اگر کسی بگوید این شورای نگهبان کذا ،همچو آدمی مفسد است

 

* میزان، تشخیص شورای نگهبان

حضرات آقایان فقهای شورای نگهبان را با آشنایی و شناخت تعیین کردم و احترام به آنان و حفظ مقامشان را لازم می دانم.(1) شورای نگهبان، این فقهایی که در آنجا هستند، تمامشان را من از نزدیک، سال های طولانی می شناسم که باید بگویم این ها را من بزرگ کرده ام.(2) اعضای محترم شورای نگهبان - ایدهم الله تعالی - حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند.(3) تشخیص شورای نگهبان، مخالف قانون نیست، مخالف اسلام هم نیست، میزان است، همه باید بپذیریم.(4) من با نهاد شورای نگهبان صددرصد موافقم و عقیده ام هست که باید قوی و همیشگی باشد.(5)

* اجتناب از توهین و تضعیف شورای نگهبان :

نباید از کسی پذیرفت که ما شورای نگهبان را قبول نداریم، نمی توانی قبول نداشته باشی. مردم به این ها و به قانون اساسی رأی دادند. مردمی که به قانون اساسی رأی دادند، منتظر هستند که قانون اساسی اجرا بشود. (این طور نباشد که) هر کس از هرجا صبح بلند می شود، بگوید من شورای نگهبان را قبول ندارم، من قانون اساسی را قبول ندارم، نه!(6)

شورای نگهبان، قانونی است و کسی حق ندارد در مصاحبه ها و نطقها و رسانه ها به آن توهین و یا آن را تضعیف نماید.(7)

آن کسانی که علمایی را که قبلا کار شورای نگهبان را انجام می دادند، کنار گذاشتند، به این خاطر بود که کم کم آن ها را مخالف خود احساس کردند و کنار گذاشتند و به تدریج این شیطنت صورت گرفت. پس همه ما باید بیدار باشیم.(8)

 * کلامِ «شورای نگهبان کذا»؛ فساد :

من هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان، امری خطرناک برای کشور و اسلام است.(9) اگر کسی بخواهد فساد کند و به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا، این فساد است، یک همچو آدمی مفسد است و باید تحت تعقیب مفسد فی الارض قرار بگیرد.(10)

* توصیه هایی به شورای نگهبان :

الف. عدم انفعال از هیچ قدرتی:

از شورای محترم نگهبان می خواهم و توصیه می کنم، چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آینده که با کمال دقت و قدرت، وظایف اسلامی و ملی خود را ایفا و تحت تأثیر هیچ قدرتی واقع نشوند.(11)

ب. ایستادگی قاطع بر مواضع اسلام:

شما روی مواضع اسلام قاطع بایستید، ولی به صورتی نباشد که انتزاع شود شما در همه جا دخالت می کنید. صحبتهای شما باید به صورتی باشد که همه فکر کنند در محدوده قانونی خودتان عمل می کنید، نه یک قدم زیاد و نه یک قدم کم.(12)

ج. حرکت در محدوده قانونی خود:

در همان محل قانونی وقوف کنید، نه یک کلمه این طرف و نه یک کلمه آن طرف. گاهی ملاحظه می کنید که مصالح اسلامی اقتضا می کند که به عناوین ثانوی عمل کنید، به آن عمل کنید. شما باید سعی کنید که نگویند می خواهید در تمام کارها دخالت کنید، حتی در مسائل اجرایی. البته خود، این مسائل را می دانید و عمل می کنید، ولی من تذکر می دهم. شما باید توجه داشته باشید که اگر مباحثات به مناقشات تبدیل شود و جلوی یکدیگر بایستید، اسباب این می شود که شورای نگهبان تضعیف شود و در آتیه از بین برود.(13)

  پی نوشت:

1) صحیفه امام، ج 18، صص 431 - 432

2) صحیفه امام، ج 17، ص 272

3) صحیفه امام، ج 18، ص 431

4) صحیفه امام، ج 14، ص 377

5) صحیفه امام، ج 19، ص 43

6) صحیفه امام، ج 14، ص 377

7) صحیفه امام، ج 14، ص 201

8) صحیفه امام، ج 19، ص 44

9) صحیفه امام، ج 18، ص 431

10) صحیفه امام، ج 14، ص 370

11) صحیفه امام، ج 21، ص 421

12) صحیفه امام، ج 19، صص 43 - 44

13) صحیفه امام، ج 19، صص 43 - 44

منبع : تسنیم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا