نمایش مرگ و دختر جوان نوشته آریل دورفمان برای نخستین بار در کشور با اجازه نویسنده، در استان یزد به روی صحنه رفت.

به گفته محسن صادقیان، از سال گذشته جرقه کار مرگ و دختر جوان زده شد و متن زیبا و تاثیرگذار آن باعث شد با حضور بازیگران توانمند استان و عوامل اجرایی مطرح بتوانیم متن نمایش نامه را به بهترین شکل به اجرا بگذاریم.
کارگردان اثر افزود: در راستای قانون کپی رایت و رعایت حقوق مولف، ابتدا با نویسنده اثر آقای آریل دورفمان تماس گرفته و اجرای این اثر را مطرح نمودم که مورد استقبال وی قرار گرفت و از اینکه این کار قرار است در ایران اجرا شود بسیار اظهار مسرت و خوشحالی نمود و اجازه داد این متن را در راستای کار نمایش به کار بگیریم.
پس از تقریبا یکسال تمرین و تغییر یکی از بازیگران اکنون کار به مرحله اجرا رسیده است. اجرای نمایش مرگ و دختر جوان از 22 آبان آغاز شده و تا 4 آذر ادامه خواهد داشت و در تلاش هستیم از 15 تا 30 آذر نیز اجرا نمایش را داشته باشیم.
این اولین اجرای رسمی این نمایش نامه در ایران است و در کشورهای دیگر و به زبان های مختلف هم انجام شده است. این متن به انتقام، عشق، نفرت و بخشش می پردازد و چالشهایی را شامل می شود که انسان در طول زندگی با آنها درگیر است.
وی ادامه داد: متاسفانه هنر نمایش در استان یزد غریب افتاده است و خیلی از نخبگان و بزرگان یزد حتی از وجود سالن های نمایش در این استان بی خبرند و نمایش در سبد کالاهای فرهنگی مردم یزد وجود ندارد، بدین جهت برای حضور بیشتر علاقه مندان و دوستداران این کار نمایشی، قرار شد قیمت بلیط با کمترین مبلغ که 15 هزار تومان است در نظر بگیریم. هرچند با هزینه های کار نمایش این مبلغ بسیار ناچیز است اما هدف ما حضور افرادی بود که علاوه بر توجه به غذای جسم، به غذای روح هم می پردازند و مدتی را در کنار ما به تفکر و پردازش اندیشه ها اختصاص دهند. همچنین ده درصد ازعواید این کار را برای موسسه محک در نظر گرفتیم تا بتوانیم قدمی هرچند کوچک در راه کمک به کودکان سرطانی انجام دهیم.
در راستای این کار دوستان زیادی زحمت کشیدند. دکور بسیار عالی که باید گفت در چندین سال گذشته این شیوه کار و در این سطح بالا انجام نگرفته بود. عوامل صحنه و بازیگران هم با تمرینات مداوم و علاقه مندی توانستند در نقش خود قرار بگیرند تا اثری ماندگار را رقم بزنند. امیدواریم استقبال از این کار تا روزهای پایانی تداوم داشته باشد.
نویسنده اثر به جهت قدردانی از تلاش های این گروه در استان یزد، متنی را برای محسن صادقیان کارگردان این اثر نمایشی به شرح ذیل ارسال کرده است:
دوست عزیز
متاسفم که انجلیکا و من نمی توانیم برای نخستین اجرای نمایشنامه ام «مرگ و دختر جوان» در ایران حضور داشته باشیم. نمایشنامه ای که قریب به دو دهه پیش نطفه اش در شیلی بسته شد. در آن هنگام ما از یک دیکتاتوری وحشتناک خلاص یافته بودیم و سعی می کردیم بفهمیم چگونه باید با گذشته کنار بیاییم و چگونه باید بدون ویران کردن سرزمینمان با دشمنان آشتی کنیم. حس می کنم این نمایش برای کشورهای دیگر از جمله ایران نیز حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.
یقین دارم که مخاطبان شما دو راهی هایی که شخصیتهای این نمایش در زندگی روزمره با آن مواجه اند را درک خواهند کرد و نمایش به گفتمانی ژرف در باب حافظه و اعتماد، درد و عدالت منتهی خواهد شد.
از تلاش شما برای جان بخشیدن به این نمایش سپاسگزارم. مایلم به عنوان هدیه ای از این راه دور، این بیت را که رومی (مولوی ) قرن ها پیش به زبان زیبای فارسی نگاشته تقدیم کنم.
مگذار که غصه در میانت گیرد
یا وسوسه های این جهانت گیرد
رو شربت عشق در دهان نه شب و روز
زان پیش که حکم حق زبانت گیرد
در همبستگی با شما

«آریل دورفمان»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا