی ملکول‌های آب آشنا کند و  برای آزمایش‌های علمی مختلف، به آن‌ها ایده‌های زیبایی بدهد.
 

 

  ساخت ماشین موشکی

 

 

 

 

برای ساخت ماشین موشکی، شما به یک بطری 2 لیتری از نوشابه (اگر نوشابه رژیمی باشد بهتر است، چون فاقد شکر و مواد چسبنده است و آزمایش ما بهتر انجام می‌شود)، تعدادی قرص نعنایی، چهار چرخ که توسط یک صفحه و دو محور به هم وصل شده اند و گیره احتیاج دارید. این آزمایش را در یک محوطه‌ی باز انجام دهید.

 

 

                    

 

درب بطری نوشابه را باز کنید و یک لوله‌ی پلاستیکی به آن وصل کنید. انتهای این لوله‌ی پلاستیکی را با گیره‌ای محکم ببندید، سپس تعدادی قرص نعنایی داخل این محفظه لوله‌ای که انتهای آن را بسته‌ایم، بریزید. مواظب باشید انتهای لوله کاملا قفل باشد تا دراژه‌ها وارد بطری نوشابه نشوند.

 

 

سپس این بطری نوشابه‌ی طراحی شده را روی چهار چرخ که توسط یک صفحه و دو محور به هم متصل هستند، محکم کنید.

 

 

 

 

 

 ‌آن‌گاه قفل انتهای لوله‌ی پلاستیکی را باز کنید تا اجازه دهید قرص نعنایی وارد بطری نوشابه شود. بهتر است فاصله بگیرید تا خیس نشوید. به محض ورود شکلات نعنایی به داخل بطری، با فوران تند و ناگهانی بطری نوشابه، ماشین موشکی ما،  با سرعت شدیدی به حرکت در می‌آید.

 

 

 

 

 

  چه اتفاقی افتاده است؟!

 

 

 

 

 تمام قرص‌های نعنایی شامل شکر، شربت گلوکز، روغن نارگیل‌هیدروژنه، ژلاتین، دکسترین، چاشنی‌های طبیعی، نشاسته و صمغ عربی هستند. به طور کلی، مقداری شکر طعم‌دار، با مواد اولیه‌ی صمغی مخلوط می‌شود تا ساختاری یکپارچه و یکدست به خود بگیرند. سپس آن‌ها را در بسته‌هایی نگهداری می‌کنند.

سوال اینجاست که پس چه چیزی باعث می‌شود قرص‌های نعنایی، در نوشابه یا لیموناد انفجار ایجاد ‌کند!!!

 

 

 

 

 

 این طور که به نظر می‌رسد علت آن یک واکنش فیزیکی است نه یک واکنش شیمیایی. به طور معمول، آب در برابر گسترش حباب در نوشابه مقاومت می‌کند. ملکول‌های آب از طریق پیوند‌های هیدروژنی با هم پیوند قوی برقرار می‌کنند. به‌ طوریکه از طریق اتصال به یکدیگر یک شبکه‌ی توری محکمی را اطراف حباب‌ها ایجاد می‌کنند. در واقع کشش‌ سطحی آب است که از تشکیل حباب در نوشابه جلوگیری به عمل می‌آورد. اما به محض ورود قرص نعنایی داخل نوشابه، ژلاتین و صمغ موجود در آن، کشش سطحی ملکول‌های آب  را کاهش می‌دهد و حباب‌ها با سرعت زیادی تشکیل می‌شوند و ما شاهد فوران بطری نوشابه هستیم.

 

نکته مهم: هرگز قرص نعنایی را همراه نوشابه مصرف نکنید زیرا این پدیده در بدن شما اتفاق می‌افتد که عواقب خطرناکی دارد!!

 

 

عملکرد ماشین موشکی، یک اثبات تجربی از قانون سوم نیوتن است. طبق قانون سوم نیوتن "برای هر عملی، عکس العملی برابر و مخالف آن، وجود دارد". بنابراین وقتی قرص نعنایی، در داخل بطری 2 لیتری نوشابه، در یک مسیری فوران می‌کند (عمل)، ماشین موشکی در مسیر مخالف آن شروع به حرکت می‌کند (عکس العمل).

 

 

آشنایی با فرآیند تولید نوشابه

Asemooni.com

manufacture-of-soft-drinks(5)

صنعت نوشابه سازی از سالیان دور و دراز در ایران اسلامی وجود داشته است. اما در چند سال اخیر مخصوصاًدر دهه گذشته بسیار این صنعت رشد کرده میتوان آنرا یک رقیب جدی برای رقبای طراز اولجهان نام برد.

نوشابه مضررات وفایده های زیادی دارد که به نظر من مضرات و فایدههای زیادی دارد که به نظر من مضرات این ماده بیشتر از فایدههای آن است. مخصوصاً برای افرادی که استعداد چاقی دارند وهمچنین افرادی که مرض قند دارند نیز بسیار مضرر است. البته برای رفع تشنگی و ایجادکالری ماده بسیار خوبی است ولی در مقایسه با مضرات آن میتوان مضرات را بیشترفایدههای آن نام برد.

البته در چند سال اخیر نوشابه های جدیدی وارد بازار شدهاند که نام آنها نوشابه های رژیمی است و برای افرادی که استعدادهای چاقی دارند و همچنین مرض قند دارند ضرر کمتری دارد.

اگر صنعت نوشابه سازی با همین روند پیش برود میتوان پیشبینی کرد که در سالیان نزدیک شاهد موفقیت هایچشمگیر و جهانی این صنعت در کشور عزیز اسلامی خود شویم.

تشریح خط تولیدنوشابه های شیشه ای

 manufacture-of-soft-drinks(4)

شستن شیشه ها

در مرحله اول شیشه ها وارد دستگاه انکستر می شوند و بوسیله کف وصابون شسته می شوند. سپس شیشه ها وارد دستگاه شستشو می شوندکه هفت حوضچه دارد و هرشیشه هفت بار شسته می شود و در آخر آب با فشار وارد شیشه می شود و با وارونه کردن شیشه ها آب های داخل شیشه به بیرون شیشه رانده می شوند. از مرحله اول تا مرحله بیرونآمدن شیشه از دستگاه حدود چهل دقیقه طول می کشد. قبل از اینکه شیشه وارد دستگاه فیلرشود از یک مرحله به نام آینه خوانی اول می گذرد که دراین مرحله بوسیله نور و شیشه وآینه داخل شیشهها دیده می شوند تا جسم خارجی داخل شیشه ها نباشند.

 تهیه شربت

بعد از این مرحله شیشه ها وارد دستگاه فلومیکس می شوند که کار این دستگاه تنظیم آب و عصاره داخل شیشهاست که این عصاره توسط تکنسین های آزمایشگاه بدست می آید. هر یک واحد عصاره 4 واحد آبمصرف می کند.

 بررسی شیشه ها و پرکردن آن ها

بعد از این مرحله شیشه وارد مرحله چشم الکتریکی می شود. کار این مرحله این است که اگرداخل یک شیشه جسم خارجی باشد و از مرحله آینه خوانی گذشته باشد این اجسام راشناسایی می کند.

دستگاه فیلر چندین سوپاپ دارد که هر دوری که میزند به تعداد سوپاپ هایش، شیشه را پر کردهو تشتک آنها را بر روی آنها قرار می دهند. البته بستگی به سرعت دور فیلتر دارد که کمو زیاد می کنند که این تعداد بستگی به فروش کارخانه دارد.

 حک نمودن تاریخ و کد

بعد از این مرحله شیشه هایپر از دستگاه کد زن عبور می کنند که این دستگاه بوسیله جوهر، تاریخ تولید و انقضا وساعت تولید و قیمت را بر روی تشتک ها درج می کند.

بررسی نهایی شیشه ها

بعد از این مرحله شیشه ها واردمرحله دو راهی آینه می شوند که در این مرحله مانند مرحله آینه خوانی از نور و شیشه وآینه برای پیدا کردن اجسام داخلی درون شیشه استفاده می کنند، فرق این مرحله با مرحلهآینه خوانی این است که در مرحله آینه خوانی شیشه ها خالی است و ضریب اشتباه بالاولی در این مرحله شیشه ها پر است و ضریب اشتباه تقریبا در حد صفر است. در کل، سهمرحله کنترل شیشه داریم.

 جعبه گذاری و انبار

بعد از این مرحله شیشه ها وارد دستگاه کیبستر می شوند (جعبه پر کن) که بوسیله فیگرها دهانه آنباز می شود حدود 24 شیشه را بلند کرده و وارد جعبه می کند. بعد از این مرحله اینشیشه ها وارد انبار می شوند که بعد از آن به مصرف عموم برسند.

manufacture-of-soft-drinks(3)

حال بد نیست با مهمترین جزء نوشابه یعنی عصاره آن بیشتر آشنا شویم :

برخی از عصاره های متداول ایران عبارتند از: کولا، پرتقالی، لمون لایم، ورزشی،انبه و انواع دایوت های بدون قند

اجزای تشکیل دهنده نوشابه

آب، شکر، موادنگهدارنده، گاز کربنیک، عصاره

آب مصرفی باید بر اساس استاندارد های ملی در این زمینه تصفیه باشد و شرایط مورد نظر استاندارد بهره مند باشد.

شکر مصرفی، همان شکر معمولی است که از داخل کشور تامین می شود. نوشابه های رژیمیبه جای شکر از شیرین کننده های مصنوعی به نام آسپارتان استفاده می شود که شیرینکنندگی این ماده مصنوعی حدود 200 برابر شکر است.

عصاره ، بنا به نوع آن از ترکیبات متفاوتی استفاده می شود :

پرتقالی

الف- از رنگ هایمجاز خوراکی استفاده می شود مانند سانسویل نو- کالمهگزین پرتقالی

ب: صمغعربی

کولا

الف: شاملآنتی فوم (ضر کف)- کارامل (قند سوخته) کافئین

کولاب: اسیدفسفریک خوراکی

ورزشی، لمونلایم، انبه، عصاره آنها از خارج از کشور خریداری شده و دیگر فرمولاسیون روی آنها انجامنمی شود.

manufacture-of-soft-drinks(2)

مواد نگهدارنده از رشد کپکپ ها و مخمرها جلوگیری می کند. بنزوات سدیم برای نگهداری در در نوشابهاستفاده می شود که مقدار خیلی جزئی آن که اداره استاندارد اجازه داده استاستفاده می شود.

گاز کربنیک مادهای است که در ترکیب نوشابه استفاده می شود. گازوئیل را می سوزاند از گرمای آن برایگرم کردن آب و از دود آن که حاوی گاز CO2 و مونواکسیدکربن است استفاده می کنند. طییکسری فرایندها آنرا تبدیل بهCo2 99.9 درصد تبدیل می کنند و در صنعت نوشابه سازی مصرفمی شود.

آزمایشات کنترل کیفی نوشابه

آزمایشاتی را روی نوشابه انجاممی شود عبارتند از: اندازه گیری pH ، اندازه گیری غلظت، اندازه گیری فشار یا مقدار گاز کربنیک، اندازهگیری بریکس یا غلظت یا مواد جامد حل شونده در آب، اندازه گیری چگالی نوشابه، اندازهگیری اسیدیته نوشابه

هر نیم ساعت یکباریک نمونه برداشته و این آزمایشات را روی آن انجام می دهند. تا پی ببرند که آیا اینموادی که به آن اضافه کرده اند خوب و موثر بوده یا غیر و یا محصول آیا استاندارداست یا نه؟

مضرات و فایده هاینوشابه

فایده های نوشابه این است که این قند و شکری که داخل نوشابه است ایجاد کالریمی کند و بقیه مواد شیمیایی است و برای بدن ضرر دارد مثلاً بنزوات سدیم سرطان زااست.

نحوه شستشوی بطریها در دستگاه شستشو

به منظور داشتن ظرف های پاک تمیز بطری ها را به مدت پنج دقیقه در یک محلول شستشو که حاوی 8/1 تا 3درصد سود محرق در یک درجه حرارتی که پائینتر از 130 فارنهایت نباشد قرار می دهند. دربعضی موارد مشاهده شده بطری هایی که بطور رضایت بخشی شسته شده اند دوباره با آبی که برای آب کشیدن آنها بکار می برند آلوده شده اند. آزمایش نشان داده که این آب، آبکشیشامل مقادیر زیادی از میکرو اورگانیسم ها بوده است و لذا برای جلوگیری از آلودگی بطوریکه در کارخانه های نوشابه سازی ایران خصوصاً کانادا در این ملاحظه گردید ابتدا بطریها را در مخزن شماره 1 با آب معمولی و آب گرم که حاوی 3 درصد سود محرق می باشدشست و شو می دهند و بعد شیشه هارا بطور اتوماتیک وارد مخزن شماره 3 می نمایند و با آبگرمی که حاوی یک درصد سود محرق است می شویند و برای بار چهارم بطری ها را وارد مخزن شماره 4 نموده و فقط با آب نیمگرم شستشو  می نمایند و بالاخره با فرچه های مخصوص به طور اتوماتیک داخل بطری ها را می شویند و پس از چهار مرتبه با فشار 20 پوند شیشه ها رابا آب سرد آب می کشتد و پس از این مرحله برای شفاف نمودن شیشه ها از پودر میرکس (My rex) استفاده می شود و در این موقع شیشه ها آماده پر شدن می باشد.

manufacture-of-soft-drinks

تهیه و تصفیه شربت ساده و اختلاط آن با آب و کشف

مقدار قند موجود درمشروبات گازدار لوازم شربت و شربت سازی- به مراتب مقادیر زیاد فساد را در شربت وشربت سازی می توان دید. حداقل در حدود 80-75 درد تمام فسادها مایه ای از شربت سرچشمهمی گیرند. نگهداری شربتهای از راه سرد تهیه شده بخصوص شربته ای رقیق کار غلطی است بهطور کلی شربت های رقیق تر از 32 تا 30 درجه بومه را اصلاً نبایستی نگاهداری کرد زیرامایه ها بسرعت در چنین محلولی رشد خواهد کرد. شربت های بسیار غلیظ (42 تا 36 درجهبومه) به آسانی تخمیر نشده لذا اگر لازم باشد می توان نگاهداریکرد.

اگر شربتهایسترون شده نگاهداری می شوند بایستی تمام ظروف و اسباب ها سترون شوند و باید دیگ های ذخیره سرپوشیده و در مقابل آلودگی محافظت گردند.

ظرفهای شربت- اینظروف شامل مخلوط کردن و ظروف و تانک های تهیه و نگاهداری هستند و ممکن است از شیشه-فلزهای مقاوم در برابر اسیدها یا سنگ ساخته بشوند ولی از آهن لعاب داده شده نبایستیانتخاب کرد. شربتها را به همین وجه نباید در مقابل گرد و غبار قرار داد. ظروفبایستی با درهای مناسبی پوشیده شوند. استعمال پارچه (غالبا در گذشته مشاهده شده) بهعنوان پوشاننده عمل نادرستی است. سرپوشهای پارچه ای همیشه دارای مقدار کافی رطوبتهستند و برای رشد مایه ها- باکتری ها و کپک ها که طبیعتا روی آنها یافته می شودمساعدند. در موقع برداشتن این پارچه کثیف و آلوده خواه ناخواه بعضی از میکرواورگانیسم ها داخل شربت افتاده و رشد می کند.

دستگاه مخلوطکننده شربت- شربتها بایستی با بهم زنهای مکانیکی مخلوط شوند ومیتوان نیز از همزناورهه (I) در موقعی که بهم زن شیردار و یک پوشش محکمی برای دستگاه انتخاب شده باشداستفاده کرد. پاروهای دستی فلزی یا چوبی احتیاج به برداشتن پوشش تانک های مخلوطکننده دارد و مسلما آلوده شده و مناسب نیستند. نه تنها چنین پاروهائی در هنگامیکهآویزان یا به دیوار تکیه داده شده اند گرد و غبار و آلودگی های دیگر را جمع می کنندبلکه احتیاج به تکیه دادن شخص مخلوط کننده در هنگام مخلوط کردن به تانکدارد.

یک علت دیگری که موجب آلودگی شربت می شود گرد و غبار با کثافات دیگر از لباس شخص مخلوط کن بیرونافتاده سرخورده و وارد تانک شربت خنک شده می شوند.

ناقلین شربت- برای انتقال شربت (چه ساده و چه چاشنی دار) به مخازن یا پر کننده ها همیشه از لولهباید استفاده کرد. استعمال دلو- ملاقه= چمچه- کوزه یا بعضی دستگاههای رو باز دیگربرای شربت یک عمل مخاطره آمیز است. شربت هائی که بدین ترتیب منتقل می شوند نه تنهاموقع انتقال در معرض آلودگی و غبار قرار می گیرند بلکه باقیمانده های شربت بخصوص باپاک کردن نامناسب ته ظرف رقیق شده و در نتیجه دستمال کردن بعدی شربت آلوده شده و یکمحل خوبی برای تولید مثل مایه ها خواهد بود. چنین دستگاه هائی ممکن است علتی برایتشکیل فساد باشند. کارخانه دار کوچک اغلب خیال می کند که استطاعت خریدن لوله یا پمپرا ندارد اما می تواند از کیفیت جاری شدن در نتیجه وزن را مورد استفاده قرار دهد . قیمت لوله هاگران نیست. سازنده کوچک به علت کوچک بودن لوازم شربت سازیش می تواندخمره های مخلوط کننده را بلند کرده تا تمام محتویات خمرهای که داری چاشنی هستند بهطرف پر کننده جریان پیدا کند. این طریقه نه تنها از امکان آلوده شدن لاینفک درموقعاست علل دلوهای روباز جلوگیری می کند بلکه از نظر اقتصادی خیلی بهتر و نیز به طورقابل ملاحظه ای از صرف وقت جلوگیری میکند.

صافی ها وپارچه های شربت- انتخاب صافی های کیسه ای شکل (از بالای دانه خمره آویزان میکنند)برای صاف کردن شربت موجب همان خطرات لاینفک در ظرف های رو باز در موقع انتقال شربت هااست. صافی های مکانیکی اگر خوب و محافظت شده باشند مناسب ترین و سریعترین وسائلعاری از خطر آلودگی هستند.

تهیه وتصفیه شربت ساده- شکر و آب گرم را وارد تانکرهای در بسته فولادی می نمایند. در اینتانکرها یک همزن الکتریکی وجود دارد که دائماً آب گرم را با شکر مخلوط نمود. آنرابه شربت تبدیل می نماید. شربتی که به این طریق تهیه می شود چون کثیف و اغلب دارایمواد خارجی از قبیل الیاف گونی و غیره می باشد. بناچار از فیلتر پرس می گذرانند تاکاملا تصفیه و زلال شود و سپس شربت را وارد یک تانکر دو جداره می نمایند. در بین دوجدار تانکر جریان آب گرم برقرار است و شربت در این تانکر 160 درجه فارنهایت حرارتمی بیند و بعد شربت داغ را با رد دستگاه مخصوصی که بوسیله آب سرد خنک نگاهداشته شدهوارد می کنند و شربت یکدفعه سرد می شود و بدین ترتیب و حقیقت یک عمل پاستوریزاسیونبرای سترون کردن شربت به عمل می آید. شربت پاستوریزه شده را وارد تانکرهای مخصوص نمودو در سردخانه ای که به وسیله کولرهای قوی سرد نگاهداشته شده نگاهداری می کنند غلظتمتوسط قندی که در موارد مختلف موجود است در جدول زیر نشان داده شده ارقام بدست آمدهبر اثر امتحاناتی است که در روی 2200 نمونه درآزمایشگاه آ.ب.ث.ب به عمل آمدهاست.

manufacture-of-soft-drinks(1)

طرز تهیه گازکربنیک و حجم آن در مشروبات گازدار

طرز تهیه گاز کربنیک- درکارخانه های نوشابه سازی غیر الکلی گازدار ایران به تبعیت از دستور کلی موسساتنوشابه سازی غیر الکلی گازدار امریکا گازکربنیک را از سوزاندن گازوئیل بدستمی آورند. به این ترتیب که در اثر سوختن گازوئیل گازهائی از قبیل اکسید دو کربن- انیدرید کربنیک- انیدرید سولفور- گاز ازت- و مقدار کمی گاز اکسیژن به دست می اید وچون از بین گازهای بالا انیدرید کربنیک مورد توجه کارخانه می باشد از این رو گازهایبالا را به وسیله جریان آب سرد خنک کرده و انیدرید کربنیک موجود را با استفاده ازیک محلول قلیائی به نام «مونواتانول آمین 1 » جذب می نمایند و بعدگازها را با آب می شویند تا اگر ذرات کربن در آن وجود داشته باشد بوسیله شستشو ازبین برود. در این موقع برای جدا کردن انیدرید کربنیک از محلول قلیائی بالا حرارتغیر مستقیم می دهند و در نتیجه انیدریدکربنیک جدا می شود. این نکته نیز قابل ذکر استکه محلول قلیائی مونواتانول آمین تنها انیدریدکربنیک را جذب نمی نمایند بلکه مقداریهم گاز انیدرید سولفور را جذب می نماید و برای تصفیه گاز انیدرید کربنیک و خلوص آنگازهای متصاعد شده از مونواتانول آمین را که شامل انیدرید کربنیک و انیدرید سولفورمی باشد از محلول پرمنگنات عبور می دهند و در نتیجه گاز انیدرید سولفور مجذوبپرمنگنات شده و اکسیده می گردد و در نتیجه انیدرید کربنیک به طور خالص بدست می آید. انیدرید کربنیک  حاصل را تحت فشار و برودت آب سرد قرار می دهند تا به مایع سپس بهبرف کربنیک 2 تبدیلشود. برف کربنیک حاصل را تحت فشار در داخل کپسول های 20 تا 22 کیلوئی ذخیره می نمایدو موقع مصرف با باز نمودن شیر این کپسول ها چون فشار از بین می رود برف کربنیک بهصورت گاز خارج می شود. در جدول زیر حجم گازی که در مشروبات گازدار موجود است نشانمی دهد این ارقام نتیجه تجزیه 2700 نمونه از مشروبات گازدار است که در آزمایشگاه «آ . ب . ث . ب» بررسی شده.

manufacture-of-soft-drinks(6)

مواد خوش طعم کننده نوشابه های غیر الکلی (چاشنیها)

برای بامزه کردن نوشابه های غیر الکلی از عصاره های گیاهی استفاده می شود و همیشه سعی می گردداز چاشنی هائی که بیشتر مورد پسند همگان استفاده شود.

انواع چاشنیهای، منشأ اصلی محصولات چاشنی دار از عصاره های چاشنی دارد تأمین می شود. اینچاشنی ها را با استخراج به طریقه پرتولاسیون و استفاده از الکل از میوه ها بدستمی آورند و روش فوق روش بسیار خوبی است برای تهیه چاشنی ها مربوط بهجینجرایل.

حضور الکلدر چاشنی ها فقط برای محلول نگاه داشتن اسانس ها است و این محلول حاوی 20% ماده مؤثرمی باشد و همچنین الکل به عنوان محافظ (اسانس) چاشنی ها مصرف شده است و علت استفادهاز الکل برای این است که تعداد زیادی از اسانها در آب حل نمی شوند ولی در الکل حلمی شوند.

اسانسها رابا الکل و آب مخلوط و خوب هم می زنند تا الکل قسمت های قابل حل آنرا جدا نماید و پساز مدتی آرامش می گذارند تا قسمت های نامحلول در سطح محلول بایستد و بعداً آنراسیفونه می کنند. بهترین مثال لیمو و پرتقال است و حداکثر غلظت این اسانسها 2/1 تا 2اونس در هرگالن از شربت است. چون مواد چربی درآب غیر محلول است و الکل را هم به عللینمی توان مصرف نمود از این رو نمی توان محلول شفافی بدست آوردند لذا مواد ترکیب شدهرا از راه امولسیون تهیه می کنند و سازنده میتواند چاشنی هارا بوسیله آب و یک صمغ به صورت امولسیون درآورد و سعی شود که این امولسیون به صورت یکنواخت باشد. صمغ ذرات چاشنی را پراکنده نمود و مانع ته نشین شدن آن می شود و این حالت را سوسیانسیون موادچرب درآب می گویند. سرمای زیاد سبب جدا شدن امولسیون می شود و می گویند امولسیون شکسته شده است و برای مثال پرتقالی تیره، لمون و غیره را می توان ذکر کرد و معمولاً قدرتامولسیونها 2 اونس یا کمتر در هرگالن از شربت است.


مرگ زن جوان با خوردن 8 لیتر نوشابه! + عکس

خودکشی زن جوان با خوردن نوشابه سیاه

مادر 38 ساله ی اهل لندن به خاطر نوشیدن بیش از حد نوشابه مشکی جانش را از دست داد.این زن بر اثر نوشیدن  8لیتر نوشابه و دریافت بیش از حد کافئین و فلوکستین جانش را از دست داد.او که از بیماری افسردگی رنج میبرد،می بایست از طریق داروهایش نیز کافئین دریافت میکرد که بتواند آرامشش را در طول روز حفظ کند.جنازه او توسط پسر نوزده ساله اش در خانه یافت شد.

خودکشی با نوشابه ، خوردن نوشابه ، مرگ با نوشابه

بر اساس گزارش پلیس محلی لندن؛ ویکتوریا لین به علت دریافت بیش از حد کافئین و فلوکستین جانش را از دست داد.پزشک او در گذشته به او تذکر داده بود که به علت کافئین موجود در قرص های افسردگی،باید مراقب دیگر مواد غذایی که در طول روز مصرف میکند باشد، اما او بی توجه به توصیه پزشکش، تنها به علت لذت بردن از طعم و مزه ی نوشابه ،روزی 8 لیتر نوشابه می نوشید.

خودکشی با نوشابه ، مرگ با نوشابه ، خودکشی با نوشابه

پلیس در ادامه افزود: افسران پلیس و اورژانس به سرعت به محل حادثه اعزام شدند، اما تلاش امدادگران برای احیایی کاترین بی نتیجه بود.پزشکی قانونی عامل درگذشت خانم کاترین را مصرف افراطی و خود سرانه ی کافئین که ترکیبی از مواد غذایی روزانه وی بود، اعلام کرد.

چرا من نوشابه مصرف نمی کنم؟

یک بطری پر از مرض، به افتخار صهیونیسم!

سوابق آشنایی ما و کولا!

کولا در اصطلاح به گروهی از نوشابه‌های گازدار فاقد الکل گفته می‌شود که اغلب دارای دی اکسید کربن (گازکربنیک)، کارامل، کافیین، شکر و … هستند.

واژه «کولا» از نام گیاه کولا گرفته شده است. دانه این گیاه که در غرب آفریقا می‌روید، در نوشابه‌های اولیه به عنوان منبع کافیین به کار می‌رفت.

اولین نوشیدنی با طعم کولا در سال۱۸۸۱ ساخته شد ولی واژه کولا به دنبال اختراع کوکاکولا در ۸ می‌۱۸۸۶ توسط دکتر «جانز پمبرتون» در آزمایشگاه کوچکش در آتلانتا وارد لغات روزمره شد.کوکاکولا در اولین سال تولید، روزانه تنها ۹ بطری نوشابه می‌فروخت ولی به تدریج فروش آن گسترش پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۸۹۵ اولین کارخانه کوکاکولا در دالاس واقع در تگزاس آمریکا به بهره‌برداری رسید. از آن پس، انواع دیگر کولا مانند پپسی‌کولا و… تولید و وارد بازار مصرف شدند.

جانز پمبرتون، مخترع کوکاکولا

در این سالها و علیرغم گسترش جهانی مصرف نوشابه های کولا، فرمول مادّه اصلی آن سرّی نگه داشته شده است. این مادّه توسط کارتل های آمریکاییِ تحت لیسانس شرکت کوکاکولا ساخته می شود و به واسطه گری کشورهای دلّالی مانند سوییس و ایرلند وارد ایران می شود.

متاسفانه ما، از نوشابه‌خورترین ملت های دنیا هستیم. مصرف سرانه نوشابه‌های گازدار در کشور ما ۲ برابر استاندارد های جهانی است. سرانه مصرف نوشابه در ایران ۲۴ لیتر و در جهان ۱۲ لیتر اعلام شده است.

ترکیبات نوشابه های کولا

1- دی اکسید کربن(گاز کربنیک)

نوشابه‌های گازدار، حاوی گاز دی‌اکسیدکربن هستند که در فشارهای بالا و درجه حرارت پایین در مایع حل شده است.

این مادّه همان گازی است که وقتی در بطری را باز می‌کنید، به صورت حباب خارج می‌شود؛ درواقع هنگامی که درب بطری یا قوطی نوشابه را باز می‌کنید، فشار درون آن کاهش یافته؛ دی‌اکسیدکربن محلول به گاز تبدیل می‌شود و به صورت حباب‌هایی خارج می‌شود.

چرا نوشابه ها را گازدار می کنند؟

اضافه‌کردن دی‌اکسیدن کربن به نوشابه یک اسید ضعیف ایجاد می‌کند که هم مزه اندکی تند آنها را باعث می شود و هم به عنوان نگهدارنده عمل می‌کند. اگر یک قوطی یا بطری نوشابه باز‌شده را برای مدتی به حال خود بگذارید و بعد آن را بنوشید، متوجه خواهید شد که نه تنها دیگر حباب‌های گاز در آن ظاهر نمی‌شود، بلکه مزه تند خاص خود را هم از دست داده است.

۲- شکر

اغلب نوشابه‌ها به کمک شکر یا شیره ذرت شیرین می‌شوند. استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی از زمان جنگ جهانی دوم آغاز شد. اولین دسته از این شیرین‌کننده‌ها ساخارین بود که البته از سال ۱۹۷۰ و بعد از اینکه سرطان‌زا بودنش اثبات شد، مصرف آن ممنوع گردید. از آن پس از شیرین کننده های مصنوعی دیگری مانند آسپارتام استفاده می شود که بحث در مورد بی خطر بودن آنها همچنان ادامه دارد.

۳- اسید

معروفترین اسیدهای به کار رفته در نوشابه ها، اسید سیتریک و اسید فسفریک هستند. یکی از دلایل مزه تیزی که به دنبال نوشیدن کولا احساس می‌کنید، وجود همین اسیدها است.

۴- کافیین

این ماده که به طور متوسط ۴۳ تا ۶۵ میلی‌گرم از آن  در هر فنجان از اغلب نوشابه ها وجود دارد(و البته یکی از موادّ موثّره نوشیدنی هایی مثل چای و قهوه هم هست)؛ محرک قلب و سیستم اعصاب مرکزی است و باعث افزایش موقّت تمرکز و هوشیاری می‌شود. کافیین به طور گذرا فشار خون را نیز بالا می‌برد. اضطراب، احساس ناراحتی در شکم، اختلال خواب و … از سایر عوارض کافیین هستند.

از دیگر عوارض مهم کافیین ایجاد وابستگی یا به زبان ساده تر یک جور اعتیاد خفیف است، تا آن جا که بیش از ۵۰ درصد کسانی که به طور مرتب کافیین مصرف می‌کنند، در صورت عدم مصرف آن دچار سردرد می‌شوند. سایر عوارض ناشی از محرومیت از کافیین ناشی عبارتند از: احساس خستگی، کاهش انرژی، کاهش تمرکز و هوشیاری، تغییرات خلقی و….

با توجه به موارد فوق، پزشکان اصرار دارند که افراد دچار پر‌فشاری خون، خانم‌های باردار و کودکان، تا حد امکان مصرف کافیین را کاهش دهند.

۵- سایر ترکیبات

در کنار این مواد اصلی، از مواد رنگی مانند رنگ کارامل، طعم‌دهنده‌ها و نیز نگه‌دارنده‌ها هم در تولید نوشابه استفاده می‌شود. حتّی بعضی از انواع نوشابه، حاوی مواد غیرمجاز سرطان‌زایی نظیر بنزن هستند.

عوارض مصرف نوشابه های گازدار

عوارض قلبی عروقی

۱- دانشمندان با هشدار نسبت به مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین می‌گویند که این نوشابه‌ها خطر بروز فشار خون بالا را افزایش می‌دهند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی، بررسی‌های محققان انگلیسی و آمریکایی نشان می‌دهد که به ازای هر قوطی نوشابه شکردار که در روز مصرف می شود، فشار خون به‌طور منظم بالا می‌رود. داده‌های مربوط به بیش از ۲۵۰۰ نفر نشان می‌دهد که نوشیدن بیش از۳۵۵  میلی لیتر آب میوه شکردار یا نوشابه گازدار در روز(یعنی کمی بیش از یک نوشابه شیشه ای معمولی) می‌تواند توازن فشارخون را به هم بزند.

۲- علّت افزایش فشار خون: گفتیم که بسیاری از نوشابه‌ها دارای مقادیر قابل توجهی کافیین هستند. از مدتها پیش معلوم شده بود که نوشیدن قهوه(که البته بیشتر از مقدار مشابه کولا دارای کافیین است)، فشار خون را به طور موقت بالا می‌برد ولی اینکه مصرف مرتب نوشیدنی‌های حاوی کافیین باعث افزایش مزمن و دایمی ‌فشار خون می‌شود مورد سوال بود. برای پاسخ به این پرسش تحقیقات متعددی انجام شد که یکی از جالب‌ترین آنها در شماره نوامبر ۲۰۰۵ نشریه معتبر انجمن پزشکی آمریکا(jama) به چاپ رسید.

در این پژوهش، محققان دانشگاه ‌هاروارد، ارتباط بین رژیم غذایی ۱۵۵هزار زن را با ابتلای آنها به پرفشاری خون طی یک دوره ۱۲ ساله بررسی کردند. نتیجه به دست آمده بسیار جالب بود. آنها دریافتند که مصرف مرتب قهوه تاثیری بر ایجاد پر فشاری خون ندارد ولی مصرف چای (که دارای ۱۵ تا ۷۵ میلی‌گرم کافیین در یک فنجان است) به مقدار اندکی فشارخون را افزایش می‌دهد. اما نکته جالب مربوط به کولا بود.

آنها متوجه شدند در خانم‌هایی که روزانه یک بطری یا بیشتر کولا مصرف می‌کردند، خطر ابتلا به پر فشاری خون بین ۱۶ تا ۴۴ درصد افزایش داشت و البته در این میان فرقی بین نوشابه‌های معمولی و نوشابه‌های رژیمی دیده نشد. با توجه به این تفاصیل دانشمندان حدس می‌زنند که احتمالاً ترکیبات دیگری (ازجمله رنگ‌ کارامل) در ایجاد پرفشاری خون نقش دارند.

۳- به گزارش خبرگزاری رویترز، پژوهشگران آمریکایی نشان داده اند افراد بزرگسالی که در روز، یک یا چند نوشیدنی گازدار می‌نوشند، ۵۰ درصد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به مشکلات متابولیک (سوخت‌و‌سازی‌) مانند جمع شدن چربی بیش از حد در اطراف کمر، کاهش میزان کلسترول خوب، فشار خون بالا و موارد دیگر خواهند بود. یکی از عوامل خطر بروز بیماری‌های متابولیک، افزایش مصرف مواد قندی است که یکی از علل مهم آن مصرف بی‌رویه نوشابه‌های گازدار است. هر بطری معمولی ۳۰۰  میلی‌لیتری نوشابه حاوی ۲۸ گرم قند است.

«دکتر راماچاندران واسان» از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون که سرپرست این تحقیق بوده است، می‌گوید:«هنگامی که شما نشانگان متابولیک را داشته باشید، خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی در شما دو برابر می شود. همچنین شما در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می‌گیرید.»

بررسی‌های قبلی رابطه مصرف نوشابه‌های گازدار سرشار از قند با عوامل خطرساز متعدد برای بیماری‌های قلبی را نشان داده بود، اما این تحقیق جدید ثابت کرد چنین رابطه‌ای در مورد نوشابه های رژیمی هم وجود دارد.

این محققان ۶۰۰۰ زن و مرد میانسال را برای دوره‌ای ۴ ساله مورد مشاهده قرار دادند. افرادی از این گروه که روزانه بیش از تعداد معیّنی نوشابه گازدار می خوردند؛ ۳۰ درصد بیشتر در معرض افزایش دور کمر بودند. اندازه دور کمر، نسبت به وزن به تنهایی، خطر بیماری قلبی را به طور دقیق‌تری پیش‌بینی می‌کند.

سپس این محققان نمونه کوچکتری از این افراد را مورد بررسی قرار دادند. در این مورد هم مصرف یک یا تعداد بیشتری نوشابه گازدار رژیمی با ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش خطر ابتلا به نشانگان متابولیک همراهی داشت.

دکتر واسان در تفسیر این یافته‌ها می‌گوید:« افرادی گه نوشابه‌های گازدار مصرف می‌کنند چه انواع دارای قند و چه انواع رژیمی، الگوهای تغذیه‌ای مشابهی دارند.» به گفته او این افراد، کالری بیشتری مصرف می‌کنند، چربی‌های اشباع شده و ترانس بیشتری می‌خورند، فیبر کمتری می‌خورند، کمتر ورزش می‌کنند و زندگی بی‌حرکتی دارند.

اما حتی پس از در نظر گرفتن این عوامل باز هم افرادی که نوشابه‌های گازدار مصرف می کردند، بیشتر در معرض خطر نشانگان متابولیک بودند.

در مورد اینکه چگونه چنین تاثیری به وجود می‌آید، نظریه‌های مختلفی وجود دارد. دکتر واسان می گوید: «یک امکان این است که مزه شیرین نوشابه رژیمی فرد را به گونه‌ای شرطی می‌کند که خوردن چیزهای شیرین را ترجیح می‌دهد. همچنین رنگ کارامل موجود در برخی نوشابه‌ها ممکن اسب در این مورد نقش داشته باشد. بررسی‌ها بر روی حیوانات نشان داده است که رنگ کارامل باعث التهاب بافتی می‌شود.»

۴- در کنفرانس بین‌المللی سکته مغزی که از سوی انجمن سکته مغزی آمریکا برگزار شد؛ نتایج یک بررسی جدید اعلام شد که نشان می‌دهد نوشیدن نوشابه‌های گازدار رژیمی با ۵۰ درصد افزایش خطر سکته مغزی همراه است.

۵- مصرف مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته را تا ۶۱ درصد افزایش می‌دهد. به گزارش ایسنا، پژوهشگران دانشگاه میامی میلر با تحقیق بر روی بیش از ۲۵۰۰ نفر، در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از ۹ سال بودند. در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند که افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می‌کنند تا ۶۱ درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می‌گیرند.

دهان و دندان

۱- نوشابه ها چگونه ما را بی دندان می کنند؟

سه ساز و کار عمده در مورد تخریب دندان ها با خوردن نوشابه مطرح است:

الف- دندان شویی با اسید: هر بار که انسان غذایی ترش یا اسیدی می‌خورد یا نوشابه‌ و آبمیوه‌های اسیدی می‌نوشد، مینای دندانش برای چند لحظه شسته شده، نرم‌تر از قبل می‌شود و مقداری از مواد معدنی خود را از دست می‌دهد. در همین حال بزاق دهان شروع به فعالیت کرده به آهستگی محیط دهان را از حالت اسیدی به حالت خنثی در می‌آورد و مینای دندان فرصت خواهد یافت تا مواد معدنی از دست رفته خود را دوباره بازسازی کند.

ولی اگر محیط دهان مرتب به حالت اسیدی دربیاید؛ یعنی شما یکی از افرادی باشید که به‌طور دایم از خوراکی‌های اسیدی استفاده می‌کنید، بزاق دهان و مینای دندان شما فرصتی برای ایجاد تعادل و بهبود وضعیت مواد معدنی از دست رفته نخواهند یافت. به عبارت دیگر، به مرور زمان ذرات کوچک از مینای دندان شسته می‌شود و به تدریج لایه‌ای از مینای دندان از بین خواهد رفت.

در بین خوراکی ها، نوشابه‌های گازدار با داشتن اسیدهایی مانند اسید فسفریک و اسید سیتریک، در گروه مواد بسیار اسیدی قرار می‌گیرند. بنابراین مصرف مداوم آنها، خوردگی تدریجی مینای دندان و تخریب دندان ها را در پی خواهد داشت.

ب- سور و سات میکروب ها: اکثریت قریب به اتفاق نوشابه‌ها دارای مقادیر فراوانی کربوهیدرات (همان قند خودمان!) هستند. این کربوهیدرات فراوان بساط عیش و نوش باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند را فراهم می سازد و این باکتری ها نیز طی فرآیند رشد و تکثیر خود، محیط دهان را اسیدی می کنند و همان حکایت بند الف این بار از سوی باکتری ها تکرار می شود.

ج- خنجر از پشت: کاهش میزان کلسیم بدن و ایجاد پوکی استخوان منتشر به دنبال مصرف مداوم نوشابه، دندان ها را نیز بی نصیب نمی گذارد و آنها هم دچار فرسودگی خواهند شد.

۲- نتایج چند تحقیق

الف- در آمریکا طی سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ روی ۹۰۰ نوجوانی که به مدرسه راهنمایی می‌رفتند پژوهشی بلندمدت انجام شد. نتیجه این تحقیق حاکی از آن است که ۳۰ درصد این نوجوان‌ها، به سایش شیمیایی دندان ناشی از مصرف مداوم نوشابه دچار شده‌اند.

ب- برای بررسی تاثیر مصرف نوشابه بر پوسیدگی دندان، پژوهشگران دانشگاه آیوا آمریکا در یک مطالعه جالب، ۵ بطری از انواع مختلف نوشابه را در نظر گرفتند و در هر بطری ۴ دندان را به مدت ۲۵ ساعت قرار دادند

این پژوهش که نتایج آن در کنگره سالانه انجمن پژوهشگران دندان آمریکا ارایه شد، نشان داد که قرار دادن دندان به مدت ۲۵ ساعت در یک بطری کوکاکولا باعث می‌شود مینای دندان تا عمق ۹۲ میکرومتر تخریب شود. این میزان برای کوکاکولای رژیمی‌۶۱ میکرومتر بود. البته این پژوهش اعتراض شرکت‌های نوشابه‌سازی را به دنبال داشته که معتقدند نوشیدن نوشابه با قرار دادن دندان در نوشابه خیلی فرق دارد!

نکته: چنان که اشاره شد نوشابه های رژیمی نیز برای تخریب دندان به اندازه کافی قند دارند مضاف بر این که میزان اسید آنها تفاوتی با نوشابه های معمولی ندارد.

۳- توصیه هایی به معتادان به نوشابه

اگرچه مهمترین توصیه این مقاله ترک مصرف نوشابه است امّا به آن دسته از عشّاقی که فراق این معشوق غدّار را تاب نمی آورند توصیه می کنیم برای کاستن از جفای نوشابه بر دندان هایشان این نکته ها را مدّنظر قرار دهند:

الف- بلافاصله پس از نوشیدن نوشابه مسواک نزنند که با توجّه به نرم شدن مینای دندان می تواند باعث تخریب بیشتر دندان ها شود.

ب-  نوشابه را همراه با غذا میل کنید(اگرچه این کار تاثیرات منفی گوارشی مصرف نوشابه را افزایش می دهد)؛ ترجیحاً از نی استفاده کنید؛ نوشابه را در دهانتان نگه ندارید و لااقل شب‌ها از خیر مصرف نوشابه بگذرید.

تذکّر: مصرف نوشابه برای دندان‌های کودکان آثار سوء بسیار بیشتری دارد.

دستگاه گوارش

۱- مصرف مایعات با غذا ممنوع: عملکرد معده بسیار شبیه یک کوره یا تنور است. با ورود غذا به معده، حجم زیادی خون به سوی معده هجوم می آورد و با بالا رفتن حرارت معده، هضم غذا آغاز می شود. به همان دلیل که هنگام برافروختن آتش یک کوره روی آن آب نمی ریزیم، مصرف هر گونه مایعات به همراه غذا نیز کاری است اشتباه که عوارضی مانند کاهش حرارت معده، رقیق شدن شیره های گوارشی، اختلال در هضم غذا، ایجاد نفخ، ترش کردن و در طولانی مدّت اختلالات پایدارتر عملکرد معده مانند التهاب و زخم معده را به دنبال خواهد داشت. درواقع، معده در این موارد مانند ظرف چینی است که حسابی داغش کرده و بعد روی آن آب بریزیم. بنده در طول دوران طبابت خود کمتر مساله ای را دیده ام که به اندازه نوشیدن مایعات به همراه غذا بر عملکرد معده تاثیر منفی بگذارد. لذا توصیه این است که به طور متوسّط از نیم ساعت قبل از غذا تا دوساعت ونیم پس از آن از مصرف مایعات(آب، دوغ، نوشابه، چای و …) پرهیز شود.

۲- نوشابه و هضم غذاهای چرب: بسیاری بر این باورند که نوشیدن نوشابه باعث سهولت هضم غذاهای چرب و سنگین است ولی چنان که گفتیم مصرف نوشابه با غذا باعث کندی روند هضم می شود. احساس کاذب هضم غذا معمولا ناشی از تخلیه گاز نوشابه از معده است که باعث احساس خوشایند- امّا موقّت- سبک شدن معده می شود.

۳- سایر آسیب ها: علاوه بر موارد فوق، مصرف نوشانه، چه همراه با غذا و چه به تنهایی بر دستگاه گوارش اثری منفی دارد و این ناشی از تاثیرات گاز، مواد رنگی، افزودنی‌های شیمیایی، کافیین و قند نوشابه بر عملکرد دستگاه گوارش است.

استخوان ها

استخوان ها نیز از دشمنی های نوشابه بی نصیب نمی مانند. گفتیم که نوشابه ها دارای ترکیبات فسفات(اسید فسفریک) هستند که در صورت مصرف نوشابه به همراه غذا، باعث دفع کلسیم می‌شوند؛ بنابراین، مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار، کمبود کلسیم و به دنبال آن پوکی استخوان را به دنبال دارد. در این جنایت، فسفات ها شرکایی نیز دارند. مقداری از گاز  CO2موجود در نوشابه‌های گازدار به اسید کربنیک تبدیل می شود که باعث تداخل در جذب کلسیم مواد غذایی می شود. کافیین نیز با عملکردی مشابه، شریک سوّم این جنایت است. نکته جالب تر این که افرادی که به این نوع نوشابه‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند، قاعدتا نیاز خود را به مایعات، با این نوشابه‌ها تامین می‌کنند و بنابراین کمتر به سراغ نوشیدنی‌های سالم‌تر، که حاوی کلسیم و ویتامین D بیشتری هستند، می‌روند.

یک  تحقیق:

انتشار نتایج مطالعه‌ای در شماره اکتبر۲۰۰۶ نشریه «تغذیه بالینی آمریکا» نشان‌دهنده تاثیر مخرب کولا  بر سلامت استخوان‌های زنان است.

در مطالعه این محققان در دانشگاه تافتس، بیش از ۲۵۰۰ زن و مرد با متوسط سن ۶۰ سال، بررسی شده اند؛ گروهی از این افراد روزانه ۵ وعده انواع نوشابه‌های گازدار را مصرف می‌کردند که حداقل ۴ نوبت آن، حاوی کولا بوده است.

ارزیابی وضعیت تراکم استخوانی این افراد در ۳ نقطه از استخوان لگن نشان داد که استخوان زنانی که طرفدار پروپاقرص این نوشابه‌ها بوده‌اند، صرفنظر از مسایلی همچون سن، یایسگی، میزان مصرف کلسیم و ویتامینD، مصرف سیگار و… حاوی مواد معدنی کمتری در مقایسه با سایر زنان است. مصرف کولا به تنهایی تراکم استخوان در خانم‌ها را ۴ درصد کاهش می‌دهد. در این مطالعه تفاوتی بین نوشابه‌های رژیمی‌و غیررژیمی‌دیده نشد.

نکته: خانم ها به دلایل متعدّدی در معرض خطر بالاتری از نظر ابتلا به پوکی استخوان هستند بنابراین نباید با مصرف نوشابه بیش از پیش خود را در دام این عارضه جانفرسا گرفتار سازند.

چاقی

نوشابه قند دارد؛ قند هم چاق می کند؛ به همین سادگی. بدبختانه آن که قند، قند می طلبد یعنی این که ذایقه کسی که چیزهای شیرین زیاد می خورد کم کم تغییر می کند و ناخودآگاه مصرف شیرینی اش بیشتر و بیشتر می شود.

هر بطری معمولی۳۰۰ میلی‌لیتری نوشابه به طور متوسط حاوی ۲۸ گرم قند است. مصرف این مقدار شکر باعث چاقی می‌شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف ۳۵۵میلی‌لیتر نوشابه در روز خطر چاقی را در کودکان تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد و حتماً شما هم می‌دانید که افرادی که از کودکی چاق می‌شوند در آینده خیلی سخت‌تر می‌توانند خود را لاغر کنند.

نکته دیگر آن که شرکت کوکاکولا از حدود سی سال قبل، در تولید محصولات خود از شهد قندی گیاهانی که دچار تغییرات ژنتیکی شده‌اند، استفاده می‌کند. این مساله هم می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت و چاقی مفرط می‌شود.

کودکان

همه آن ضررهایی که نوشابه برای آدم بزرگها دارد برای بچّه ها هم دارد بلکه شدیدتر و وسیعترش را؛ به علاوه یک سری معضلات اضافه مثل:

۱- پزشکان هشدار داده‌اند که مصرف نوشابه‌های انرژی زا نیز باید همانند الکل، سیگار و داروها، تحت کنترل قرار بگیرند چرا که در مواردی به ویژه برای کودکان می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

به گزارش ایسنا، این پزشکان در یک مطالعه جدید دریافته اند که نوشیدنی‌های حاوی کافیین زیاد می‌توانند در کودکان سبب صرع، سکته مغزی و یا حتی مرگ ناگهانی شوند و این وضعیت برای کودکانی که به دیابت یا اختلالات رفتاری مبتلا هستند به مراتب وخیم‌تر است.

۲- غذای شب امتحان: مواد کافیین‌دار مثل قهوه، شکلات، چای و نوشابه‌های گازدار جزو خوردنی‌های استرس‌زا هستند. عادت به مصرف این خوراکی ها به ویژه در ایّام امتحانات باعث کاهش کارایی دانش آموزان خواهد شد.

۳- قند بالای نوشابه‌ها بر اشتهای طبیعی کودک تاثیر منفی می گذارد و به تدریج او را به سوء تغذیه مزمن مبتلا خواهد کرد. این سوء تغذیه در طولانی مدّت می تواند تمام جنبه های رشدی و عملکردی کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

زنان و زایمان

تحقیقات حاکی از آن است احتمال خطر زایمان زودرس در زنان بارداری که نوشابه‌های گازدار یا غیر گازدار با شیرین‌کننده‌های مصنوعی مصرف می‌کنند افزایش پیدا می‌کند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته، خطر زایمان زودرس در زنانی که روزانه ۴ بار یا بیشتر نوشیدنی گازدار مصرف می‌کنند، تا ۷۸ درصد افزایش می‌یابد.

باروری

دانشمندان دانمارکی با تاکید بر تاثیر مخرب کوکاکولا بر باروری مردان، از مردم خواستند تا از نوشیدن این نوشابه مضر پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، دانشمندان دانمارکی با تحقیق بر روی اسپرم ۲۵۰۰ جوان دانمارکی به این نتیجه رسیدند که مصرف کوکاکولا تاثیر منفی شدیدی بر روی توان جنسی این افراد گذاشته است. نشریه تحقیقات پزشکی آمریکا نیز با درج نتایج این بررسی خواهان توقف مصرف این نوشابه شد.

بیماری های روحی روانی

گفتیم که نوشابه ها حاوی مقادیر زیادی کافیین هستند که یکی از تاثیرات واضح آن، افزایش اضطراب و استرس است. سایر خوراکی های حاوی کافیین مانند چای، قهوه و بسیاری از شکلات ها نیز اثری مشابه دارند.

قندتان بالا می‌رود

چون تقریباً تمام نوشابه‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی شکر هستند هم خطر ابتلا به دیابت در افراد سالم را افزایش می دهند و هم افراد دیابتی را تحت تاثیر عوارض خود قرار خواهند داد. پژوهشی که که روی۵۰ هزار زن انجام و نتایج آن در سال۲۰۰۴ منتشر شد نشان داد که مصرف روزانه یک بطری یا بیشتر نوشابه، خطر ابتلا به دیابت را در مقایسه با کسانی که کمتر از یک بطری در ماه نوشابه مصرف می‌کنند، ۸۰ درصد افزایش می‌دهد.

کلیه ها

به دلیل حل کردن کلسیم موجود در استخوان و ورود آن به خون که باید نهایتا از راه کلیه ها دفع شود؛ مصرف نوشابه یکی از عوامل سبب ساز سنگ کلیه است.

سرطان ها

محققان می‌گویند مصرف نوشابه‌های قندی بیش از دو بار در هفته می‌تواند احتمال افزایش به سرطان لوزالمعده را افزایش می‌دهد.

مطالعه‌ای برروی ۶۰ هزار نفر در سنگاپور نشان داد افرادی که به جای نوشابه‌های قندی بیشتر آب میوه می‌نوشند کمتر در معرض این سرطان قرار می‌گیرند.

گفته می شود شاید شکر عامل اصلی این امر باشد چراکه میزان بالای شکر این نوشیدنی‌ها میزان ترشّح انسولین را افزایش می‌دهد و همین امر می‌تواند باعث ایجاد سرطان لوزالمعده شود.

همچنین یکی از گزارش های سازمان غذا و داروی آمریکا در ۵ سال قبل، از وجود ماده سرطان‌زای بنزن درنوشابه های شرکت کوکاکولا خبر داد.

سموم دیگر

بر اساس گزارش سال ۱۳۸۲(هجری شمسی) «مرکز علم و محیط زیست» که یک سازمان پژوهش علمی غیر دولتی هندی است، نوشابه‌های کوکاکولا و پپسی که در این کشور تولید می‌شوند، حاوی آفت‌کش‌ها و مواد سمی‌ای چون د.د.ت هستند و حجم مواد سمی این نوشابه‌ها، سی‌برابر بیشتر از استانداردهای کشورهای اروپایی است. جالب اینجاست که محصولات این شرکت‌ها در آمریکا حاوی این مواد نیستند. پس از انتشار این گزارش، فروش شرکت کوکاکولا در آن سال، پانزده درصد کاهش یافت.

نوشابه های انرژی زا؛ گل بود به سبزه نیز آراسته شد!

یک فاجعه جدید در حال رخ دادن است:« هر روز به طرفداران نوشابه‌های انرژی‌زا که عمدتا وارداتی هستند؛ افزوده می‌شود.»

نوشابه‌های انرژی‌زا نوشیدنی‌هایی حاوی مواد مختلف هستند که معمولا با هدف به دست آوردن انرژی جسمی یا هوشیاری ذهنی مصرف می‌شوند. در اغلب این نوشابه‌ها مواد به اصطلاح «تشدیدکننده انرژی» مثل کافیین، تورین و در بعضی موارد گلوکورونولاکتون وجود دارد. هر سه این مواد در غذاهای طبیعی و در بدن ما وجود دارند اما غلظت های آنها در این نوشابه ها بالاتر است.

این نوشابه‌ها به‌خصوص در میان ورزشکاران(که عمده آنان را جوانان تشکیل می دهند)، چه کسانی که خواهان ورزش معمولی‌اند و چه کسانی که ورزش را به‌ طور جدی دنبال می‌کنند طرفداران بیشتری دارند.

متاسّفانه این گونه تبلیغ می شود که نوشابه های رژیمی فاقد مشکلات و عوارض نوشابه های معمولی هستند؛ اما آیا واقعا نوشیدن نوشابه‌های گازدار رژیمی بی‌خطر است؟ جواب این سوال یقینا منفی است و با توجّه به طیف خاصّ مصرف کنندگان این نوشابه ها و عوارض خطرناکتری که مصرف این نوشابه ها نسبت به نوشابه های معمولی در پی دارد اگر به موقع جلوی شیوع مصرف آنها گرفته نشود باید منتظر بروز یک ضایعه غیر قابل جبران بهداشتی باشیم.

نگاهی به محتویات و عوارض نوشابه های انرژی زا

تمام عوارض سایر نوشابه ها در مصرف نوشابه های انرژی زا نیز دیده می شود امّا این نوشابه ها به دلیل ترکیبات خاصّ خود، دارای عوارض اضافه ای نیز هستند که به طور خلاصه به آنها می پردازیم:

۱- کافیین

ترکیب عمده نوشابه‌های انرژی زا، کافیین است. این نوشابه‌ها به‌طور متوسط حاوی ۶۰ تا ۸۰ میلی گرم کافیین هستند. این مقدار تقریباً معادل همان مقدار کافیینی است که یک فنجان قهوه خوری متوسط دارد و حدود ۲ برابر میزان کافیین موجود در یک فنجان چای یا یک قوطی نوشابه کولای معمولی است.

کافیین در بیش از ۶۰ گیاه یافت می‌شود امّا منبع کافیین این نوشابه‌ها، اغلب «گوارانا» است؛ یک عصاره کافیین‌دار که از گیاهی در آمریکا جنوبی به دست می‌آید.

کافیین محرک سیستم عصبی مرکزی است و به‌طور موقت باعث رفع خواب آلودگی می‌شود. از سایر اثرات ظاهرا مثبت کافیین روی بدن می‌توان به رفع خستگی، افزایش تمرکز، افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، بالا رفتن درجه حرارت بدن، اتساع عروق خونی، اثر ادرارآوری و شل کردن عضلات صاف نایژه‌ها اشاره کرد. کافیین با این اثرات، کارکرد ورزشی را در ورزشکاران افزایش می دهد؛ به همین جهت کمیته بین المللی المپیک مصرف بیش از اندازه های مجاز اعلام شده آن را دوپینگ محسوب می کند.

امّا عوارض مصرف کافیین:

۱- بدون شک کافیین اعتیادآور است و تداوم مصرف آن، باعث ایجاد وابستگی به کافیین یا «کافیینیسم» می‌شود. این خاصیت باعث می شود که فرد به مصرف نوشابه ادامه دهد. به عقیده متخصصان، این نوشابه‌ها انرژی کاذبی برای فرد ایجاد می کنند و در درازمدت، او را معتاد کرده به سمت مصرف روزانه و دایمی می‌کشانند.

۲- مصرف زیاد کافیین باعث افزایش تعداد ضربان قلب می‌شود و ممکن است به وجود آمدن ریتم‌های نامنظم قلبی را موجب شود. همچنین ظـرف ۲ سـاعـت پس از مصرف کافیین فـشار خون بالا رفته تقریبا تا ۳‌ ساعت پایین نمی‌آید.

۳- کافیین به علّت اثر تحریکی روی سیستم اعصاب مرکزی می تواند خواب مصرف کننده را به شدت دچار اختلال کند و در واقع او را بی خواب کند. هنگام مصرف کافیین، انـرژی فراوانی به‌سمت مغز سرازیر می‌شود بنابراین احساس بیداری، طراوت و انرژی سرشاری در فرد ایجاد خواهد شد. اما در کنار آن، فرد، احـساسات نـاخـوشایـنـدی را نـیـز تجربه خواهد کرد که شامل بی‌قراری، حساس بودن، بی‌خوابی، اضطراب و عصبی بودن است.

۴- مواد محرکی مانند کافیین می‌توانند باعث از دست رفتن هماهنگی عضلانی شوند.

۵- کافیین توانایی بدن را در حفظ یک درجه حرارت معین دچار اختلال می کند؛ این اثر به علاوه اثر ادرارآور کافیین، به خصوص در ورزش شدید یا هنگامی که ورزش در آب و هوای گرم انجام می شود ممکن است باعث گرمازدگی و کم آبی بدن شود. به همین جهت توصیه می شود که مصرف کنندگان این نوشابه ها برای کاهش این عارضه، آب بیشتری مصرف کنند.

۶- در مجموع به نظر می رسد که مصرف مقادیر زیاد این نوشابه‌ها یا سایر مواد محرک؛ به خصوص اگر مدت کوتاهی پیش از فعالیت جسمی صورت گیرد؛ ممکن است بیشتر اثرات منفی بر کارکرد ورزشی به جای بگذارد تا اثرات مثبت.

۷- از سایر عوارض کافیین می توان به اختلالاتی مانند اضطراب، تحریک‌پذیری، انقباض عضلات، لرزش دست، عصبی بودن، افزایش اسید معده و به دنبال آن ایجاد زخم معده و اختلالات چشمی اشاره کرد.

۸- اگرچه این نوشابه ها برای همه ضرر دارند امّا به طور خاص توصیه می شود که کودکان(به ویژه کودکان کم سن و سال تر)، افرادی که به کافیین حساسیت دارند، مبتلایان به بیماری های قلبی و زنان باردار (به خصوص در سه ماه اول حاملگی) از این نوشابه‌ها استفاده نکنند.

۲- موادّ قندی

– مواد قندی یا کربوهیدراتی موجود در این نوشابه‌ها معمولاً به صورت مخلوطی از قندهای ساده با جذب سریع و کربوهیدرات های پیچیده تر با جذب آهسته است. میزان قند در نوشابه های انرژی‌زا (۱۰ تا ۱۲ درصد) معمولاً بسیار بیشتر از میزان قند نوشابه های معمول ورزشی ( ۶  تا ۸ درصد) است.

– این نوشابه‌ها گرچه حاوی انرژی هستند اما  به طور خاص از کافیین و شکر تشکیل شده‌اند و در واقع این انرژی به بدترین شکل موجود برای افراد تولید می‌شود.

– به جهت وجود مقادیر بیشتر کربوهیدرات، مصرف‌کنندگان نوشابه‌های انرژی‌زا، بیشتر از افرادی که نوشابه‌های معمولی می‌خورند دچار اضافه وزن می‌شوند و عوارض ناشی از اضافه وزن از جمله دیابت و بیماری های قلبی عروقی نیز در آنها بیشتر دیده می شود.

– اگرچه قند یک منبع فوری انرژی است اما مصرف مقادیر زیاد قند می‌تواند جذب آب به بدن را آهسته کند و در نتیجه استفاده از این نوشابه ها در حین ورزش یا پس از آن نامناسب است.

– در بسیاری از نوشابه های رژیمی، به جای شکر و شربت ذرت، از شیرین‌کننده مصنوعی آسپارتام استفاده می شود که ماهیت آن مورد تردید است و هیچ بعید نیست که به مانند ساخارین(شیرین کننده مصنوعی که قبل از آسپارتام در نوشابه ها استفاده می شد)، که پس از سالها استفاده، سرطانزا بودن آن اثبات شد، چند سال بعد طشت رسوایی آسپارتام نیز از بام به زیر افتد امّا چه سود که تا آن هنگام سلامتی های بسیاری فدای این شیرین تلخ عاقبت شده است.

۳- افدرین

محرکی است که روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می‌گذارد. این مادّه، معمولا در داروهای کاهش وزن استفاده می‌شود و تاثیرات مخربی روی کارکرد قلب دارد.

۴- تورین

– از گروه آمینواسیدهای غیرضروری است که در اغلب نوشابه‌های انرژی‌زا وجود دارد. این پیش مادّه پروتیینی که در گوشت و غذاهای دریایی وجود دارد؛ به طور طبیعی در بدن نقش هایی را به عهده دارد از جمله این که ضربان قلب و کارکرد ماهیچه‌ها را منظم می ‌کند؛ به ساخت بافت عضلانی کمک می کند؛ از اجزای اصلی صفرا است که به‌منظور هضم چربی‌ها، کنترل کلسترول خون و جذب ویتامین‌های محلول در چربی به آن نیاز داریم؛ به همراه «روی» برای سلامتی چشم‌ها و حس بینایی لازم است و نهایتا این که این ماده یک آنتی‌اکسیدان نیز محسوب می‌شود.

– گفته می شود که تورین موجود در نوشابه‌های انرژی زا باعث تحریک سیستم عصبی، افزایش انرژی، رفع خستگی، نشاط آوری، افزایش استقامت و رفع استرس می‌شود و به ادعای تولیدکنندگان نوشابه ها می‌تواند در دفع مواد زاید و سم زدایی از بدن هم کمک کند. برخی از مطالعات هم نشان دهنده اثر کاهنده فشار خون تورین در مبتلایان به فشار خون بالا بوده است.

– با این حال بی خطر بودن این ماده در حال حاضر کاملا معلوم نیست و احتمال بروز عوارض از سوی آن زیاد است ازجمله برخی از پژوهش‌ها حاکی از آن است که تورین، احتمال مصرف الکل را در مصرف کنندگان افزایش می‌دهد.

۵- جینسینگ: برای کاهش استرس و ازدیاد انرژی.

۶- ویتامین های گروه ب: این ویتامین‌ها در فرآیند تولید انرژی از شکر نقش دارند.

۷- دانه گوارانا: یک محرک قوی است.

۸- کراتین: اسید اورگانیکی است که برای تولید انرژی در ماهیچه‌ها مفید است.

۹- دانه جینکو: دانه‌ای درختی است که برای بهبود حافظه مفید است.

۱۰- ژل رویال: برای افزایش توان جسمی.

۱۱- گلوکورونولاکتون: ماده ای است که در بدن به طور طبیعی از تجزیه گلوکز ایجاد می شود امّا در نوشابه های انرژی زا با غلظت بیشتری وجود دارد. اثر گلوکورونولاکتون تحریک سوخت و ساز و به دست آوردن سریع انرژی است. برای گلوکورونولاکتون نیز مانند تورین نقش سم‌زدایی قایل هستند، اما تحقیقات چندانی در مورد آن انجام نشده است.

۱۲- در نوشابه های انرژی زا، اسیدها، کارامل و سایر رنگ های مصنوعی، طعم‌دهنده‌ها، نگهدارنده‌ها و گاز دی اکسید کربن به مانند سایر نوشابه ها وجود دارند و تمام عوارض گفته شده مربوط به نوشابه های معمولی را ایجاد می کنند.

تذکّر۱: طبیعتا همه این ترکیبات به ویژه موادّ نسبتا گران قیمتی مانند جینسینگ و ژله رویال در همه انواع نوشابه های انرژی زا وجود ندارند.

تذکّر۲: کسانی که آشنایی مختصری با داروهای رشته پرورش اندام دارند می دانند بسیاری از مواد به کار رفته در نوشابه های انرژی زا، با ترکیبات مکمّل های این رشته ورزشی یکسان است.

چند نکته اضافه

۱- چنان که گفتیم یکی از آثار منفی نوشابه های انرژی زا، اختلال در تنظیم آب بدن است که به ۴ سازوکار انجام می شود: اختلال توانایی بدن در حفظ یک درجه حرارت معین(ناشی از کافیین)؛ اثر ادرارآوری(ناشی ازکافیین)؛ آهسته شدن جذب آب به بدن(ناشی از میزان زیاد قند)؛ و اختلال در کار کلیه. این عوامل باعث می شود مقدار بیشتری از آب بدن از دست برود و به این ترتیب، شخص به سادگی ممکن است در حین ورزش دچار افت شدید آب بدن و گرمازدگی شود.

۲- بسیاری فکر می کنند که عوارض نوشابه های انرژی زا منحصر در استفاده طولانی مدّت آنهاست و با همین تصوّر نادرست، متاسفانه حتی کسانی که قصد یک ورزش معمولی روزانه‌ یا شرکت‌ در مهمانی‌های خاص را هم دارند، به امید افزایش انرژی به مصرف این نوشیدنی‌ها می‌پردازند در حالی که حتی مصرف کوتاه‌مدت آنها هم می تواند عوارض بلندمدّتی به دنبال داشته باشد و اختلالات متابولیسمی جدی را باعث شود.

۳- مصرف نوشابه های انرژی زا با رفتارهای خطرناک جوانان رابطه مستقیم دارد. در تحقیقاتی که محققان آمریکایی موسسه ملی اعتیاد از حدود ۷۹۵ دانشجوی دختر و پسر به عمل آورده اند مشخص شده است ۳۹ درصد از این جوانان ظرف یک ماه گذشته یک نوشابه انرژی زا مصرف کرده اند. محققان می گویند نوشابه های انرژی زا چون سه تا ده برابر بیشتر از دیگر نوشابه ها کافیین دارند و هچنین حاوی مقادیر زیادی اسید آمینه و دوزهای بالای ویتامین و عصاره برخی از گیاهان هستند؛ می توانند باعث بروز رفتارهای ناهنجار و خطرناک در جوانان شوند.

۴- نوشابه‌های انرژی زا گرچه در کشورهایی همچون آمریکا از پر فروشترین‌ها هستند اما در کشوری همچون فرانسه تنها با کافیین بسیار کم مجاز به فروش اعلام شده است. دانمارک و نروژ این نوشیدنی را ممنوع اعلام کرده‌اند و کشوری همچون کانادا نیز با وجود برچسبی از هشدار روی قوطی آن را به فروش می‌رساند.

تذکّر مهم: نکته مهمی که معمولا از آن غفلت می شود این است که نوشابه‌های انرژی زا با نوشابه‌های ورزشی (sports drinks) متفاوت هستند. اکثر نوشابه‌های انرژی زا شکر و کافیین فراوان دارند در حالی که نوشابه‌های ورزشی برای متعادل کردن میزان مواد قندی، آب و مواد مغذی مصرف می‌شوند و درصد به کار رفته این مواد در آنها معادل مقداری است که در بدن موجود است. البته این گفته به هیچ وجه به معنای تایید مصرف نوشابه های ورزشی نیست.

عیب آن جمله بگفتی، هنرش نیز….

از بدی‌های نوشابه که زیاد گفتیم، حالا کمی هم از کاربردهایش بشنوید:

۱- در بسیاری از ایالت‌های آمریکا، گشت‌های پلیس همواره گالن‌های بزرگ کولا را به همراه دارند. اگر گفتید چرا؟ برای اینکه وقتی تصادف شد، به کمک کولا به راحتی می‌توان خون‌ها را از روی آسفالت شست!

۲- تمیز کردن توالت: شما می‌توانید یک بطری نوشابه را روی چینی دستشویی خالی کنید و بعد از یک ساعت آن‌را با آب پرفشار بشویید. اسید سیتریک موجود در نوشابه، تمیزی را برای شما به ارمغان می‌آورد!

۳- تمیز کردن رنگ سپر ماشین: برای برطرف‌کردن لکه‌های زنگ از سپر آب‌کرم کاری شده اتومبیل؛ سپر را با یک تکه فویل آلومینیوم مچاله‌شده آغشته به کوکاکولا بسایید.

۴- تمیز کردن رسوبات اطراف ترمینال‌های باطری اتومبیل: برای تمیز کردن فساد قطبهای باتری اتومبیل؛ یک قوطی کوکاکولا را روی قطبها بریزید تا با قلیان کردن، آن را تمیز کند.

۵- توزیع‌کنندگان کوکاکولا در آمریکا بیش از ۲۰ سال است که از کوکاکولا برای تمیز کردن موتور کامیونهای خود استفاده می‌کنند؛ شما هم می توانید امتحان کنید.

۶- کوکاکولا همچنین بخار آب را از روی شیشه جلوی اتوموبیل تمیز می‌کند. در مناطق سرد و مرطوب، گاهی اوقات شیشه جلوی اتومبیل از بیرون بخار می‌کند که با برف‌پاک‌کن هم پاک نمی‌شود؛ در ایـن حـال می توان از کوکا کولا برای تمیز کردن شیشه استفاده کرد.

۷- برای شل کردن پیچ‌های زنگ‌زده: برای این کار تکه‌ای پارچه را که در کوکاکولا خیس شده است برای چند دقیقه بر روی پیچ و مهره قرار دهید.

۸- برای پاک کردن چربی از لباسها؛ یک قوطی کوکاکولا را داخل ماشین‌لباسشویی پر از لباسهای چرب خالی کنید، پودر لباسشویی اضافه کنید و ماشین را روی دور عادی روشن کنید. کوکاکولا به تمیز شدن لکه‌های چربی کمک می‌کند.

نکته جالب: بـرای حـمل مـحلول کـوکاکولا (محلول غلیظ شده)، کامیونهای حامل باید از علامتهای ویژه مواد خطرناک که برای حمل مواد به‌شدت خورنده در نظر گرفته شده است استفاده کنند.

پشت پرده ماجرا

الف- کوکا کولا

۱- شرکت«کوکاکولا» یکی از شرکت‌های چند‌ ملیتی طرفدار رژیم صهیونیستی است و سالانه ۱۷% از درآمد خود را به پروژه ارض موعود صهیونیست‌ها اختصاص می‌دهد.

۲- کوکاکولا در سال ۱۹۶۶ با تاسیس یک کارخانه در اسراییل ضمن شکستن تحریم اقتصادی اعراب علیه اسراییل، گام مهمی را در تثبیت این رژیم برداشت. وزارت خارجه رژیم اشغالگر قدس در روزنگاری که در این سال منتشر کرده، شش واقعه را حیاتی خوانده است. مخالفت صریح شرکت کوکاکولا با تحریم اسراییل از سوی کشورهای اسلامی یکی از این وقایع است.

۳- به گزارش Southern Shofar ، روزنامه رسمی یهودیان در آلاباما، هیات اقتصادی دولت اسراییل در تاریخ ۲۹ می ۱۹۹۷ در ضیافت شامی که در آتلانتا برگزار شد از Goizueta نماینده شرکت کوکا کولا به خاطر پشتیبانی از اسراییل در مقابل تحریم اقتصادی اعراب درسالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۸۰ تقدیر نمود.(منبع: http://www.bham.net/shofar/1997/0697/nbriefs.html )

4- در ۱۱ اکتبر ۲۰۰۱ هیات مدیره کوکا کولا، جشنواره اتاق بازرگانی آمریکا – اسراییل را که تحت عنوان Israeli Company of the Year”, “Israeli Technology of the Year  در آمریکای شمالی برگزار گردید میزبانی نمود و حامی اصلی آن محسوب می شد.

(منبع: http://www.rdu-yok-meg.org.il/HereAndNow/Newsletter/newsletter.htm )

 

 

5- کوکاکولا دوره های آموزشی «حامیان اسراییل» ( شامل آموزش نحوه مشاجره اعراب و اسراییلی ها) را برای کارگرانش برگزار می کند. محتویات دوره از سوی شرکت میتر(که تحت حمایت آژانس یهود است) و دولت اسراییل فراهم می گردد.

(منبع: http://www.meitar.org.il/news/news.htm)

 

6- روزنامه هاآرتص در تاریخ ۱۹ جولای ۲۰۰۲ اعلام کرد کوکاکولا در ازای کمک های میلیونی دولت اسراییل(در قالب حدود ۵۰ میلیون دلار معافیت مالیاتی)، می خواهد یک کارخانه جدید در فلسطین اشغالی در شهرک «کیریات گات» (شهرکی در حیفا که در ۱۹۴۴ ساکنان آن طی عملی نژادپرستانه به اجبار از روستاهای خود اخراج شدند) جهت به کارگیری ۷۰۰ اسراییلی بسازد.

(منابع:

http://www.inminds.co.uk/boycott-news-0226.html
Original story appeared in Ha’aretz(19-July-2002))

7- در اکتبر ۲۰۰۵، کوکاکولا سرمایه گزاری خود را در اسراییل با خرید ۵۱ درصد سهام شرکت مشروب سازی تیور اسراییل افزایش داد.

۸- کوکاکولا از پشتیبانان مالی همایش های حمایت از اسراییل است؛ از جمله در فوریه سال ۲۰۰۲، کوکا کولا به همراه سازمان های صهیونیستی «دوستان اسراییل» و «هیلل ملی» به عنوان حامی سخنرانی روزنامه نگار بدنام صهیونیست «لیندا گرادستین» در دانشگاه مینسوتا عمل کرد.

۹- سایت رسمی کوکاکولا در صفحه نخست خود تصویری از نقشه جهان را قرار داده است که مخاطبان با کلیک بر روی هر نقطه از خاورمیانه با تنها کارخانه تولیدکننده این محصول در خاورمیانه یعنی رژیم صهیونیستی مواجه می شوند که سایتی نیز به زبان عبری دارد.

۱۰- کوکا کولا به اسراییل کمک نظامی هم می کند. آژانس یهودی دیاسابورا، با انتشار گزارشی، از حمایت گسترده شرکت های بزرگ جهان به صهیونیسم و رژیم صهیونیستی پرده برداشت. در این گزارش آمده است شرکتهای نوشابه سازی کوکاکولا و پپسی ، هر کدام معادل ۳/۲ میلیارد دلار در سال برای تحقق آرمانهای این آژانس کمک می کنند که این رقم ۴/۵ % کل فروش سالانه این شرکتها که بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار می باشد را تشکیل می دهد . دیاسابورا، یک آژانس یهودی جهانی است که ۱۳ شعبه در کشورهای مختلف جهان دارد. این آژانس که کارش رسیدگی به مسایل یهودیان جهان است، قادر است تمام سازمان های یهودی موجود در جهان را مورد بازرسی قرار دهد و دارای بخشهای مختلفی برای جلب حمایت های مالی و نظامی و جذب نیرو برای خدمت به اهداف رژیم صهیونیستی می باشد.

۱۱- استفاده از مواد سمی و مضر برای کودکان در کشورهای جهان سوم و به‌کارگیری گروه‌های شبه‌نظامی برای برخورد با کارگران معترض در کشورهای آمریکای جنوبی، موجب شده که محصولات شرکت کوکاکولا از سوی برخی از نهادهای مدنی جهانی تحریم شود.

 

اعتراضات مردمی در هند که خواستار تحریم کوکاکولا هستند

اعتراض به جنایات کمپانی کوکاکولا در  کلمبیا

۱۲- گفته می شود سهم عمده ای از سهام شرکت های کوکاکولا و پپسی در ایران در دست فرقه وهابیت است.

۱۳- تاسّف بارتر از همه، دشمنی آشکار شرکت کوکاکولا با مسلمانان است تا آنجا که در بسیاری از تبلیغات رسمی خود، توهین به مسلمانان و مقدّسات آنها را دستمایه فروش بیشتر قرار داده است. کوکاکولا قبلا تجربه موفقی از به خدمت گرفتن حس مذهبی مسیحیان داشته است و لباس قرمز کوکاکولایی به تن بابانویل کرده است:

 

این شرکت به تصوّر تکرار تجربه موفق قبلی، اینک به سراغ مسلمانان آمده است؛ برای مثال این شرکت تبلیغاتی را طرّاحی کرده که عدّه ای مسلمان را در سجده نماز جماعت، در حالی به تصویر کشیده که روی لباس ها و کلاه آنها آرم کوکاکولا نقش بسته است؛ پخش این تبلیغ باعث خشم مسلمانان در نقاط مختلف جهان شد:

همچنین در تـبلیغ دیگری، این شرکت، آرم خود را بر روی گنبد مسجد«قبه الصّخره»(که ما به اشتباه آن را به نام مسجدالاقصی می شناسیم) نقش کرده است:

در پایین این تصویر نوشته شده است:

Drink Coca Cola, Support Israel.

By supporting American products You’re .supporting Israel
کوکاکولا بنوش تا از اسراییل حمایت کرده باشی. با حمایت از محصولات آمریکایی شما از اسراییل حمایت می‌کنید.

امّا از همه مهمتر آرم مشهور شرکت «کوکاکولا» است:

اگر این آرم را جلوی آینه بگذارید (معکوس کنید) به این شکل در می‌آید:

با کمی دقت می توانید متوجه شوید که عبارت انگلیسی coca cola  به صورتی طراحی شده است که با معکوس کردن آن، یک عبارت عربی، آشکار گردد. این موضوع، در تصویر زیر نشان داده شده است:

فکر می کنید که ممکن است طرحی چنین دقیق و حرفه ای، تصادفی ایجاد شده باشد؟! برای کسانی که اندک آشنایی با مقوله«نمادسازی» دارند پذیرش این واقعیات سخت نیست.

حالا به نظر شما نوشیدن نوشابه ای که  عبارتی صریح در نفی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)و قبله مسلمین و به نیت دشمنی با اسلام روی آن نقش بسته، چه آثار و تبعاتی در جسم و جان مسلمانانی دارد که از آن استفاده می کنند؟

ب- شرکت پپسی کولا

۱- شرکت پپسی تا سال ۱۹۹۱ به تحریم اسراییل از سوی کشورهای عربی پایبند بود ولی از آن پس تجارت خود را با این رژیم از سر گرفت و چنان که گفتیم هم اکنون در ردیف حامیان مالی این رژیم محسوب می شود.

۲-  گفتیم که شرکت پپسی نیز از طریق آژانس یهودی دیاسابورا به اسراییل کمک نظامی می کند.

۳- و باز هم چنان که گذشت سهم عمده ای از سهام شرکت پپسی در ایران در دست فرقه وهابی هاست.

در این حال، نباید از خود بپرسیم که شعار«مرگ بر آمریکا»و«مرگ بر اسراییل» ما تا چه حد آگاهانه است؟ چطور می شود این نوشابه ها را خورد و مرگ بر اسراییل گفت؟و آیا تولّا و تبرّا جز این است که به یاری مسلمین بشتابیم و از کمک به دشمنان اسلام دست برداریم؟ شاید بگویید که این نوشابه ها در داخل کشور تولید می شوند و ساخت اسراییل نیستند. اما اولا مواد اولیه و فرمول ساخت این محصولات از همان شرکت ها گرفته می شود و در ثانی، سود حاصل از فروش این نوشابه ها به حساب این شرکت ها واریز خواهد شد. به عبارت دیگر آن هنگام که فرزند دلبندتان مشغول خوردن یکی از این نوشابه هاست، پول شما در مسیر نابودی فرزند دلبند یک مسلمان فلسطینی یا لبنانی به جریان افتاده است.

با نهایت تاسف، در حال حاضر شرکت خوشگوار مشهد، تحت لیسانس شرکت کوکاکولا و شرکت ساسان، تحت لیسانس شرکت پپسی کولا در ایران مشغول کارند و سالیانه سود سرشاری از جیب ایرانیان مسلمان را در اختیار این دو شرکت صهیونیستی قرار می دهند. شرکت خوشگوار که پیش از انقلاب محصولاتش را تحت نظر شرکت کوکاکولا تولید می‌کرد، پس از انقلاب نیز ارتباط با شرکت آمریکایی را حفظ کرد. نوشابه کوکاکولا که پس از انقلاب اسلامی از بازار ایران خارج شده بود از سال ۱۳۷۳، با امضای قرارداد فرانشیز با شرکت‌هایی از جمله همین شرکت خوشگوار، مجدداً وارد بازار ایران شد. شرکت‌های ایرانی از طریق یک شرکت ایرلندی به نام کوکاکولای آتلانتیک و بعدها از طریق شرکت کنسانتره Drogheda، شهد نوشابه را دریافت می‌کنند. مدیر شرکت خوشگوار در پاسخ به درخواست مردم برای قطع ارتباط با کوکاکولا می‌گوید: « بازار فروش ما وابسته به همین نام است و نمی‌توانیم آن را حذف کنیم!»

یک تذکّر برادرانه به مجاهدان راه مبارزه با صهیونیسم

دربسیاری از پایگاه هایی که درباره شرکت های صهیونیستی مطلب هایی منتشر می کنند ،وقتی به شرکت پپسی کولا می رسیم این مطلب آمده است که کلمه PEPSI مخفف این عبارت است:

Pay Extra Penny Support Israel : بپردازید بهای بیشتر برای حمایت از اسراییل.

ضمن ارج گذاشتن به همّت والا و تلاش مجدّانه این عزیزان، به چند دلیل ساده من با این گونه اطلاع رسانی مخالفم:

در جایی که دشمنان عاقل و دوستان نه چندان عاقل، دغدغه دایمی ایراد گیری و بهانه تراشی از این گونه فعالیتهای فرهنگی ضد صهیونیستی را دارند، ضروری است که مواضع ما متقن ومستند باشد. انکار نمی کنم که هیچ بعید نیست که برداشت فوق، برداشت صحیحی باشد اماچون پشتوانه مستند و محکمی ندارد؛ می تواند باعث سوء استفاده عده ای شود، چنانکه متاسفانه در بسیاری از پایگاه ها دیده ام که این مساله به سخره گرفته شده است.کسانی که این برداشت از آرم پپسی را در پایگاه های خود نقل کرده اند چون دلیل محکمی برای اثبات صحت گفتار خود نداشته اند بعضآ دچار تناقضاتی شده اند؛ برای مثال، حرف E را بعضی مخففExtra، عده ای مخفف every و دیگران مخفف Easy دانسته اند. S نیز جایی بدل ازsupport وجایی دیگر معادل save بیان شده است. به همین ترتیب شاید کسی بگوید p  را می توان  به جای penny معادل pound درنظر گرفت. بنابراین به نظر می رسد تا وقتی که مستندات متقن و مستحکم در رابطه با این شرکت ها وجود دارد اصولا نیازی به چنین استنادات ضعیفی وجود نداشته باشد.

نکته مهم:

لازم به ذکر است که معیار ما برای بیان  حقایق، واکنش دیگران نیست واگر حق بودن مساله ای اثبات شود حتی اگر همه دنیا آن را مسخره کنند آن را بیان خواهیم کرد.

محصولات این دو شرکت

اگر خواستید در قطع جریان ذلّت بار مصرف این محصولات آمریکایی- اسراییلی قدمی بردارید؛ بهتر است اطّلاع داشته باشید که محصولات این دو شرکت عبارتند از:

– نوشابه کوکا کولا، نوشابه فانتا، نوشابه کانادادرای، نوشابه اسپرایت،، آب معدنی داسانی، خوشگوارکوکا و خوشگوار پرتقالی.(شرکت کوکا کولا)

– نوشابه پپسی کولا و نوشابه میراندا.(شرکت پپسی کولا)

نگاهی به آموزه های عقیدتی، اخلاقی و فقهی

برای آگاهی بیشتر کاربران گرامی، مروری خلاصه بر آموزه های قرآن کریم، احادیث شریف و نظرات بزرگان و نیز بعضی قوانین کشور خواهیم داشت:

* قرآن کریم

۱- «فَلْیَنْظُرِ الْاِنْسانُ اِلی‏ طَعامِه: انسان باید به غذای خود بنگرد.» (سوره مبارکه عبس؛ آیه ۲۴)

۲- « لَتَجِدَنَّ اَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَهً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ اَشْرَکُوا: محققاً یهود و مشرکان را دشمن ترین مردم نسبت به اهل ایمان، خواهی یافت.» (سوره مبارکه مایده؛ آیه۸۲)

* حضرات معصومین(علیهم السّلام)

۱- رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) مـی فـرمـایـند: «کسی که ظالمی را برای باطل ساختن حق مسلمانی کمک نماید از اسلام بیرون رفته و از ذمه خدا و رسول خارج شده است.» (ترجمه ارشاد القلوب، ص ۳۰۵، سید عباس طباطبایی‏)

۲- امیرالمومنین علی(علیه السلام) فرموده اند:«لا تزال هذه الامه بخیر مالم یلبسوا لباس العجم  و  یطعموا اطعمه العجم فاذا فعلوا ذلک ضربهم الله بالذل: این امت تا زمانی که لباس بیگانگان را نپوشد و غذای آنها را نخورد، پیوسته به خیر و نیکی خواهد بود و آن زمان که این کار را بکند، خداوند، آنها را وار و ذلیل خواهد کرد.» (بحارالانوار؛ ج۷۹؛ ص۳۰۳)

۳- امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرمایند:« مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ عُدَّ مِنْهُمْ: هر کس به گروهی شبیه شود، در زمره آنان به حساب خواهد آمد.» (مستدرک‏الوسایل؛ ج ۱۷؛ ص ۴۴۰)

همچنین حضرتشان(علیه السلام) می فرمایند:« فَاِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ اِلَّا اَوْشَکَ اَنْ یَکُونَ مِنْهُمْ: کم است کسی که خود را شبیه گروهی کند مگر آن که بسیار نزدیک است که از آنها بشود.» (بحارالانوار؛ج ۶۸؛ ص ۴۲۷)

به نظر شما حیف نیست که یک مسلمان و شیعه، به واسطه کاری بی مقدار مثل نوشیدن یک نوشابه، در عرصه محشر از پرچم ولای امیرالمومنین فاصله بگیرد و هرچند اندک، به بیرق دشمنان حضرتش نزدیک شود؟

* امام خمینی(رحمه الله علیه)

– روابط تجاری و سیاسی با بعض دول که آلت دست دول بزرگ جایر هستند از قبیل دولت اسراییل، جایز نیست، و بر مسلمانان لازم است که به هر نحو ممکن است با این نحو روابط مخالفت کنند، و بازرگانانی که با اسراییل و عمال اسراییل روابط تجاری دارند، خاین به اسلام و مسلمانان و کمک کار به هدم احکام هستند، و بر مسلمانان لازم است با این خیانت‏کاران چه دولت‏ها و چه تجار قطع رابطه کنند، و آنها را ملزم کنند به توبه و ترک روابط با این نحو دولت‏ها. (رساله توضیح المسایل؛ مسایل دفاع؛ مساله ۲۸۳۴)

– سوال: استخدام مسلمانها در موسّسات کلیمی ها در صورتی که بدانند به اسراییل کمک می‏نمایند جایز است یا نه و هرگاه ندانند کمک می‏کنند به طور روزمزد استخدام چطور است؟

– جواب: استخدام جایز نیست. و حقوق یا اجرت آنها حرام است، و در مورد شک هم در این موسسات وارد نشوند. (رساله توضیح المسایل؛ مسایل متفرقه، سوال ۸۶)

– آقا تمام گرفتاری ما از این امریکاست! تمام گرفتاری ما از این اسراییل است! اسراییل هم از امریکاست. (صحیفه امام؛ ج‏۱؛ ص ۴۲۲)

– دست اسراییل و عمال خاین آن را به بازار مسلمین بیش از این باز نکنید؛ اقتصاد کشور را به خاطر اسراییل و عمال آن به خطر نیندازید؛ فرهنگ را فدای هوس آنها ننمایید؛ از خدای بزرگ بترسید.(صحیفه امام؛ ج‏۲؛ ص ۱۲۷؛ نامه سرگشاده به امیر عباس هویدا)

– کراراً دولتها را به خصوص دولت ایران را از اسراییل و عمال خطرناک آن تحذیر نمودم. این ماده فساد که در قلب ممالک اسلامی با پشتیبانی دول بزرگ جایگزین شده است و ریشه‏های فسادش هر روزی ممالک اسلامی را تهدید می ‏کند، باید با همت ممالک اسلامی و ملل بزرگ اسلام ریشه کن شود. اسراییل قیام مسلحانه بر ضد ممالک اسلامی نموده است و بر دول و ملل اسلام قلع و قمع آن لازم است، کمک به اسراییل چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت حرام و مخالفت با اسلام است، رابطه با اسراییل و عمال آن چه رابطه تجاری و چه رابطه سیاسی حرام و مخالفت با اسلام است، باید مسلمین از استعمال امتعه اسراییل خودداری کنند.(صحیفه امام؛ ج‏۲؛ص ۱۳۹؛ پیام به سران دولتهای اسلامی)

– قبلًا هم تذکر داده ‏ام که دولت غاصب اسراییل، با هدفهایی که دارد، برای اسلام و ممالک مسلمین خطر عظیم دارد و خوف آن است که اگر مسلمین به آنها مهلت دهند، فرصت از دست برود و جلوگیری از آنها امکان‏ پذیر نشود. و چون احتمال خطر متوجه به اساس اسلام است، لازم است بر دول اسلامی- به خصوص- و بر سایر مسلمین- عموماً-که دفع این ماده فساد را به هر نحو که امکان دارد بنمایند و از کمک به مدافعین کوتاهی نکنند. و جایز است از محل زکوات و سایر صدقات در این امر مهم حیاتی صرف نمایند. (صحیفه امام؛ ج‏۲؛ص  ۱۹۴؛ نامه به جمعی از فداییان فلسطینی برای اجازه صرف زکوات و سایر صدقات در راه مبارزه با اسراییل‏)

– این جانب کراراً خطر دولت اسراییل و عمال آن را به ملت گوشزد کردم که باید مقاومت منفی کنند و از معاملات با آنها احتراز جویند. (صحیفه امام؛ ج‏۲؛ ص ۲۷۸؛ نامه به فضلا و محصلین حوزه‏های علمیه)

– سران کشورهای اسلامی باید توجه داشته باشند که این جرثومه فساد را که در قلب کشورهای اسلامی گماشته‏ اند تنها برای سرکوبی ملت عرب نمی‏ باشد بلکه خطر و ضرر آن متوجه همه خاورمیانه است. نقشه، استیلا و سیطره صهیونیسم بر دنیای اسلام و استعمار بیشتر سرزمینهای زرخیز و منابع سرشار کشورهای اسلامی می‏ باشد؛ و فقط با فداکاری، پایداری و اتحاد دولتهای اسلامی می‏ توان از شرّ این کابوس سیاه استعمار رهایی یافت؛ و اگر دولتی در این امر حیاتی که برای اسلام پیش آمده کوتاهی کرد بر دیگر دولتهای اسلامی لازم است که با توبیخ و تهدید و قطع روابط، او را وادار به همراهی کنند. دولتهای ممالک نفت‏ خیز اسلامی لازم است از نفت و دیگر امکاناتی که در اختیار دارند به عنوان حربه علیه اسراییل و استعمارگران استفاده کرده از فروش نفت به آن دولتهایی که به اسراییل کمک می‏ کنند خودداری ورزند. (صحیفه امام؛ ج‏۳؛ ص۲؛ پیام به سران دولتهای اسلامی و ملل مسلمان)

– و اگر یهود ایران برای کمک به اسراییل مشغول فعالیت باشند (چنانکه هستند و بی‏ شک از کمک شاه هم برخوردار می باشند) بر ملت ایران است که از آن جلوگیری کنند؛ و برای مجاهدینی که در آتش و خون به سر می ‏برند صندوق اعانه‏ ای باز نمایند و از هیچ کوششی خودداری نورزند. (صحیفه امام؛ ج‏۳؛ ص۷؛ پیام به ملت مسلمان ایران)

– همان طور که قبلًا اشاره کردم، ما همیشه در حد امکانات و قدرتمان از برادران فلسطینی برای پایان دادن به تجاوز اسراییل و آزاد کردن اراضی اسلامی از دست اسراییل غاصب، حمایت می‏ کنیم و هر گز کمترین کمکی به اسراییل نخواهیم کرد. (صحیفه امام؛ ج‏۵؛ص۲۴۰؛ مصاحبه با خبرگزاری«وفا» درباره اسلامی بودن نهضت و تشکیل اسراییل)

– و اما نسبت به اسراییل، مسلّم است که ما به یک دولت غیر قانونی و غاصب و متجاوز به حقوق مسلمین و دشمن اسلام هیچ گونه کمکی نخواهیم کرد.(صحیفه امام؛ ج‏۵؛ص ۳۹۷؛ مصاحبه با روزنامه«بالتیمورسان» درباره دلایل مخالفت با رژیم شاه)

* مقام معظم رهبری

– سوال: آیا وارد کردن کالاهای اسراییلی و ترویج آنها جایز است؟ در صورتی که این کار هرچند بر اثر اضطرار صورت بگیرد، آیا فروش آنها جایزاست؟

– جواب: باید از معاملاتی که به نفع دولت غاصب اسراییل که دشمن اسلام و مسلمین است، خودداری شود و وارد کردن و ترویج کالاهای آنان که از ساخت و فروش آن سود می برند، برای هیچکس جایز نیست و همچنین برای مسلمانان هم خرید آن کالاها به خاطر مفاسد و ضررهایی که برای اسلام و مسلمین دارد جایز نیست.(رساله اجوبه استفتاآت؛ سوال ۱۳۴۷)

– سوال: آیا وارد کردن کالاهای اسراییلی توسط تجار و ترویج آن در کشوری که تحریم اقتصادی اسراییل را لغو کرده، جایزاست؟

– جواب: واجب است افراد از وارد کردن و ترویج کالاهایی که دولت حقیر اسراییل از ساخت و فروش آن منتفع می‏شود، خودداری کنند. (رساله اجوبه استفتاآت؛ سوال ۱۳۴۸)

– سوال: آیا برای مسلمانان خرید کالاهای اسراییلی که در سرزمین اسلامی به فروش می‏رسند، جایز است؟
– جواب: بر آحاد مسلمین واجب است که از خرید و استفاده از کالاهایی که سود تولید و فروش آنها عاید صهیونیست‏ها که با اسلام و مسلمین در حال جنگ هستند، می‏شود، اجتناب کنند. (رساله اجوبه استفتاآت؛ سوال ۱۳۴۹)

– سوال: آیا گشایش دفترهای مسافرت به اسراییل در کشورهای اسلامی جایز است؟ و آیا برای مسلمانان تهیه بلیط از این دفاتر جایزاست؟

– جواب: این کار به دلیل ضررهایی که برای اسلام و مسلمین دارد، جایز نیست و همچنین مبادرت به انجام اعمالی که نقض تحریم مسلمانان علیه دولتِ دشمن و محارب اسراییل محسوب شود، برای هیچکس جایز نیست. (رساله اجوبه استفتاآت؛ سوال ۱۳۵۰)

– سوال: آیا خرید تولیدات شرکتهای یهودی یا امریکایی یا کانادایی با وجود این احتمال که شرکتهای مزبور به تقویت دولت اسراییل می‏پردازند، جایز است؟

– جواب: اگر خرید و فروش این تولیدات موجب تقویت دولت حقیر و غاصب اسراییل شده و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمین بکار می‏روند، خرید و فروش آنها برای هیچکس جایز نیست و الا اشکال ندارد. (رساله اجوبه استفتاآت؛ سوال ۱۳۵۱)

– سوال: اگر کالاهای اسراییلی وارد کشورهای اسلامی شود، آیا جایز است تاجران بخشی از آنها را خریده و به مردم بفروشند و آنها را ترویج کنند؟

– جواب: این کار برای آنان به علت مفاسدی که دارد، جایز نیست. (رساله اجوبه استفتاآت؛ سوال ۱۳۵۲)
– سوال: اگر کالاهای اسراییلی در فروشگاههای عمومی یک کشور اسلامی عرضه شود، آیا خرید آنها توسط مسلمانان در صورتیکه تهیه کالاهای غیراسراییلی مورد نیاز که از کشورهای دیگر وارد شده‏اند، امکان داشته باشد، جایز است؟

-جواب: بر آحاد مسلمین واجب است که از خرید و استفاده از کالاهایی که منفعت تولید و خرید آنها عاید صهیونیست‏ها که محارب با اسلام و مسلمین هستند، می‏شود، اجتناب کنند. (رساله اجوبه استفتاآت؛ سوال ۱۳۵۳)
– سوال: اگر بدانیم که کالاهای اسراییلی بعد از تغییر گواهی مبدا از طریق کشورهای دیگری مثل ترکیه، قبرس و غیره مجدّداً صادر می‏شوند تا خریداران مسلمان گمان کنند که آنها غیر اسراییلی هستند، زیرا می‏دانند که اگر مسلمانان بدانند که آنها ساخت اسراییل هستند، از خرید آنها خودداری می‏کنند، دراین صورت تکلیف مسلمانان چیست؟

– جواب: مسلمانان باید از خرید و ترویج و استفاده از آن کالاها خودداری نمایند. (رساله اجوبه استفتاآت؛ سوال ۱۳۵۴)
– سوال: خرید و فروش کالاهای امریکایی چه حکمی دارد و آیا این حکم شامل همه کشورهای غربی مثل فرانسه وانگلستان هم می‏شود؟ و آیا آن حکم مخصوص ایران است و یا در همه کشورها جاری است؟

– جواب: اگر خرید کالاهای وارداتی از کشورهای غیراسلامی و استفاده از آنها باعث تقویت دولتهای کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمین هستند، شود و یا قدرت مالی آنها را برای هجوم به سرزمین‌های اسلامی یا مسلمین در سرتاسر عالم، تقویت نماید، واجب است که مسلمانان از خرید و بکارگیری و استفاده از آنها اجتناب کنند، بدون اینکه فرقی بین کالایی با کالای دیگر و دولتی با دولت دیگر از دولتهای کافری که دشمن اسلام و مسلمین هستند، وجود داشته باشد و این حکم هم اختصاصی به مسلمانان ایران ندارد. (رساله اجوبه استفتاآت؛ سوال ۱۳۵۵)

– سوال: کسانی که در کارخانه‏ ها و موسساتی کار می‏ک نند که سود آنها به دولتهای کافر می‏ رسد و باعث استحکام و تقویت آنها می‏ شود، چه تکلیفی دارند؟

– جواب: کسب درآمد با کارهای مشروع فی ‏نفسه اشکال ندارد هرچند از اموری باشد که درآمد آن به دولت غیراسلامی می‏ رسد، مگر زمانی که آن دولت در حال جنگ با اسلام و مسلمین باشد و از نتیجه کار مسلمانان در این جنگ استفاده کند. (رساله اجوبه استفتاآت؛ سوال ۱۳۵۶)

– تحریم اقتصادی دولت غاصب و به رسمیت نشناختن آن وظیفه همه دولت های مسلمان است و ملت ها باید در برابر این مساله حساسیت نشان دهند.

– بر آحاد مسلمین واجب است که از خرید و استفاده از کالاهایی که سود تولید و فروش آنها عاید صهیونیست ها که با اسلام و مسلمین در حال جنگ هستند، می‌شود، اجتناب کنند. (رساله اجوبه استفتایات ص۴۹۳)

* نظر سایر مراجع عظام تقلید

۱- آیت الله سیستانی:

– «هیچ مسلمانی نمی تواند از محصولات یک کشور غیر اسلامی که در حال جنگ با مسلمین است مثل اسراییل چیزی بخرد.

– سوال: حکم خرید کالا از کشورهایی که بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم از اسراییل حمایت می کنند چیست؟

– جواب: اگر شرکت سازنده کالا به اسراییل کمک نکند اشکال ندارد.

۲- آیت الله فاضل لنکرانی(رحمه الله علیه):

– «تردیدی نیست که خرید و فروش از مراکزی که ولو به مقدار اندک با این رژیم مرتبط است حرام است.»

۳- آیت الله مکارم شیرازی:

– «هر نوع کمک به رژیم غاصب اسراییل حرام است.»

– سوال: حکم خرید محصولات شرکتهای وابسته به صهیونیست ها و اسراییل چیست؟

– جواب:خرید محصولات شرکت های وابسته به صهیونیست ها و اسراییل جایز نیست.

– سوال: آیا همکاری، رابطه یا کمک به دولت غاصب اسراییل جایز است؟

– جواب: هر چیزی که باعث تقویت اسراییل غاصب شود، حرام است.

۴- آیت الله جواد تبریزی(رحمه الله علیه):

– «خرید و فروش کالاهای مزبور[کالاهای اسراییلی و شرکت های حامی رژیم صهیونیستی در بلاد اسلامی]تایید حکومت ظالم حساب می شود و جایز نیست.»

*برخی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی

‌‌قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و اصلاحیه آن(مصوّب ۱۹/۲/۶۹ و ۱۹/۳/۱۳۸۹ )

ماده ۸ – هر نوع برقراری رابطه اقتصادی و تجاری و فرهنگی با کمپانیها و موسسات و شرکتهای وابسته به صهیونیستها در سطح جهان ممنوع‌می‌باشد.

تبصره۱ـ کمیته‌ای تخصصی مرکب از وزارتخانه‌های امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، اطلاعات، نفت، بانک مرکزی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشـکیل می‌شود که فهرست کامل شرکتها و موسسات صهیونیستی در سطح جهان و فهرست اشخاص حقیـقی و حقوقی موضوع تحریم را به صورت شفاف ظرف دو ماه پـس از تصویب این قانون ارایه کند و به صـورت سالیانه و یا حسـب ضرورت به روزرسانی نماید.

تبصره۴ـ سـازمان صدا و سیما موظف است طبق فهرسـت ارایه شـده توسط کمیته تخصصی موضوع تبصره (۱) از تبلیغ هر نوع کالای شرکتهای صهیونیستی خودداری نماید.
آیین­ نامه­ اجرایی قانون مقررّات صادرات و واردات مصوّب ۱۳۷۳

مادّه ۹: هر گونه معامله تجاری با رژیم اشغالگر قدس ممنوع است .

قانون واحده اسلامی در مورد تحریم اسراییل(مصوّب ۲۹/۶/۱۳۷۱)

ماده ۱ – عقد هر گونه قرارداد – چه مستقیم و چه از طریق واسطه با شرکتها یا اشخاص مقیم اسراییل یا با افراد تبعه اسراییل یا افرادی که برای اسراییل یا به نفع آن کشور کار می کنند صرف نظر از محل اقامت آنان ، برای کلیه افراد حقیقی یا حقوقی ممنوع می باشد و به ویژه زمانی که این گونه قراردادها در ارتباط با معاملات بازرگانی ، عملیات بازرگانی یا هر گونه مبادله ای بدون توجه به ماهیت آن منعقد می شود. شرکتها و موسسات ملی و خارجی که در اسراییل دارای منافع ، شعب یا نمایندگی هستند نیز باید از انجام هر گونه معامله با شرکتها و اشخاص فوق الذکر خودداری کنند.

ماده ۲ – ورود و مبادله و تجارت هر گونه کالا و محصولات و نیز اسکناس و سایر دارایی های قابل انتقال اسراییل در جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد. هر گونه کالا و اجناسی که در تولید آن حتی بخشی از محصولات اسراییلی به کار رود صرف نظر از نوع و میزان مصرف آن و بدون توجه به این که این کالاها به طور مستقیم یا غیر مستقیم از اسراییل وارد شده اند به عنوان یک کالای اسراییلی محسوب می گردد. محصولات و کالاهایی که مجددا از اسراییل با کشتی حمل شوند، یا در خارج از اسراییل به منظور صدور به حساب خود یا یکی از اشخاص یا شرکتهای مذکور در ماده (۱) ساخته شوند، به عنوان کالا یا مال التجاره اسراییلی محسوب می شوند.

ماده ۶ – عرضه کالاها و محصولات منظور در ماده (۲) یا فروش ، خرید و اکتساب این گونه کالاها ممنوع می باشد، هر نوع معامله به صورت هبه یا اکتساب ممنوع است . هر معامله به صورت هبه یا صرفا معامله ، در اجرای مفاد این ماده ، به عنوان فروش و یا خرید محسوب می گردد.

ماده ۷ – هر فردی که مفاد مواد (۱)، (۲) و (۳) را نقض کند طبق قوانین هر یک از دولتهای عضو به خاطر داد و ستد با اسراییل مجازات خواهد گردید. در کلیه موارد کالاهای توقیف شده به نفع دولت مربوط ضبط خواهد شد. به علاوه وسایل نقلیه مورد استفاده در این معامله پس از شناسایی صاحبان آن مصادره خواهد گردید.

ماده ۱۰ – به هر شخصی اعم از مقام دولتی یا غیره که در کشف کالاهای تحریم شده و یا ایجاد تسهیلاتی به منظور مصادره این کالاها کمک کند، از طریق اداری جایزه ای تعلق خواهد گرفت . ارزش جایزه تعیین شده معادل ۲۰ درصد ارزش کالاهای مصادره شده می باشد مگر این که به موجب قوانین محلی جایزه ای با درصد بالاتری مقرر شده باشد. چنانچه بیش از یک فرد مستحق دریافت جایزه باشد مبلغ جایزه با در نظر گرفتن میزان تلاش هر یک از آنان در عملیات بین آنها تقسیم می گردد.

راستی این قوانین چقدر به مرحله اجرا رسیده اند؟

چند نکته دیگر

۱- بنابر عقاید اسلامی، ساختار وجودی انسان، یکپارچه و به هم پیوسته است و روح و جسم، به طور دایم از و بر یکدیگر تاثیر و تاثّر دارند. به همین جهت می بینیم که اسلام به طور ویژه بر سلامت غذا(اعمّ از سلامت طبّی و سلامت فقهی، اخلاقی و عقیدتی) تاکید می کند چراکه هر غذایی بدون تردید بر سلامت جسم و به ویژه روح مژثّر است و هرگونه مشکلی در تولید غذا(حتّی اشکال در نیّت تهیّه کننده غذا)، روح را نیز متاثّر خواهد کرد. بنابراین آموزه، هر اتّفاق جسمانی(هرچند کوچک) بر روح آدمی اثر خواهد گذاشت و این یعنی که دل پاک و جسم و عمل ناپاک، با هم قابل جمع نیستند؛ پس بدیهی است که ادّعای مسلمانی باید با در تمامی ابعاد وجودی ما اعمّ از جسم و روح جاری شود و هر اتّفاقی خلاف آن، ناقض ادّعای ما خواهد بود. بنابراین ادّعای «منتظر ظهور بودن» با «کمک عملی به دشمنان امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشّریف)» قابل جمع نیست. بد نیست خودمان را محک بزنیم که در این مقدار اندک(یعنی ترک استفاده از محصولات دشمنان اسلام و ازجمله همین نوشابه ها) در ادّعای خود در مورد منتظر بودن صادق هستیم؟ نکته مهم در این قضیه آن است که تاثیر منفی غذاهای ناپاک، محدود به خود ما نمی شود و بر اساس آموزه های متقن اهل بیت(علیهم السّلام) حتما در نسل آینده ما نیز تاثیرگزار خواهد بود. آیا می شود زنان و مردانی که از غذایی خورده اند که از سود آن، کودکان فلسطینی کشته و آواره شده اند فرزندانی به دنیا آورند که علیه نظام کفر قیام کنند و از یاران امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) باشند؟ بپذیریم که «کل اناء یترشح بما فیه: از کوزه همان برون تراود که در اوست.» و مواظبت کنیم که چه چیز را وارد حرم جسم و روح خود می کنیم.

یک نکته: در مورد اثر غذا بر نسل، اگر دلتان خواست می توانید مقاله «آداب معنوی دوران بارداری» را هم مطالعه کنید.

یک نکته مهمّ دیگر: این روزها، وقتی صحبت از تاثیرات متقابل دنیای مادّی و معنوی بر هم می شود؛ معمولا به تحقیقات دکتر ایموتوی ژاپنی در مورد واکنش های هوشمندانه آب ارجاع داده می شود. در این که این تحقیقات بسیار ارزشمند است جای شبهه نیست امّا نکته ای که برای من جای حسرت و تاسّف باقی می گذارد این است که حتّی نویسندگانی که اعتقادات محکم اسلامی دارند هم از شواهد بسیار متقن و فراوان قرآنی و روایی که به صراحت این نوع ارتباطات را مورد تاکید قرار داده به وضوح به تشریح ابعاد آن پرداخته اند غافل می شوند امّا در عوض در مقابل نتایج تحقیق این دانشمند ژاپنی اظهار شگفتی می کنند؛ نتایجی که از نظر آموزه های اسلامی بسیار بدیهی و روشن است. به نظرم می آید این هم یکی از همان خلق و خوهای بنی اسراییلی است که در ما به شدّت رسوخ دارد و از آن غافل هستیم، یعنی عادت کردن به استناد جسمانی و غفلت از دلایل متقن عقلی. به نظرم می رسد تا وقتی که چنین خلق و خویی داریم نباید چندان از درخواست های بنی اسراییل مبنی بر این که خدای متعال را به چشم ببینند یا این که معادل خدا برایشان بتی هم ساخته شود تعجّب کنیم چراکه خودمان هم همان عادت را داریم؛ البتّه کمی مُدرنترش را

خط تولید نوشابه

2015/07/25 اخبار

صنعت نوشابه سازی از سالیان دور و دراز در ایران اسلامی وجود داشته است. اما در چند سال اخیر مخصوصاًدر دهه گذشته بسیار این صنعت رشد کرده میتوان آنرا یک رقیب جدی برای رقبای طراز اول جهان نام برد.

نوشابه مضررات وفایده های زیادی دارد که به نظر من مضرات و فایده های زیادی دارد که به نظر من مضرات این ماده بیشتر از فایده های آن است. مخصوصاً برای افرادی که استعداد چاقی دارند و همچنین افرادی که مرض قند دارند نیز بسیار مضرر است. البته برای رفع تشنگی و ایجادکالری ماده بسیار خوبی است ولی در مقایسه با مضرات آن میتوان مضرات را بیشترفایده های آن نام برد.

البته در چند سال اخیر نوشابه های جدیدی وارد بازار شده اند که نام آنها نوشابه های رژیمی است و برای افرادی که استعدادهای چاقی دارند و همچنین مرض قند دارند ضرر کمتری دارد.

خط تولید نوشابه

تشریح خط تولیدنوشابه های شیشه ایخط تولید نوشابه

 

  •  

    تهیه شربت

    بعد از این مرحله شیشه ها وارد دستگاه فلومیکس می شوند که کار این دستگاه تنظیم آب و عصاره داخل شیشهاست که این عصاره توسط تکنسین های آزمایشگاه بدست می آید. هر یک واحد عصاره 4 واحد آب مصرف می کند.

  •  

    حک نمودن تاریخ و کد

    بعد از این مرحله شیشه هایپر از دستگاه کد زن عبور می کنند که این دستگاه بوسیله جوهر، تاریخ تولید و انقضا وساعت تولید و قیمت را بر روی تشتک ها درج می کند.

     

  •  

    بررسی شیشه ها و پرکردن آن ها

    بعد از این مرحله شیشه وارد مرحله چشم الکتریکی می شود. کار این مرحله این است که اگرداخل یک شیشه جسم خارجی باشد و از مرحله آینه خوانی گذشته باشد این اجسام راشناسایی می کند.دستگاه فیلر چندین سوپاپ دارد که هر دوری که میزند به تعداد سوپاپ هایش، شیشه را پر کردهو تشتک آنها را بر روی آنها قرار می دهند. البته بستگی به سرعت دور فیلتر دارد که کمو زیاد می کنند که این تعداد بستگی به فروش کارخانه دارد.

  •  

    بررسی نهایی شیشه ها

    بعد از این مرحله شیشه ها واردمرحله دو راهی آینه می شوند که در این مرحله مانند مرحله آینه خوانی از نور و شیشه وآینه برای پیدا کردن اجسام داخلی درون شیشه استفاده می کنند، فرق این مرحله با مرحله آینه خوانی این است که در مرحله آینه خوانی شیشه ها خالی است و ضریب اشتباه بالاولی در این مرحله شیشه ها پر است و ضریب اشتباه تقریبا در حد صفر است. در کل، سه مرحله کنترل شیشه داریم.

  •  

    جعبه گذاری و انبار

    بعد از اینمرحله شیشه ها وارد دستگاه کیبستر می شوند (جعبه پر کن) که بوسیله فیگرها دهانه آنباز می شود حدود 24 شیشه را بلند کرده و وارد جعبه می کند. بعد از این مرحله اینشیشه ها وارد انبار می شوند که بعد از آن به مصرف عموم برسند.


حال بد نیست با مهمترین جزء نوشابه یعنی عصاره آن بیشتر آشنا شویم :

برخی از عصاره های متداول ایران عبارتند از: کولا، پرتقالی، لمون لایم، ورزشی،انبه و انواع دایوت های بدون قند

آزمایشات کنترل کیفی نوشابه

آزمایشاتی را روی نوشابه انجاممی شود عبارتند از: اندازه گیری pH ، اندازه گیری غلظت، اندازه گیری فشار یا مقدار گاز کربنیک، اندازهگیری بریکس یا غلظت یا مواد جامد حل شونده در آب، اندازه گیری چگالی نوشابه، اندازهگیری اسیدیته نوشابه

هر نیم ساعت یکباریک نمونه برداشته و این آزمایشات را روی آن انجام می دهند. تا پی ببرند که آیا اینموادی که به آن اضافه کرده اند خوب و موثر بوده یا غیر و یا محصول آیا استاندارداست یا نه؟

پرکن تریبلوک دوغ

نحوه شستشوی بطریها در دستگاه شستشو

به منظور داشتن ظرف های پاک تمیز بطری ها را به مدت پنج دقیقه در یک محلول شستشو که حاوی 8/1 تا 3درصد سود محرق در یک درجه حرارتی که پائینتر از 130 فارنهایت نباشد قرار می دهند. دربعضی موارد مشاهده شده بطری هایی که بطور رضایت بخشی شسته شده اند دوباره با آبی که برای آب کشیدن آنها بکار می برند آلوده شده اند. آزمایش نشان داده که این آب، آبکشیشامل مقادیر زیادی از میکرو اورگانیسم ها بوده است و لذا برای جلوگیری از آلودگی بطوریکه در کارخانه های نوشابه سازی ایران خصوصاً کانادا در این ملاحظه گردید ابتدا بطریها را در مخزن شماره 1 با آب معمولی و آب گرم که حاوی 3 درصد سود محرق می باشدشست و شو می دهند و بعد شیشه هارا بطور اتوماتیک وارد مخزن شماره 3 می نمایند و با آبگرمی که حاوی یک درصد سود محرق است می شویند و برای بار چهارم بطری ها را وارد مخزن شماره 4 نموده و فقط با آب نیمگرم شستشو می نمایند و بالاخره با فرچه های مخصوص به طور اتوماتیک داخل بطری ها را می شویند و پس از چهار مرتبه با فشار 20 پوند شیشه ها رابا آب سرد آب می کشتد و پس از این مرحله برای شفاف نمودن شیشه ها از پودر میرکس (My rex) استفاده می شود و در این موقع شیشه ها آماده پر شدن می باشد.

تهیه و تصفیه شربت ساده و اختلاط آن با آب و کشف

مقدار قند موجود درمشروبات گازدار لوازم شربت و شربت سازی- به مراتب مقادیر زیاد فساد را در شربت وشربت سازی می توان دید. حداقل در حدود 80-75 درد تمام فسادها مایه ای از شربت سرچشمهمی گیرند. نگهداری شربتهای از راه سرد تهیه شده بخصوص شربته ای رقیق کار غلطی است بهطور کلی شربت های رقیق تر از 32 تا 30 درجه بومه را اصلاً نبایستی نگاهداری کرد زیرامایه ها بسرعت در چنین محلولی رشد خواهد کرد. شربت های بسیار غلیظ (42 تا 36 درجه ) به آسانی تخمیر نشده لذا اگر لازم باشد می توان نگاهداریکرد.

اگر شربتهایسترون شده نگاهداری می شوند بایستی تمام ظروف و اسباب ها سترون شوند و باید دیگ های ذخیره سرپوشیده و در مقابل آلودگی محافظت گردند.

ظرفهای شربت- این ظروف شامل مخلوط کردن و ظروف و تانک های تهیه و نگاهداری هستند و ممکن است از شیشه- فلزهای مقاوم در برابر اسیدها یا سنگ ساخته بشوند ولی از آهن لعاب داده شده نبایستی انتخاب کرد. شربتها را به همین وجه نباید در مقابل گرد و غبار قرار داد. ظروف بایستی با درهای مناسبی پوشیده شوند. استعمال پارچه (غالبا در گذشته مشاهده شده) به عنوان پوشاننده عمل نادرستی است. سرپوشهای پارچه ای همیشه دارای مقدار کافی رطوبت هستند و برای رشد مایه ها- باکتری ها و کپک ها که طبیعتا روی آنها یافته می شودمساعدند. در موقع برداشتن این پارچه کثیف و آلوده خواه ناخواه بعضی از میکرواورگانیسم ها داخل شربت افتاده و رشد می کند.

دستگاه مخلوطکننده شربت- شربتها بایستی با بهم زنهای مکانیکی مخلوط شوند . پاروهای دستی فلزی یا چوبی احتیاج به برداشتن پوشش تانک های مخلوطکننده دارد و مسلما آلوده شده و مناسب نیستند. نه تنها چنین پاروهائی در هنگامیکه آویزان یا به دیوار تکیه داده شده اند گرد و غبار و آلودگی های دیگر را جمع می کنندبلکه احتیاج به تکیه دادن شخص مخلوط کننده در هنگام مخلوط کردن به تانک دارد.

یک علت دیگری که موجب آلودگی شربت می شود گرد و غبار با کثافات دیگر از لباس شخص مخلوط کن بیرون افتاده سرخورده و وارد تانک شربت خنک شده می شوند.

ناقلین شربت- برای انتقال شربت (چه ساده و چه چاشنی دار) به مخازن یا پر کننده ها همیشه از لوله باید استفاده کرد. استعمال دلو- ملاقه= چمچه- کوزه یا بعضی دستگاه های رو باز دیگربرای شربت یک عمل مخاطره آمیز است. شربت هائی که بدین ترتیب منتقل می شوند نه تنهاموقع انتقال در معرض آلودگی و غبار قرار می گیرند بلکه باقیمانده های شربت بخصوص باپاک کردن نامناسب ته ظرف رقیق شده و در نتیجه دستمال کردن بعدی شربت آلوده شده و یک محل خوبی برای تولید مثل مایه ها خواهد بود. چنین دستگاه هائی ممکن است علتی برای تشکیل فساد باشند. کارخانه دار کوچک اغلب خیال می کند که استطاعت خریدن لوله یا پمپ را ندارد  . قیمت لوله هاگران نیست. سازنده کوچک به علت کوچک بودن لوازم شربت سازیش می تواندخمره های مخلوط کننده را بلند کرده تا تمام محتویات خمرهای که داری چاشنی هستند به طرف پر کننده جریان پیدا کند. این طریقه نه تنها از امکان آلوده شدن  دلوهای روباز جلوگیری می کند بلکه از نظر اقتصادی خیلی بهتر و نیز به طورقابل ملاحظه ای از صرف وقت جلوگیری میکند.

صافی ها وپارچه های شربت- انتخاب صافی های کیسه ای شکل (از بالای دانه خمره آویزان میکنند)برای صاف کردن شربت موجب همان خطرات لاینفک در ظرف های رو باز در موقع انتقال شربت هااست. صافی های مکانیکی اگر خوب و محافظت شده باشند مناسب ترین و سریعترین وسائلعاری از خطر آلودگی هستند.

تهیه وتصفیه شربت ساده- شکر و آب گرم را وارد تانکرهای در بسته فولادی می نمایند. در این تانکرها یک همزن الکتریکی وجود دارد که دائماً آب گرم را با شکر مخلوط نمود. آنرابه شربت تبدیل می نماید. شربتی که به این طریق تهیه می شود چون کثیف و اغلب دارای مواد خارجی از قبیل الیاف گونی و غیره می باشد. بناچار از فیلتر پرس می گذرانند تاکاملا تصفیه و زلال شود و سپس شربت را وارد یک تانکر دو جداره می نمایند. در بین دوجدار تانکر جریان آب گرم برقرار است و شربت در این تانکر 160 درجه فارنهایت حرارت می بیند و بعد شربت داغ را با رد دستگاه مخصوصی که بوسیله آب سرد خنک نگاه داشته شده وارد می کنند و شربت یکدفعه سرد می شود و بدین ترتیب و حقیقت یک عمل پاستوریزاسیون برای سترون کردن شربت به عمل می آید. شربت پاستوریزه شده را وارد تانکرهای مخصوص نمودو در سردخانه ای که به وسیله کولرهای قوی سرد نگاهداشته شده نگاهداری می کنند .

nooshabe-mihanfal.com_

طرز تهیه گازکربنیک و حجم آن در مشروبات گازدار

طرز تهیه گاز کربنیک- درکارخانه های نوشابه سازی غیر الکلی گازدار ایران به تبعیت از دستور کلی موسسات نوشابه سازی غیر الکلی گازدار امریکا گازکربنیک را از سوزاندن گازوئیل بدست می آورند. به این ترتیب که در اثر سوختن گازوئیل گازهائی از قبیل اکسید دو کربن- انیدرید کربنیک- انیدرید سولفور- گاز ازت- و مقدار کمی گاز اکسیژن به دست می اید وچون از بین گازهای بالا انیدرید کربنیک مورد توجه کارخانه می باشد از این رو گازهای بالا را به وسیله جریان آب سرد خنک کرده و انیدرید کربنیک موجود را با استفاده ازیک محلول قلیائی به نام «مونواتانول آمین 1 » جذب می نمایند و بعدگازها را با آب می شویند تا اگر ذرات کربن در آن وجود داشته باشد بوسیله شستشو ازبین برود. در این موقع برای جدا کردن انیدرید کربنیک از محلول قلیائی بالا حرارت غیر مستقیم می دهند و در نتیجه انیدریدکربنیک جدا می شود. این نکته نیز قابل ذکر است که محلول قلیائی مونواتانول آمین تنها انیدریدکربنیک را جذب نمی نمایند بلکه مقداری هم گاز انیدرید سولفور را جذب می نماید و برای تصفیه گاز انیدرید کربنیک و خلوص آن گازهای متصاعد شده از مونواتانول آمین را که شامل انیدرید کربنیک و انیدرید سولفورمی باشد از محلول پرمنگنات عبور می دهند و در نتیجه گاز انیدرید سولفور مجذوب پرمنگنات شده و اکسیده می گردد و در نتیجه انیدرید کربنیک به طور خالص بدست می آید. انیدرید کربنیک حاصل را تحت فشار و برودت آب سرد قرار می دهند تا به مایع سپس به برف کربنیک 2 تبدیل شود. برف کربنیک حاصل را تحت فشار در داخل کپسول های 20 تا 22 کیلوئی ذخیره می نمایدو موقع مصرف با باز نمودن شیر این کپسول ها چون فشار از بین می رود برف کربنیک به صورت گاز خارج می شود.

پوست بانوان ایرانی بازیچه محصولات بنجل خارجی

17میلیون زن ایرانی هر ساله 10 تریلیون و 200 میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند.

 

 

گروه اجتماعی فرهنگ نیوز-مهدی مهدیان: در سال های اخیر طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است همواره ایرانی ها جزء پرمصرف ترین های جهان بوده اند.از پرمصرف بودن در خوراکی های نسبتا مضر گرفته تا پرمصرف بودن در لوازم آرایشی.

 

آمارهای تعجب برانگیز و تلخ، اما واقعی

دیگر می توان گفت ایرانی ها در استفاده از وسایل شیمیایی نظیر لوازم آرایشی تجربه زیادی دارند طوری که ایران جزء دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان لقب گرفته است.

از طرفی دیگر آمارها نشان دهنده آن است که ایرانی ها سه برابر میانگین دنیا شکر مصرف می کنند.طوری که هر ایرانی سالانه 30 کیلوگرم شکر مصرف می‌کند که این میزان با احتساب حدود 77  میلیون نفر ایرانی، سالانه معادل دو میلیارد 310 میلیون کیلوگرم (دو میلیون و 310 هزار تن) می‌شود.

مهم‌ترین بخش مصرف قند و شکر در کشور ما مربوط به مصرف چای است. چای در کشور ما نوشیدنی بسیار رایجی است که در کنار آن قند یا شکر خورده می‌شود بنابراین مقدار مصرف این مواد در کشور ما تقریباً منحصر به فرد است. نتیجه این امر آن است که هم کالری اضافه وارد بدن می‌شود و هم دندان‌ها آسیب می‌بینند.

 البته مقدار مصرف قند به چند عامل بستگی دارد؛ یکی از این عوامل مقدار و حجم مصرف چای است؛ کسانی که دفعات بیشتری چای می‌نوشند یا چای را در لیوان و در حجم زیادی می‌خورند، طبیعتاً قند بیشتری هم مصرف می‌کنند. عامل دیگر، خوردن چای داغ است. هر چه چای داغ‌تر باشد، قند سریع‌تر در دهان حل می‌شود بنابراین ممکن است فرد با یک فنجان چای کوچک اما داغ 5-4 حبه قند بخورد. همه این‌ها در کنار استفاده زیاد از مواد قندی دیگر مانند نوشابه باعث می‌شود آمار مصرف بالا برود.

 

پول های کلانی که خرج جنس های بنجل و تقلبی می شود

 آمارهای دیگر حاکی از آن است که تنها ده درصد ایرانی ها به اندازه کافی سبزی مصرف می کنند و مصرف ماهی و گوشت آنها هم از میانگین جهانی پایین تر است.با نگاه به این شرایط می توان گفت عملا در بحث تغذیه و استفده از لوازم آرایشی ایرانی ها اهل افراط و تفریط هستند و شرایطی را برای خود رقم می زنند که شرایط مناسبی برای حال و مخصوصا آینده اشان نیست.

 

17 میلیون زن ایرانی هر ساله 10 تریلیون و 200 میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند. این در حالی است که بین 80 تا 90 درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند.

در این سه کشور علاوه بر تولیدات خود، برندهای معروف خارجی در این زمینه به صورت تقلبی ساخته شده و به بازارهای ایران فرستاده می‌شوند! بر اساس آخرین ارقام، هر ساله 850 میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور شده، در حالی که سهم واردات قانونی لوازم آرایشی تنها 150 میلیون دلار است!

در این بین  برخی از بانوان ایرانی به دلیل علاقه زیاد به لوازم آرایشی و ارزان از نسخه تقلبی برندها استقبال می‌کنند و همین مساله باعث بروز انواع و اقسام بیماری‌های پوستی شده است؛ طوری که هر ساله هزاران حیوان آزمایشگاهی در اثر آزمایش مواد بهداشتی آرایشی دچار بیماری‌های پوستی مزمن شده و حتی در درازمدت از بین رفته‌اند.

 

از توجه به سلامتی بانوان تا آرایش عروس ملکه انگلیس

بانوان ایرانی باید توجه داشته باشند که مصرف لوازم آرایشی چه کم چه زیاد، باید از محصولات اصلی استفاده شود چرا که در هر صورتی سلامتی انسان مهمتر از هر مسئله دیگری است.چرا که همانطور که اشاره شد استفاده از جنس های قلابی آرایشی و شیمیایی سبب بیماری های مختلف در انسان می شود.

عروسی چهار سال قبل عروس ملکه انگلیس با همه حواشی و هیاهویی که داشت نکته ای قابل تامل برای ایرانی ها وجود داشت که البته از از چشم مردم پنهان نماند و آن نحوه آرایش عروس ملکه بود که ظاهرش با اینکه عروس بود عادی تر از برخی از زنان ایرانی بود که در کوچه و بازار حاضر می شوند.از این رو به نظر می رسد باید جامعه را به سمتی سوق داد تا از هزینه های هنگفت آرایش عروسی که بعضا مشکلات زیادی را در همان آغاز زندگی جوانان به وجود می آورد، دور شود.مسئله ای که در سال های اخیر خانواده ها بیشتر درگیر آن شده اند.

 

با 10 تریلیون و 200 میلیارد چه کارهایی می توان انجام داد؟

با توجه به کاهش شدید سن بانوان ایرانی در مصرف لوازم آرایشی و رسیدن آن به 14 سال، ذکر این نکته ضروری است که زنان غربی اغلب آنها در سنین بالا از این لوازم استفاده می کنند چرا که در این سنین با چروک شدن پوست آنها به دنبال ابزاری هستند که بتواند به زیبایی آنها کمک کند.آن هم لوازمی که حداکثر کیفیت را دارا باشد.

 

این در حالی است که در ایران دختران از همان سنین نوجوانی و نهایتا جوانی به استفاده از لوازم آرایشی آن هم از نوع بی کیفیتش اقدام می کنند.

آمار و ارقامی که در رابطه با هزینه های بانوان برای تهیه لوازم آرایشی به دست آمده، رقم بالایی است و می توان با کاهش مصرف از این لوازم کارهای مفید و بهتری صورت داد.به گونه ای که با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که با مبلغ 10 تریلیون و دویست میلیارد تومان یارانه چندین ماه مردم می تواند پرداخت شود

نابودی بدن با مصرف نوشابه!

 

نوشابه ، مضرات نوشابه

نوشابه یکی از نوشیدنی های صنعتی است که آمار مصرف بالایی در جهان دارد حال آنکه همین نوشیدنی پر طرفدار بخش هایی از بدن را از بین می برد که ما در طول عمرمان به آنها خیلی احتیاج داریم.

بازدید : 4,086 نفر

 

بازهم موردی جدید از مضرات نوشابه های گازدار

 
 
تا کنون بسیار از مضرات نوشابه در مجله سلامت نمناک گفته ایم که در میان آنها تشدید فاکتورهای منفی و ابتلا به سرطان سینه در زنان و تشدید بیش فعالی و از این قبیل در صدر آنها قرار دارند. در ادامه با توجه به گفته های متخصصان 3 ضرر بسیار بزرگ نوشابه بر سلامت بدن را به شما معرفی می کنیم.
 
نوشابه های گازدار دشمنان اصلی معده
یک نوشیدنی گازدار در مقایسه با نمونه بدون گاز (FLAT) همان نوشیدنی است و هیچ تفاوتی از نظر ارزش غذایی ندارد اما اینکه چرا مصرف کنندگان ترجیح می دهند از نوشیدنی های گازدار استفاده کنند تنها یک پاسخ دارد: تغییر ذائقه. در حقیقت عاملی که باعث پرطرفدار بودن نوشابه های گازدار نزد مصرف کنندگان می شود احساس خوشایندی است که ذائقه بیشتر افراد آن را می پسندد.
 گاز موجود در این نوشیدنی ها هنگام مصرف پرزهای چشایی را تحریک می کند و باعث می شود که فرد احساس بهتری از مصرف آن داشته باشد. البته گاز موجود در این نوشیدنی ها در سیستم گوارش و عمل هضم غذا نیز تأثیراتی دارد. گاز محلول در نوشیدنی های گازدار با ایجاد حالت اسیدی باعث هضم بهتر مواد غذایی در معده می شود.
 این ویژگی نکته ای است که از سال های بسیار دور، مردم به طور تجربی به آن پی برده بودند و برای کمک به هضم غذا از آن استفاده می کردند. البته باید یک نکته را نیز در مورد مصرف نوشیدنی های گازدار مورد توجه قرار دهیم و آن، این است که مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها در طولانی مدت باعث می شود سیستم گوارش به میزان اسیدی که به طور مصنوعی همراه با نوشیدنی وارد بدن می شود، عادت کند. اگر این کار برای بدن به صورت عادت درآید دستگاه گوارش همواره نیازمند ورود این مقدار اسید به معده خواهد بود و اگر این اتفاق نیفتد، عمل هضم غذا به شکل مطلوب انجام نمی شود و به اصطلاح قدیمی ترها معده تنبل می شود.
 

مضرات نوشابه ، مضرات نوشابه ، بیماری قلبی

مضرات مصرف نوشابه های گازدار

 
 
نابودی کلیه ها با مصرف نوشابه
خطرات ناشی از این نوشیدنی به مقدار قند بالای آن محدود نمی شود، وزن را بالا می برد و برای افراد مبتلا به دیابت مضر است. یکی دیگر از خطرهای این نوشابه محتوای اسید فسفریک آن است؛ این ماده که در نوشابه یافت می شود دارای طعم و مزه ترش است؛ اسید فسفریک یک مانع در عملکرد کلیه است و موجب ترویج سنگ کلیه می شود.
محققان آمریکایی برای نشان دادن این پدیده 500 نفر را مورد آزمایش قرار دادند؛ تمام عادات غذایی در یک پرسشنامه جمع آوری شد؛ در این تحقیق مشاهده شد دو لیوان نوشابه خطر ابتلا به نارسایی کلیوی را دو برابر می کند، باید گفت در مورد نوشابه های لایت هم همین طور است. نارسایی کلیه یک بیماری شایع است و در حال حاضر 3 میلیون فرانسوی را تحت تأثیر قرار داده است.
بیماری کلیوی دیر تشخیص داده می شود و یک بیماری موذی است که طی سال ها به آرامی تکامل پیدا می کند تا زمانی که به صورت آشکار خود را نشان می دهد و غیرقابل برگشت است. افرادی که در معرض این بیماری هستند باید بیشتر مراقب باشند: افراد بالای 60 سال، افرادی که دارای سابقه بیماری کلیوی ژنتیکی، فشارخون بالا و به ویژه کسانی که در معرض خطر دیابت هستند. در حال حاضر به بیماران کلیوی توصیه می شود از نوشیدن نوشابه و دیگر مواد غذایی که دارای اسید فسفریک هستند مانند گوشت خودداری کنند چون موجب گسترش این بیماری می شوند؛ افراد سالم نیز باید مراقب مصرف روزانه خود باشند.
 
نوشابه و بیماری قلبی
یک پژوهش جدید نشان می دهد افرادی که مقادیر زیادی مواد غذایی و نوشابه های حاوی فروکتوز مصرف می کنند، به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت دچار می شوند. این پژوهشگران درعین حال افزودند که منظور آن ها فروکتوز طبیعی موجود در میوه ها نیست بلکه منظور شربت ذرت مملو از ماده فروکتوز است.
فروکتوز قند طبیعی است که در میوه ها، عسل و برخی شیره ها یافت می شود و برای شیرین کردن بسیاری از غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
پژوهشگران تحقیقاتی را روی 559 نوجوان و جوان 14 تا 18 ساله انجام داده و دریافتند که رژیم غذایی مملو از فروکتوز با افزایش فشارخون، دیابت و عفونت های منجر به ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در ارتباط است. این تحقیقات نشان داد: میانگین کلسترول خوب در جوانان و نوجوانانی که در مصرف قند فروکتوز زیاده روی می کنند، پایین است.
بسیار مهم است که تعادل سلامتی را در غذاهای کودکان خود تامین کنیم و به شیرینی ها و قندهایی که در خانه یا خارج از آن مصرف می کنند، توجه کنیم. همچنین پژوهش ها نشان می دهد قند فروکتوز که به طور فراگیر در فراورده های غذایی به کار می رود، ممکن است باعث آن شود که سلول های چربی در کودکان با سرعت بیشتری تکثیر کنند و به این ترتیب می تواند نقش مهمی در چاقی کودکان و بزرگسالان داشته باشد.
 
آیا ماری جوانا و مخدر گل با هم فرق دارند؟
 
 
آیا معتاد هستید؟
 
 
به نظر شما، خطرناکترین و اعتیاد آور ترین ماده مخدر در ایران کدام است؟
 
 
کوررنگی. اگر فردی را می شناسید که کور رنگ است و خواهان درمان، با من تماس بگیرید.
 

مصرف ماده مخدر شیشه (متامفتامین ) با کافئین و پرومتازین و نوشابه های انرژی زا خطر جنایت دارد ؟Methamphetamine felon

بسیاری رازها  را باید آشکار کرد و بسیاری دیگر  باید نهان بماند  تا بتوان بر شیطان غلبه نمود DMRY

مصرف ماده مخدر کریستال شیشه (متامفتامین ) همراه با چه داروهایی شما را قاتل می کند  

ماده مخدر متامفتامین (شیشه ) خودش به تنهایی باعث افزایش خشونت منجر به قتل و جنایت نمی شود  

  معتادان عادی به شیشه (متامفتامین ) که زندگی معمولی داشته اند ناگهان و بدون هیچ گونه دلیلی دچار هذیان و توهم  شده اند و زن فرزند خود را کشته اند ؟ چرا ؟ 

بعضی از داروها و یا نوشابه ها و مواد غذایی می تواند بطور ناگهانی یک معتاد معمولی به شیشه را قاتل کند  

لیست این مواد غذایی و دارویی بسیار زیاد است از نمونه ان می توان به  نوشابه های انرژی زا حاوی کافئین و یا فلفل و یا قرص پرومتازین و انتی هیستامین ها  اشاره کرد  

در واقع یک معتاد به شیشه همانند یک بمب ساعتی است که  با خوردن یک قرص سرماخوردگی یا یک نوشابه  ناگهان تبدیل به جنایتکاری وحشتناک می شود

Methamphetamine Hydrochloride and Promethazine drug interactions

مصرف پرومتازین و بعضی از دارو ها ریسک جنون را در معتاد به مخدر شیشه (متامفتامین ) افزایش می دهد

مصرف ماده مخدر کریستال شیشه (متامفتامین ) با چه داروهایی ریسک جنایتکار شدن را افزایش می دهد

متاسفانه در طی این ده سالی که از ورود و مصرف ماده مخدر کریستال متامفتامین (شیشه )‌ به ایران می گذرد هیچکس اطلاعات جامعی از اثرات سوء متامفتامین منتشر نکرده است هنوز بعد از این همه مدت همه قتل ها و یا جنایت هایی که توسط افراد معتاد به مواد مخدر کریستال شیشه صورت می گیرد به مخدر متامفتامین نسبت می دهند

لازم است ابتدا ذکر کنم از نظر من بیش از ۵۰ درصد ماده مخدر کریستال شیشه ای که در طی این ۵ سال اخیر توسط معتادان مصرف شده است ماده مخدر متامفتامین نیست و از لحاظ علمی هر ماده مخدر کریستالی شکل که در پایپ مصرف شود متامفتامین نیست

مصرف ماده مخدر کریستال متامفتامین به تنهایی باعث نمی شود که مصرف کننده اقدام به قتل ویا جنایت کند بلکه این مصرف همزمان ماده مخدر متامفتامین با بعضی از داروها و مواد غدایی است که می تواند شخص را دچار هذیان هیجان زده وجنون انی نموده که منجر به اقدام به قتل دیگران و یا خشونت های اجتماعی کند

آمارها سخن می گویند

بر طبق پژوهش اماری eHealthMe که بر اساس گزارشات سازمان دارو و غذای امریکا FDA که در یک اجتماع واقعی بعمل امده است نشان داده است که مصرف ماده مخدر متامفتامین به تنهایی نمی تواند باعث جنایتکار شده معتاد به متامفتامین شود

 

Methamphetamine hydrochloride and Murder

On Mar, 10, 2013: 520 people reported to have side effects when taking Methamphetamine hydrochlorideAmong them, 0 people (0.00%) has Murder

پژوهش

طبق پژوهشی که در دهم مارس 2013 بر روی 520نفر از مصرف کننده گان ماده مخدر متامفتامین هیدروکلرائید بعمل امد مشاهده شد که هیچ کدام از انها اقدام به جنایت نکرده بودند یعنی صفر در صد ؟

 

نویسنده  

ادم یاد دکتر جکیل مستر هاید می افتد و جالبتر اینکه نویسنده کتاب دکتر جکیل مستر هاید  خودش در زمان نوشتن این رمان کوکائین مصرف کرده بود و کوکائین هم درست مثل متامفتامین (شیشه ) می تواند همین عوارض را داشته باشد    

pium.site: رابرت لویی استیونسُن با کوکائین دکتر جکیل و مستر ...

۱۹ اسفند ۱۳۹۰ ه‍.ش. – رابرت لویی استیونسُن با کوکائین دکتر جکیل و مستر هاید را آفرید

کوکائین

ریتالین حافظه هوش دوپامین کوکائین

کوکائین خطر ابتلا به گلوکوم را افزایش می دهد

پیامد مصرف کوکائین به روایت تصویر

فرمول کوکاکولا

اختلالات روان تنی (سایکو سوماتیک) ناشی از مصرف مواد مخدر

بولیوی که سومین کشور تولیدکننده کوکائین در جهان است

عوارض مصرف کوکائین +عکس

مخدر اسپید بال (کوکائین +هروئین )

نخل اریکا .کوکایین شرقی ها .حاوی ارهکولین

زنان سریعتر به کوکائین معتاد می شوند

اثرات اعتیاد مادر به موادمخدر مختلف و تاثیرات ان بر روی جنین و نوزادان شیر خوارن

کوکائین (COCAINE)

کشف کوکائین (کراک)در الت تناسلی مردCrack Rocks Found In Penis

اسپند (هارمالین ) مشابه با ایبوگین داروی ترک اعتیاد متامفتامین (شیشه )و کوکائین

خاک بر سر تویی که شیشه می کشی ؟برو کوکائین بکش ؟

ترامادول و کوکائین حرامزاده های کثیف را می کشد

لیدی گاگا :پدرم مرا از اعتیاد کشنده به ماده مخدر کوکائین نجات داد

لیدی گاگا طرفدارانش را نصیحت کرد :حتی لمس کردن کوکائین شما را وسوسه خواهد کرد کوکائین یک شیطان خاموش است

رابرت لویی استیونسُن با کوکائین دکتر جکیل و مستر هاید را آفرید

اثرات مخدر شیشه (متامفتامین )کراک .کوکائین با داروی ضد انگل لوامیزول

مخدر کراکCrack(کوکائین ), و مخدر کرانک(متامفتامین ) (crank) چیست ؟

آهنگ مورنینگ گلوری درباره اعتیاد به مواد مخدر توهم زای متامفتامین ال اس دی و کوکائین

مغز فرزندان افراد معتاد به کوکائین ، مستعد پذیرش اعتیاد می شود

کشف کوکائین (کراک)در الت تناسلی مردCrack Rocks Found In Penis

ریچارد اشتراوس و کوکائین (مخدر و خلاقیت )-Richard Strauss

کشف کوکائین در مقر سازمان ملل متحد

زنان سریعتر به کوکائین معتاد می شوند

ماده مخدر یونانی (مخلوط پودر کوکائین با ماریجوانا )Greek

کوکائین در ایران ساخت کشور چین است (کوکائین چینی )

تست کوکائین

 

راز تولید کوکائین طبیعی Secrets of Natural Cocaine Production

ماده مخدر کوکائین و ماری جوانا در جو کره زمین کشف شد

یک معتاد به کوکائین :روزی 700 هزار تومان کوک مصرف می کنم

لاسینگ کردن ماده مخدر متامفتامین کوکائین هروئین با اینوزیتول

کوکائین تقلبی

ریتالین (متیل فنیدات) (ritalin)کافئین و بنزوکائین (کوکائین احمق ها )

 

مخدرجدید بیحس کننده دیمتوکائین مشابه با کوکائین Dimethocaine - DMC

مصرف کوکائین پیر شدن مغز را سرعت می‌بخشد

2'-Acetoxycocaine دو استوکسی کوکائین (۲'-استوکسیکوکائین )

Norcocaine نورکوکائین متابولیت کوکائین باعث اثرات تراتوژنیک بر روی جنین می شود

4'-Fluorococaine - چهار فلوروکوکائین

Salicylmethylecgonine سالیسیل متیل اگونین (متابولیت های فعال کوکائین)

دختر ۱۴ ساله بر اثر تزریق هروئین مخلوط با کوکائین و متامفتامین مرد

خلبانی که کوکائین مصرف کرده بود باعث سقوط هواپیمای مسافربری

حراج سوابق پزشکی دیکتاتور نازی؛ «هیتلر از کوکائین استفاده می کرد»

معتادین مشهور ادولف هیتلر معتاد به آمفتامین و کوکائین

How much is an 8-ball of Cocaineواحد خرید و فروش کوکائین چیست (8 توپ کوکائین چند گرم است )

کوکائین .کرَک بیس .ریگ (Gravel) ، تخته سنگ (Rock) ، سنگ (Stones)

خوردن یک قرص سرماخوردگی می تواند معتاد به مخدر کریستال شیشه (متامفتامین ) را جنایتکار کند    

مرد نوشابه‌ای ایران: هیچ غذایی نمی‌خورم جز نوشابه! [+عکس]

جام جم سرا: ۷ سالی می‌شود که خورد و خوراکش شده نوشابه. وقتی خسته می‌شود تنها چیزی که به او انرژی می‌دهد نوشابه آن هم از نوع گازدارش است. این مرد نوشابه‌ای در شبانه روزتنها ۴ ساعت می‌خوابد و در سن ۵۴ سالگی وارد دانشگاه شده است.

صبحانه، ناهار و شام او فقط نوشابه است؛ «غلامرضا اردشیری» مدت‌هاست که مزه هیچ غذایی را نچشیده است با این حال، او می‌گوید نه تنها در زندگی‌اش احساس گرسنگی نمی‌کند بلکه اگر کسی را در حال خوردن غذا ببیند، حالش بد می‌شود.

خودش نمی‌داند چرا و به چه دلیل این مشکل برایش رخ داده است، اما از وضعیت موجود زیاد هم ناراحت نیست. اینکه اولین بار چرا و به چه دلیل، مرد میانسال به سراغ نوشابه رفت و چه شد که روز و شبش با نوشابه عجین شد را در ادامه بخوانید:

کار اصلی‌اش تعمیرات فایبرگلاس است، زندگی آبرومندی دارد و دو دخترش را راهی دانشگاه کرده است، اما اتفاقی که برای او رخ داده نه به کارش مربوط است و نه به زندگی‌اش.

غلامرضا اردشیری می‌گوید: «زندگی‌ام عادی بود مثل تمام مردم دیگر، هرگز هم تصورش را نمی‌کردم که چنین بلایی سرم بیاید. نه تصادفی رخ داد که اثرات ناشی از آن باشد و نه شوکی به من وارد شد. واقعا هنوز هم پی به علت این اتفاق نبرده‌ام و این مهم‌ترین سئوالی است که در زندگی‌ام همیشه با آن مواجه هستم، اینکه چرا فقط می‌توانم نوشابه بخورم.» ‌

او ادامه می‌دهد: «یکی از روزهای خرداد ۸۶ بود، آن شب، مثل همه شب‌ها به خواب رفتم و نیمه‌های شب بیدار شدم. حس عجیبی داشتم، احساس می‌کردم شی‌ای مثل مو داخل دهانم است، حس می‌کردم که سر این مو داخل دهانم است و انت‌هایش داخل معده‌ام، هر کاری می‌کردم این مو را خارج کنم امکان‌پذیر نبود. مو مثل یک سیم بکسل داخل گلویم قرار داشت و حس خفگی به من دست داده بود، آنقدر محکم و سفت بود که نمی‌دانستم چه‌کار باید انجام دهم. نمی‌توانم آن را واقعا توصیف کنم اما حسش دیوانه کننده بود. فردای آن روز، راهی دکتر شدم، به سراغ هر دکتری که فکرش را بکنید رفتم. هر کسی یک دکتری را معرفی می‌کرد و دکتر‌ها هم که نمی‌توانستند بیماری‌ام را تشخیص دهند مرا به همکار دیگرشان معرفی می‌کردند، صبح تا شب یا در مطب دکتر بودم یا بیمارستان، اما هیچ کسی نمی‌توانست بیماری‌ام را تشخیص دهد. مویی داخل دهانم نبود، اما حس بودن این مو، دیوانه کننده بود. برای رهایی از این حس، به سراغ هر دکتری که فکرش را بکنید رفتم تا اینکه یک متخصص کلیه و خون گفت بهتر است پیش روانپزشک بروی و دکتری را به من معرفی کرد.»


قرص‌های سکته‌آور

مرد میانسال که از حسی که به او دست داده بود به تنگ آمده بود، آدرس دکتر روانپزشک را گرفت و راهی مطب او شد.

او می‌گوید: «دکتر قرص‌هایی به من داد که هر شب باید آن‌ها را استفاده می‌کردم و به من گفت اگر قرص‌ها سازگار با بدنت نبود، آن‌ها را مصرف نکن، خوردن این قرص‌ها حالم را خیلی بد کرد و مثل افرادی بودم که سکته کرده‌اند. نصف صورتم فلج شده بود و آب دهانم می‌ریخت، حس مو از بین رفت اما حالم به طرز وحشتناکی بد شده بود.» ‌

آقای اردشیری چاره‌ای نداشت جز ترک قرص‌هایی که دکتر متخصص آن‌ها را تجویز کرده بود. در‌‌ همان زمان بود که احساس تشنگی زیاد باعث شد تا برای رفع عطش به سراغ نوشابه برود.

می‌گوید: «تیر ماه‌‌ همان سال، وقتی قرص‌ها را کنار گذاشتم، احساس تشنگی شدیدی داشتم و دلم نوشابه می‌خواست، وقتی اولین لیوان نوشابه را خوردم، حس می‌کردم که این اولین باری است که چنین خوراکی خوشمزه‌ای را خورده‌ام. حس آرامش و انرژی به من دست داد، بعد از آن زندگی‌ام با خوردن نوشابه ادامه یافت.»

غذا ممنوع!

مرد نوشابه‌ای می‌گوید: «از تیر سال ۸۶ تا الان هیچ غذایی نخورده‌ام جز نوشابه. روزی ۳ بطری بزرگ نوشابه مصرف می‌کنم. برای من غذا معنایی ندارد و اصلا احساس گرسنگی به من دست نمی‌دهد. وقتی می‌بینم که یک نفر در حال خوردن غذاست احساس تهوع به من دست می‌دهد و حالم بد می‌شود. خانواده‌ام خیلی مراعات مرا می‌کنند و مدت‌هاست که دیگر جلوی من غذا نمی‌خورند.»

بعد از آن، نوشابه با زندگی مرد میانسال همراه شد، حالا دیگر هیچ چیز هوس نمی‌کند و تنها چیزی که او را شارژ و سر حال نگه می‌دارد مصرف نوشابه آن هم از نوع گازدارش است. خودش می‌گوید: «مصرف نوشابه هیچ تاثیر بدی در زندگی‌ام نگذاشته است، البته از زمانی که شروع به خوردن نوشابه کردم ۳۲ کیلو وزن کم کرده‌ام، سال ۸۶ وزنم ۱۰۵ کیلو بود و الان ۷۳ کیلو هستم. اما یک سالی است که وزنم هیچ تغییری نکرده است. اما این تغییر وزن هم هیچ اثری بر سلامتی‌ام نگذاشته و من مشکلی ندارم. همان طور که می‌دانید خوردن نوشابه مضرات زیادی دارد، حتی باعث پوکی استخوان یا زخم معده می‌شود، اما من آزمایشات کامل داده‌ام، از آندوسکوپی گرفته تا آزمایشات خیلی جزئی ولی در حال حاضر که خوشبختانه هیچ مشکلی ندارم و مصرف نوشابه تاثیر منفی بر روی من نگذاشته است.»

مرد نوشابه‌ای ادامه می‌دهد: «البته یک سری مزایا هم برای من داشته است، مثلا وقتی یک ساعت کار می‌کنم احساس خستگی زیادی به من دست می‌دهد و نمی‌توانم به کارم ادامه دهم، ولی نوشیدن یک لیون نوشابه گازدار آنچنان خستگی‌ام را بر طرف می‌کند که انگار بهترین غذا‌ها را خورده‌ام، بعد از آن چنان شارژ می‌شوم که می‌توانم کلی کار کنم.»

مرد نوشابه‌ای ۷ سالی است که لب به هیچ غذایی نزده است. از زمانی که نوشابه وارد زندگی‌اش شده، دور آشامیدنی‌ها و نوشیدنی‌های دیگر خط قرمز کشیده است.

می‌گوید: «در طول زندگی‌ام تنها چیزی که می‌خورم نوشابه است، در طول یک هفته، شاید یک سوم استکان آب بخورم. چای هم خیلی کم و اگر هم مصرف کنم هفته‌ای یک استکان آن هم خیلی غلیظ.»

رگی که خشک شده

از زمانی که غلامرضا با این مشکل مواجه شد به سراغ دکترهای زیادی رفت، اما هیچ کدام از آن‌ها نتوانستند علت این بیماری را تشخیص دهند و تنها یک پزشک گفت رگی از مغز به بدن متصل است که حس گرسنگی را اعلام می‌کند. این رگ در بدن شما خشک شده است، به همین دلیل احساس گرسنگی ندارید.

اما اعتیاد به نوشابه و فرار از غذا، تنها مشکلی نیست که مرد ۵۸ ساله با آن مواجه است، اواخر سال ۸۹ بود که متوجه شد کلیه سمت راستش از کار افتاده و بدنش کلیه را پس می‌زند.

مرد میانسال مجددا راهی دکتر شد و در رابطه با علت بیماری کلیوی‌اش سئوالاتی کرد «آزمایشات زیادی دادم و در ‌‌نهایت دکتر‌ها که علت این بیماری را متوجه نشده بودند، تشخیص عجیبی دادند. آن‌ها گفتند کلیه‌ات پودر شده! و پودر شدن کلیه سه علت دارد، هپاتیت، ایدز یا سرطان مغز استخوان. با این حساب من باید یکی از سه بیماری را داشته باشم، برای مشخص شدن این موضوع آزمایشات مربوطه را دادم اما پاسخ تمامی آزمایشات منفی بود. کلیه‌ام بدون آنکه هیچ بیماری خاصی داشته باشم از بین رفت و در حال حاضر کلیه سمت راستم را به طور کل از دست داده‌ام و دارم با کلیه چپم زندگی می‌کنم. البته این را هم بگویم که از دو سال پیش سنگ کلیه داشتم که‌‌ همان زمان این بیماری را درمان کردم و الان هم نمی‌دانم که بیماری کلیوی من اصلا ربطی به خوردن نوشابه دارد یا نه.

۴ ساعت خواب

غلامرضا اردشیری یک مشکل بزرگ دیگر هم دارد و آن کم‌خوابی است. از زمانی که به نوشابه اعتیاد پیدا کرد، خوابش هم کم شد و در شبانه روز، تنها ۴ ساعت می‌خوابد، از ۳ شب تا ۷ صبح. می‌گوید: «شب‌ها وقتی همه خواب هستند من بیدارم و اصلا خواب به چشم‌هایم نمی‌آید، حس بی‌خوابی من درست مثل حس بی‌خوابی در روز است.

خانواده‌ام با این موضوع کنار آمده‌اند و من هم مشکلی با آن ندارم. شب‌ها تلویزیون نگاه می‌کنم و جدول حل می‌کنم. استاد حل جدول شده‌ام و یک مجله جدول را یک روز و نیمه، تمام می‌کنم آن هم به صورت کامل و صحیح.

البته باز هم نمی‌دانم که این کم خوابی‌ام به خوردن نوشابه ربط دارد یا نه. مرد می‌انسال زمانی که دید ساعت‌های عمرش به بطالت می‌گذرد و بیشتر از افراد دیگر زمان دارد، تصمیم جدیدی گرفت «بعد از مدتی، زمانی که دیدم وقتم به بطالت می‌گذرد تصمیم جدیدی گرفتم، به پیشنهاد بچه‌هایم تصمیم گرفتم به دانشگاه بروم. من دیپلم داشتم و به خاطر علاقه بسیاری که به رشته حقوق داشتم در دانشگاه علمی -کاربردی شماره دو گچساران مشغول به تحصیل شدم و چند ماه قبل، با مدرک لیسانس فارغ‌التحصیل شدم.

او ادامه می‌دهد: «زمانی که وارد دانشگاه شدم می‌دانستم که از مدرکم نمی‌توانم استفاده کنم، سن من خیلی زیاد است و کسی به آدمی در این سن کار نمی‌دهد، آن هم بدون تجربه کاری! اما چون درس خواندن را خیلی دوست داشتم، این تصمیم را گرفتم. الان هم خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاده است، بعضی اوقات از من می‌پرسند که خوردن نوشابه یا بی‌خوابی روی ذهنت تاثیر نگذاشته و حافظه‌ات را کم نکرده که پاسخ من منفی است. نوشابه نه بر روی ذهن و حافظه‌ام و نه بر روی جسم من اثر منفی نداشته و هنوز هم نمی‌دانم که چرا چنین اتفاقی رخ داده است.

زندگی غلامرضا اردشیری این روز‌ها در حالی ادامه دارد که او همچنان به خوردن غذا هیچ علاقه‌ای ندارد و همه خوراکی‌اش را نوشابه تشکیل می‌دهد. می‌گوید همه آرزویم این است که بفهمم چرا این اتفاق برایم افتاد و جز نوشابه، خوراکی دیگری نمی‌توانم بخورم. (همشهری سرنخ)

اتاق خبر - متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی گفت: پس از خوردن مواد اسیدی مثل آب پرتقال، نوشابه یا نوشیدینی‌های ترش به هیچ وجه مسواک نزنید و تنها دهان را با آب بشویید....
اتاق خبر - متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی گفت: پس از خوردن مواد اسیدی مثل آب پرتقال، نوشابه یا نوشیدینی‌های ترش به هیچ وجه مسواک نزنید و تنها دهان را با آب بشویید.
متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی گفت: پس از خوردن مواد اسیدی مثل آب پرتقال، نوشابه یا نوشیدینی‌های ترش به هیچ وجه مسواک نزنید و تنها دهان را با آب بشویید. پروین خادم در گفت‌وگویی گفت: مصرف شکلات باعث پایین آمدن PH در دهان می‌شود و پایین آمدن PH پوسیدگی دندان‌ها را در پی خواهد داشت؛ برای همین توصیه می‌کنم که کودکان شکلات و شیرینی‌ها را در یک وعده میل کنند و از خوردن آن‌ها به‌صورت تکه تکه و در چند وعده مختلف در روز خودداری کنند. وی ادامه داد: ذره ذره خوردن شیرینی‌ها باعث پایین آوردن PH دهان و ساییدگی آن‌ها شده و فرصت ترمیم به دندان را نمی‌دهد. خادم با اشاره به مواردی که در آن مسواک زدن مجاز نیست، گفت: پس از خوردن خوراکی‌های اسیدی مثل آب‌پرتقال، نوشابه یا نوشیدنی‌های ترش به هیچ وجه مسواک نزنید و تنها دهان را با آب بشویید، مواد اسیدی دندان‌ها را نرم‌تر می‌کند و مسواک زدن باعث ساییدگی و از بین رفتن آن‌ها خواهد شد. همچنین بعد از مصرف آبمیوه‌های پالپ‌دار نیز باید از نخ دندان استفاده کنند. وی ادامه داد: همچنین به کودکانی که عادت دارند در آخر شب شیر بخورند نیز توصیه می‌شود که حتماً بعد از خوردن شیر نسبت به تمیز کردن فضای دهان اقدام کنند و بلافاصله بعد از مصرف شیر نخوابند. این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ادامه داد: استفاده از خوراکی‌های فیبردار مثل هویج می‌تواند در نگهداری سطح لثه مؤثر باشد، همچنین توصیه می‌شود برای سلامت محیط دهان از دهان‌شویه‌های مخصوص استفاده و نوع دهان‌شویه را حتما با مشورت دندان‌پزشک انتخاب کنید؛ چرا که برخی از دهان‌شویه‌ها برای سلامت دهان و برخی برای سلامت لثه مفید است که باید تحت نظر پزشک انتخاب و استفاده شود. دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند، کودکان زیر 6 سال از خمیردندان استفاده نکنند و تنها با مسواک به نظافت دندان‌ها بپردازند. برای کودکان بالای 6 سال نیز از خمیردندان کم فلوراید به‌اندازه یک نخود استفاده شود و برای افراد بالای 10 سال نیز از خمیردندان‌های دارای فلوراید به مقدار یکسانت استفاده شود.
منبع: فارس

بازی با روغن و قرص جوشان

بازی و سرگرمی کودکان (5)

  اگر دنبال ایده ای ساده و زیبا برای سرگرم کردن فرزندتان هستید در این پست از سایت نازک یک سرگرمی بسیار زیبا در قالب یک آزمایش علمی ارائه شده است که مواد و وسایل مورد نیاز برای انجام دادن آن در هر خانه ای یافت میشود . برای آشنایی با این سرگرمی کودکانه که بیشتر جنبه علمی و برانگیختن سوال برای کودکان دارد ادامه ی مطلب را مشاهده کنید .

برای انجام دادن این آزمایش به مواد و وسایل زیر نیاز دارید :
بطری
روغن
آب
مقداری رنگ خوراکی که در آب حل می شود
قرص جوشان

بازی و سرگرمی کودکان (3)

ابتدا از کودک بخواهید که مقداری روغن در بطری بریزد . این روغن می تواند هر نوع روغنی باشد . اگر مقدار روغن زیاد باشد مشاهده ای که از این آزمایش حاصل می شود جذابتر خواهد بود و برای تحریک حس کنجکاوی بچه ها بهتر است .

بازی و سرگرمی کودکان

حالا از کودک بخواهید که مقداری آب به روغن اضافه کند . از او بخواهید که با دقت این مرحله از کار را مشاهده کند و دیده های خود را در قالب جملاتی هر چند کوتاه بر زبان بیاورد . فقط به این توضیح که آب در قسمت پایین و روغن روی آن قرار می گیرد بسنده کنید و نیاز نیست که توضیحاتی مربوط به چگالی روغن و آب در اختیار کودک بگذارید .

بازی و سرگرمی کودکان (4)

سپس از کودک بخواهید که چند قطره رنگ خوراکی را به بطری اضافه کند . کودک در این حالت مشاهده می کند که قطره های رنگ از روغن عبور کرده و به لایه ی زیرین که آب می باشد می رسد و در آب حل می شود .

بازی و سرگرمی کودکان (1)

در مرحله ی بعد یک یا دو قرص جوشان معمولی را دو یا سه تکه کنید .

بازی و سرگرمی کودکان (5)

از کودک بخواهید که تکه های قرص جوشان را به بطری بیندازد و اتفاقاتی که رخ می دهد را مشاهده کنید . حبابهایی از رنگ جدا شده و به لایه روغن می آید که برای کودکان بسیار جذاب است . این حباب ها ناشی از آزاد شدن گاز دی اکسیدکربن قرص جوشان است که هنگام مجاورت با آب آزاد می شود و به بالا می آید .

بازی و سرگرمی کودکان (2)

 پیشنهاد میکنیم این آزمایش علمی را در خانه با فرزندتان انجام دهید .

 



تاريخ : سه شنبه بیست و نهم بهمن ۱۳۹۲ | 19:59 | نویسنده : امیرحسین | نظر بدهید
 

 

سرگرمی علمی با چنگال و خلال دندان

آزمایش-تعادل-با-چنگال چند مدت پیش یک فعالیت سرگرم کننده که جنبه ی علمی داشت را با دخترم در خانه انجام دادیم که او را خیلی شگفت زده کرد . این آزمایش علمی را می توانید با ساده ترین امکانات در خانه انجام دهید و لحظات خوبی را برای فرزندتان در فصل تابستان رقم بزنید . ادامه را مشاهده کنید .

 

 

 

شما برای انجام دادن این فعالیت علمی به دو تا چنگال میوه خوری ، دو خلال دندان و یک نمکدان نیاز دارید .

سر چنگال ها را مانند تصویر زیر در هم قرار دهید .

آزمایش-تعادل-با-چنگال-(4)

سر خلال دندادن را بین این دو چنگال قرار دهید . توجه داشته باشید که خلال دندان مورد استفاده فقط یک سر تیز داشته باشد .

آزمایش-تعادل-با-چنگال-(1)

خلال دندادن دیگری با یک سر تیز را برداشته و از قسمت نوک تیز داخل سوراخ وسط نمکدان قرار دهید .

آزمایش-تعادل-با-چنگال-(2)

حالا با دقت دو سر غیر تیز خلال دندان ها را روی هم بگذارید .

آزمایش-تعادل-با-چنگال-(3)

مشاهده خواهید کرد که در ناباوری تمام چنگال ها روی خلال دندان به تعادل می رسد و با فوت کردن کودک شما دور خودش می چرخد و نمی افتد .

آزمایش-تعادل-با-چنگال

اگر با نمکدان نتوانستید این فعالیت را انجام دهید ما یک راه پیشنهادی دیگر هم داریم .

آزمایش-علمی-تعادل-(1)

اینبار چنگال ها و خلال دندان بین آن ها را روی لبه ی یک فنجان یا لیوان بگذارید .

آزمایش-علمی-تعادل

البته شاید کارتان کمی سخت تر باشد چون با چابجا کردن خلال دندان روی لبه لیوان باید نقطه تعادل و مرکز ثقل آن را پیدا کنید ولی در هر حال فعالیت جالبی خواهد بود .

آزمایش-علمی-تعادل-(2)

این فرصت رابه فرزندتان بدهید تا با آزمایش و خطا به موفقیت دست یابد . او ار مورد تشویق خویش قرار دهید تا در ا

 

منابع و مآخذ:

–  rahe-residan.blogfa.com

–   leader.ir

– atreyas.mihanblog.com

– motalebe.ir

– ghavanin.ir

– womenhc.com

– irdc.ir

– inminds.com

– crypalestin.blogfa.com

– zionism.blogfa.com

– hamshahrionline.ir

– mir288.blogfa.com

– persian.makarem.ir

– inminds.co.uk

-saayeh.mihanblog.com

– porseman.net

– نشریه حزب الله لبنان در تهران ، شماره یک ، تیرماه ۱۳۸۱منبع:www.shiateb.com

 

 

 

برگرفته از : علت دیگر برای سرطان زا بودن نوشابه های کولا



*******************************************************

 

تست‌هایی از تست سقوط، تست ضدخش بودن صفحه‌نمایش، تست خم‌شدن و تست نیتروژن همگی در نوع خود جالب بوده‌اند و اکثرا نیز برای ثبت رکوردهای جدید انجام شده‌اند اما تست با استفاده از نوشابه گازدار و شکلات نوتلا نیز به استفاده‌های روزمره ما نزدیک است.


با توجه به یدک کشیدن خاصیت ضدآب توسط سونی اکسپریا زد3، این بار تست با استفاده از نوشابه گازدار انجام شده است. مطمئنا ریختن نوشابه و یا دیگر مایعات بر روی دستگاه شما دور از تصور نیست و البته همان‌طور که می‌دانید نوشیدنی‌های گازدار به علت اثرات مضر آن‌ها بر روی مواد دیگر معروف هستند.

در آزمایش دیگر نیز از یک ظرف شکلات نوتلا استفاده شده تا بازهم توانایی‌های این دستگاه مورد آزمایش قرارگیرد.

تماشا کنید: ترکیب مواد مذاب آتشفشانی و کوکاکولا

۰ 3530
 
 
نوشابه کوکاکوالا, واکنش کوکاکولا آتشفشان, مواد مذاب آتشفشان کوکاکولا

ویدیو

    در ادامه  آزمایشات علمی منتشر شده در سایت ده فیل، در این قسمت قصد داریم آزمایشی را منتشر کنیم که نوشابه کوکاکولا در درون مواد مذاب آتشفشانی انداخته می شود. نتیجه خارق العاده است، صدای ترکیب شدن نوشابه با گداخت های آتش نشانی هم بسیار جذاب و شنیدنی است. اگر شما هم می توانید این آزمایش را تست کنید؛ نتیجه آن را برای ما ارسال نمایید! نوشابه کوکاکوالا, واکنش کوکاکولا آتشفشان, مواد مذاب آتشفشان کوکاکولا

.

   راستی اگر به آزمایشات علمی علاقه دارید، این ویدیوها را هم از دست ندهید. اگه در فیسبوک هستین، به گروه ما سر بزنید. خبرهای ویژه ای هم داریم که فقط در آنجا به اشتراک میذاریم. اینم  لینک گروه ما.

.

ویدیو ترکیب مواد مذاب آتشفشانی و کوکاکولا نوشابه کوکاکوالا, واکنش کوکاکولا آتشفشان, مواد مذاب آتشفشان کوکاکولا

 

   راستی اگر به آزمایشات علمی علاقه دارید، این ویدیوها را هم از دست ندهید. اگه در فیسبوک هستین، به گروه ما سر بزنید. خبرهای ویژه ای هم داریم که فقط در آنجا به اشتراک میذاریم. اینم  لینک گروه ما. نوشابه کوکاکوالا, واکنش کوکاکولا آتشفشان, مواد مذاب آتشفشان کوکاکولا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا