دکتر محمد عبدالحسین زاده با اعلام این خبر گفت: تب برفکی یکی از بیماری های عفونی بسیار واگیر در دام می باشد که سلامت نشخوارکنندگان اهلی بویژه گاو، گوسفند و بز را تهدید می کند.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:دکتر محمد عبدالحسین زاده با اعلام این خبر گفت: تب برفکی یکی از بیماری های عفونی بسیار واگیر در دام می باشد که سلامت نشخوارکنندگان اهلی بویژه گاو، گوسفند و بز را تهدید می کند. این بیماری یکی از عوامل مرگ و میر در گوساله و بره و بزغاله ها محسوب می شود و خسارات اقتصادی سنگینی به دامداری ها وارد می کند.  بهترین راه پیشگیری و مقابله با بیماری تب برفکی واکسینه کردن دام ها، رعایت بهداشت و خوددراری از تردد دام های آلوده است.

وی در ادامه افزود: تب برفکی با تب 2 تا 3 روزه و ایجاد تاول بر روی دهان و کارتیه های پستان و سم دام همراه است و در نهایت منجر به کاهش شدید تولیدات و گاها تلفات و زیان اقتصادی دامداران می شود. ویروس تب برفکی از جمله ویروس های مقاوم شناخته شده است که می تواند تا بیش از 40 روز در بیرون از بدن دام زنده بماند و منجر به گسترش بیماری شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: هر چند در 8 ماهه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد کانون های بیماری کاهش 15 درصدی داشته است ولی باتوجه به مساعد بودن شرایط آب و هوا برای انتقال بیماری و بروز بیماری در تعدادی ازشهرستان های استان و نیز افزایش کانون های بیماری در استانهای مجاور ، لازم است دامداران استان تدابیر لازم را اندیشیده و دام های خود را برعلیه بیماری واکسینه نموده و حتی الامکان تا پایان اجرای طرح واکسیناسیون از خرید دام جدید خودداری نمایند و اقدامات قرنطینه ای را در ورودی دامداری خود به اجرادرآورند.

عبدالحسین زاده از جمله عوامل کاهش تب برفکی در استان یزد را اجرای منظم فازهای واکسیناسیون تب برفکی عنوان کرد و گفت: واکسیناسیون منظم کانون های فعلی و گذشته بیماری، اجرای برنامه های بهداشتی قرنطینه ای توسط دامداران، اجرای برنامه مراقبت از بیماری و اجرای برنامه های آموزشی ترویجی جهت بهره برداران از دیگر علل کاهش این بیماری در استان است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا