کشور باید از دانش نانو جهت تولید هر چه بیشتر محصولات کشاورزی استفاده کند

وی افزود: برنامه‌ریزی هدفمندی در این خصوص از سال 82 با تشکیل ستاد توسعه فناوری نانو در نهاد ریاست جمهوری آغاز شده است.
دارستانی ضمن اشاره به پیشرفت‌های این ستاد در توسعه فناوری نانو و کسب رتبه هفتم تولید علم نانو توسط ایران در جهان گفت: در سال‌های اخیر رقابت گسترده‌ای میان کشورهای صاحب علم در جهان در خصوص فناوری نانو به وجود آمده و کشور ما نیز توانسته با توسعه فناوری در زمینه‌های ساخت دستگاه، مواد و محصولات نانو پیشرفت شگرفی در بهره‌گیری از این علم داشته باشد.
مسئول بخش ترویج صنعتی فناوری نانو در بخش کشاورزی تصریح کرد: اگر چه سرعت حرکت فناوری نانو در بخش کشاورزی مانند برخی از محیط‌های علمی دیگر نیست، اما در حال حاضر این فناوری در موضوعات مختلف کشاورزی رو به توسعه است.
وی توضیح داد: افزایش جمعیت و لزوم تامین امنیت غذایی، دستیابی به محصولات سالم از یک سو و افزایش تقاضا برای تولیدات و کاهش شدید منابع موجود نظیر آب و نهاده‌ها از سوی دیگر ایجاب می‌کند که کشور از دانش نانو جهت تولید هر چه بیشتر محصولات کشاورزی اعم از دامی، زراعی، باغبانی و محیط زیست استفاده کند.
دارستانی فراهانی گفت: استفاده از دانش نانو سبب هدفمند شدن مصرف نهاده‌ها و افزایش کارآیی در سیستم تولید می‌شود و در نهایت زمینه پرهیز از اتلاف منابع موجود، افزایش تولید در واحد سطح و کاهش مصرف سموم و محصولات سالم را فراهم می‌کند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا