گزارش از امیرترقی نژاد

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با همکاری برخی از دستگاههای اجرایی و موسسات فرهنگی برنامه های متنوعی را برای مطرح شدن یزد در طرح پایتخت کتاب ایران اجرا می نماید.

شهر یزد سال گذشته در اولین دوره این طرح ،جزء 5 شهر برگزیده طرح پایتخت کتاب ایران قرار گرفت و توانست مورد تقدیرقرار گیرد.امسال نیز با برنامه های متنوعی که در نظر گرفته شده است این استان نشان خواهد که عزمی جدی برای کسب طرح پایتخت ایران دارد.همچنین با توجه به وضعیت و پتانسیل های فرهنگی استان یزد،این استان امیدوار است که با عزم استانی و همکاری نهادهای مختلف یکی از شهرهای مهم ایران همچون سال گذشته برای پایتخت کتاب باشد.

در همین زمینه ،موسسه فرهنگی صبا بنا دارد نمایشگاههای تازه نشر را در آب انبارهاو برخی ایستگاههایی که ایجاد می نماید برگزارکند. آب انبارها به دلیل اهمیت در زندگی کویری و نقشی که در ادامه حیات و زیست مردم داشته اند ، به تنهایی می توانند در زمره جذابیت های تاریخی یزد قرار گیرند. در استان یزد بیش از 400 آب انبار وجود دارد که 100 مورد آن در شهر یزد دیده شده است واغلب موقوفه و اصول حاکم بر طراحی آن تقریبا یکی است.

برگزاری کتاب سال ولایت با هدف معرفی چهره واقعی اسلام و ائمه اطهار(ع)ومعارف دینی از برنامه هایی است که موسسه ادیبان یزد برگزار خواهد کرد.یزد ،سالیان دراز مردم متدین و علمای وارسته آن را در ایران به نام دارالعباده و دارالعلم مشهور کرده است وهمواره به داشتن ریشه های عمیق دینی و پای بندی به اصالت های بومی شهره بوده است.لذا برگزاری کتاب سال ولایت با این هدف برپا می گردد.در ضمن این موسسه گنجینه اهل قلم را با هدف جمع آوری آثار نویسندگان،شاعران و مولفین یزدی را راه اندازی می نماید.جشنواره کتاب سال یزدو جشنواره بازآفرینی متون کلاسیک آذر هم توسط این موسسه فرهنگی و هنری برگزار می شود.

استان یزد با وجود شاعران و نویسندگان سرشناسی از گذشته همچون؛وحشی بافقی،ریاضی یزدی،فرخی یزدی،مهدی آذر یزدی و....قرار است توسط انتشارات آرتاگاوا برنامه ای را با عنوان 500سال شعر یزد برگزار کند.در همین زمینه جمع آوری و بازسازی کلیه آثار مکتوب شعرای شهر یزد در حال انجام است.

اما تشکل خانه وصلح و اندیشه یزد نیز برای ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی برنامه های متنوعی دارد.یزد بعنوان شهر صلح همیشه پیشقدم و معروف بوده است و حالا که بهترین موقعیت های فرهنگی نصیب آن شده است می تواند روبه جلوترخود را به جهانیان معرفی کند.از همه مهمتر اینکه یکی از شاخص های مورد توجه برای یونسکو در این زمینه تعامل و آموزش صلح به شهروندان است.لذا بخشی از اقدامات مربوط به این پروژه توسط "خانه صلح و اندیشه یزد" به دست گرفته شد و در این راستا طرحی جامع تحت عنوان"کتاب،حلال مشکلات اجتماعی"ارائه شده است.در این طرح تشکل غیر دولتی خانه صلح و اندیشه،حل مشکلات اجتماعی،خصوصا کودکان کار را با استفاده ازابزار فرهنگی کتاب مورد بررسی قرار می دهد.

کتاب خوانی دست جمعی با هدف ایجاد لذت کتابخوانی و روحیه نشاط و صمیمت از طریق کتاب،قصه ای برای کودک مهاجربا هدف تالیف کتاب به زبان مادری مهاجرین از دیگر برنامه های این تشکل غیر دولتی برای فرهنگ کتابخوانی در شهر فرهنگی یزد است.یزد بواسطه صنعتی بودن میزبان خیل عظیمی از مهاجران است که باید درنظر داشت که مهاجرت‌ها مخصوصا در مهاجرت‌های خارجی جمعیت وارد شده به یک منطقه تأثیراتی بر جامعه بر جای می‌گذارد و از سوی دیگر تحت تأثیر همان جامعه قرار می‌گیرد.حضور اتباع افغانی و عراقی در یزد نیز کاملا مشهود است که با برنامه های متنوع کتابخوانی سعی خواهد شد تا از افزایش آسیب های اجتماعی که به این حوزه برمی گردد جلوگیری شود.

شهرداری یزد هم بعنوان  ارگانی که مدیریت شهری رابرعهده دارد نیز برنامه های جالبی را برای ارتقاء کتابخوانی در یزد دارد.سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری برنامه های نظیر آشنایی مردم با بزرگان و مفاخر(مجسمه کتابخوان) و سازمان اتوبوسرانی شهرداری نیزمعرفی نویسندگان درایستگاههای واحد اتوبوسرانی خواهد داشت.

سایت تبادل کتاب توسط موسسه فناوران سیستم،هرجوان یک کتابخانه با هدف ایجاد کتابخانه خانگی در هرخانواده توسط موسسه فرهنگی صفیر صبا و روز کتاب سالمندان توسط کتابسرای حاجی حسینی از دیگر برنامه هایی است که مقرر شده برای ارتقاء کتابخوانی در شهر و همچنین مطرح شدن این شهر فرهنگی برای پایتخت کتاب ایران برگزار شود.

البته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد طرح هایی همچون؛برگزاری نمایشگاه کتاب،جمعه بازار کتاب،کتاب درمانی،تجلیل از نوقلمان ونویسندگان برتر،خرید کتاب،اهداء کتاب و... رابا همکاری مدیرت نهاد کتابخانه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد برگزار خواهد کرد.


 
 
 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا