زهرا عابدینی

یزدفردا "زهرا عابدینی،دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی"دانشگاه یک مدرسه بزرگ نیست.این باید به اولین پیش فرض هر مقام و هر سیاست گذاری تبدیل شود.متاسفانه همین تصور در بسیاری از اظهار نظرها و حتی سیاست گذاری ها به چشم می خورد.نتیجه ای که از فرض مزبور به دست می آید این است که مثلا هر نوع جنبش آزادیخواهانه و یا عدالتخواهانه و یا حتی صنفی که در دانشگاه متولد می شود به دیده یک حرکت انحرافی و زائد نگریسته می شود.اما دانشگاه چیزی فراتر از یک مدرسه است.در واقع دانشگاه اتاق فکر جامعه محسوب می شود.

یه عبارتی دانشگاه جائی است که جامعه در خصوص آینده خود یک طرح علمی و منطقی در می افکند.البته اینکه طرح دانشگاه به نقشه راه و چشم انداز جامعه تبدیل شود و یا چگونه محقق شود بستگی به تصمیم و تدبیر نهائی حاکمان دارد.دانشجو بودن مهم است چراکه دانشجو ماموریت سنگین تعیین مسیر یک جامعه را بردوش های خود دارد.

همین مسئولیت سنگین دانشگاه باعث می شود که ابزارهایی در اختیارش قرار گیرد تا بتواند به وظایف خود به شکل کاملتری عمل کند.یکی از این ابزارها فرصت آزاد اندیشی است یعنی دانشجو باید اجازه داشته باشد که نسبت به بسیاری از سیاست ها و مدل هایی که تاکنون در جامعه دنبال شده شک کند و برای آن، مدل های جانشین پیشنهاد دهد.

مقام معظم رهبری با هیمن رویکرد بحث کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها را مطرح کردند.با وجود برخی از برنامه های پراکنده ای که در سال های اخیر در جهت تحقق فرمایش رهبری صورت گرفته اما هنوز آن آرزوی بزرگ به طور محسوس محقق نشده است. خوشبختانه جنبش دانشجویی در کشور ما باوجود همه مسائل و مشکلاتی که در پیش روی خود داشته همیشه توانسته است از کارنامه درخشان خود محافظت و پاسداری کند و آن را غنی تر نماید.

16 آذر نقطه به یادماندنی در حرکت دانشجویی کشور مابود که رویکرد استعمارستیزانه خود را به اثبات رساند.پیشگامی جنبش دانشجویی در جریان مبارزات مردم به رهبری امام خمینی(ره) نیز جنبه استبداد ستیزانه به این حرکت اضافه کرد.از آن زمان تا به امروز هم جنبش دانشجویی با درک شرایط جامعه با هوشمندی راه خود را باز کرده است.

اما در استان یزد با وجود مراکز آموزش عالی متعدد و گسترده انتظار بیشتری می رود که دانشگاه و جریان دانشجویی در فرایند مدیریت اجتماعی و سیاسی استان نقش بازی کند.طبق آمار سهم دانشجویی استان یزد در مقایسه با کشور 2 درصد است که البته یک سیر کاهشی را نشان می دهد زیرا این سهم در گذشته تا2.5 درصد هم رسیده بود.در درجه اول باید بررسی کرد که چرا این روند دچار کاهش شده است و بعد چگونه می توان کیفیت دانشگاه و روند علمی جامعه را افزایش داد.

در انتها باید اشاره کرد که استان یزد با توجه به اسناد توسعه ای که برای آینده خود تدوین کرده است توسعه دانایی محور را به عنوان استراتژی توسعه استان در نظر گرفته است.

محور توسعه دانایی محور بی گمان دانشگاه است و بدون داشتن دانشگاهی که تولیدگر دانش و دانایی باشد توسعه استان دچار سردرگمی خواهد بود .


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پروانه انتشار

پایگاه خبری
به موجب ماده 13 قانون مطبوعات

مصوب 1364/12/28مجلس شورای اسلامی
پروانه انتشار پایگاه خبری "یزدفردا "

در زمینه " اقتصادی،سیاسی"

به زبان "فارسی"

به شماره

ثبت "76093"

صادر گردید .

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

محتویات این صفحه را به زبان  مورد نظر خود ترجمه کنید

This page is translated into your language 

 



  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارش ها ومسنندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا