این مسئول افزود: استفاده نانو حس‌گرها در بالا بردن کیفیت محصولات و بسته‌بندی نانو موجب افزایش عمر مواد غذایی می‌شود.
دارستانی، ایجاد کشاورزی پایدار، مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی و ایجاد تحول در صنعت کشاورزی را از مهمترین اهداف فناوری نانو در این بخش بیان کرد.
وی شمار محصولات نانو تائید شده درزمینهٔ های مختلف کشور را 321 مورد اعلام و خاطرنشان کرد: از این تعداد 12 مورد درزمینهٔ آب و کشاورزی است.
دارستانی همچنین تعداد کل شرکت‌های فعال در حوزه نانو را 286 مورد بیان کرد و افزود: این شرکت‌ها درزمینه های بازرگانی، خدماتی، تجهیزات و تولید محصولات فعالیت دارند.
وی گردش مالی محصولات فناوری نانو در سال گذشته را یک هزار و 530 میلیارد ریال اعلام و پیش‌بینی کرد این رقم تا پایان سال به سه هزار میلیارد ریال برسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد نیز در این همایش مجموع زمین‌های قابل‌کشت این استان را 120 هزار هکتار بیان کرد و گفت: 60 درصد این زمین‌ها به محصولات باغی و مابقی به زراعی اختصاص دارد.
سید جمال سجادی پور افزود: این استان باوجود شرایط اقلیمی و کم‌آبی درزمینهٔ تولید پسته و زعفران مقام سوم و درزمینهٔ تولید گوشت کبک و بلدرچین رتبه نخست کشور را دارد.
وی استفاده از فناوری نانو در بخش کشاورز را مهم خواند و خاطرنشان کرد: با استفاده از محصولات نانو می‌توان از ضایع شدن بخش بزرگی از محصولات کشاورزی جلوگیری کرد.
در این همایش یک‌روزه جمعی از دانشجویان، اساتید، کارشناسان و  فعالان حوزه کشاورزی استان یزد حضور داشتند و هدف از برگزاری آن آشنایی شرکت‌کنندگان با فناوری نانو و ارائه آخرین دستاوردهای جدید و انتقال تجربیات درزمینهٔ این فناوری در بخش کشاورزی و صنایع غذایی اعلام شد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا