محسن اختیاری:معادن ذغالسنگ پروده در حوزه جغرافيايي ديهوك از بزرگترين و غني ترين ذخاير و معادن ذغالسنگ كشور و حتي خاور ميانه است كه چرخ اقتصادي بسياري صنايع و كارخانجات مهم كشور همچون صنايع فولاد و ذوب آهن به بركت اين منبع عظيم خدادادي نهفته در دل كوير ديهوك به حركت در مي آيد .

اگر چه درآمد ناخالص اقتصادي روزانه از اين معادن مقادير بسيار قابل توجهي است كه شايد بسياري مردم عادي منطقه فكرش را هم نكنند ، اما سهم و عايدي خود مردم منطقه و بويژه شهر ديهوك چيزي جز حسرت و زحمت طاقت فرسا نمي باشد . شايد كار در سخت ترين شرايط در تونلها و اعماق چند صد متري زمين آنهم با حقوقهاي ناچيز و بعضا ناعادلانه تنها سهم مردم و جوانان ديهوك از اين ثروت عظيم نهفته باشد ، البته آنهم اگر باشد ؟!

مباحث بسياري پيرامون اين موضوع قابل بيان است و ليكن ما از تفصيل آن پرهيز نموده و مختصرا مواردي را متذكر مي شويم تا شايد گام كوچكي باشد در جهت عنايت مسئولين و حل مشكلات مردم و اين منطقه محروم .

در شرايطي كه حتي بر مبناي قوانين مصوب موجود در جمهوري اسلامي سهمي از درآمد معادن مي بايست صرف عمران و آباداني همان مناطق گردد و ليكن در تمامي اين سالها منطقه محروم و كم بهره ديهوك هيچگونه منافعي از اين موهبت سرشار الهي نداشته است .

در شرايطي كه به غير از نيروي انساني حتي آب بسيار زياد مصرفي در مجتمع معادن نيز از چاههاي حفر شده در حوزه منطقه اي ديهوك تامين مي شود ، تاكنون هيچ توجهي از جانب مسئولين در خصوص بهره مندي مردم و منطقه صورت نگرفته است و اين در حاليست كه حتي خود مردم شهر ديهوك از آب آشاميدني و شهري مناسبي برخوردار نمي باشند .

در شرايطي كه راه دسترسي بسيار كوتاهتري از مسير ديهوك- پيكوه – پروده به معادن وجود دارد و ليكن تاكنون هيچگونه اقدامي درخصوص بهسازي اين محور انجام نگرفته است و اين در حاليست كه اگر اين مسير بهسازي و مورد بهره برداري قرار گيرد با توجه به نزديكتر شدن مسير ضمن تاثيرات مستقيم به آباداني مناطق حاشيه جاده ، صرفه جوييهاي اقتصادي قابل ملاحظه اي بخصوص در زمينه سوخت و استهلاك و هزينه هاي وسائط نقليه و ماشين آلات بعمل مي آيد كه در نتيجه در مدت زمان كوتاهي تمامي هزينه هاي انجام گرفته صرفه جويي خواهد شد و بنابراين كاملا در راستاي منافع ملي مي باشد .

با وجود آنكه شهر ديهوك به دليل موقعيت خاص جغرافيايي و قرارگيري در چهارراه ترانزيتي و شاهراههاي مهم كشور قابليت دسترسي به اكثر نقاط كشور را دارا مي باشد ، و بويژه به دليل برخورداري از آب و هواي نسبتا مساعد و معتدل از شرايط بسيار مناسبي براي سرمايه گذاري برخوردار است و ليكن تاكنون هيچگونه اقدام موثري در اين زمينه صورت نپذيرفته و اين در شرايطي است كه بسياري از صنايع وابسته به ذغالسنگ و معادن را مي توان در اين منطقه جانمايي و احداث نمود كه ضمن كمكهاي قابل توجه به حل مشكلات اقتصادي و بويژه اشتغال و پيشگيري از مهاجرت گسترده جوانان ، صرفه هاي اقتصادي زيادي براي صنايع مربوطه نيز به همراه خواهد داشت .

اگر چه جاي بحث بسيار است و ليكن از تفصيل مطلب پرهيز نموده و اميدواريم بيان اين موارد كه گوشه ناچيزي از درد دل عامه مردم منطقه محروم ديهوك مي باشد اندكي مورد عنايت و توجه مسئولين عزيز قرار گرفته و تلنگري باشد تا حداقل در جهت اجراي عدالت و بويژه براي جلب رضايت خداوند و اجر اخروي هم كه شده گامي در اين مسير برداشته و در حد توان خود كمكي به حل مشكلات منطقه و مردم محروم منطقه بنمايند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا