یزدفردا:شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و امام جمعه میبد با اشاره به خلاء عضویت بهزیستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: حضور رئیس سازمان بهزیستی در این شورا و عضویت آن ضروری است.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:آیت الله اعرافی با بیان این مطلب در نشست شورای معاونین بهزیستی استان یزد ضمن اشاره  به افزایش حاشیه نشینی در کشور گفت: 11 میلیون حاشیه نشین در کشور داریم که یک هشتم جمعیت کشور را شامل می شود.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی سرآغاز مفاسد و آسیب های اجتماعی است اظهار داشت: باید نسبت به این موضوع احساس خطر کنیم چرا که در منطقه نیز دولتهایی هستند که فرو ریختند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی کشور با اشاره  با افزایش جمعیت معتادین کشور گفت: حدود 3 تا 4 میلیون معتاد گفته می شود در کشور هست اما آمار دقیق اعلام نشده است.

وی همچنین خشونتهای فردی و دعواها را یکی از آسیب های جدی جامعه دانست و گفت: تغییرات ترکیب جمعیتی، قومی، مهاجرتها بوِیژه مهاجرت اتباع به کشور از دیگر موضوعات اجتماعی است که باید فرصت ها و تهدیدهای آن مدنظر قرار گیرد.

امام جمعه میبد افزایش موج سالمندی و کاهش سن جوانی، افزایش طلاق ، الودگی های زیست محیطی، بیکاری قشر تحصیلکرده را از دیگر موضوعات اجتماعی کشور دانست و گفت: اگر این موضوعات مدیریت نشوند با چالش جدی در کشور روبرو خواهیم شد.

وی گفت: استان یزد با توجه به ریشه فرهنگی که دارد و جمع و جور بودن آن می تواند پیشگام موضوعات اجتماعی باشد و به عنوان پیشگام در کنترل آسیبهای اجتماعی و ارتقا فرهنگی جامعه الگوی کشور شود.

آیت الله اعرافی لازمه پرداختن به موضوعات اجتماعی را زیرساختهای علمی راهبردی دانست و اظهار داشت: کار مقطعی جوابگو نیست چراکه پیشگیری زیر ساخت علمی و راهبردی میخواهد که در این زمینه پایه های علمی خیلی مهم است لذا دانشگاه و حوزه باید در این زمینه قوی عمل کنند.

وی داشتن نگاه علمی- کارشناسی و اتصال به دانشگاه را  در پیشگیری از آسیب های اجتماعی حائز اهمیت دانست و گفت: بهزیستی می تواند این زیرساختها را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به انگیزه مردم در انجام امور گفت: باید کار را به دست مردم سپرد چراکه اگر در پیشگیری  از آسیب های اجتماعی مردم تبیین شوند در صحنه حاضر خواهند بود.

امام جمعه میبد بر منابع انسانی شاغل در بهزیستی تاکید کرد و گفت: منابع انسانی بهزیستی باید عالم، فرهیخته، دلسوخته و آگاه به مسائل اجتماعی باشند.

وی با اشاره به ضرورت همبستگی بین مسئولین استانها و شهرستانها گفت: استاندار باید محور این همبستگی استانی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی باشد و بهزیستی می تواند آن را پیگیری و تقویت کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در خصوص پیوستگی طرح های و پروژه های عمرانی و صنعتی با پیوستهای اجتماعی گفت: این پیوستگی حائز اهمیت است و استان یزد می تواند داشتن پیوست های اجتماعی را با نگاه بهزیستی اجرایی کند و ما نیز در میبد آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی بر ضرورت آموزش مهارتهای زندگی به عموم جامعه تاکید کرد و گفت: مهارتهای زندگی در هر قالبی باید به جامعه بیاموزیم و این آموزش ها باید در نظام آموزشی و دانشگاهی نیز بیاید.

آیت الله اعرافی توجه به مهدهای کودک را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: مهدهای کودک در استان یزد وضعیت خوبی دارند.

وی در پایان از ابتکار و خلاقیت های بهزیستی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی  و معلولیتها تقدیر کرد و از بهزیستی خواست به این فعالیتها ادامه دهد و استان یزد را نمونه و الگو کند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا