محمد رمضانی ملک رودی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم 70 درصد محصول را تبدیل به روغن کنیم میزان نیاز داخلی تأمین می‌شود، گفت: ما موافق واردات بیش‌ از نیاز زیتون نیستیم، بلکه به دنبال ایجاد تشکل‌هایی در این صنعت هستیم تا با کمک آنها روغن زیتون با کیفیت وارد کشور شود و یا اینکه روغن داخلی با کیفیت عالی و قیمت مناسب تولید و در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.
رمضانی با اشاره به سیاست وزارتخانه متبوع خود مبنی بر اصلاح باغات و تغذیه مناسب برای بالا بردن عملکرد آن ، تشکیل شرکت های خدمات فنی به منظور آموزش و سپس کار در باغات استان و تشکیل تشکل های ملی زیتون گفت برنامه ریزی های مقدماتی برای تشکیل اولین صندوق ملی زیتون انجام شده است و پس از تشکیل اتحادیه های استانی ، صندوق ملی زیتون با حمایت 49 درصدی دولت و سهم آورده 51 درصدی اتحادیه های زیتون ، به منظور رفع موانع تولید ، استفاده از سامانه های جدید داشت و برداشت ، بهره گیری از ارقام مقاوم ، توسعه فراوری روغن و کنسرو ، تولید محصولات جدید از زیتون و بازار یابی منطقه ای تشکیل خواهد شد .
محمد رمضانی ملک رودی با تشریح اینکه واردات روغن زیتون ممنوع نیست تعرفه 26 درصد گمرکی را مربوط به واردات روغن فوق بکر دانست که در عمل روغن بی کیفیت تفاله روغن و روغن های درجه دو و سه وارد می شود که نه تنها فایده غذایی ندارد بلکه برای سلامتی زیان آور است و ما باید از ظرفیت بالای تولید زیتون در داخل کشور استفاده کنیم و با ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی به این میوه ارزش افزوده بدهیم.
مجری طرح زیتون تصریح کرد: محصولات فراوانی در صنعت زیتون مانند کلوچه زیتون، دمنوش زیتون، عرق برگ زیتون، تفاله خشک زیتون و صابون زیتون تجاری سازی و وارد بازار شده و برخی در مرحله گرفتن مجوز از وزارت بهداشت است که این اقدامات باعث شده ما نسبت به صنعت زیتون موقعیت خوبی از نظر تولید و کسب و کار به دست آوریم.
وی یکی دیگر از اولویت های اصلی وزارت جهاد کشاورزی را اصلاح باغات موجود عنوان کرد و گفت: برنامه ششم در حال تدوین و اعتبارات مورد نیاز برای اصلاح باغات زیتون در حال برآورد است.
رمضانی ملک رودی بیان داشت: اگرچه تا قبل از آغاز برنامه ششم توسعه اصلاح باغات در دستور کار وزارتخانه است، اما عمده برنامه را در برنامه ششم توسعه گنجانده‌ایم، تا در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز عملکرد متوسط باغات را طی برنامه ششم توسعه به حدود 5 تن در هکتار برسانیم.
مجری طرح زیتون وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر کشور، زیتون به عنوان محصول کم نیاز به آب، می تواند جایگزین مناسب و از نظر اقتصادی به صرفه، برای محصولات پرآبخواه باشد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا