نقش بسیار موثر مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین و نظارت بر عملکرد دولتمردان برای تقویت هویت دینی و ملی، گسترش عدالت اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی در جامعه، افزایش کیفیت زندگی نسل حاضر و تضمین کیفیت زندگی نسل‌های آینده بسیار چشمگر است. مجلس آینده با حضور و مشارکت مردم و به دور از هیجانات تبلیغاتی است که می‌تواند بصورت مستقل و تاثیرگذار شکل بگیرد. هوشیاری مردم و درنظر گرفتن معیارهای درست و منطقی از جمله شرایط اولیه در ایجاد یک مجلس برخاسته از مردم است. اگر خواهان مجلسی هستیم که تصمیماتش براساس خرد جمعی بوده و منافع همه کشور را مدنظر خود داشته باشد، بایدنگاه مردم صرفاً به دست احزاب سیاسی و تشکلهای جناحی نباشد. بازتوزیع قدرت سیاسی در جامعه و انتخاب بهترین نمایندگان ملت، فراتر و بدور از اسامی تکرارشونده چپ و راست سیاسی، نیاز امروز و همیشگی کشور است و در این راه نقش فعالان اجتماعی و از جمله رسانه‌های مستقل مردمی، به عنوان رکن اساسی دموکراسی بیش از پیش احساس می‌شود.

امروز کشور ایران بیش از هرچیز به اصلاحات نیاز دارد بویژه اصلاحات در امور اداره کشور و در مدیریت خرد و کلان که ضرورتی انکارناپذیر در حل مشکلات جامعه می‌باشد. بی کفایتی مدیریتی زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات و معضلاتی است که امروزه کشور به آن دچار است. متاسفانه بکارگیری افراد کم‌توان و بی‌بهره از دانش و مهارت و از همه مهمتر عدم تعهّد مدیریتی، موجب برهم خوردن سیستم‌های اداری شده و این ناکارآمدی و بی کفایتی تا آنجا پیش رفته است که برنامه‌های توسعه و حتی قوانین مصوب کشور به درستی اجرایی نمیشود. سوء مدیریت‌ها گاهی موجب شده است که هزینه‌های بالایی از نظر مادی بر پیکره نظام و حکومت وارد آمده و بدتر از همه آسیبهایی است که در حوزه‌های اجتماعی ایجاد کرده و فساد اداری و مالی و نارضایتی مردم را به همراه داشته است. این سوء مدیریت‌ها به گونه‌ای است که از عوارض آن ایجاد زمینه‌های بی‌عدالتی و در نتیجه ناخرسندی مردم است که دامن جناح‌های سیاسی را هم گرفته و متاسفانه برخی از احزاب و گروهها به این درد مزمن آگاه نشده‌اند و یا به این باور نرسیده‌اند و تنها انگشت اشاره و اتهام زنی خود را به سوی دیگری نشانه می‌روند حال آنکه ضعف و ناکارایی و ناکارآمدی در اقتصاد و صنعت، فرهنگ و آموزش و... عمدتاً ناشی از همین بی‌توجهی و عدم نگاه مدیریتی به مسائل در میان احزاب سیاسی بوده و هست. اندیشه تحول‌خواهی در عرصه مدیریتی باید سرلوحه اصلاح طلبی قرار گیرد تا با رفع کاستیها و بهبود اوضاع اقتصادی و اداری کشور توسعه سیاسی نیز بُروز و نمود یابد. 

تعهد، تخصص و تجربه سه ضلع مثلثی است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود، تعهد در کنار تخصص باید مورد توجه باشد کسی که تعهدی به رفع مشکلات و گرفتاریهای مردم ندارد کفایت مدیریتی لازم را نیز ندارد. تعهد به مردم، نظام، و برنامه‌ها و اهداف دولت به همراه کفایت مدیریتی می‌تواند زمینه ساز اقدامات عملی از سوی احزاب باشد و برگ برنده ای است که به احزاب قدرت سیاسی می‌بخشد.  

حسین فلاح

کارشناس ارشد مدیریت MBA

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا