احداث ساختمان چهار طبقه در بافت تاریخی یزد که شهرداری بر اساس حکم کمیسیون ماده 5 و طبق ضوابط و مقررات برای آن پروانه صادر کرده است، در ثبت جهانی بافت مسئله ساز می­شود! البته مدیرکل میراث ضمن توقع از شهرداری و شورای شهر به منظور اصلاح پروانه مذکور، علت آن را غفلت مدیران وقت میراث دانسته است.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری یزد در پی درج خبری از مدیرکل میراث فرهنگی استان درخصوص احداث ساختمان پنج طبقه در بافت تاریخی، لازم است  شهروندان گرامی مطلع باشند که تخلف و غفلتی از جانب شهرداری صورت نگرفته و شهرداری یزد بر اساس حکم کمیسیون ماده 5 و طبق ضوابط و مقررات در سال 91 اقدام به صدور پروانه ساخت نموده است.

همچنین زمین مالک در زمان اخذ پروانه در محدوده بافت تاریخی قرار نداشته و جزء نقشه ثبتی تاریخی یزد بوده که این نقشه صرفاً در اختیار میراث است و علاوه بر این سازمان میراث فرهنگی یکی از پنج عضو اصلی کمیسیون ماده 5 می باشد که ذیل حکم را امضا نموده است.

جالب توجه اینکه مدیرکل میراث در خبر منتشر شده با اذعان به غفلت مدیران وقت میراث فرهنگی در اعطای مجوز احداث این مجموعه مسکونی پنج طبقه، اشاره ای به عمل قانونی شهرداری ننموده و فقط شرایط ساختمان مذکور را محک و آزمون سنجش میزان علاقه مندی واقعی مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر به مسائل میراث فرهنگی دانسته است.

اما با وجود اینکه شهرداری این حق را برای مدیرکل میراث در دفاع از بافت تاریخی قائل است ولی این سوال مطرح می شود که چرا مدیران شهری باید از جیب مردم که همان صاحبان حق در شهرداری هستند خسارت غفلت مدیران سابق میراث را پرداخت نماید؟ آیا راه بهتری نیست که هم حق شهروندان و هم حق بافت حفظ شود؟ و هم مدیرانی که غفلت ورزیده اند، جوابگو باشند؟

شایان ذکر اینکه ملک مذکور دارای پروانه­ ی زیر زمین، همکف و چهار طبقه روی همکف می­باشد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا